Dat is per definitie onmogelijk.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:03 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Zoals ik al zeg, dat is mijns inziens een fout in het systeem. Banken zouden gewoon al het spaargeld ten alle tijden direct rerug moeten kunnen geven als mensen hier om vragen. Een bankrun mag nooit een risico zijn.
Dit kan prima als banken al het geld dat ze uitlenen ook als cash op de balans moeten hebben staan. Als banken overheidsinstanties zijn, kan dit gewoon uit de schatkist betaald worden. Extra voordeel is dat winsten ook in de schatkist vloeien en dat de bankensector in toom gehouden kan worden. Als de balans te groot wordt, draai je gewoon de geldkraan dicht en wordt er niets meer uitgeleend.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 11:53 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is per definitie onmogelijk.
Als ik een lening sluit om mijn huis te kopen, dan heb ik op dat moment wel een bezit maar dit is niet liquide. In de situatie dat je besluit af te lossen komt dit er bijvoorbeeld wel in 30 jaar.
Wanneer de verkopende partij voor deze tijd dit geld gaat opeisen, kan de bank dit niet betalen zonder het huis weg te nemen en liquide te maken.
Hoe dan ook hou je een tijdsverschil element in het systeem, waardoor het onmogelijk wordt één partij het recht te geven op te eisen zonder de andere partij daarin te betrekken.
Kijk nog eens naar die definitie van het geld. Geld overbrugt het verschil in benodigdheden nu en in de toekomst. De verplichting direct alle tegoeden (bij alle banken of overheid) in te kunnen lossen leidt per definitie tot het kunnen liquideren van de eigen bezittingen en uitstaande leningen.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 12:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dit kan prima als banken al het geld dat ze uitlenen ook als cash op de balans moeten hebben staan. Als banken overheidsinstanties zijn, kan dit gewoon uit de schatkist betaald worden. Extra voordeel is dat winsten ook in de schatkist vloeien en dat de bankensector in toom gehouden kan worden. Als de balans te groot wordt, draai je gewoon de geldkraan dicht en wordt er niets meer uitgeleend.
Haha, effectief dus een mengeling van staatskapitalisme en islamitisch bankieren.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 12:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dit kan prima als banken al het geld dat ze uitlenen ook als cash op de balans moeten hebben staan. Als banken overheidsinstanties zijn, kan dit gewoon uit de schatkist betaald worden. Extra voordeel is dat winsten ook in de schatkist vloeien en dat de bankensector in toom gehouden kan worden. Als de balans te groot wordt, draai je gewoon de geldkraan dicht en wordt er niets meer uitgeleend.
Goed punt.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:37 schreef dvr het volgende:
Kan het svp weer over Griekenland gaan? Het geldstelsel is een ander topic.
klopt en dat gaat het nu weer worden grappigquote:Op zondag 15 februari 2015 08:00 schreef Igen het volgende:
Dit is oorspronkelijk het "Griekenland uit de euro"-topic.
Idd, iig geen topic waarin het bancair stelsel zelf ter discussie staat.quote:Op zondag 15 februari 2015 08:00 schreef Igen het volgende:
Dit is oorspronkelijk het "Griekenland uit de euro"-topic.
Alsof jij niet weet dat wat de Grieken daadwerkelijk voorstellen een vaag plan is dat betekent dat ze ongeveer terug gaan naar hoe ze het deden in de periode voordat hun bedrog uitkwam.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:21 schreef Igen het volgende:
De positie van Griekenland is blijkbaar dat ze t/m september zonder noodhulp willen en zich via kortdurende leningen bij de eigen banken willen financieren, om zo tijd te winnen voor verdere onderhandelingen. De ECB is daartegen, omdat dat de stabiliteit van de financiële sector op het spel zou zetten.
http://www.publico.pt/mun(...)overno-grego-1686325
De eurogroep wil juist gewoon een verlenging van het noodpakket. (Die dachten zeker na de afgelopen week dat ze gewoon de "troika" anders konden noemen en dan gewoon op de oude voet door konden gaan?)
http://www.faz.net/aktuel(...)eitert-13432645.html
Ik probeer gewoon de feiten die ik heb kunnen vinden te noemen.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof jij niet weet dat wat de Grieken daadwerkelijk voorstellen een vaag plan is dat betekent dat ze ongeveer terug gaan naar hoe ze het deden in de periode voordat hun bedrog uitkwam.
Gisteren was er ook zo'n rare demonstratie op de Dam van mensen die niet begrijpen dat het enige voorstel dat de Grieken hebben is dat ze hun inkomen op peil willen houden van het geld van anderen. Inclusief van mensen die duidelijk minder rijk zijn.
En waar gaan die banken geld lenen?quote:Op maandag 16 februari 2015 19:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon de feiten die ik heb kunnen vinden te noemen.
Het bezwaar van de ECB tegen het Griekse idee lijkt me wel gegrond. Aan de andere kant: liever dat Griekse banken geld kwijtraken dan dat wij straks nóg meer noodhulp (kunnen) kwijtraken.
O ja, die zitten al in de noodliquiditeitsvoorziening van de ECB, toch?quote:
Ze kunnen zich kennelijk niet voorstellen dat bij hun gesprekspartners thuis meer en meer kiezers geen accoord meer willen.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:41 schreef beantherio het volgende:
De Grieken denken een soort van blufpoker te kunnen spelen. Blijkbaar niet wetend (of niet willen wetend) dat de draaiboeken voor een Grexit al jarenlang klaarliggen bij de ECB en de EC.
Nogmaals. Dit is het eurocrisis topic, niet perse een topic over griekenland!! Kijk naar de titel en de OP. alle zake. Die relatie hebben met de eurocrisis kunnen hier besproken worden.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd, iig geen topic waarin het bancair stelsel zelf ter discussie staat.
Als de Grieken niet tegemoet gekomen gaat worden, dan ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren. De grieken kunnen besluiten gewoon in de euro blijven en de hele besluitvorming binnen de eu dwarsbomen op allerlei manieren, of ze kunnen uit de eu gaan en een alliantie sluiten met de russen en chinezen, zo zijn er nog wel meer varianten mogelijk die een interessante dynamiek kunnen gaan krijgen.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:41 schreef beantherio het volgende:
De Grieken denken een soort van blufpoker te kunnen spelen. Blijkbaar niet wetend (of niet willen wetend) dat de draaiboeken voor een Grexit al jarenlang klaarliggen bij de ECB en de EC.
quote:ma 16 feb 2015, 18:26 | 236 reacties
Overleg met Grieken weer mislukt
Griekenland koerst steeds harder op een exit uit de eurozone aan nu de belangrijke Eurogroep-vergadering tussen Griekenland en de andere EU-landen op een nieuwe mislukking is uitgelopen.
Dat meldden bronnen in Brussel, die aangeven dat partijen tijdens de vanmiddag begonnen bijeenkomst op geen enkele manier nader tot elkaar konden komen.
Van verschillende kanten wordt gemeld dat de gesprekken vanavond vastgelopen zijn, omdat niemand wil bewegen. Mogelijk wordt vanavond na een pauze en wat trekwerk achter de schermen alsnog doorvergaderd, maar die kans wordt klein geacht.
China doet niet echt aan allianties. China heeft wel interesse in grondstoffen, bijv. uit Afrika of Rusland.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Als de Grieken niet tegemoet gekomen gaat worden, dan ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren. De grieken kunnen besluiten gewoon in de euro blijven en de hele besluitvorming binnen de eu dwarsbomen op allerlei manieren, of ze kunnen uit de eu gaan en een alliantie sluiten met de russen en chinezen, zo zijn er nog wel meer varianten mogelijk die een interessante dynamiek kunnen gaan krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |