quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
-D66 is meer internationaal gericht
-D66 is wat pragmatischer als het om sociaaleconomische politiek gaat
-D66 is een stuk linkser op natuur en milieu
-D66 is ook redelijk links als het gaat om geld voor cultuur en erfgoed
-D66 is wat minder Law & Order
-D66 heeft meer prioriteit bij onderwijs, wetenschap en innovatie
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:14 schreef AgLarrr het volgende:
Waar in mijn beleving D66 op veel onderwerpen wat meer naar een 'linkse' -lees socialere- oplossing kijkt, is de VVD wat meer geneigd de conservatieve route te keizen. Neem bijvoorbeeld het burkaverbod, of hun standpunten mbt softdrugs. Daar vind ik de VVD opvallend onliberaal.
Oneens, het is niet alsof je de samenleving veiliger maakt door drugs te verbieden. Integendeel zelfs. Nog even afgezien van de hypocrisie omtrent het onderwerp, aangezien diverse drugs nogal wat minder schadelijk - zowel op individueel als maatschappelijk niveau - zijn dan alcohol.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.
Het is dan ook maar de vraag in hoeverre dat niet 'liberaal' is, volgens dezelfde redenatie zou een vuurwapenverbod dan ook niet liberaal zijn. Een echte liberaal weet dat beperking van de vrijheid van de één soms nodig is om de vrijheid van de ander te kunnen vergroten.
Wat betreft de eerste stelling: dat is natuurlijk een aanname die betwist kan worden en dat ook wordt. Het uitgangspunt dat de VVD hanteert is dat (ook gelet op de internationale context) de productie en verspreiding van hard en softdrugs wel degelijk criminaliteit faciliteert, een aanzuigende werking heeft of op overlast en de maatschappij op verschillende wijze schade berokkent.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:47 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Oneens, het is niet alsof je de samenleving veiliger maakt door drugs te verbieden. Integendeel zelfs. Nog even afgezien van de hypocrisie omtrent het onderwerp, aangezien diverse drugs nogal wat minder schadelijk - zowel op individueel als maatschappelijk niveau - zijn dan alcohol.
Uberhaupt is de V&J-focus van de VVD hier verkeerd, het zou veel meer vanuit VWS benaderd moeten worden.
Het heet alleen criminele activiteit omdat het verboden is, iets dat enkel het geval is vanuit culturele overwegingen en niets te maken heeft met rationele overwegingen vanuit het perspectief van volksgezondheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat betreft de eerste stelling: dat is natuurlijk een aanname die betwist kan worden en dat ook wordt. Het uitgangspunt dat de VVD hanteert is dat (ook gelet op de internationale context) de productie en verspreiding van hard en softdrugs wel degelijk criminaliteit faciliteert, een aanzuigende werking heeft of op overlast en de maatschappij op verschillende wijze schade berokkent.
In het bijzonder speelt hier Europese regelgeving mee (wat legalisering onmogelijk maakt, maar een gedoogbeleid extreem lucratief maakt voor criminelen) en de negatieve impact die coffeeshops hebben op de leefbaarheid in de buurt en de schoolprestaties van kinderen.
Vanuit een superverantwoord politiek-filosofisch en academisch standpunt zou ik nog wel begrip kunnen hebben voor de liberale visie van D66 op dit onderwerp. Met het oog op de praktijk (als ik nu uit mijn raam kijk zie ik één van de meest beruchte coffeeshops van Amsterdam) denk ik dat de VVD een hele terechte en ook liberaal verantwoorde afweging maakt.
Ja, inderdaad. De soft-drugs discussie is natuurlijk al vaker gevoerd dus om die te gaan herhalen gaat wel wat ver.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:03 schreef Kaas- het volgende:
Het is maar wat je liberaal noemt. Maar dat is dan ook duidelijk het verschil: VVD vindt verbieden liberaal omdat ze de burgers daarmee denkt te beschermen, D66 vindt legalisatie liberaal omdat ze daarmee ook denken de burgers te beschermen en daarnaast ruimte voor zelfbeschikking creëren.
P.s. Dit gaat wel off-topic.
Dat is niet links maar juist rechts. Op de wijze waaruit zij het uitvoeren. Bijv. BTW willen verhogen (= denivellerend) maar niet voor theater en kunst.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
-D66 is meer internationaal gericht
-D66 is wat pragmatischer als het om sociaaleconomische politiek gaat
-D66 is een stuk linkser op natuur en milieu
-D66 is ook redelijk links als het gaat om geld voor cultuur en erfgoed
-D66 is wat minder Law & Order
-D66 heeft meer prioriteit bij onderwijs, wetenschap en innovatie
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.quote:
iets verbieden is nooit een liberale aanpakquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De soft-drugs discussie is natuurlijk al vaker gevoerd dus om die te gaan herhalen gaat wel wat ver.
Ik zelf wilde hiermee ook het verschil tussen D66 en VVD benadrukken. Het is goed mogelijk dat er in het kader van hetzelfde onderwerp meerdere liberale visies bestaan die ook haaks op elkaar staan. Zeker in Nederland geloven veel mensen erin dat er zoiets bestaat als één vorm van het liberalisme. Ook in dit topic is de term 'echte liberaal' al gevallen.Wat de echte liberaal is, is een uitzichtloze discussie als je bedenkt dat er meer dan 120 varianten van het liberalisme te onderscheiden zijn.
De kracht van de VVD is dat er binnen de partij ruimte is voor meerdere liberale stromingen, doordat de conservatief-liberalen iets de overhand hebben (55% versus 45%) wordt de VVD nog wel eens in de conservatief-liberale hoek geplaatst. Mensen kijken dan gemakshalve over het feit heen dat het een brede partij is.
ah een echte vvd-er, selectief liberaal, ikke wel jij nietquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:31 schreef waht het volgende:
[..]
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.
Niet echt. De keuze maakt de liberaal niet, maar degene die zichzelf vrijwillig uitsluit.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:33 schreef fs180 het volgende:
[..]
ah een echte vvd-er, selectief liberaal, ikke wel jij niet
dat zei ik, selectief heet datquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef waht het volgende:
[..]
Niet echt. De keuze maakt de liberaal niet, maar degene die zichzelf vrijwillig uitsluit.
Moord verbieden is niet liberaal? Bijzondere zienswijze.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:32 schreef fs180 het volgende:
[..]
iets verbieden is nooit een liberale aanpak
De puinhoopveroorzakers krijgen geen medelijden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:31 schreef waht het volgende:
[..]
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.
"Saddam heeft massavernietigingswapens"quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Moord verbieden is niet liberaal? Bijzondere zienswijze.
Ik begrijp de redenering achter het verhaal van de VVD op deze punten ook wel, ik maak een andere afweging. Ergo: ik val door de mand als D66 'er.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.
Het is dan ook maar de vraag in hoeverre dat niet 'liberaal' is, volgens dezelfde redenatie zou een vuurwapenverbod dan ook niet liberaal zijn. Een echte liberaal weet dat beperking van de vrijheid van de één soms nodig is om de vrijheid van de ander te kunnen vergroten.
Wat is er volgens jou dan wel liberaal aan het verbieden van moord?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
jollige stelling, wil je dat ik serieus reageer of is meelachen voldoende?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
VVD-ers dragen dan weer vaak oranje broeken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
Verschil tussen D66 en VVD:
D66 is de Apple van de politiek. De paarse broeken weten het goed als een hip en dynamisch merk neer te zetten. Je wilt 'erbij horen'. Dan hoor je bij het verfijnde volksdeel, denkt men. VVD is wat saaier en buit dat ook uit als zijnde een degelijk imago.
Voor de rest is er niet zoveel verschil. Ze stemmen voor 90% hetzelfde (feit) en als Hans van Baalen 60000 euro declareert en graait in Europa dan denkt die andere club 'dat willen wij ook, maar eerst even wat blabla over broodnodige belastinghervormingen'.
Het is een serieuze reactie op de volgende (extreme) stelling:quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
jollige stelling, wil je dat ik serieus reageer of is meelachen voldoende?
denkfoutquote:Op donderdag 12 februari 2015 12:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een serieuze reactie op de volgende (extreme) stelling:
"iets verbieden is nooit een liberale aanpak"
Er mag dus op gereageerd worden.Ik kan duizend-en-één gedragingen bedenken die prima verboden kunnen worden zonder dat het 'niet liberaal' is. Moord is slechts één en misschien de meest voor de hand liggende gedraging.
Eh.. De schade is niet wezenlijk anders dan bij een verkeersongeluk of een operatie die niet goed gaat. In de zin van dat iemand overleden is. Maar het zijn wel wezenlijke andere gedragingen, waardoor men ook een juridisch onderscheid maakt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
denkfout
moord is puur de juridische uitleg van een bepaalde soort schade, doodslag is niet anders, of wel?
dat zei ikquote:Op donderdag 12 februari 2015 12:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eh.. De schade is niet wezenlijk anders dan bij een verkeersongeluk of een operatie die niet goed gaat. In de zin van dat iemand overleden is. Maar het zijn wel wezenlijke andere gedragingen, waardoor men ook een juridisch onderscheid maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |