El_Matador | woensdag 11 februari 2015 @ 08:19 |
Alle leerlingen in het middelbaar onderwijs moeten vanaf komend schooljaar naast hun examen, een rekentoets maken. Vrijwel alle onderwijsorganisaties hebben al laten weten er absoluut op tegen te zijn. Vandaag debatteert de kritische Tweede Kamer over de omstreden toets. Meester Bart weet het zeker: hij had zijn diploma nooit gehaald als hij een rekentoets had moeten maken. De leraar op een vmbo-school in de Amsterdamse Bijlmer, die bekend werd door zijn bundel met grappige citaten van zijn leerlingen, is woest op Sander Dekker. Dankzij de rekentoets die de staatssecretaris van Onderwijs verplicht gaat stellen, verwacht Bart Ongering dat veel van zijn leerlingen hun diploma straks op hun buik kunnen schrijven. Halen leerlingen de toets niet, dan moeten ze het jaar namelijk overdoen. Komend schooljaar mogen ze nog een 4,5 halen, daarna betekent een onvoldoende voor de rekentoets automatisch dat ze zakken. ,,En geloof me: ze werken er allemaal hard voor. Al beginnen sommigen daar later mee dan anderen,'' zegt Ongering. ,,Niemand wil een toets of examen níet halen." De rekentoets is nodig, vindt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Al jaren geleden kwamen er klachten van hogescholen en universiteiten: de studenten die daar begonnen, konden niet goed rekenen. In 2010 stemde de Tweede Kamer - met uitzondering van de SGP - in met een rekentoets. Maar de uitwerking doet nog het meest denken aan een fluisterspel, zegt wiskundelerares Karin den Heijer. ,,Alsof het originele idee telkens is doorverteld, maar dat er elke keer iets is veranderd tot het onherkenbaar werd." Den Heijer, die wiskunde geeft op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, zegt dat de huidige toets niets met rekenen te maken heeft. ,,Dekker zegt dat de toets een stok achter de deur is. Maar het is de verkeerde stok achter de verkeerde deur." Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken." Den Heijer vreest dat duizenden leerlingen door de toets straks geen diploma kunnen halen. Ze schreef met emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats een boze brief aan de Tweede Kamer. Diezelfde Kamer werd afgelopen week bestookt met brandbrief na brandbrief, vooral over de kwaliteit van de rekentoets. Scholierenclub LAKS vindt de toets 'te belangrijk geworden bij het bepalen of je slaagt' en middelbarescholenkoepel VO-raad hekelt de afrekencultuur. Ondanks de felle kritiek op de rekentoets, heeft staatssecretaris Dekker vorige week al aangekondigd dat hij zijn plannen hoe dan ook doorzet. Hij heeft een Kamermeerderheid achter zich van VVD, PvdA en PVV. De PvdA hield het nog lang spannend, maar maakte gisteren bekend toch warm voorstander van de toets te zijn. ,,Het onderwijs is er ook om rekenen te leren. Een groep van honderd leraren geeft aan er klaar voor te zijn,'' zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing. http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)den-scholieren.dhtml Terechte kritiek natuurlijk, ik zou met m'n negens voor Nederlands en Duits en een vier voor wiskunde niet eens de kans hebben gekregen om te zakken voor m'n examen. ![]() | |
Dingflofbips | woensdag 11 februari 2015 @ 08:23 |
Dit kon je op je vingers uittellen hihihihi | |
El_Matador | woensdag 11 februari 2015 @ 08:25 |
na | |
Dingflofbips | woensdag 11 februari 2015 @ 08:26 |
Haha Ja idd ![]() | |
Morrigan | woensdag 11 februari 2015 @ 08:27 |
Het is dan ook de bedoeling dat je dit soort dingen blijft onthouden. | |
sinterklaaskapoentje | woensdag 11 februari 2015 @ 09:19 |
Laten we eerst eens maatschappijleer aanpakken... Op de middelbare school hebben leerlingen al 4 uur per week wiskunde en ook nog andere -kundes | |
livelink | woensdag 11 februari 2015 @ 17:43 |
Deze zin intrigeert me. Wat wil ze hier nu mee zeggen? Welke groep van 100 leraren? Leraren op de basisschool of van de middelbare school? Waar zijn ze klaar voor en wat heeft mijn kind aan deze groep leraren? Een zinloos zinnetje als argument geven om voor te stemmen ![]() Na nog even verder zoeken lijkt dit argument hiervandaan te komen: Aan de totstandkoming van de rekentoets werkt een groot aantal (wiskunde) docenten mee. Dit gebeurt onder andere door deelname van circa 100 vo- en mbo-docenten aan commissies van het CvTE en Cito (vaststellingscommissies, constructiecommissies en syllabuscommissie) [ Bericht 17% gewijzigd door livelink op 11-02-2015 17:58:24 ] | |
Drinky | donderdag 12 februari 2015 @ 01:29 |
Mwah niet als je het verder nergens voor gebruikt. Grofweg 80% van hetgeen wat ik 6 jaar terug tijdens wiskunde B heb geleerd heb ik niet onthouden, maar alsnog was het totaal niet moeilijk om deze toets te maken gezien het feit dat er weinig wiskunde bij kwam kijken. | |
El_Matador | zaterdag 14 februari 2015 @ 06:33 |
Bram, ver(p)lichte (het zijn maar 5 min) kost: Tell me what you think? | |
Basp1 | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:31 |
We zouden sowieso een parlementariër toets moeten invoeren dan zouden in de 2e kamer en alle andere democratisch gekozen organen 50 tot 80% minder nitwits zitten, waardoor er tenminste ook wel triviale dingen voor de burger behandeld en beslist worden. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:33 |
Ze zijn daarmee wel een representatie van de bevolking | |
BeamofLight | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:38 |
Is die toets ergens openbaar? Of moet ik google-mans opstarten? | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:42 |
Wat een gejammer over een complot van de rijken.. Vroegah had je de arbeidersbeweging. Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode). Niets van dat alles is over. Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is Je kan wel lopen jankzakken dat het zo vreselijk is maar waarom de fuck doen mensen er niets aan? | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:43 |
Lees de draad door, zijn een aantal voorbeelden gepost | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 10:47 |
Nu nog een taaltoets erbij... | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:03 |
Als men zo slecht is met taal als met rekenen zou men niet in staat zijn te lezen. | |
Dingflofbips | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:10 |
En dat duidelijk maken met zo'n brakke zin | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:11 |
Omdat mensen niet meer gewend zijn om initiatief te tonen, ze verwachten dat het ze gebracht word, en als niet 3 keer per jaar op vakantie kunt ben je een achterstandsgezin, ik ben niet in armoede opgegroeid, maar ook niet met geld, ik heb altijd geleerd dat leuke dingen weinig geld kosten, en dat niet naar een museum kunnen pas armoede is, of niet lid kunnen zijn van een sportclub. Tegenwoordig denken politici armoede te kunnen oplossen door "extraatjes" te geven aan achterstands gezinnen, wat ze vergeten is dat deze gezinnen geen achterstand hebben vanwege te weinig geld, maar omdat ze intellectueel beperkt zijn, vind je het gek als je de hele dag SBS6 kijkt. | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:11 |
om die rekentoets te kunnen maken moet je inderdaad goed kunnen lezen ja... | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:14 |
Taal is veel minder belangrijk omdat taal aan discussie en verandering onderhevig is, wiskunde niet. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:17 |
Open er een topic over | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:18 |
Precies wat de verzorgingsstaat de mensen heeft bijgebracht. | |
Reya | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:19 |
Wat heeft dit exact met de rekentoets te doen? | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:21 |
nou ja, ik heb nog nergens in mijn leven baat gehad dat ik uit mijn hoofd wist wat de inhoud van een ballon was bijvoorbeeld, het is leuke kennis, dat wel | |
Basp1 | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:35 |
Dat denk je maar, hierdoor heb je wel een inzicht gekregen dat volumes met de macht 3 ten opzichte van de maat toenemen. Als je een kleine verpakking kaas ziet liggen en er staat op dat het 10 kilo zou wegen weet je dat er ergens iets niet klopt. | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:39 |
dat kan hele zware kaas zijn natuurlijk aangezien volume niets met gewicht te maken heeft ![]() | |
Basp1 | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:42 |
Voedsel met soortelijk gewichten die metalen hebben ken ik niet. ![]() | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:45 |
ja maar daar komt de taal dan bovendrijven als je zwaar verkeerd interpreteert als intensiteit vs gewicht, ik heb zwaar gegeten want een stuk kaas van 10 kg op... | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:47 |
verantwoording nemen voor het onderwijs ipv te janken dat de rijken de schuld zijn zoals die amerikaan dat doet, een draad teruglezen kan soms verhelderend zijn | |
Reya | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:49 |
Ik heb Knolraap en lof, schorseneren en prei geluisterd, dat kwam effectief op hetzelfde neer. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:49 |
Hoe kom je erbij dat je het uit je hoofd moet weten, rekenmachines zijn toegestaan | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:51 |
staat de formule in je rekenmachine dan?... dan lijkt het me weinig met rekenen te maken te hebben maar met een handigheidje hoe je cijfers in moet toetsen | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:52 |
Heerlijk, die domme minachting die hier uit spreekt. | |
GSbrder | zaterdag 14 februari 2015 @ 11:56 |
Wat is de formule? Een ballon is immers geen bol. | |
Basp1 | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:05 |
Bij die rekentoets worden de formules ook nog eens vermeld als de rekenaar de cijfertjes niet op de juiste plaatsen kan invullen heb je nog niets aan het handigheidje. | |
Janneke141 | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:05 |
Kom kom, een beetje rekenen met omwentelingsintegralen moet je ook in 2-vmbo wel kunnen hoor. Anders kan je echt niet functioneren in de maatschappij. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:07 |
De formule stond er gewoon bij en de stelling was dat de ballon bij benadering een bol is. http://79.170.93.182/~lak(...)/REKENTOETS%203F.pdf | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:10 |
Deze rekentoets is HAVO/VWO | |
Basp1 | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:11 |
De formule staat gegeven het is nu niet zo dat ze het zelf moeten afleiden. Dat er dan opeens een formule staat die net iets anders is als de hopelijk welbekende 4/3* pi* r^3 dat moet men idd wel kunnen begrijpen. | |
probeer | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:32 |
Staat toch ook gewoon in je binas? Toen ik in 2005 eindexamen VWO deed was zowel wiskunde als natuurkunde al niets meer dan de juiste formule opzoeken en die toepassen. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:32 |
Grappig dat iemand een bezwaar maakt tegen de toets en hem geeneens gelezen heeft. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:33 |
Heb een vermoeden dat Re geen Binas nodig had voor het examen. | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:41 |
Hoofdrekenen is enorm belangrijk als je bijvoorbeeld in onderhandeling bent, als je een project verkoopt voor 2 ton dan is het toch wel handig om te weten hoeveel manweken dat is, staat een beetje knullig als je daar je rekenmachine voor moet pakken. Of nog erger een collega van mij deed een offerte en miste een factor 8 omdat hij dacht dat het bij de tarieven ging om mandagen in plaats van manuur. In laatste geval was de klant zo vriendelijk om zelf de offerte te corrigeren en terug te sturen, maar komt nogal pijnlijk over. | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:42 |
Een binas voor het examen wiskunde? Ik zou echt niet weten waar je een Binas voor nodig hebt tijdens Wiskunde. | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:45 |
Dat bij die rekentoets trouwens PI stond, man man man, overigens denk ik dat als je een gemiddelde scholier vraagt waar PI op gebaseerd is, of hoe je het handmatig kunt vaststellen denk ik dat 98% daarin faalt, men leert de kinderen formules zonder de uitleg er van te geven. Of zoals hier al word gemeld: Wiskunde, waar heb je dat nou voor nodig? Geen wonder dat een DSB bank zo succesvol is. | |
Janneke141 | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:45 |
Ik kan me ook niet herinneren dat die ooit toegestaan is geweest bij het wiskunde-examen. Er zitten wel al enige tijd formulekaarten in de examens. | |
Janneke141 | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:46 |
Wel jammer, want het is de ideale buitenles. Allemaal je fiets pakken en pi uitrekenen. | |
raptorix | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:49 |
Jup, of leuke dingen doen, als het uitrekenen van de hoogte van de kerktoren. Mijn natuurkunde leraar was de ultieme eindbaas. Heeft echte paarden geregeld voor het experiment met de Magdenburger bollen ![]() | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:53 |
wat? de minachting voor de toets, wellicht, prima dat er voor intelligentie wordt getest, daar zijn de examens voor, als je dan een rekentoets wilt invoeren doe dan gewoon lekker wat standaard hoofdrekensommen... | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:54 |
ja maar dit gaat over de rekentoets, daar heb je een rekenmachine, geen binas natuurlijk | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 12:56 |
ja hoor, voor scheikunde en natuurkunde, voor biologie en wiskunde A en B had ik hem niet nodig, ik weet best wat de inhoud van een bol is, gewoon integraalrekenen eigenlijk, simpel | |
Re | zaterdag 14 februari 2015 @ 13:01 |
hoofdrekenen vind ik idd erg belangrijk, maar daar gaat deze toets niet echt over... (en ja as je met offertes van 2 ton gaat werken dan lijkt me dat zeker wel handig dat je het verschil weet tussen mandagen en uren, maar dat heeft weinig met rekenen zelf te maken... en ik neem verder ook wel aan dat als je die verantwoordelijkheid hebt je slim genoeg bent om geen fouten te maken) | |
Bram_van_Loon | zaterdag 14 februari 2015 @ 13:50 |
Ik denk dat dit een waarheid als een koe is. Ik kijk al enige tijd regelmatig naar The Young Turks, daarin wordt exact hetzelfde sentiment verwoord. Deze cynische conclusies zijn de beste verklaring voor allerlei fenomenen die je ziet. Ik heb nog een ander filmpje van hem bekeken: Het bevalt me. Een soort van betere versie van Youp van het Hek die tegen de kleinburgelijkheid ageerde. [ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-02-2015 18:08:48 ] | |
Bram_van_Loon | zaterdag 14 februari 2015 @ 13:54 |
Medestudenten van mij begonnen nog over dit toetsje. Ze trokken dezelfde conclusies als die wij hadden getrokken: het is meer tekstverklaren dan rekenen en iedere HAVO-leerling moet met speels gemak een 8+ halen.Dit filmpje geeft te denken: http://www.geenstijl.nl/m(...)de_falende_lera.html Leraren die niet weten wat: - de hoofdstad van Noord-Holland is (Den Haag werd nog genoemd als ik me niet vergis) - de stelling van pythagoras is - pi is - een pleonasme is (leraar Nederlands, wiskunde en rekenen ![]() Ze zullen vast de negatieve uitschieters tonen maar dan nog. Kunnen we eens onder ogen zien dat het niet de elite is die kiest voor een lerarenbaan? [ Bericht 37% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-02-2015 14:08:22 ] | |
Bram_van_Loon | zaterdag 14 februari 2015 @ 14:00 |
Dat ligt net zo goed aan de persoon als aan wat hij leert, ik onthoud wel het meeste van wat ik leer maar ik heb allicht een andere stijl van leren. Ik leer sowieso zo weinig mogelijk uit mijn hoofd, ik probeer alles te begrijpen, dan onthoud je vanzelf meer. Soms naai ik mezelf daarmee want je haalt niet het optimale rendement op de korte termijn als je op die manier leert. | |
El_Matador | zaterdag 14 februari 2015 @ 15:16 |
Ja, hij zei het prachtig, ouwe Sjors. Bekijk zijn hele oeuvre, desnoods op de achtergrond tijdens het FOK!ken. Veel wijsheid. |