Oke maar maakt het wat uit als je het nu opzegt of morgenochtend?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:40 schreef Scissor het volgende:
de knab chat 'kan de enorme toestroom van klanten even niet aan' en is dus niet beschikbaar. toch bedankt![]()
@VleugjeZoet: omdat ik mijn rekening eigenlijk nu wil opzeggen maar niet achter het antwoord kan komen via de website. Dit leek me sneller + minder moeite.
Al die fokkers natuurlijkquote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:40 schreef Scissor het volgende:
de knab chat 'kan de enorme toestroom van klanten even niet aan' en is dus niet beschikbaar. toch bedankt![]()
Suppose not, maar mag ik aub zelf bepalen wanneer ik mijn rekening opzeg en of ik daar wel of niet een topic over wens te openenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:48 schreef VleugjeZoet het volgende:
[..]
Oke maar maakt het wat uit als je het nu opzegt of morgenochtend?
Zeker weten? En hoe zit het dan met overmaken? Want de tenaamstelling is wel anders. Wordt dan alsnog de transactie geblokkeerd?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:24 schreef Wespensteek het volgende:
Ja bankrekeningnummers worden hergebruikt.
Volgens mij is dat nog steeds zo en het gaat ook wel eens fout:quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:44 schreef Scissor het volgende:
[..]
Zeker weten? En hoe zit het dan met overmaken? Want de tenaamstelling is wel anders. Wordt dan alsnog de transactie geblokkeerd?
quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:44 schreef Scissor het volgende:
[..]
Zeker weten? En hoe zit het dan met overmaken? Want de tenaamstelling is wel anders. Wordt dan alsnog de transactie geblokkeerd?
Dit was vroeger zo, voor de komst van de IBAN. Tegenwoordig, met de komst van de IBAN, wordt er niet meer gecontroleerd op de tenaamstelling. 1782414698142x checken voordat je wat verstuurd dus.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nog steeds zo en het gaat ook wel eens fout:
http://www.klachtenkompas(...)m-komen-niet-overeen
Er werd bij de meeste banken al nooit op naam gecheckt. IBAN heeft daar niets aan veranderd volgens mij.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:51 schreef Moccie het volgende:
[..]
[..]
Dit was vroeger zo, voor de komst van de IBAN. Tegenwoordig, met de komst van de IBAN, wordt er niet meer gecontroleerd op de tenaamstelling. 1782414698142x checken voordat je wat verstuurd dus.
Met de komst van IBAN is het echt makkelijker geworden voor de consumentquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:51 schreef Moccie het volgende:
[..]
[..]
Dit was vroeger zo, voor de komst van de IBAN. Tegenwoordig, met de komst van de IBAN, wordt er niet meer gecontroleerd op de tenaamstelling. 1782414698142x checken voordat je wat verstuurd dus.
Klopt, alleen ING deed en doet het voor transactie tussen twee ING rekeningenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er werd bij de meeste banken al nooit op naam gecheckt. IBAN heeft daar niets aan veranderd volgens mij.
ING doet dat ook niet meer volgens mij hoorquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Klopt, alleen ING deed en doet het
Daarvoor volgens mij ook niet. Vorige week nog 500 pietermannen overgemaakt aan iemand met een ING rekening en daar werd niet gechecked volgens mij. Ik kan me vergissen, maar volgens mij niet.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:54 schreef opgebaarde het volgende:
voor transactie tussen twee ING rekeningen
Hoe is het voor bedrijven makkelijker geworden?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Met de komst van IBAN is het echt makkelijker geworden voor de consument![]()
![]()
![]()
Godsklere zeg. Buitenlandbetalingen konden altijd al prima, die zijn er niet makkelijker of moeilijker op geworden. Alleen voor bedrijven is het makkelijker geworden en voor iedereen van de rest (zegmaar het OVERGROTE DEEL(!!!!!) is het omslachtiger geworden)
IBAN
Die hoeven geen aparte buitenlandbetaling meer te doen, wat toch meer werk was dan alleen een rekeningnummer invullen. Denk ik. Ik heb geen bedrijf. Als persoon moest je dan ook een nummer van de buitenlandse bank hebben en een rekeningnummer en nog een nummer dacht ik. Geen idee. Jan met de pet, of Geralt zo je wilt, maakt zo vaak geen geld over naar het buitenlandquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoe is het voor bedrijven makkelijker geworden?
Okquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:19 schreef Scissor het volgende:
[..]
Suppose not, maar mag ik aub zelf bepalen wanneer ik mijn rekening opzeg en of ik daar wel of niet een topic over wens te openen
Ja ze worden herbruikt na een aantal jaren.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:55 schreef Igen het volgende:
Of rekeningnummers hergebruikt worden weet ik niet.
Met IPv6 hoeft er in de verdere geschiedenis van "de mens" nooit meer een IP adres ge-hergebruikt worden. Voordat die adressen op zijn zijn we al lang uitgestorvenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:37 schreef hottentot het volgende:
Je kunt toch ook niet verwachten dat de bank je rekeningnummer gereserveerd houd. Natuurlijk word dat weer gebruikt.
er zijn bij mijn oude Postbank nummer alleen wat voorloop nullen bijgekomen, hoe kan dat iban nummer dan een controle cijfer bevatten?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:55 schreef Igen het volgende:
Bij ING was het ook nodig omdat ING-nummers geen controlecijfer hebben. Normale rekeningnummers wel en IBAN-nummers ook, dus als je een typfout maakt komt het niet gelijk op de verkeerde rekening.
Of rekeningnummers hergebruikt worden weet ik niet.
De oude postbank nummers kan je nog steeds verkloten inderdaad. Als je die wil omzetten maar iban via die officiële site moet je hem dan ook 2x invoeren. Alle andere rekeningnummers checkt hij zelf en hoeven maar 1x.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
er zijn bij mijn oude Postbank nummer alleen wat voorloop nullen bijgekomen, hoe kan dat iban nummer dan een controle cijfer bevatten?
Dat controlecijfer zijn de twee cijfers tussen NL en INGB.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
er zijn bij mijn oude Postbank nummer alleen wat voorloop nullen bijgekomen, hoe kan dat iban nummer dan een controle cijfer bevatten?
Nou ja, dat was dus eigenlijk wat ik niet wist. Ik ben geen wiskunde wonder en ik heb geen flauw ideee of je met de hoeveelheid cijfers en letters enzo die een rekeningnummer bevat meer dan genoeg nummers kan maken voor alle bedrijven en particulieren in NL. Zijn er niet genoeg unieke nummers dan is het logisch dat ze hem hergebruiken. Maar dan nog, is dat na 1 jaar al, of duurt dat 20 jaar?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:37 schreef hottentot het volgende:
Je kunt toch ook niet verwachten dat de bank je rekeningnummer gereserveerd houd. Natuurlijk word dat weer gebruikt.
Een quintiljoen mogelijke nummers zelfsquote:Op woensdag 11 februari 2015 08:10 schreef qajariaq het volgende:
Met een kleine tien miljard mogelijke nummers per nederlandse bank lijkt hergebruik voorlopig niet zo noodzakelijk. Of ze het doen heb ik geen idee van.
Niet dat het inhoudelijk uit maakt maar wat ik er van begrijp is het iban als volgt opgebouwd:quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Een quintiljoen mogelijke nummers zelfs
Het systeem is heel makkelijk hoor.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:14 schreef qajariaq het volgende:
Reden te meer om benamingen te vergeten als getallen groter worden. Boven een miljard (US billion) wordt het allemaal wat vaag en het idiote verschil tussen de USA en Europa maakt dat er toch al niet duidelijker op.
Het BBAN (het deel van IBAN na countrycode en checksum) mag volgens de specificatie uit 34 tekens bestaan, waarvan de eerste 4 de identifier van de bank zijnquote:Op woensdag 11 februari 2015 08:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet dat het inhoudelijk uit maakt maar wat ik er van begrijp is het iban als volgt opgebouwd:
NL**INGBxxxxxxxxxx
NL = landcode
** = controle getal
INGB = bankcode
xxxxxxxxxx = feitelijk banknummer bij die bank.
Omdat xxxxxxxxx 10 digits bevat zijn er theoretisch tien miljard mogelijkheden (10^10). Een aantal daarvan zullen om praktische redenen afvallen en ik kan me voorstellen dat de grootste NL bank aan ongeveer 10 miljoen nummers net tekort zal hebben. Maar dan heeft die bank dus een factor 1000 speling. dus duizend keer meer mogelijkheden dan ze nodig hebben.
Het getal quintiljoen ken ik niet maar het klinkt als onbegrijpelijk veel. Google leert me dat het 10^30 is. Ik heb het niet nagerekend maar ik betwijfel of je dat gaat halen met het iban getal (NL**INGBxxxxxxxxxx ==> 26^2*10^2*26^4*10^10). Bovendien gooi je dan alle controle en ook de begrijpelijke codering en indeling van die letters overboord.
edit: wel nagerekend dat is ongeveer 3*10^20. Dat is driehonderd triljoen dus of 0,3 triljard. Heel veel kleiner dan wat jij noemde.
Het houdt je van de straatquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:30 schreef qajariaq het volgende:
OK, dank. Het systeem is dus duidelijk op de groei ontworpen. Maar het leverde wel een leuke discussie op :-)
Ik was er vanuit gegaan dat dit een bankcode was. Weer wat geleerd vandaag.quote:Op woensdag 11 februari 2015 07:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat controlecijfer zijn de twee cijfers tussen NL en INGB.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |