abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150608534
quote:
KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
Ah okee thanx.
--
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 19:45:25 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150609231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:21 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
AH duidelijk. Verklaart ook de grote vertraging.

Maar KLM heeft dus 'gewoon' een 777 op reserve staan? Of was de BQG gepland voor een andere vlucht en wordt BQD snel gerepareerd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150611604
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

AH duidelijk. Verklaart ook de grote vertraging.

Maar KLM heeft dus 'gewoon' een 777 op reserve staan? Of was de BQG gepland voor een andere vlucht en wordt BQD snel gerepareerd?
Niet per se op reserve. Maar elke respectabele maatschappij kan vaak wat schuiven met toestellen.
Vanmiddag stond -BQD nog op de planning om morgen naar Taipei/Manilla te vliegen.

En wat er gebeurd als je niet kunt schuiven moet je naar Surinam Airways kijken; als die A340 wegvalt (door bijv. onderhoud) dan kunnen ze vluchten niet uitvoeren of moeten ze (duur) leasen.

Nog steeds niets gehoord over hun plannen; schijnt dat in oktober er een toestel bijkomt of de A340 vervangt.
  vrijdag 13 maart 2015 @ 20:42:57 #254
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_150612155
Over Surinam gesproken, ik reed gister langs Schiphol en zag daar hun A340 langs de A4 geparkeerd staan. Ik neem aan dat die rond dat tijdstip(23.00) al terug had moeten vliegen?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_150613390
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 20:42 schreef Woods het volgende:
Over Surinam gesproken, ik reed gister langs Schiphol en zag daar hun A340 langs de A4 geparkeerd staan. Ik neem aan dat die rond dat tijdstip(23.00) al terug had moeten vliegen?
Surinam vliegt elke avond (op maandag- en donderdagavond na) naar Amsterdam en na aankomst (de volgende dag dus) weer terug.

Met als gevolg dat de A340 op donderdagmorgen op Schiphol landt en pas vrijdagmiddag weer naar Paramaribo gaat. Ook komt die op maandagmiddag aan, overnacht hier en vertrekt op dinsdagmorgen weer.

In Paramaribo staat de A340 van zondagavond t/m dinsdagavond stil.
In totaal staat de A340 dus elke week zo'n 86 uur / ruim 3.5 dag stil.

Nou ja, tenzij Desi Bouterse de kist opeist...

EDIT: Arke's 3e / laatste 787 vloog gistermiddag (lokale tijd) haar allereerste vlucht:



[ Bericht 28% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2015 22:34:28 ]
pi_150624111
Wat was eigenlijk de opvolger bij de KLM voor de dc-8? A310?

Ben inmiddels weer een weekje terug van vakantie. Fijne kist, die 787. Lekker stil ook. En wat ik goed te merken vond, is dat de lucht minder droog is.
pi_150631338
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 02:20 schreef kleineik het volgende:
Wat was eigenlijk de opvolger bij de KLM voor de dc-8? A310?
Jep.
pi_150635604
Weet iemand wat er aan de hand is in DCA (Washington Ronald Reagan)? Ik keek op FR24 en veel vliegtuigen naar DCA wijken uit naar Dulles, Baltimore en Norfolk of zijn nog aan het cirkelen in de buurt
"Get busy living, or get busy dying"
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:08:03 #259
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150636062
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:51 schreef BazZz2 het volgende:
Weet iemand wat er aan de hand is in DCA (Washington Ronald Reagan)? Ik keek op FR24 en veel vliegtuigen naar DCA wijken uit naar Dulles, Baltimore en Norfolk of zijn nog aan het cirkelen in de buurt
Waarschijnlijk door de mist
http://www.flightstats.com/go/Airport/weather.do?airportCode=DCA
pi_150637405
quote:
Volgens de METAR zou het prima te doen moeten zijn, wolkenbasis op 600ft en daaronder gewoon goed zicht.
(Zo te zien was het een paar uur geleden slechter, misschien nog wat backlog dat weggewerkt moet worden)
pi_150650195
Vandaag in de geschiedenis:

- 15 maart 1973: KLM krijgt haar 5e DC-10 toestel geleverd van McDonnell Douglas.
Op zich niet heel erg bijzonder maar het gaat om een bijzonder toestel; namelijk het prototype - en dus eerst gebouwde - DC-10-30.




De DC-10-30 was het eerste long-range model van de DC-10 familie.
De -30 had krachtigere motoren, grotere spanwijdte, grotere brandstoftanks en een derde landingsgestel in het midden om het hogere gewicht op te vangen.
Met 163 gebouwde exemplaren was het het meest populaire model van de DC-10 familie.

Op de voorgrond PH-DTF: de 6e DC-10 die aan KLM werd geleverd op 13 april 1973.
Links van haar prototype DC-10-30 en toekomstig PH-DTA.


KLM had samen Swissair, SAS en UTA de KSSU group opgericht waarmee ze samen 36 toestellen besteld hadden. Dit zodat ze een betere prijs konden onderhandelen en later voor gezamenlijk onderhoud.
De order van KLM bestond uit 12 toestellen.
Op 21 november 1972 werden de eerste DC-10-30's aan Swissair en KLM geleverd.

De KSSU group:



Als N1339U vloog de DC-10-30 op 21 juni 1972 voor het eerst en toen McDonnell Douglas klaar was met testen werd het als PH-DTA aan KLM geleverd die het de naam "Johann Sebastian Bach" gaf.
KLM least de DC-30 tijdens haar werkjaren nog tijdelijk aan Ghana Airways en African Safari Airways en enkele dagen na de lease aan de laatste stuurt KLM in 1994 de DC-10 terug naar McDonnell Douglas.

Zie geplakte registratie; foto is van 12 juli 1994. 3 dagen later is het door McDonnell Douglas overgenomen.


Deze least het nog aan het Russische KrasAir en later in 1997 aan Continental Airlines die er nog tot 2001 mee vloog. Op 11 april 2001 wordt de DC-10 uit Continental's vloot gehaald en wordt het op
Greenwood–Leflore Airport opgeslagen.
Nog datzelfde jaar wordt de prototype DC10-30 aldaar gesloopt.

Alle 12 DC-10's die op de naam van KLM stonden zijn inmiddels gesloopt.

(Helaas kon ik met geen mogelijkheid onderstaande foto's in groter formaat vinden; zaten/zitten achter een of andere vage site gestopt ;( )


- 15 maart 1996: Fokker Aircraft wordt failliet verklaard.
Die vrijdagmiddag komen honderden werknemers thuis zonder baan.
De volgende dag krijgen 5664 werknemers hun ontslagbrief per koerier thuisbezorgd.
Het was het einde voor de fabrikant die al vele jaren (financiële) problemen kende.
2 jaar eerder had het nog zeer sober haar 75 jaar bestaan 'gevierd'.

Nadat het Duitse DASA (het luchtvaartonderdeel van Daimler-Benz AG, eigenaar van Fokker) de geldkraan dichtdraait wordt op 23 januari 1996 door de rechtbank te Amsterdam voorlopig surseance van betaling verleend. Enkele weken lang wordt er koortsachtig naar een oplossing gezocht om het voortbestaan van Fokker te bewerkstelligen. Er wordt gezocht naar partijen die Fokker willen overnemen maar zonder succes. Op 15 maart 1996 valt het doek na 77 jaar Nederlandse vliegtuigbouw.

NOS journaal van die avond:
pi_150663009
Aangezien Top Gear vanavond niet doorgaat, zenden ze een docu uit over de Red Arrows: Insdie the bubble. van 21:00 tot 22:00 op BBC2.

:)
pi_150668707
Eens een keer positief 747 nieuws: over exact 2 weken komen er weer passagier-747's op Schiphol die niet van KLM zijn; Delta verhoogt haar capaciteit naar/van Amsterdam deze zomer.

Vlucht DL72 uit Atlanta zal zondagmorgen 29 maart rond 08:05 uur landen op Schiphol.
Deze zal als DL73 weer terugkeren naar Atlanta om 10:55 uur.
Ook zal diezelfde morgen om dezelfde tijd DL134 uit Detroit landen.
Deze gaat als DL135 om 10:05 weer terug naar Detroit.

Deze vluchten worden nu nog door respectievelijk een Boeing 777-200ER/LR en een Airbus A330-300 uitgevoerd.
Deze zomer vliegt Delta 4 vluchten per dag van/naar Atlanta, in volgorde met de A330-300, 747, 767-400 en de 777-200(ER/LR).
Van/naar Detroit in volgorde met de A330-200, 747, A330-300 en de 767-400.

Deze 747 vluchten vinden de gehele zomer plaats t/m vrijdag 23 oktober.
(aankomst en vertrek op AMS op 24 oktober)



EDIT:
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 21:07 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: Arke's 3e / laatste 787 vloog gistermiddag (lokale tijd) haar allereerste vlucht:


PH-TFM komt op donderdag 26 maart rond 10:00 uur aan op Schiphol als vlucht OR7873.
Eerste passagiersvlucht volgt op zondag 29 maart (over 2 weken dus) naar de Dominicaanse Republiek.

Minder nieuws; zoals eerder gezegd gaan de eerste MD-11 freighters van Martinair deze maand uit de vloot.
PH-MCR lijkt op volgende week zaterdag haar laatste vlucht te maken; landt 's middags op Schiphol vanuit London Stansted.
PH-MCS volgt de zaterdag daarna op 28 maart 's morgensvroeg uit Stansted.

Kan uiteraard nog veranderen.



[ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 15-03-2015 20:48:19 ]
  zondag 15 maart 2015 @ 21:32:56 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150678430
Mooie posts weer :Y Was het overigens "verplicht" om die kenmerkende zwarte stip op de neus te houden in de livery? Of was dat eigen keuze? Of kon er gewoon niet overheen geverfd worden? Vragen vragen... :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150679232
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:32 schreef flipsen het volgende:
Mooie posts weer :Y Was het overigens "verplicht" om die kenmerkende zwarte stip op de neus te houden in de livery? Of was dat eigen keuze? Of kon er gewoon niet overheen geverfd worden? Vragen vragen... :P
Voor zover ik kan vinden was het zwart vanwege het materiaal in de verf van de radome.
Was toen alleen zo (zwart) mogelijk om geen storing te krijgen op de weersradar erachter.

Doordat verfsoorten door ontwikkeld werden, kon men op een gegeven moment elke kleur krijgen die men wilde.
  zondag 15 maart 2015 @ 23:28:53 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150683313
Nu we het toch over de DC10 hebben: deze al eens voorbij gekomen? Video uit 1979 over de grounding van alle DC10's (juni/juli '79)


Die grounding levert ook mooie plaatjes op:

  maandag 16 maart 2015 @ 00:42:12 #267
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_150685493
Goeie posts weer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door nattermann op 16-03-2015 01:00:14 ]
Tics van je petten.
pi_150686987
Nu haast ondenkbaar, dat een prototype aan een maatschappij word geleverd. 787, A380 en A350(in mindere mate) schelen zoveel met latere toestellen. Van de 787 zijn de eerste series nog niet eens verkocht, deze worden dan ook de terrible teens genoemd.
pi_150690853
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 07:45 schreef kleineik het volgende:
Nu haast ondenkbaar, dat een prototype aan een maatschappij word geleverd. 787, A380 en A350(in mindere mate) schelen zoveel met latere toestellen. Van de 787 zijn de eerste series nog niet eens verkocht, deze worden dan ook de terrible teens genoemd.
Van de 787 zijn er de laatste weken wel een aantal verkocht, die krijgen dan eerst een rework.
pi_150690952
http://www.rtlnieuws.nl/b(...)voor-brand-vliegtuig

Herman was natuurlijk jaloers omdat het WBC-contract aan Jonnie Boer is gegund ;)
pi_150691616
3 jaar en bijna 7 maanden na levering van de eerste Boeing 787 (JA801A aan All Nippon Airways op 25 september 2011) staat Boeing op het punt de 250e 787 te gaan leveren.

Vandaag zal N35953 aan United Airlines worden geleverd. De 787-9 is de eerste 787-9 die in de Boeing South Carolina fabriek in North Charleston, South Carolina werd gebouwd.
De final assembly van #269 begon in november 2014 (zie foto hieronder)
Het wordt United's 16e 787 en hun 4e 787-9.

Morgen zal het naar Denver gevlogen worden.

pi_150692555
Als je ooit je PPL wil halen gaan dan nooit naar de Martin Air vliegschool op Lelystad. Wat een zooitje daar!
pi_150692595
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:23 schreef El_Grando101 het volgende:
Als je ooit je PPL wil halen gaan dan nooit naar de Martin Air vliegschool op Lelystad. Wat een zooitje daar!
PPL ook gewoon halen bij een kleine club. Veel gezelliger ook ;)
pi_150692795
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:25 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

PPL ook gewoon halen bij een kleine club. Veel gezelliger ook ;)
Daar ben ik ook achter, ze vinden daar de ATPL studenten toch iets belangrijker. Vijf minuten van te voren een les afzeggen met een onzin smoes zodat ik 2 uur voor jan lul in de auto zit. :{

Of het het wordt nu NNAC op Eelde of KLM op Lelystad.

Jij had toch een topic hier over het halen van jou PPL? Inmiddels binnen? Of heb ik de verkeerde voor me? :)

Edit: O nee dat was MrSubtle. :P
pi_150692882
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:32 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook achter, ze vinden daar de ATPL studenten toch iets belangrijker. Vijf minuten van te voren een les afzeggen met een onzin smoes zodat ik 2 uur voor jan lul in de auto zat. :{

Of het het wordt nu NNAC op Eelde of KLM op Lelystad.

Jij had toch een topic hier over het halen van jou PPL? Inmiddels binnen? Of heb ik de verkeerde voor me? :)

Je hebt inderdaad de verkeerde voor je, ik heb een CPL ;)
pi_150692964
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:35 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad de verkeerde voor je, ik heb een CPL ;)
Je geeft les op een vliegschool of iets dergelijks? :)
pi_150693382
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:39 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Je geeft les op een vliegschool of iets dergelijks? :)
Ik werk bij de KLM, alhoewel ik er sterk aan denk om de GA weer een beetje op te pakken. Maar mijn geld heeft nu even een andere bestemming ;)
  maandag 16 maart 2015 @ 13:18:49 #278
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150694280
Ik denk er ook sterk aan om GTA weer een beetje op te pakken :Y Met andere woorden, GA? ATPL? CPL?

Ik kan natuurlijk mijn fantasie even de vrije loop laten, maar zelfs dan kom ik niet verder dan "Commercial Pilot License"? En waar staat AT dan voor? GA voor Go Around zal ook wel niet kloppen in deze context _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150694763
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:18 schreef flipsen het volgende:
Ik denk er ook sterk aan om GTA weer een beetje op te pakken :Y Met andere woorden, GA? ATPL? CPL?

Ik kan natuurlijk mijn fantasie even de vrije loop laten, maar zelfs dan kom ik niet verder dan "Commercial Pilot License"? En waar staat AT dan voor? GA voor Go Around zal ook wel niet kloppen in deze context _O-
Private Pilot License, en inderdaad Commercial Pilot License. GA als in General Aviation. Dat is een aparte rating op het brevet (Single Engine Piston), en bij mij is die ondertussen verlopen.

Dan heb je dus de situatie dat je wel grote luchtvaart mag vliegen (daar heb je voor elk type vliegtuig een losse rating) maar geen kleine luchtvaart. En het weer geldig maken van die SEP is een rib uit mijn lijf, maar ik mis het wel :)
  maandag 16 maart 2015 @ 14:09:26 #280
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_150696170
Zit ook al een jaar of twee te dubben om mijn PPL te halen. Rotterdam is vlakbij, maar er zit een flink prijskaartje aan het halen, behouden van. :{
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_150696738
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:32 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Private Pilot License, en inderdaad Commercial Pilot License. GA als in General Aviation. Dat is een aparte rating op het brevet (Single Engine Piston), en bij mij is die ondertussen verlopen.

Dan heb je dus de situatie dat je wel grote luchtvaart mag vliegen (daar heb je voor elk type vliegtuig een losse rating) maar geen kleine luchtvaart. En het weer geldig maken van die SEP is een rib uit mijn lijf, maar ik mis het wel :)
Ik dacht dat je met een CPL alleen met een klein single engine commercieel werk mocht doen zoals rondvluchten, reclame vluchten etc.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:09 schreef Merlijn het volgende:
Zit ook al een jaar of twee te dubben om mijn PPL te halen. Rotterdam is vlakbij, maar er zit een flink prijskaartje aan het halen, behouden van. :{
Ik reken 15K voor de opleiding en tussen de 2 a 3 K om het brevet elk jaar geldig te houden.

Ja veel centen maar ik denk dat ik om mijn 70e spijt ga krijgen als ik het niet doe. :)

Koop eens een fatsoenlijke boot of zo iets, dan zit je ook al snel op dat soort bedragen.
  maandag 16 maart 2015 @ 14:37:21 #282
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_150697473
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:21 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Ik dacht dat je met een CPL alleen met een klein single engine commercieel werk mocht doen zoals rondvluchten, reclame vluchten etc.

[..]

Ik reken 15K voor de opleiding en tussen de 2 a 3 K om het brevet elk jaar geldig te houden.

Ja veel centen maar ik denk dat ik om mijn 70e spijt ga krijgen als ik het niet doe. :)

Koop eens een fatsoenlijke boot of zo iets, dan zit je ook al snel op dat soort bedragen.


Qua spijt: dat denk ik ook, maar financieel is het pas afgelopen jaar interessant (lees: haalbaar) geworden...
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_150697960
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:21 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Ik dacht dat je met een CPL alleen met een klein single engine commercieel werk mocht doen zoals rondvluchten, reclame vluchten etc.

[..]

Ik reken 15K voor de opleiding en tussen de 2 a 3 K om het brevet elk jaar geldig te houden.

Ja veel centen maar ik denk dat ik om mijn 70e spijt ga krijgen als ik het niet doe. :)

Koop eens een fatsoenlijke boot of zo iets, dan zit je ook al snel op dat soort bedragen.
Nee, CPL met typerating en MCC geeft je toestemming om in de burgerluchtvaart te vliegen. Na 1500 uur wordt het omgezet in een ATPL, dan mag je ook als gezagvoerder optreden in de burgerluchtvaart.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:09 schreef Merlijn het volgende:
Zit ook al een jaar of twee te dubben om mijn PPL te halen. Rotterdam is vlakbij, maar er zit een flink prijskaartje aan het halen, behouden van. :{
Ik heb ook bij Vliegclub Rotterdam gevlogen in de jaren voor ik aan de slag kon bij KLM. Mocht je vragen hebben, kun je altijd een PM sturen.
  maandag 16 maart 2015 @ 14:56:18 #284
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150698250
Ik heb nog steeds een "bon" voor mijn eerste vliegles, alweer 2 jaar geleden van mijn vrouw gekregen. Toch maar eens verzilveren :) Voordeel is wel dat het halen en behouden van een brevet hier in Argentinië waarschijnlijk een stukje goedkoper is.

Dus, brevet halen, vliegtuigje aanschaffen om klanten te vliegen, steeds een wat groter toestel en voor je het weet run ik mijn eigen airline :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150698611
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:56 schreef flipsen het volgende:

Dus, brevet halen, vliegtuigje aanschaffen om klanten te vliegen, steeds een wat groter toestel en voor je het weet run ik mijn eigen airline :P
If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline

Aldus iemand die ooit z'n eigen airline oprichtte.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150698912
Brussels Airlines onthulde vandaag deze toffe Kuifje-A320 trouwens

2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  maandag 16 maart 2015 @ 17:39:05 #287
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150704424
Die is tof! Vind het logo op dat zwart ook veel mooier eigenlijk.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 16 maart 2015 @ 19:21:29 #288
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_150708159
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2015 15:12 schreef Thetallguy het volgende:
Brussels Airlines onthulde vandaag deze toffe Kuifje-A320 trouwens

[ afbeelding ]
Gaaf!

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:49 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nee, CPL met typerating en MCC geeft je toestemming om in de burgerluchtvaart te vliegen. Na 1500 uur wordt het omgezet in een ATPL, dan mag je ook als gezagvoerder optreden in de burgerluchtvaart.

[..]

Ik heb ook bij Vliegclub Rotterdam gevlogen in de jaren voor ik aan de slag kon bij KLM. Mocht je vragen hebben, kun je altijd een PM sturen.
Nice, thnx. Ik hik ook wat tegen de studiebelasting aan, aangezien ik regelmatig in het buitenland verblijf en dan niet klassikaal kan volgen. Dat moet eerst een stuk stabieler denk ik
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_150709253
Is er al wat bekend geworden over de verdere vervanging van de F70's bij KLM-C door een ander toestel? Er was sprake van meer E190's maar dat is nooit bekend gemaakt in een persbericht ofzo.
--
  dinsdag 17 maart 2015 @ 17:08:59 #290
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_150739522
quote:
KLM stelt levering Dreamliners uit.

KLM heeft de levering van twee van in totaal tien bestelde nieuwe Boeings van het type 787 Dreamliner voorlopig uitgesteld.
Dat bevestigde een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij dinsdag naar aanleiding van berichtgeving door vakblad Zakenreis. De Dreamliners gaan er komen, maar wel later zoals het er nu uitziet.

Het uitstel hangt volgens de woordvoerder samen met de moeizame cao-onderhandelingen binnen KLM. Daardoor moet er voorlopig voorzichtig met het geld van de onderneming worden omgesprongen.

In dat verband kondigde KLM maandag al aan dat de introductie van vluchten naar nieuwe bestemmingen als het Canadese Edmonton voorlopig wordt uitgesteld.

Door het uitstel van de levering van twee toestellen ontvangt KLM de komende tijd dus acht van de tien bestelde Dreamliners. De eerste wordt in oktober geleverd en de tweede in november. Begin 2016 wordt de derde nieuwe Boeing verwacht, de rest van het leveringsschema staat volgens de woordvoerder nog niet vast.

Het vertragen van meer bestellingen is nu nog niet aan de orde, maar de woordvoerder benadrukt dat een cao-akkoord van het grootste belang is.
  dinsdag 17 maart 2015 @ 17:40:37 #291
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_150740449
Tsja, je zou toch zeggen dat als je de concurrentie aan wilt gaan je dat het beste kunt doen met vliegtuigen die zuiniger zijn dan de huidige die je hebt. De concurrentie neemt ze namelijk wel gewoon af....
pi_150744386
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 17:40 schreef Sunri5e het volgende:
Tsja, je zou toch zeggen dat als je de concurrentie aan wilt gaan je dat het beste kunt doen met vliegtuigen die zuiniger zijn dan de huidige die je hebt. De concurrentie neemt ze namelijk wel gewoon af....
Gemiddelde leaseprijs 747-400: $125.000 - 390,000 p/maand.
Gemiddelde leaseprijs 787-8: $800.000 -1,100,000 p/maand. (en de -9 dus nog meer).

Kun je - zeker met de huidige lage olieprijs - flink wat mee vliegen voordat die 787 voordeliger gaan zijn. Op de lange termijn zeker voordeliger, maar nu ze in zulke shit verkeren is nieuwe kisten niet per se hét antwoord.
En dan heb ik het ook nog niet over dat een groot deel van KLM's 747 in eigendom zijn en dus al lang en breed afgeschreven zijn. (naast het feit dat ze daar dus geen maandelijkse lease aan kwijt zijn)

En concurrentie aangaan valt en staat niet direct met het type vliegtuig. Dat mensen bepaalde vliegtuigen prettiger vinden ligt vaker aan het product (hard en soft) dan aan het type vliegtuig.
Ik kan een 787 volproppen met stoelen en geen IFE en een 747-400 ruimer indelen.
Een keer gokken wat passagiers prettiger vinden.
  dinsdag 17 maart 2015 @ 21:36:33 #293
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_150751173
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 19:27 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Gemiddelde leaseprijs 747-400: $125.000 - 390,000 p/maand.
Gemiddelde leaseprijs 787-8: $800.000 -1,100,000 p/maand. (en de -9 dus nog meer).

Kun je - zeker met de huidige lage olieprijs - flink wat mee vliegen voordat die 787 voordeliger gaan zijn. Op de lange termijn zeker voordeliger, maar nu ze in zulke shit verkeren is nieuwe kisten niet per se hét antwoord.
En dan heb ik het ook nog niet over dat een groot deel van KLM's 747 in eigendom zijn en dus al lang en breed afgeschreven zijn. (naast het feit dat ze daar dus geen maandelijkse lease aan kwijt zijn)

En concurrentie aangaan valt en staat niet direct met het type vliegtuig. Dat mensen bepaalde vliegtuigen prettiger vinden ligt vaker aan het product (hard en soft) dan aan het type vliegtuig.
Ik kan een 787 volproppen met stoelen en geen IFE en een 747-400 ruimer indelen.
Een keer gokken wat passagiers prettiger vinden.
Vergeet niet dat sommige 744 van de KLM over 4 jaar alweer 30 jaar oud zijn. Qua onderhoudt en vertragingen zal deze never nooit tegen een nieuwe 787 kunnen concurreren. Die kosten moet je ook meerekenen.
pi_150754157
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:36 schreef Sunri5e het volgende:
Vergeet niet dat sommige 744 van de KLM over 4 jaar alweer 30 jaar oud zijn.
PH-BFA t/m -BFD worden tussen mei - september 2019 inderdaad 30 jaar.
Maar zoals de planning nu is zal geen van de 4 deze leeftijd halen.

Sterker nog; PH-BFC zal als 2e 747 de KLM-vloot verlaten en wel begin december dit jaar...
quote:
Qua onderhoudt en vertragingen zal deze never nooit tegen een nieuwe 787 kunnen concurreren.
Zeg dat even tegen Norwegian. :+
quote:
Die kosten moet je ook meerekenen.
Uiteraard.

Maar lease en/of aanschafkosten + brandstofkosten zijn veruit de grootste kostenposten.
Dat eerste is nu heel erg gunstig voor de 744 en de tweede is - op dit moment wat minder - gunstig voor de nieuwere kisten.

Maar dat zijn natuurlijk nog maar een paar van de vele factoren die mee bepalen.

Al zie ik er wel erg tegenop; luchthavens zullen straks enorm saai worden. ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 17-03-2015 22:38:38 ]
  dinsdag 17 maart 2015 @ 22:37:39 #295
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150754366
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 22:33 schreef Iemand91 het volgende:
Zeg dat even tegen Norwegian. :+
Dit ja. De Wright Flyer kan waarschijnlijk nog concurreren met de betrouwbaarheid van de 787 ;) Gaat tegenwoordig trouwens een stuk beter. (Maar Norwegian heeft het natuurlijk ook zelf over zich afgeroepen)
  Moderator dinsdag 17 maart 2015 @ 22:44:42 #296
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150754774
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 19:27 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Gemiddelde leaseprijs 747-400: $125.000 - 390,000 p/maand.
Gemiddelde leaseprijs 787-8: $800.000 -1,100,000 p/maand. (en de -9 dus nog meer).

Dat zijn prijzen van oude 744 VS nieuwe 787?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150754898
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Dat zijn prijzen van oude 744 VS nieuwe 787?
Gemiddelde prijzen van oudste t/m jongste kisten.

In other news:
- De levering van Arke's 3e 787-8 (PH-TFM) is een dag achteruit gezet; landing op Schiphol zou blijkbaar nu niet op 26 maart maar op vrijdag 27 maart plaatsvinden.

- KLM's 24e 777 en wel de 9e 777-300ER PH-BVN lijkt dezelfde dag te landen op Schiphol.
Dus vrijdag 27 maart de landing van 2 gloednieuwe kisten die Schiphol als thuisbasis zullen krijgen; maar mogelijk komt de 777 een dag later op zaterdag.
EDIT: PH-BVN komt op zaterdag 28 maart tussen 09:30 - 10:00 uur op Schiphol aan.

- Niet alleen Arke en KLM krijgen nieuwe kisten; Transavia krijgt ook nieuwe kisten.
Dit jaar moeten nog 2 nieuwe 737-800's aankomen; PH-HSK komt op woensdag 8 april op Schiphol aan na een lange reis van 2 dagen vanuit Boeing Field.
(Reis gaat op 7 april van BFI naar Keflavík en dan op 8 april door naar Amsterdam).
Begin mei volgt nog een -800, PH-HSM.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 11:51 schreef Iemand91 het volgende:
3 jaar en bijna 7 maanden na levering van de eerste Boeing 787 (JA801A aan All Nippon Airways op 25 september 2011) staat Boeing op het punt de 250e 787 te gaan leveren.

Vandaag zal N35953 aan United Airlines worden geleverd. De 787-9 is de eerste 787-9 die in de Boeing South Carolina fabriek in North Charleston, South Carolina werd gebouwd.
De final assembly van #269 begon in november 2014 (zie foto hieronder)
Het wordt United's 16e 787 en hun 4e 787-9.

Morgen zal het naar Denver gevlogen worden.

[ afbeelding ]
BoeingAirplanes twitterde op dinsdag 17-03-2015 om 14:03:35 1st 787-9 from #Boeing South Carolina goes to @united. It’s also our 250th 787 delivery. reageer retweet


[ Bericht 24% gewijzigd door Iemand91 op 18-03-2015 20:26:38 ]
pi_150811232
Ik vraag me af waarom de CAO-onderhandelingen zo stroef lopen bij o.a. de KLM?

Het lijkt me dat de functie van piloot erg is veranderd en een stuk minder complex en verantwoordelijk is geworden door de voorruitgang van de techniek. Piloot zijn bij de KLM is nu wel een heel riant salaris geworden vergeleken met de complexiteit van de functie, meer dan een gespecialiseerde arts of een hoge ambtenaar. (in hoeverre je dat kan vergelijken natuurlijk) Daarbij zijn de werktijden en salarissen bij concurrenten echt niet meer evenredig te noemen als die bij klassieke maatschappijen. Zijn de KLM piloten en die van Lufthansa niet een beetje als een olifant door een porseleinkast aan het gaan?

Vanzelfsprekend moet in mijn optiek de bestuurlijke top minimaal evenveel inleveren als de piloten.

Correct me if i am wrong... :)
pi_150811493
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 13:50 schreef louter_genieten het volgende:
Ik vraag me af waarom de CAO-onderhandelingen zo stroef lopen bij o.a. de KLM?

Het lijkt me dat de functie van piloot erg is veranderd en een stuk minder complex en verantwoordelijk is geworden door de voorruitgang van de techniek. Piloot zijn bij de KLM is nu wel een heel riant salaris geworden vergeleken met de complexiteit van de functie, meer dan een gespecialiseerde arts of een hoge ambtenaar. (in hoeverre je dat kan vergelijken natuurlijk) Daarbij zijn de werktijden en salarissen bij concurrenten echt niet meer evenredig te noemen als die bij klassieke maatschappijen. Zijn de KLM piloten en die van Lufthansa niet een beetje als een olifant door een porseleinkast aan het gaan?

Vanzelfsprekend moet in mijn optiek de bestuurlijke top minimaal evenveel inleveren als de piloten.

Correct me if i am wrong... :)
De piloten (en de VNV) zijn zich er terdege van bewust dat de gouden bergen van vroeger niet meer haalbaar zijn, dat er meer productie gedraaid moet gaan worden en dat er een nullijn wordt gehanteerd.

De CAO-onderhandelingen lopen vooral spaak bij de cabine- en grondbonden. En dat is jammer, want als je een beetje peilt onder het personeel lijkt iedereen zich er terdege van bewust dat er wat ingeleverd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')