Vandaag in de geschiedenis:
- 18 februari 1930:: Elm Farm Ollie is de eerste koe dat met het vliegtuig vervoerd wordt.
De Guernsey koe vloog met een Ford Trimotor van Bismarck, Missouri naar St. Louis.
Onderweg werd ze ook gemolken en de melk werd in kleine pakjes aan parachutes naar beneden geworpen, opgevangen door toeschouwers.
Ook Charles Lindberg kreeg een glas melk aangeboden.
- 18 februari 1969: Aanslag op El Al vlucht 432.
De Boeing 720-058B (4X-ABB; een verkorte versie van de 707) was onderweg van Amsterdam naar Tel Aviv, met een stop in Zurich.
Wanneer de 720 in Zurich op het punt staat te vertrekken springen 4 mannen van de
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) uit een auto en met AK-47's openen ze het vuur op het toestel.
Ook wordt er met granaten en dynamiet gegooid, maar deze falen.
De co-piloot wordt geraakt en overlijdt een maand later aan zijn verwondingen.
In het vliegtuig bevindt zich Mordechai Rahamim; deze rent naar de open cockpit, zoekt door het rechterraam naar de daders en opent met zijn pistool het vuur op een van de daders.
Daarna vraagt hij een stewardess om de rechterachterdeur te openen; glijdt hij met de noodglijbaan naar beneden en gaat daar verder.
De leider van de groep werd doodgeschoten door Rahamim. De aanval eindigt als de Zwitserse politie erbij komt en zowel Rahamim als de 3 overgebleven daders worden ingerekend.
Op het moment van de aanval bevonden zich 17 passagiers en 11 crew in de 720; naast dodelijk getroffen de co-piloot vallen er 6 gewonden.
Door de bekentenis van El Al van de aanwezigheid van Rahamim wordt het voor het eerst duidelijk dat er aan boord van hun vlucht gewapend personeel aanwezig is om kapingen te voorkomen.
Zowel de 3 daders als Rahamim worden door de Zwitsere autoriteiten vervolgd; de daders worden bestrafd; Rahamim wordt vrijgesproken.
De 720 wordt gerepareerd en vloog nog jaren rond voor verschillende maatschappijen; rond juli 1991 wordt het in Tucson gesloopt.
- 18 februari 1977: De eerste gezamenlijke vlucht voor de Shuttle Carrier Aircraft en de prototype Space Shuttle
Enterprise op haar rug.
De 747-123 was in 1970 van de band gerold als de 86e 747 en werd aan American Airlines geleverd als N9668.
De 747 was geen succesverhaal voor American Airlines en werd dan ook in 1974 aan NASA verkocht.
Deze verspijkert de kist voor zo'n $30 miljoen (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) en gaat nu door het leven als N905NA met call sign
NASA 905.
Op 18 februari maakt het de eerste combinatievlucht met de prototype Space Shuttle op haar rug boven Californië; een vlucht die ruim 2 uur duurt.
N905 bracht later de
Discovery,
Endeavour en de
Enterprise naar hun respectievelijke musea toe.
(zie
geschiedenispost van 18 juli 2014)
Zo bracht het op 27 april 2012 - 35 jaar, 2 maanden en 10 dagen na hun eerste gezamenlijke vlucht in 1977 - de Enterprise naar New York JFK waar die nu in het Intrepid Sea, Air and Space Museum staat.
De vlucht maakt een rondvlucht boven New Jersey en Manhattan voor het oog van duizenden toeschouwers:
(Landing op JFK)
N905 staat nu in het Space Center Houston waar het met de replica Space Shuttle
Independence op haar rug tentoongesteld zal worden. De opening hiervan staat gepland voor dit jaar.
Haar zusterschip N911NA (oude Japan Airlines 747SR) heeft een minder rooskleurige toekomst; zij zal worden gebruikt voor onderdelen voor o.a. de NASA 747SP
Sofia.
- 18 februari 2009:: Een United Airlines Boeing 767-322ER (N652UA) raakt zwaar beschadigd wanneer een sprinklersysteem in de hangar onjuist afgaat.
De waterstralen uit de waterkanonnen blazen 11 ramen uit (of eigenlijk in...) het vliegtuig die daar voor onderhoud stond. Avionics e.d. moeten vervangen worden.
- 18 februari 2013: Diamantroof Brussels Airport
Kort voor acht uur 's avonds maakt vlucht LX789 van Swiss International Air Lines (uitgevoerd door een Fokker F100 van Helvetic Airways; registratie is mij onbekend) zich gereed voor de terugvlucht naar Zurich.
Dan rijden een Mercedes Vito en een Audi met blauwe zwaailichten het luchthaventerrein op; de komen op het terrein door een gat in een hek dat ze daarvoor gemaakt hebben.
De 2 auto's rijden rechtstreeks naar de Fokker toe.
Op dat moment was de veiligheidsfirma Brink's Diamand & Jewelry Services bezig met het inladen van onder andere diamanten.
De als politieagenten vermomde, gewapende en gemaskerde mannen bedreigen de werknemers en de cockpitcrew; ze nemen een lading van zo'n 120 colli's met hoofdzakelijke diamanten mee.
Niemand raakt gewond en er wordt geen schot gelost.
Binnen 5 minuten zijn de twee auto's van het luchthaven terrein via hetzelfde gat weer verdwenen.
(Ja, let niet op het toestel wat ze hierboven hebben afgebeeld
)
De meeste inzittenden van het toestel merken er niets van; ze merken het pas wanneer ze wordt verteld dat ze het toestel moeten verlaten omdat de vlucht geannuleerd wordt.
De overvallers maken zo'n ¤37 miljoen aan - veelal ruwe - diamanten buit.
Een deel van de buit is teruggevonden en in 2013 zijn er in België, Frankrijk en Zwitserland tientallen mensen opgepakt; veelal bekenden van de politie.
Het onderzoek loopt nog.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-02-2015 00:06:37 ]