Vandaag in de geschiedenis:
- 15 februari 1961: De crash van Sabena vlucht 548.
Vlucht 548 van Sabena nadert de luchthaven van Brussel; Zaventem.
De vlucht vanuit New York Idlewild (het huidige JFK) wordt uitgevoerd door een nagenoeg nieuwe Boeing 707-320: OO-SJB.
Deze kist die in december 1959 voor het eerst vloog was op 15 januari 1960 aan Sabena geleverd.
Aan boord bevinden zich 11 crew en 61 passagiers; waaronder het volledige kunstschaatsteam van de Verenigde Staten en hun 16 familieleden, coaches en officials die op weg zijn naar de wereldkampioenschappen in Praag.
Het team bij het boarden van vlucht 548 op Idlewild, op 14 februari:
Rond 10 uur 's ochtends bij nadering van baan 20 word op 275 meter hoogte de landing gear opgetrokken en motorvermogen opgevoerd. De 707 maakt nog 3 rondjes bij de luchthaven, klimt naar 475 meter hoogte maar duikt dan naar beneden.
De 707 crasht in de wijk het
Lemmeken, in Berg.
Alle inzittenden zijn op slag dood. Een landbouwer wordt dodelijk getroffen door wegvliegend materiaal en diens vriend raakt een deel van zijn been kwijt.
De exacte oorzaak is nooit bekend geworden.
Het is de eerste fatale crash van een commerciële 707 die nog maar ruim 2 jaar commerciële vluchten uitvoerde.
Met 73 doden is het tot op de dag van vandaag de dodelijkste luchtvaartongeluk op Belgische bodem.
Aankomst van PH-BUA op Schiphol
- 15 februari 1971: De eerste commerciële vlucht voor de KLM 747.
Op zondag 31 januari 1971 landt de eerste 747 voor KLM op Schiphol.
Het is PH-BUA "Mississippi" en is de 96e gebouwde 747 en de 2e 747-200.
Op Schiphol wordt de kist groots onthaald inclusief persconferentie.
De 747 was redelijk uniek op Schiphol; de eerste 747 op Schiphol (van Pan Am) was nog maar een half jaar eerder geweest; en op enkele Pan Am vluchten na was dit dus de eerste 747 op Schiphol.
(De man links vooraan is Eerste Officier Veldhuyzen van Zanten, de latere gezagvoerder van de fatale 747 crash op Tenerife)
De 747 wordt hierna in de nieuwe hangar 11 gereden om gereed te worden gemaakt voor de eerste vlucht.
(Het wrange is dat 6 jaar later hier in diezelfde hangar de lichamen werden opgebaard van de fatale crash op Tenerife)
Op 15 februari 1971 is het zover; vlucht KL641 zal vertrekken naar New York.
Hiermee is KLM de eerste maatschappij ter wereld die de nieuwe 747-200 commercieel in gebruik neemt.
De 747 is het begin van een nieuw tijdperk voor KLM; PH-BUA is de eerste kist die de nieuwe livery draagt en is haar eerste widebody.
Daarnaast kan de 747 met 353 passagiers ruim 100 passagiers meer vervoeren dan hun vorige grootste toestel; de Douglas DC-8.
In plaats van 2 rijen met een gangpad waren er nu 3 rijen met 2 gangpaden; 5 pantries i.p.v. 2 en op het bovenste dek (ook iets nieuws) had men nu een lounge voor de passagiers van de Royal Class.
Royal Class is ook de reden waarom de 747's van KLM zo'n grote galley rechtsvoor hebben; hierdoor kon cabin crew gemakkelijk deze passagiers à la carte gerechten bereiden en serveren.
Nadat KLM deze class begin jaren '90 afschafte bleef deze galley zitten omdat het te duur werd bevonden om deze te verbouwen.
Zelfde geldt voor de MD-11; de enigszins rare business class was het gevolg van het feit dat dit type vlak voor uitfasering van Royal Class werd aangeschaft.
Vlucht KL641 naar New York bestaat nog steeds; deze wordt tegenwoordig door een Boeing 777 uitgevoerd.
Dezelfde dag vloog de 747 weer terug vanuit New York.
Dat jaar zou KLM nog 6 747's ontvangen; de volgende (PH-BUB) volgde begin maart.
KLM dacht dat de keuze voor de 747 gerechtvaardigd was want men verwachtte groei.
Echter brachten de komende jaren hogere brandstofprijzen (oliecrisis van 1973) en overcapaciteit.
Hierop nam KLM in 1975 haar eerste 747-200 Combi toestel in gebruik. (KLM's 8e 747)
Zoals de meesten ondertussen wel zullen weten werd PH-BUA in november 1973 gekaapt (zie
deze geschiedenispost), in 1980 werd het upper deck verbouwd (lounge werd nu een business class; extra ramen en een nooddeur; zie mijn post hierover
hier).
In 1989 verkocht KLM de 747 aan America West (samen met PH-BUB t/m -BUD) die het wilde inzetten op haar Phoenix - Hawai -Japan route maar deze route faalde compleet.
Hierop werd voormalig PH-BUA in Las Vegas opgeslagen en later naar Phoenix gebracht.
Hier werd het gesloopt; de cockpit werd nog tijdelijk voor antiterrorisme-training gebruikt (weer de ironie)
Rond 2003 was ook deze cockpit-sectie verdwenen.
- 15 februari 2005: Roll-out van de Boeing 777-200LR.
N6066Z wordt het publiek getoond in de fabriekshal van Boeing op Everett.
De 777-200LR werd naast de -300ER ontwikkeld en beschikt over een gegroeide maximum takeoff weight (MTOW), raked wingtips, herontwikkelde main landing gear en extra versterking.
Daarnaast kan het beschikken over 3 extra brandstoftanks achterin de cargo-hold die elk de ruimte van 2 LD-3 containers innemen en waarmee de totale brandstofcapaciteit kan oplopen tot ruim 200.000 liter.
De -200LR wordt voortgestuwd door de General Electric GE90-110B1 of GE90-115B1; 's werelds krachtigste straalmotoren. Krachtig genoeg om in z'n eentje een Boeing 747 in de lucht te houden.
Maximaal vliegbereik met maximum payload komt op 17.400 kilometer; genoeg om bijna elke twee luchthavens ter wereld non-stop met elkaar te verbinden; hierdoor krijgt het de naam "
Worldliner".
Het heeft genoeg range voor non-stop New York - Singapore, Londen - Heathrow of New York - Auckland om maar wat te noemen.
Hiermee duwt het
eerder genoemde Airbus A340-500 van de troon.
Dezelfde kist houdt het
afstand- en tijdsrecord voor een commercieel vliegtuig; het vloog op 9-10 november 2005 vanaf Hong Kong naar London via de oostelijke route (i.p.v. de gebruikelijke westelijke route) een afstand van 21.602 kilometer in 22 uur en 42 minuten.
Zie mijn geschiedenispost van
geschiedenispost van 10 november 2014.
Deze 777-200LR wordt net geen jaar later in maart 2006 aan launch customer Pakistan Airlines geleverd als AP-BGZ die er nog steeds mee rondvliegt.
(kist taxiët op dit moment naar de baan van Manchester voor de terugvlucht naar Islamabad))
Boeing heeft sindsdien 59 777-200LR's gebouwd en afgeleverd; momenteel zijn er 49 actief.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 15-02-2015 18:56:29 ]