Staand plassenquote:Druk op mannen om zittend te plassen neemt toe
In Zweden is het al een politieke kwestie, in Duitsland heeft de rechter er zelfs over geoordeeld. De druk op mannen om zittend te plassen op de toiletpot neemt langzaam toe.
Die uitspraak van de Duitse rechter was nog wel in het voordeel van de mannen die staand plassen, maar tegelijkertijd komt er meer discussie en nemen initiatieven om mannen te laten zitten op het toilet toe. Zo zijn er in Nederland zorginstellingen, bedrijven en horecazaken die met de stickers de man verzoeken niet meer staand te plassen in de toiletpot.
Gezonder?
De redenen? Het is hygiënischer, staand plassen zou vasthouden aan een ongewenste oermenshouding en het zou beter voor de blaas zijn om te zitten tijdens het urineren. Maar is er inmiddels al sprake van een plasrevolutie? Hoeveel procent van de mannen gaat daadwerkelijk zitten voor de plas?
Onderzoek
Er zijn nauwelijks Nederlandse gegevens beschikbaar zijn over dit onderwerp. Daarom hebben we een aantal vragen hierover laten meelopen in één van onze onderzoeken. Op deze manier vroeg EenVandaag 16.000 mannen in het EenVandaag Opiniepanel naar hun plasgedrag.
Dit blijkt vrij gelijk op te gaan. Ruim de helft van de ondervraagde mannen (56%) zegt ‘meestal te staan’ bij het plassen, terwijl 43 procent meestal gaat zitten. De zittende plassers maken overigens wel onderscheid tussen situaties: waar ze thuis blijven zitten geven ze buitenshuis (in de kroeg, op het werk, waar urinoirs staan) vaak de voorkeur aan staan.
Comfortabeler
Zittende mannen noemen als belangrijkste redenen om te zitten dat het hygiënischer en comfortabeler is. 15 procent van de ‘zitters’ geeft toe dat ze dat doen op verzoek van hun partner. De staande plassers geven als argument dat zij het nu eenmaal zo geleerd hebben of nu eenmaal zo gewend zijn.
Vier op de tien mannen (38%) lijken koste wat het kost te willen blijven staan: ze geven in elk geval aan dat ze het 'zeer vervelend’ zouden vinden wanneer ze gedwongen zouden worden te gaan zitten. Heeft dit te maken met mannelijkheid? Ze zeggen zelf van niet.
In één op de vijf gezinnen is wel eens onenigheid over het toiletgedrag van de mannen (en jongens) in huis. Ook zijn er in één op de vijf gezinnen afspraken gemaakt over plasgedrag.
Vrouwen: man liever zitten
Ook ondervroegen we ruim 6000 vrouwen. En inderdaad: een meerderheid ziet de man liever zitten. Daar is wel een klein addertje onder het gras: want één op de vier vrouwen zegt tóch een zittend plassende man, minder mannelijk te vinden.
Voor- en tegenstanders
In EenVandaag een gesprek met Sjoerd Gardien van Zittendplassen.nl, website ter promotie van het zittend plassen. Ook spreken we met antropoloog Rob Boonzajer Faes over de plascultuur en met bekkenbodem-fysiotherapeut Tineke van Heuveln over de vraag of staand plassen inderdaad ongezond is.
http://opiniepanel.eenvan(...)te_plassen_neemt_toe
Acrobatisch.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:26 schreef NightH4wk het volgende:
Hoe moet je op een pisbak gaan zitten?
Dit dus. De bemoeizucht in de samenleving loopt de spuigaten uit.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:26 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat een bullshit. Als ik staand wil pissen, dan doe ik dat. En als ik zittend wil pissen, dan doe ik dat.
Anderen hoeven mij niet te vertellen hoe ik moet pissen. Flikker lekker op.
Zwarte piet moet blijven!!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:28 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dit dus. De bemoeizucht in de samenleving loopt de spuigaten uit.
Fuck off.
Daar zijn vrouwen voor om het weer schoon te makenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:21 schreef Marsenal het volgende:
Er zit een punt in dit artikel, er ligt gewoon na een weekje een shitload aan opgedroogde urine op je vloer.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:23 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Daar zijn vrouwen voor om het weer schoon te maken
Plus, als je je een beetje afzet, duw je met je voeten zo de bril uit zijn voegen en lig je met je reet in de pot. Bloedlink.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 15:33 schreef Farenji het volgende:
Als je moet poepen kun je trouwens ook beter met je voeten op de bril gaan hurken, dan op de bril met je benen zitten. Is veel beter door de stand van je endeldarm, schijnt het. Dan komt het er makkelijker uit, goed bij constipatie. Nadeel is dan weer wel dat je elke keer je schoenen en broek helemaal moet uitdoen.
Geen rekening houden met een ander.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:26 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat een bullshit. Als ik staand wil pissen, dan doe ik dat. En als ik zittend wil pissen, dan doe ik dat.
Dit. Ga meestal zitten want dan kan ik ook effe schijten. En FOK!ken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:26 schreef spijkerbroek het volgende:
quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:26 schreef spijkerbroek het volgende:
Want een ander heeft zeer veel last van jouw plashouding inderdaad.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:01 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Geen rekening houden met een ander.
Je maakt zeker ook niet even de wc-bril schoon na je mannetjes-gedrag?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:13 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want een ander heeft zeer veel last van jouw plashouding inderdaad.
Ah, meteen weer vooroordelen. Wat ben jij toch ook een aanwinst voor FOK!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:15 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Je maakt zeker ook niet even de wc-bril schoon na je mannetjes-gedrag?
Je gaat mij niet vertellen dat je een tuinslang hebt die om je middel moet draaien.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:34 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ah, meteen weer vooroordelen. Wat ben jij toch ook een aanwinst voor FOK!
Naast een echte aanwinst ook nog eens een intellectueel. Zat FOK! maar vol figuren als jij.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:35 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Je gaat mij niet vertellen dat je een tuinslang hebt die om je middel moet draaien.
Eindelijk iemand die me begrijpt!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:36 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Naast een echte aanwinst ook nog eens een intellectueel. Zat FOK! maar vol figuren als jij.
Hij moet zeker ook een condoom om?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben blij dat mijn vriend thuis in ieder geval zit. En als hij wil staan is dat ook prima, maar maakt hij wel z'n eigen spetters (lees de wc) schoon.
Ik heb slecht nieuws. Je vriend is homo.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben blij dat mijn vriend thuis in ieder geval zit. En als hij wil staan is dat ook prima, maar maakt hij wel z'n eigen spetters (lees de wc) schoon.
Wtf hoe plas jij XDquote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:01 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Spetters tijdens het plassen. Daarom wc papier in de pot voordat je plast. Is dat probleem ook meteen opgelost.
Staand, maar als je dus eerst even wat wc papier in de pot gooit heb je geen last van spetters. Wc papier absorbeert het.quote:
Heb je zo'n harde straal dan dat het allemaal uit de pot spat XDquote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:22 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Staand, maar als je dus eerst even wat wc papier in de pot gooit heb je geen last van spetters. Wc papier absorbeert het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |