..en onderwijl proberen de eenden bij mij uit de tuin te krijgen want ik weet inmiddels dat ze als ze eenmaal een plekje hebben gekozen ze er niet meer weggaan en het is hier geen veilige plaats voor hun nestje met veel katten en kraaien in de buurt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 18:48 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Succes, ik geloof dat er 5 of 6 delen zijn ofzo
Heb je al feliway in gebruik? Dat kalmeert ook. En dan zowel voor in t oude als straks in het nieuwe huis.quote:Op zondag 8 maart 2015 18:48 schreef Vinniiee het volgende:
Hallo,
Mijn kat heeft zich kapot gekrabd, onder haar kin en achter haar oor. Ze heeft geen vlooien of wormen, komt denk ik door de stress vanwege het verhuizen (aan het inpakken nu). De krabpaal gebruikt ze niet echt, in plaats daarvan wel een stoel.
Nu vroeg ik mij of het verstandig is om haar nagels te (laten) knippen?
Of zijn er nog andere tips?
Dan is het zeker verstandig om de kat te laten nakijken door een dierenarts.quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
10 jaar alweer. Het hoesten is iets van het laatste jaar.
Als zij alles in je tuin opgegeten hebben, trekken zij wel verder. Eendenmest is heel goed voor de planten!quote:Op vrijdag 6 maart 2015 16:25 schreef Lavenderr het volgende:
Vraagje aan de dierenarts:
Ik heb sinds een paar dagen eenden in de tuin. Het lijkt wel alsof ze hier willen blijven. Ze poepen alles onder tot het raam aan toe. Wat moet ik doen?
Het is ook zo zielig om ze weg te jagen.
Nee nog niet. Ik weet wel wat het is.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:16 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Heb je al feliway in gebruik? Dat kalmeert ook. En dan zowel voor in t oude als straks in het nieuwe huis.
Succes
En ook een doos of zoiets waar geschuild kan worden is misschien een idee.
Astuquote:Op maandag 9 maart 2015 10:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij alles in je tuin opgegeten hebben, trekken zij wel verder. Eendenmest is heel goed voor de planten!
En... no pics = didn't happen
Tja, lastig... Uiteraard is elke situatie verschillend. Als een dier slechte prognose heeft dan is de euthanasie een keuze. Als een dier wel een goede prognose heeft, maar mensen willen of kunnen de behandeling niet betalen, dan bieden wij een betaalregeling en probeer ik mensen te voorlichten over de kosten van een huisdier. Ik weet niet of het een oplossing is om dieren ergens anders te herplaatsen. Want dan nemen deze mensen weer een kat en staat zij over een paar jaar weer met een zieke kat op je stoep terwijl zij dat niet kunnen betalen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 22:34 schreef Joraan het volgende:
Hoi digitale dierenarts,
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik werk zelf nu zo'n 13 jaar bij een da als paraveterinair. Wij hebben helaas heel vaak dat mensen een kat in willen laten slapen terwijl zo'n diertje goed klaar kan. Want ja het kost toch wel heel veel geld....... Wij zijn dus enkele jaren geleden een stichting begonnen en knappen die katten op en plaatsen ze weer uit als ze gezond zijn. Hoe doen jullie dat? Ik neem aan dat jij ook niet onnodig dieren in laat slapen. Hoe lossen jullie dat op?
Au, dat zal wel prikken in het oogje, maar het is normal gesproken niet echt schadelijk voor het oog. Uiteraard moet je zijn oog even een paar dagen in de gaten houden.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 18:40 schreef LalalaHippie het volgende:
Hallo DiDa!
We hebben vandaag onze kat Lucifer ontvlooit en dat is een beetje mis gegaan. Het is letterlijk nogal een `Hell raiser` en een ontzettende stresskip en moeilijk onder controle te houden. Het leek er op dat er een druppeltje uit het pipetje in zijn oog is beland.
Buiten dat meneer ontzettend boos en verontwaardigd is, lijkt er geen irritatie te zijn, maar het oog even uitspoelen of schoonmaken is niet gebeurd, aangezien hij zich niet meer liet vangen.
Zoals gezegd lijkt het goed te zijn gegaan, maar voor mijn gemoedsrust en voor de toekomst, ben ik toch benieuwd hoeveel kwaad het kan.
Het gaat om imidacloprid (hulpstoffen butylhydroxytolueen en benzylalcohol)
BVD!
Poezenkinderen zijn schemerdieren en zijn dus veel gevoeliger voor licht dan een mens. Maar een kat hoort niet zijn oogjes steeds dicht te knijpen! Dat kan wijzen op pijnlijke ogen. Gelukkig zijn er heleboel goede (en ook Nederlandse) dierenartsen in Dubai, dus je moet toch een analoge arts een keer haar na laten kijken. Bij voorkeur iemand die oog-onderzoek apparatuur heeft.quote:Op zondag 8 maart 2015 09:00 schreef Gaoxing het volgende:
Hallo DDA,
We hebben een paar maanden geleden een half-Siamees poesje geadopteerd wat erg gevoelig voor licht lijkt te zijn. Inmiddels is ze een jaar oud en binnen gaat het prima, maar buiten moet ze soms haar ogen helemaal dichtknijpen (het helpt niet dat we in Dubai wonen; veel bewolkte dagen hebben we niet). Ze begint te leren dat het best een goed idee is om in de schaduw te blijven, maar is het iets wat ik moet laten uitzoeken bij de analoge dierenarts? Tot nu toe heb ik gewoon aangenomen dat ze zo gevoelig is omdat ze lichtblauwe ogen heeft.
Of je vliegt er zelf ff heen. Service, jeweets!quote:Op maandag 9 maart 2015 10:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Gelukkig zijn er heleboel goede (en ook Nederlandse) dierenartsen in Dubai, dus je moet toch een analoge arts een keer haar na laten kijken.
Stress alopecia (kaalheid) is bekend bij kitten, dus als zij zichzelf kaal likken. Maar het krabben totdat de huid kapot gaat, wordt altijd door iets anders veroorzaakt! Vlooien, mijten of allergie. Uiteraard kan de jeuk verslechteren door de stress. Kan zij toch geen vlooien hebben van andere kitten of van buiten? Of misschien hebben de verhuizers wat naar binnen gebracht? Is de kat al verhuisd? Ook jullie nieuw huis kan natuurlijk vlooienpoppen bevatten die nu wakker worden en de kat aanvallen.quote:Op zondag 8 maart 2015 18:48 schreef Vinniiee het volgende:
Hallo,
Mijn kat heeft zich kapot gekrabd, onder haar kin en achter haar oor. Ze heeft geen vlooien of wormen, komt denk ik door de stress vanwege het verhuizen (aan het inpakken nu). De krabpaal gebruikt ze niet echt, in plaats daarvan wel een stoel.
Nu vroeg ik mij of het verstandig is om haar nagels te (laten) knippen?
Of zijn er nog andere tips?
Beide kittens zijn net ontvlooid en ontwormd, dus dat kan het haast niet zijn. Ze komen ook nog niet buiten.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:42 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Stress alopecia (kaalheid) is bekend bij kitten, dus als zij zichzelf kaal likken. Maar het krabben totdat de huid kapot gaat, wordt altijd door iets anders veroorzaakt! Vlooien, mijten of allergie. Uiteraard kan de jeuk verslechteren door de stress. Kan zij toch geen vlooien hebben van andere kitten of van buiten? Of misschien hebben de verhuizers wat naar binnen gebracht? Is de kat al verhuisd? Ook jullie nieuw huis kan natuurlijk vlooienpoppen bevatten die nu wakker worden en de kat aanvallen.
Is er iets veranderd? Ander voer? Andere voerbak?
Ok, dat zijn eendenquote:
Echt niet... Dan moet ik een chador aan en mag ik geen auto rijden... Er zitten al genoeg (mannelijke) NL collega's in Dubaiquote:Op maandag 9 maart 2015 10:40 schreef Queller het volgende:
[..]
Of je vliegt er zelf ff heen. Service, jeweets!
Hormonen kunnen negatieve uitwerking hebben op sommige huidproblemen dus alles is mogelijk...quote:Op maandag 9 maart 2015 10:49 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Beide kittens zijn net ontvlooid en ontwormd, dus dat kan het haast niet zijn. Ze komen ook nog niet buiten.
Ik ben nog niet aan het verhuizen, wel de verhuisdozen aan het inpakken, maar dat doe ik rustig aan.
Ze bijt en likt haar vacht wel. De andere kitten heeft nergens last van. Degene die nergens last van heeft is net krols geweest, en nu begint de ander. Misschien dat dat nog iets kan zijn?
Ze verschuild zich verder niet en komt ook gewoon bij me liggen.
Ow.... nee, dat zouden we niet willen!quote:Op maandag 9 maart 2015 10:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Echt niet... Dan moet ik een chador aan en mag ik geen auto rijden... Er zitten al genoeg (mannelijke) NL collega's in Dubai
Oortjes zijn schoon.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hormonen kunnen negatieve uitwerking hebben op sommige huidproblemen dus alles is mogelijk...
Zijn de oren ook schoon? Geen oormijt?
Pas trouwens op dat zij niet ontsnappen tijdens het verhuizen en ongewenst drachtig terugkomen!
Ok, dan even aankijken, maar als zij blijft krabben en de huid kapot is, toch even naar de dierenarts. Er moet de oorzaak van de jeuk achtergehaald worden. Verder toch zoveel mogelijk stress proberen te vermijden. Feliway is inderdaad een goed idee, verder veel afleiding en veel spelen.quote:Op maandag 9 maart 2015 11:27 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Oortjes zijn schoon.
En ja, planning voor de verhuizing heb ik al uitgedacht. Moet goed komen.
Dank! Dat zullen we dan eens gaan doen. Brengt me meteen bij een volgende vraag: kan ik zonder problemen haar vaccinatie een maandje of anderhalf naar voren trekken? Ze is in haar eerste maanden zoveel bij de dierenarts geweest dat ze er een gruwelijke hekel aan heeft, dus als ik bezoeken kan bundelen doe ik dat graag. Ze krijgt langzaam meer vertrouwen, maar met de nadruk op langzaamquote:Op maandag 9 maart 2015 10:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Poezenkinderen zijn schemerdieren en zijn dus veel gevoeliger voor licht dan een mens. Maar een kat hoort niet zijn oogjes steeds dicht te knijpen! Dat kan wijzen op pijnlijke ogen. Gelukkig zijn er heleboel goede (en ook Nederlandse) dierenartsen in Dubai, dus je moet toch een analoge arts een keer haar na laten kijken. Bij voorkeur iemand die oog-onderzoek apparatuur heeft.
Nee joh, ik denk dat je aan een van onze buurlanden denkt. Er was hier wel een Nederlandse (vrouwelijke) dierenarts, maar volgens mij nu niet meer. De meeste van onze dierenartsen zijn Oost-Europees. En aan chadors doen ze hier niet, hooguit een abaya, en nooit (nou ja.... tenzij je in een moskee op bezoek wilt) voor ons westerse vrouwen. Rijden doe ik dag-in-dag-uit, liefst in een 4x4 want rijden door de woestijn is zó leukquote:Op maandag 9 maart 2015 10:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Echt niet... Dan moet ik een chador aan en mag ik geen auto rijden... Er zitten al genoeg (mannelijke) NL collega's in Dubai
Oh nee, de doos van Pandora!quote:Foto's van de poezel?
Het ziet er inderdaad naar uit dat we naar NL gaan verhuizen. Voor deze meiden wordt het de eerste keer, maar ons vorige koppel had meer paspoorten dan onze kinderenquote:Op maandag 9 maart 2015 19:23 schreef Duderinnetje het volgende:
Waarom gaan je katten naar Nederland trouwens? Jullie komen ook terug, neem ik dan aan? In wilde, wilde dromen overwegen wij wel eens emigratie, maar het lijkt me zo'n ingrijpende onderneming voor onze katten. Ben dus wel benieuwd hoe jullie dat zien en doen.![]()
Dank voor je antwoord. Kan me zó goed voorstellen dat je zorgen hebt bij een dergelijke verhuizing. Al vast succes gewenst, voor de poezels en voor jullie!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 06:14 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het ziet er inderdaad naar uit dat we naar NL gaan verhuizen. Voor deze meiden wordt het de eerste keer, maar ons vorige koppel had meer paspoorten dan onze kinderenEn verhuizen met katten verschilt erg. Ik heb hele makkelijke gehad, en hele lastige. Ik vind het altijd moeilijker als ze niet met ons meekunnen, maar door een agent als bagage meegenomen, zoals indertijd naar Dubai. Als er iets mis gaat is het meestal door anderen, niet door mij. Naar Nederland gaan ze gewoon tegelijk met ons.
Het is zeker stressvol, voor ons allemaal. Zo'n heel nieuwe omgeving is natuurlijk doodeng, en dan heb ik het nog niet over 10 uur in een kooitje zitten, en al die vreemde mensen en geluiden. Voor mij is het het meest stressvolle gedeelte van de hele verhuizing: gaat het wel goed, krijgt niet iemand op de startbaan het in z'n bol om even de kennel open te maken (<- slapeloze nachten!), etc. Pasha, het siameesje, is ook voor mij onhoudbaar als ze in de stress schiet, dus daar moet echt een waarschuwing bij dat ze alleen in afgesloten ruimtes gecheckt kan worden.
Wat ook moeilijk is, is het verzamelen van informatie over papierwerk, vaccinaties, bloedtesten, etc. Soms weet je dat je niet alle info hebt, maar is dat laatste stukje net niet te vinden. Of er zitten in het nieuwe land stukjes in de wetgeving als "er kán een quarantaine ingesteld worden". Ja, wanneer dan? Waarom dan? Naja, stress..... Een dierenarts vinden kan ook wat langer duren. Onze Oost-Europeërs zijn vaak wat minder emotioneel dan wij, bijvoorbeeld. De Thai hadden moeite met euthanasie, mochten dat nodig gehad hebben. En China was gewoon een ramp....
Aan de andere kant hebben ze het goed bij ons, zijn ze volwaardige leden van het gezin en wennen ze normaal gesproken echt heel erg snel. Ze horen bij ons, en wij horen bij hun, en tja... we reizen nou eenmaal. Voor hun zou het misschien fijner zijn om hun hele leven op 1 plek te wonen. Maar ja.... dan zaten ze nu nog in de opvang.
Ja, dat kan, tenminste voor niesziekte en kattenziekte vaccinaties. Ik weet natuurlijk niet wat voor exotische vaccinaties jullie in Dubai krijgenquote:Op maandag 9 maart 2015 17:35 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dank! Dat zullen we dan eens gaan doen. Brengt me meteen bij een volgende vraag: kan ik zonder problemen haar vaccinatie een maandje of anderhalf naar voren trekken?
Maar als je de vragen erover heb, kan je het beste met de NVWA in Nederland bellen.quote:Honden, katten en fretten uit een land buiten de EU hebben bij import een certificaat nodig volgens het model van Bijlage IV, deel 1,2,3 van Verordening (EU) nr. 577/2013, de digd012001b. Het certificaat is ondertekend door een officiële dierenarts of bekrachtigd door de bevoegde veterinaire autoriteit in het land van herkomst.
Oh, ik dacht dat er heel streng was. Geen alcohol, mag niet roken, niet kussen op straat enz enz.quote:Ze is in haar eerste maanden zoveel bij de dierenarts geweest dat ze er een gruwelijke hekel aan heeft, dus als ik bezoeken kan bundelen doe ik dat graag. Ze krijgt langzaam meer vertrouwen, maar met de nadruk op langzaamBovendien gaat ze in juni of juli richting Nederland, dus als ik de vaccinatie uit de weg heb, hoef ik me daar tenminste geen zorgen meer over te maken.
[..]
Nee joh, ik denk dat je aan een van onze buurlanden denkt. Er was hier wel een Nederlandse (vrouwelijke) dierenarts, maar volgens mij nu niet meer. De meeste van onze dierenartsen zijn Oost-Europees. En aan chadors doen ze hier niet, hooguit een abaya, en nooit (nou ja.... tenzij je in een moskee op bezoek wilt) voor ons westerse vrouwen. Rijden doe ik dag-in-dag-uit, liefst in een 4x4 want rijden door de woestijn is zó leuk
Hele schattige poezels!quote:[..]
Oh nee, de doos van Pandora!![]()
Net bij ons:
[ afbeelding ]
Na, fertilisen gaat niet meer werken (en zie de dichtgeknepen oogjes):
[ afbeelding ]
Haar partner-in-crime hebben we een paar weken eerder geadopteerd en dat is een vreemd samenraapsel van (waarschijnlijk) Arabian Mau en een Japanse bobtail. Haar krulstaartje wordt hier heel vreemd gevonden, maar in Thailand, waar we eerder woonden, was dat vrij normaal.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 9 maart 2015 19:23 schreef Duderinnetje het volgende:
Och Gaoxing, je schildpad!De andere kat is ook zalig om te zien, maar ik heb zo'n zwak voor schildpadjes.
![]()
Waarom gaan je katten naar Nederland trouwens? Jullie komen ook terug, neem ik dan aan? In wilde, wilde dromen overwegen wij wel eens emigratie, maar het lijkt me zo'n ingrijpende onderneming voor onze katten. Ben dus wel benieuwd hoe jullie dat zien en doen.![]()
DDA, ik wilde nog even melden dat Dirk zijn abces keurig zelf heeft opengemaakt en schoongehouden. Wel contact gehad met onze dierenarts, maar het is uiteindelijk dus niet eens nodig geweest om een bezoekje te brengen. Ruggetje is inmiddels weer mooi plat en nu moeten alleen de haren weer teruggroeien. Lang leve de natuâh!
Heel stoer dat jullie zo veel reizen en dat de poezels overal mee gaanquote:Op dinsdag 10 maart 2015 06:14 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het ziet er inderdaad naar uit dat we naar NL gaan verhuizen. Voor deze meiden wordt het de eerste keer, maar ons vorige koppel had meer paspoorten dan onze kinderenEn verhuizen met katten verschilt erg. Ik heb hele makkelijke gehad, en hele lastige. Ik vind het altijd moeilijker als ze niet met ons meekunnen, maar door een agent als bagage meegenomen, zoals indertijd naar Dubai. Als er iets mis gaat is het meestal door anderen, niet door mij. Naar Nederland gaan ze gewoon tegelijk met ons.
Het is zeker stressvol, voor ons allemaal. Zo'n heel nieuwe omgeving is natuurlijk doodeng, en dan heb ik het nog niet over 10 uur in een kooitje zitten, en al die vreemde mensen en geluiden. Voor mij is het het meest stressvolle gedeelte van de hele verhuizing: gaat het wel goed, krijgt niet iemand op de startbaan het in z'n bol om even de kennel open te maken (<- slapeloze nachten!), etc. Pasha, het siameesje, is ook voor mij onhoudbaar als ze in de stress schiet, dus daar moet echt een waarschuwing bij dat ze alleen in afgesloten ruimtes gecheckt kan worden.
Wat ook moeilijk is, is het verzamelen van informatie over papierwerk, vaccinaties, bloedtesten, etc. Soms weet je dat je niet alle info hebt, maar is dat laatste stukje net niet te vinden. Of er zitten in het nieuwe land stukjes in de wetgeving als "er kán een quarantaine ingesteld worden". Ja, wanneer dan? Waarom dan? Naja, stress..... Een dierenarts vinden kan ook wat langer duren. Onze Oost-Europeërs zijn vaak wat minder emotioneel dan wij, bijvoorbeeld. De Thai hadden moeite met euthanasie, mochten dat nodig gehad hebben. En China was gewoon een ramp....
Aan de andere kant hebben ze het goed bij ons, zijn ze volwaardige leden van het gezin en wennen ze normaal gesproken echt heel erg snel. Ze horen bij ons, en wij horen bij hun, en tja... we reizen nou eenmaal. Voor hun zou het misschien fijner zijn om hun hele leven op 1 plek te wonen. Maar ja.... dan zaten ze nu nog in de opvang.
Nou, Dirk vecht zelf niet. Dat komt niet eens in hem op. Maar de andere katers in de steeg denken daar kennelijk anders over.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
En heeft Dirk inmiddels voorlichting gehad over kattenAids en gevaar van het vechten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So far, so good. Nouja, soort van dan. Tot mijn vriend gisteren in het hooibakje een dood jong heeft gevonden. Een naar mijn idee behoorlijk groot jong overigens , en het was al aangevreten (ik hoop maar dat het al dood was bij de geboorte). Nadien geen andere jongen meer gevonden, ook geen nest, en Ronja lijkt verder ook geen last te hebben; ze eet goed, ze hangt nog steeds in het deurtje van de ren wanneer je langsloopt en als je haar los laat lopen, volgt ze je zonder angst. Ik kan haar ook gewoon nog steeds overal aaien.
Dus de vraag (na een lange aanloop..): moet ik haar laten controleren, of echt alle jongen er uit zijn (omdat het maar 1 jong was?) of kan het zo verder prima gaan?
Ik snap dat ik in de gaten moet houden dat ze goed blijft eten/drinken/keutelen en levendig is, en het onder de staart ook een beetje schoon blijft, maar ik heb zelf totaal geen ervaring met dracht bij konijnen en weet niet of een waarschijnlijk al iets mankerend dood jong een voorteken kan zijn van meer ellende?
WAARSCHUWING (want niet iedereen zit er op te wachten): linkje naar een wat lugubere foto. Van het dode jong, dat zijn achterlijf mist. Ik heb er even een aansteker naast gelegd voor de verhoudingen. Is best groot toch, voor een dwergje? Of valt dat wel mee?
http://i8.photobucket.com(...)5403_zps83jmfgoz.jpg
Ehh, nee Photobucket, van die foto hoef ik geen framed prints enzoquote:
Nee, niet leuk voor boven je bank? Of de eettafel?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:26 schreef Holyme het volgende:
[..]
Ehh, nee Photobucket, van die foto hoef ik geen framed prints enzo![]()
Fijn dat Ronja nu in ieder geval goed terecht is gekomen bij jou, en hopelijk vinden ze straks in de opvang snel een thuis voor haarBeterschap voor het oortje, voor zover dat nog kan helen, en hopelijk is er verder niks aan de hand met haar.
Cat AIDS, if you don't talk to your cat about it, who will?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:42 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nou, Dirk vecht zelf niet. Dat komt niet eens in hem op. Maar de andere katers in de steeg denken daar kennelijk anders over.Hij had de Beet der Lafaards (op zijn onderrug).
Is kattenaids eigenlijk nog een groot probleem, heden ten dage? Ik hoor er niet zo veel meer over.
quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:10 schreef Candaasje het volgende:
Dida![]()
Ik heb ook weer eens een verhaaltje met uiteindelijk ook vraag.
Twee weken terug heb ik een loslopend konijntje gevangen. Een zwart dwergkonijntje. Om een lang verhaal kort te maken; de vermoedelijke eigenaren hebben niks meer van zich laten horen, dus nu zit ze tijdelijk bij mij en is ze door een vriendin gedoopt tot Ronja de Roversdochter. Volgende week kan ze waarschijnlijk bij een goede opvang terecht.
(Omdat mijn vriend echt geen vier konijnen in huis wil, en ik een drietal gekeken naar Mara hier echt te riskant vind)
Ok, nou goed, in elk geval; het is een voedstertje. Hartstikke lief en levendig ding (niet bang, dol op aandacht, etc.) met een enorme scheur/hap uit het oor. Vanaf de foto leek het in elk geval niet meer echt goed te hechten, maar wel honinggel meegekregen om eventuele infecties te voorkomen.
Het ziet er in elk geval wel stoer uit:
[ afbeelding ]
Hoewel het wel wat groot is nu, nadat er nog een randje is afgebrokkeld:Schattig moederkonijntjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So far, so good. Nouja, soort van dan. Tot mijn vriend gisteren in het hooibakje een dood jong heeft gevonden. Een naar mijn idee behoorlijk groot jong overigens , en het was al aangevreten (ik hoop maar dat het al dood was bij de geboorte). Nadien geen andere jongen meer gevonden, ook geen nest, en Ronja lijkt verder ook geen last te hebben; ze eet goed, ze hangt nog steeds in het deurtje van de ren wanneer je langsloopt en als je haar los laat lopen, volgt ze je zonder angst. Ik kan haar ook gewoon nog steeds overal aaien.
Dus de vraag (na een lange aanloop..): moet ik haar laten controleren, of echt alle jongen er uit zijn (omdat het maar 1 jong was?) of kan het zo verder prima gaan?
Ik snap dat ik in de gaten moet houden dat ze goed blijft eten/drinken/keutelen en levendig is, en het onder de staart ook een beetje schoon blijft, maar ik heb zelf totaal geen ervaring met dracht bij konijnen en weet niet of een waarschijnlijk al iets mankerend dood jong een voorteken kan zijn van meer ellende?
WAARSCHUWING (want niet iedereen zit er op te wachten): linkje naar een wat lugubere foto. Van het dode jong, dat zijn achterlijf mist. Ik heb er even een aansteker naast gelegd voor de verhoudingen. Is best groot toch, voor een dwergje? Of valt dat wel mee?
http://i8.photobucket.com(...)5403_zps83jmfgoz.jpgHet jong is iets minder schattig
Anyway, het lijkt een voldragen jong (konijntjes zijn nestblijvers, dus dat is voor een konijn een voldragen vrucht). Mogelijk doodgeboren en opgegeten door de moeder. Voor de moeder is het natuurlijk om placenta/ dode vruchten op te eten, omdat anders trekt het de roofdieren aan. Als er geen andere lampreien zijn, dan kan het zijn dat er 1. maar 1 jong is, 2. de andere lampreien zijn gedeeltelijk geaborteerd tijdens de dracht of geresorbeerd (omdat de moeder niet voldoende voeding had, of te veel stress of ziek was), 3. er zijn nog lampreien in de baarmoeder. Een voedster bevalt iha meestal heel vlot. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een dag of meer tussen zat tussen de konijntjes... Maar alles kan natuurlijk als zij verstoord is... Je kan een aantal dingen doen: 1. een werpkist aanbieden en haar met rust laten, wel in de gaten houden dat zij niet ziek wordt, 2. een rontgenfoto maken, dan weet je of er nog wat in de baarmoeder zit. Echo kan ook, maar de rontgenfoto is makkelijker. Soms kan je ook wat vruchten in de buik voelen, maar het is bij een wat dikkere voedster zeker niet betrouwbaar. En een konijn heeft behoorlijk darmpakket, dus dat is sowieso lastiger dan bij een kat of een hond.
De dracht duurt max 34 dagen, dus je kan wel uitrekenen wanneer zij gedekt is. De dame in kwestie is gelijk vruchtbaar, dus hou haar weg van sexy rammelaars.
P.S. Ik heb meerdere gevallen van "onbevlekte ontvangenis" meegemaakt bij de konijnen.De eigenaren snappen gewoon niet dat elk wild konijn kan erg makkelijk in de meeste tuinen komen en voor een nageslacht zorgen
![]()
Nou, dan maar hopen dat er nog een levend jong inzit. Heb je wel gelijk 2 konijnen erbijquote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:35 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nee, niet leuk voor boven je bank? Of de eettafel?![]()
Verder oogt ze gelukkig wel gezond. En ze is fantastisch leuk, dus een fijn nieuw thuis moet lukken!
Stiekum zou ik haar heel graag zelf willen houden. Maar ik kan mijn vriend ook moeilijk dwingen. Hij is verder al zo'n schat voor de diertjes en klaagt zelden.
He jakkes, dat is nog best veel zeg!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 14:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Cat AIDS, if you don't talk to your cat about it, who will?
Niet elke poezel die positief is voor FIV (kattenaidsvirus) krijgt ook AIDS. Net als niet elke mens met HIV krijgt AIDS. Sommige katten kunnen jaren lang besmet rondlopen en ondertussen andere katten infecteren. Overdracht gebeurt met name door de bijtwonden. En de ziekte komt dus ook veel voor bij niet-gecastreerde katers.
Helaas wordt er heel vaak geen diagnose gesteld of geen bloedtest gedaan. Half-wilde katten sterven waarschijnlijk ergens in de natuur en komen niet bij een dierenarts. Niet alle eigenaren met een doodzieke kat willen nader onderzoek, dus dan wordt er ook geen diagnose gesteld.
In the USA denken zij dat 1,5-3% van de ogenschijnlijk gezonde katten waarschijnlijk de drager van FIV is. Bron: http://www.vet.cornell.edu/FHC/health_resources/brochure_fiv.cfm
De percentage is hoger bij "cats at risk", dus bijv. bij rondzwervende vechtende katers.
Recent onder zoek in NL en Belgium (ik heb geen link, maar het is op te googlen: "Phylogenetic analysis of feline immunodeficiency virus strains from naturally infected cats in Belgium and The Netherlands") geeft aan dat er in 1 onderzoek 11% van zwerfkatten positief getest waren op FIV en in een ander onderzoek 14% van gezonde katten ouder dan 6 (dat is dit onderzoek http://jfm.sagepub.com/content/15/1/8.full.pdf)
Dat is best wel veel dus. Nogmaals, niet elke FIV positieve kat ontwikkelt AIDS. Wij weten ook nog niet volgens mij, waarom sommige mensen wel AIDS krijgen en andere niet. Bij katten weten wij nog minder van...
Maar het voorkomen is altijd beter dan het genezen (zeker als er geen genezing mogelijk is)
Ik vind uitstrijkje wel interessant om te weten hoe ver de hond in de cyclus is. Ik gebruik het altijd samen met de progesteronbepaling.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 14:52 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Lieve DiDA, weer eens een vraagje betreffende onze Nori.
De eigenaresse van de dekreu waar ze binnenkort heen gaat vraagt of we een uitstrijkje gaan laten maken als we naar de DA gaan voor progesteron bepaling. Heeft dat echt nut om te doen? Aangezien Nori verder geen 'wisselende contacten' heeft gehad? En volgens mij kan een blaasontsteking/gruis (het enige probleempje dat ze in die area heeft gehad, en waardoor ze waarschijnlijk de vorige keer niet drachtig werd) daar niet mee vastgesteld worden, toch?
Dat was meer een algemene infoquote:Op dinsdag 10 maart 2015 15:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
He jakkes, dat is nog best veel zeg!
Ik zal Dirk eens even manen harder weg te rennen voortaan. Nu weet ik wel bijna zeker dat het leeuwendeel van de katers hier keurig gecastreerd is, dus dat verlaagt de kans wellicht een beetje, qua risicogroep.
Overigens zijn onze beide katten wel ex-straatkatten. Van Poes vermoeden we zelfs dat ze als wilde kat aan het leven is begonnen. Mocht er ooit eens bloed afgenomen worden, dan zal ik vragen ook te testen op FIV. Nu zijn ze gelukkig blakend hoor!
Dank voor je antwoord.
Ja, zoiets dacht ik al (dat het niet zo heel relevant zou zijn). Ze is al flink aan het bloeden, dus zo heel betrouwbaar zal het dan niet zijn op dit moment denk ik. En, sowieso, als er dan per ongeluk iets eventueel verdachts gevonden wordt zal ze dan misschien aan de AB moeten, en dat combineert niet met een dracht (wat mij betreft dan, het zal medisch gezien misschien wel kunnen, maar ik vind het geen prettig idee).quote:Op dinsdag 10 maart 2015 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vind uitstrijkje wel interessant om te weten hoe ver de hond in de cyclus is. Ik gebruik het altijd samen met de progesteronbepaling.Een bacterieel onderzoek van een teef voor de dekking vind ik eerlijk gezegd in 99,999999% niet interessant of relevant, maar de meeste fokkers zweren erbij. Dus je kan het wel laten doen. Dan moet je het wel nu laten doen, anders heb je nooit op tijd uitslag. En bovendien hoe meer uitvloeiing, hoe minder betrouwbaar
Dirk een dekkater!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 15:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat was meer een algemene infoDIDA praat graag over niet relevante onderwerpen
![]()
Niet bedoeld om jullie bang te maken. En ik weet niet of je preventief bloedonderzoek moet gaan doen... Tenzij Dirk een dekkater is. Anders, als het positief is, wat dan? Als hij geen symptomen heeft, dan is er verder niks aan te doen. Behalve dat hij dan besmettelijk is voor andere katten als hij die bijt/krabt.
Er is vast en zeker niks aan de hand met Dirk of Poes
Hm, dan laten we moeder even lekker haar gang gaan. Ze eet goed, keutelt, en is levendig. Dus ik maak me niet echt zorgen verder. Ze mag alleen nog wel wat aan komen, haar achterhand is vrij 'knokig'. Maar goed, misshien liep ze ook al een langere tijd los. Het is trouwens echt een enorm eigenwijs knuffeltje.quote:
Tja, wie weet wat zich afspeelt in de gedachten van fokkers.... Ik ben geen psycholoog of zoquote:Op dinsdag 10 maart 2015 15:16 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja, zoiets dacht ik al (dat het niet zo heel relevant zou zijn). Ze is al flink aan het bloeden, dus zo heel betrouwbaar zal het dan niet zijn op dit moment denk ik. En, sowieso, als er dan per ongeluk iets eventueel verdachts gevonden wordt zal ze dan misschien aan de AB moeten, en dat combineert niet met een dracht (wat mij betreft dan, het zal medisch gezien misschien wel kunnen, maar ik vind het geen prettig idee).
Wel grappig dat je zegt dat het niet zo relevant is, want zowel mijn docent KK2 als de dekreueigenaresse vroegen toen Nori de vorige keer leeg bleef 'maar had je wel een uitstrijkje laten doen dan?'. Terwijl ik niet het idee had dat dat veel verschil zou hebben gemaakt eigenlijk (m.n. aangezien de blaasontsteking een reden gaf voor het leeg blijven). Weet jij waarom het dan toch zo 'leeft' en fokkers het zo belangrijk vinden? Hoe vaak wordt er iets gevonden bij een uitstrijkje waarvoor behandelt wordt? En in hoeveel procent van de gevallen wordt er iets ontdekt dat een mogelijke dracht zou belemmeren?
Vertaling: vaginale bacteriën, witte en rode bloedcellen zijn normaal bij een teef gedurende loopsheid en je hoef er geen antibiotica tegen aan te gooien, zelfs als de fokker het zegt, dan ook niet.quote:In conclusion, vaginal bacteria, neutrophils, lymphocytes and erytrocytes should be considered as physiological aspect in the bitch during proestrus that does not require antibiotic therapy when asymptomatic.
Ik merk dat Dirk niet alleen op straat maar ook thuis met pestgedrag te maken heeftquote:Op dinsdag 10 maart 2015 15:54 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dirk een dekkater!![]()
![]()
Hij is zo klein, dat hij een trapje nodig zou hebben. En dan nog zou hij bovenop die poes staan rond koekeloeren wat daar in vredesnaam te doen is!
Je hebt me niet bang gemaakt hoor! Maar ik vind het wel interessant. Ik herinner me nog de paniek onder kattenliefhebbers toen FIV net 'bekend' werd.
Maar je hebt gelijk... wat heb je eraan als je zou weten dat je kat het bij zich draagt. Nu ja, je zou inderdaad je best kunnen doen om te voorkomen dat andere katten besmet raken. De kat binnenhouden, als hij buiten graag vecht.
Maar gelukkig vechten onze katten nauwelijks. Dirk was even de pineut in een territoriumdispuut. Volgens mij is het uitgevochten en is de rust wedergekeerd. Er zijn twee nieuwe katertjes bijgekomen in de buurt, en die dachten kennelijk nog dat Dirkje een steegbewoner is om serieus rekening mee te houden.Maar Dirkje is gewoon een konijntje in een verkeerd lichaam (het is echt waar: Dirk lijkt meer op een konijn dan op een kat. Als ik hem ooit kwijt ben en postertjes verspreid, dan kan ik hem écht niet duidelijker en herkenbaarder omschrijven dan 'konijnachtig'.
)
Dan is het toch zoeken naar een lekkere wormentablet. Katten zijn helaas veel kieskeuriger dan honden, dus het is sowieso erg lastig om een smakelijk tablet voor een kat te maken. En wat sommige katten lekker vinden, vinden andere dan weer niet lekker. Dus je heb geen smakelijke kattentabletten met de acceptatie van 100%...quote:Nog even een vraag DiDa: is er nou nog steeds geen wormentablet dat katten graag eten? Er was er eentje (ik weet niet meer van welk merk), maar die is uit de handel gegaan. Die tabletjes aten de katten op als snoepjes, ideaal! Je moest ze die twee dagen achtereen geven.
Wij hebben nu pipetten, maar inmiddels binden ze daarvoor ook al de kuierlatten onder, zodra ik maar naar de verpakking kíjk.
quote:Op dinsdag 10 maart 2015 16:29 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, dan laten we moeder even lekker haar gang gaan. Ze eet goed, keutelt, en is levendig. Dus ik maak me niet echt zorgen verder. Ze mag alleen nog wel wat aan komen, haar achterhand is vrij 'knokig'. Maar goed, misshien liep ze ook al een langere tijd los. Het is trouwens echt een enorm eigenwijs knuffeltje.![]()
Cas en Mara hou ik er verder weg hoor, die zitten gewoon in de woonkamer. En Cas is gecastreerd,ondanks dat 'ie natuurlijk nog wel onwijs sexy is.
Tja, Mara is nu druk haar territorium aan het beschermen tegen ongewenste concurrente. Die wil natuurlijk nu die sexy Cas inpikken en dan kan Mara niet toelaten.quote:Cas maakt het verder geen fluit uit overigens, maar Mara is druk aan het keutelen overal (ze is normaal zindelijk) en piest ook af en toe in wat hoeken in de gang richting de slaapkamer. Oh, en in mijn keuken
Daar lag even het net gebruikte stoffer en blik, en daar zit ook een luchtje aan, letterlijk...
Dan misschien 3 gecastreerde mannetjes voor Mara, geen concurrentiequote:Ze houdt niet zo van indringers. Hoewel ze verder wel OK is hoor. Eet goed, drinkt goed, is haar heerlijke jaloerse zelf als je Cas wil aaien, maar kan ook nog steeds lekker languit liggen. Dus tot zoverre de onrust en stress in casa cuniculus.
Ach ja....
ik stem nog steeds voor een viertal! Dus ik zeur gewoon nog even door. Gaat dit keer vast niet werken, maar ik heb nog even
Dat is de inhoud van zijn anaalklieren. Honden en katten hebben 2 klieren in de wanden van hun edeldarm (anus). Elke keer als het dier poept, komt er een beetje sterk ruikend goedje uit deze klieren op de ontlasting terecht. Dat wordt gebruikt om hun territorium te markeren.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 22:13 schreef Izzy73 het volgende:
Hoi, ik heb een beetje een smerig vraagje.![]()
Mijn katje heeft om de paar weken een natte uitscheiding van achteren.
En het stinkt enorm, het is bijna niet van je handen af te wassen.
Wat kan dat zijn?
Bedankt voor je heldere uitleg.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 23:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is de inhoud van zijn anaalklieren. Honden en katten hebben 2 klieren in de wanden van hun edeldarm (anus). Elke keer als het dier poept, komt er een beetje sterk ruikend goedje uit deze klieren op de ontlasting terecht. Dat wordt gebruikt om hun territorium te markeren.
In principe als zijn anaalklieren "leeg" lopen dan is het alleen maar goed. Want als het niet goed geledigd wordt (bijv. vanwege slechte ontlasting of huidproblemen), dan kan het leiden tot de ontsteking van de anaalklieren.
De vraag is alleen waarom het op je handen terechtkomt... Gebeurt het op het moment dat je de kat oppakt? Dan vindt zij dat blijkbaar niet fijn, dus laat hij van schik de inhoud van zijn anaalklieren lopen (om je, eng roofdier af te schrikken) Probeer dus achter te komen wanneer de kat het doet en waarom zij dat doet (is zij bang? voelt zij zich bedreigd?)
Mijn katten zeggen HAHAHA tegen dingen als de easypill, maltpasta of zelfs een stuk verse zalm met een tabletje erin.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 22:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik merk dat Dirk niet alleen op straat maar ook thuis met pestgedrag te maken heeftHoop dat jullie straks geld hebben voor een kattenpsycholoog
Dirkje een beetje een complex aan het aanpraten
[..]
Dan is het toch zoeken naar een lekkere wormentablet. Katten zijn helaas veel kieskeuriger dan honden, dus het is sowieso erg lastig om een smakelijk tablet voor een kat te maken. En wat sommige katten lekker vinden, vinden andere dan weer niet lekker. Dus je heb geen smakelijke kattentabletten met de acceptatie van 100%...
Heb je al geprobeerd een wormtablet te verstoppen in bijv. Maltpasta? Of in Easypil?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |