Ben zelf tevreden met Fedora qua stabiliteit en driversquote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:35 schreef Fixers het volgende:
Mag ik even een newbvraag stellen?
Ik heb een klein mediapc'tje waar ik Linux Mint 13 en XBMC op draai. Nu komt XBMC met de melding dat ik moet upgraden en Mint zelf is buggy. Helemaal lekker heeft het nooit gewerkt, er waren wel vaker problemen met de displaydrivers (PC is een Intel Atom + Nvidia combi). Maar nu krijg ik de helft van de keren bij het opstarten fouten met de grafische omgeving (start op met een oprdacht prompt) Ik heb graag een stabieler OS.Hebben jullie tips welke Linux ik beste kan nemen? Ik zag dat Mint inmiddels bij versie 17 is aangeland, of is er een andere variant aan te raden?
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik destijds gewoon een install vanaf een usb gedaan heb en letter voor letter de opdrachten overgetypt om XBMC te installeren. Zonder echt proberen te begrijpen wat ik deed.Daar wil ik nu ook wel wat meer aandacht insteken.
Stiekem heb ik Mint nooit echt geweldig gevonden. Beginners raad ik altijd Ubuntu aan. Maar dan wel even FixUbuntu draaien.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:35 schreef Fixers het volgende:
Mag ik even een newbvraag stellen?
Ik heb een klein mediapc'tje waar ik Linux Mint 13 en XBMC op draai. Nu komt XBMC met de melding dat ik moet upgraden en Mint zelf is buggy. Helemaal lekker heeft het nooit gewerkt, er waren wel vaker problemen met de displaydrivers (PC is een Intel Atom + Nvidia combi). Maar nu krijg ik de helft van de keren bij het opstarten fouten met de grafische omgeving (start op met een oprdacht prompt) Ik heb graag een stabieler OS.Hebben jullie tips welke Linux ik beste kan nemen? Ik zag dat Mint inmiddels bij versie 17 is aangeland, of is er een andere variant aan te raden?
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik destijds gewoon een install vanaf een usb gedaan heb en letter voor letter de opdrachten overgetypt om XBMC te installeren. Zonder echt proberen te begrijpen wat ik deed.Daar wil ik nu ook wel wat meer aandacht insteken.
Wat is er mis met Ubuntu dan?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:52 schreef µ het volgende:
Ubuntu raad ik tegenwoordig niet meer aan, lijkt mij geen goede manier om linux te leren.
Als je linux wil leren maakt het toch niet uit welke distro je pakt? Uiteindelijk beland je toch in de CLI. Wat dat betreft zou je beter LFS, Arch of Gentoo kunnen pakken als je het echt wil leren. Of je koopt gewoon een boek over linux of kijkt video's op linuxacademy oid.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:52 schreef µ het volgende:
Ubuntu raad ik tegenwoordig niet meer aan, lijkt mij geen goede manier om linux te leren.
Als je de pure unix filosofie wil leren moet je UNIX gebruiken.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 09:37 schreef Igen het volgende:
Als je de echte pure unix-filosofie wil leren dan kan dat volgens mij het beste met een van de BSD's.
Linux is van huis uit een pragmatisch samenraapsel van allerlei componenten die niet allemaal dezelfde filosofie volgen.
UNIX bestaat niet en de 'echte' unix-en, zoals Solaris, hebben allerlei proprietary systeemconfiguratieprogramma's die niks met de unix-filosofie te maken hebben.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 09:39 schreef tweemeter het volgende:
[..]
Als je de pure unix filosofie wil leren moet je UNIX gebruiken.
Je kan het vast wel ergens vandaan trekkenquote:Op zaterdag 14 februari 2015 09:40 schreef Igen het volgende:
[..]
UNIX bestaat niet en de 'echte' unix-en, zoals Solaris, hebben allerlei proprietary systeemconfiguratieprogramma's die niks met de unix-filosofie te maken hebben.
Waarom zou je linux willen leren? Veel mensen willen het gewoon gebruiken?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:52 schreef µ het volgende:
Omdat ze geen geld verdienen?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
En waarom zou Canonical niet meetellen als bedrijf dat geld verdient met gratis software?
Daar had hij het niet (in eerste instantie) over. Of was dit een niet grappig grapje.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Omdat ze geen geld verdienen?
Nee, 't ging over organisaties die hun financiėn op orde hebben. Canonical drijft voor zover mij bekend nog steeds op het kapitaal van Mark.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:34 schreef tweemeter het volgende:
[..]
Daar had hij het niet (in eerste instantie) over. Of was dit een niet grappig grapje.
En hebben hun financiėn dus (nu nog) op orde.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nee, 't ging over organisaties die hun financiėn op orde hebben. Canonical drijft voor zover mij bekend nog steeds op het kapitaal van Mark.
Is dat zo? Ik kan geen recente jaarcijfers vinden, maar in 2009 hadden ze nog een omzet van 30 miljoen dollar volgens Wikipedia.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Omdat ze geen geld verdienen?
Omzet=/=Winst en geld verdienen.quote:Op zondag 15 februari 2015 13:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan geen recente jaarcijfers vinden, maar in 2009 hadden ze nog een omzet van 30 miljoen dollar volgens Wikipedia.
Ze zeggen wel eens: Linux is for people who hate Windows, BSD is for people who love Unix.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 09:37 schreef Igen het volgende:
Als je de echte pure unix-filosofie wil leren dan kan dat volgens mij het beste met een van de BSD's.
Dat zeggen BSD zealots wel eens ja.quote:Op zondag 15 februari 2015 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze zeggen wel eens: Linux is for people who hate Windows, BSD is for people who love Unix.
30m was het break even point in 2009 dus dan maak je nog geen winstquote:Op zondag 15 februari 2015 13:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan geen recente jaarcijfers vinden, maar in 2009 hadden ze nog een omzet van 30 miljoen dollar volgens Wikipedia.
Dat zeggen ze wel eens, maar volgens mij gebruiken mensen Linux gewoon omdat het goed werkt.quote:Op zondag 15 februari 2015 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze zeggen wel eens: Linux is for people who hate Windows, BSD is for people who love Unix.
Ja, ik begrijp sowieso niet wat de winstgevendheid er verder mee te maken heeft. Een bedrijf maakt soms winst, soms niet. Dat kan een strategische keus zijn. Zie bv Amazon, dat bewust jarenlang geen winst heeft gemaakt om harder te kunnen groeien.quote:Op zondag 15 februari 2015 14:21 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat verlies is overigens relatief: men is aan het investeren.
Eensquote:Op zondag 15 februari 2015 17:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp sowieso niet wat de winstgevendheid er verder mee te maken heeft. Een bedrijf maakt soms winst, soms niet. Dat kan een strategische keus zijn. Zie bv Amazon, dat bewust jarenlang geen winst heeft gemaakt om harder te kunnen groeien.
Sowieso is dat allemaal nogal ver weg van het oorspronkelijke punt, namelijk dat Elementary een nogal amateuristische indruk maakt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Canonical, maar ook tal van andere open source-projecten, die hun zaakjes wel op orde hebben in plaats van hun gebruikers uit te schelden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |