Iets anders. Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaat 160 voorlichters inzetten om etnische en religieuze groepen te helpen bij de acceptatie van homoseksualiteit. Goed idee?'Dat noem ik nou arbeidsverschaffing. Wat kost het wel niet om 160 voorlichters daarop te zetten? Je moet alles de tijd geven. Dan komt die acceptatie vanzelf wel. Dat geldt voor homo's, lesbo's, transseksuelen en lilliputters. Je moet dat niet forceren, niet dwingen. Ik ben wat dat betreft een vrijdenker.'
Maar vindt u het dan niet erg dat homoseksuelen anno 2014 nog altijd niet helemaal geaccepteerd worden?'Het is ergens ook wel te begrijpen. Als ik in elkaar word geslagen, dan moet ik drie weken wachten totdat ik aangifte mag doen. Als het homofoob geweld is, dan mag er meteen aangifte worden gedaan en wordt de dader ook nog harder gestraft. Daar ben ik het ontzettend mee oneens.'
Want iedereen moet gelijk behandeld worden?'Juist. Geweld komt voort uit opgekropte agressie. Ik drink zelf geen alcohol, geen druppel, maar als mensen de kroeg ingaan, dan zijn ze vaak zichzelf niet. Ik zie dat ook in mijn eigen omgeving. Als mensen nuchter zijn, lopen ze met een grote boog om me heen. Als ze een slok ophebben, roepen ze opeens: hee Ratelbandje, tsjakka! Dat is toch te gek voor woorden? Het is ook te gek voor woorden dat mensen met een slok op andere mensen in elkaar slaan.'
Maar homogeweld is vaak heel gericht.'Ik wil daar geen lans voor breken, maar ik kan me voorstellen... Hoe zal ik het zeggen. Kijk, vroeger was aanranding vaak de schuld van de vrouw. Die had een te diepe decolleté of zo'n minirok of hotpants aan. Daar was dan een hele hetze over, want dat mocht je niet zeggen. Terwijl: ik kan me best voorstellen dat er met iemand met een diepe decolleté of geile tatoeages dingen gebeuren die niet gebeuren met iemand die een rok tot aan de enkels heeft of zo'n ding op de kop waarbij je alleen de ogen ziet.
'Het zijn natuurlijk zwakke geesten die dat doen. Als er twee vrouwen staan te zoenen, kan ik me best indenken dat iemand zoiets heeft van: gatverdamme. Maar het zijn de zwakke geesten die gaan meppen. Er zijn natuurlijk ook veel homo's die zich irritant gedragen. Homo's zijn niet altijd netjes. Zoals Onno Hoes. Die zei laatst over die toyboy dat hij een lekker pijpmondje heeft. Daar werd een beetje om gelachen. Maar als ik zoiets over mijn vriendin zeg, dan ben ik meteen een viespeuk.'
http://www.volkskrant.nl/(...)ntrekkerij~a3846112/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !