Het gebruik van de OV-kaart van een student vormt dus een essentieel onderdeel in het businessplan van de firma Easy Way. Concurrenten werken op een vergelijkbare manier. Met andere woorden, een publiek gefinancierde OV-kaart, primair bedoeld voor het reizen van en naar de studie, wordt direct ingezet in het verdienmodel van deze bedrijven. Er is vanuit de overheid dus sprake van een subsidie op de personeelskosten van deze bedrijven.quote:Helaas kun je niet bij Easy Way solliciteren, voor de functie privé-chauffeur moet je in het bezit zijn van een OV-studentenkaart waarme je gratis kunt reizen op doordeweekse dagen.
Ik snap dat het vervelend is als je niet meer gratis het hele land door kan met de OV-kaart voor studenten. Maar vraag je eens kritisch af; waarom zou de overheid door het hele land gratis vervoer voor studenten moeten aanbieden. Het faciliteren van het volgen van een studie is een prima doel voor publiek geld, maar die functie blijft overeind als je bijvoorbeeld in een stad en op drie trajecten gratis mag reizen. Vroeger was dat administratief onmogelijk, met de OV-chipkaart is dat binnen handbereik gekomen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:43 schreef Fir3fly het volgende:
Ja, meer regels en beperkingen voor de OV kaart is precies wat nodig is.
Dat zijn in mijn ogen praktische problemen. Marktonderzoek onder studenten moet uitwijzen wat hun reisgedrag is en welk restrictiemodel je daarop kunt plakken. Met een paar vaste trajecten die je bijvoorbeeld per maand kunt veranderen en de selectie van een of meerdere steden kom je denk ik al een heel eind. Je kunt dan bijvoorbeeld via de site van DUO je eigen OV-kaart beheren als student.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ben het in grote lijnen wel eens met TS, al zie ik een restrictie opreismogelijkheden niet zo zitten. Wat nou als je moet stagelopen? Of op bezoek bij een bedrijf?
Wat als je met de bus van het station naar je ouders moet?
Dat snap ik heel goed, maar voor niets gaat de zon op helaas.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:52 schreef Fylax het volgende:
Ik wil gewoon lekker gratis kunnen reizen met studentenov.
Dan kunnen die bedrijven er toch nog steeds gebruik van maken?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat zijn in mijn ogen praktische problemen. Marktonderzoek onder studenten moet uitwijzen wat hun reisgedrag is en welk restrictiemodel je daarop kunt plakken. Met een paar vaste trajecten die je bijvoorbeeld per maand kunt veranderen en de selectie van een of meerdere steden kom je denk ik al een heel eind. Je kunt dan bijvoorbeeld via de site van DUO je eigen OV-kaart beheren als student.Net zoals dat nu kan voor week-, of weekend-OV.
Ik denk het niet omdat daarvoor het klantenbestand te divers is. Maar helemaal uitsluiten doe je het niet inderdaad. Maar ik denk dat je met marktonderzoek wel een soort optimum kan vinden, reisvrijheid voor de student, maar dit soort bedrijven de wind uit de zeilen nemen. Laat ze maar gewoon reiskostenvergoeding betalen aan hun werknemers.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan kunnen die bedrijven er toch nog steeds gebruik van maken?
Hoe ga je dat controleren?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Waarom de studenten in hun doen en laten beperken? Laat bedrijven die hier misbruik van maken gewoon ervoor betalen.
Studenten het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde steden kan ook de persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Nu is het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk om even een museum te bezoeken in de randstad.
Dat vind ik echt onzin.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Studenten het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde steden kan ook de persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Nu is het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk om even een museum te bezoeken in de randstad.
Nu kan je het makkelijk zien ja, bedrijven vermelden het gewoon op hun website als vereiste.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Waarom de studenten in hun doen en laten beperken? Laat bedrijven die hier misbruik van maken gewoon ervoor betalen.
Je moet niet zo zeiken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:09 schreef Kowloon het volgende:
[..]
. Dat is fijn voor die bedrijven maar in mijn ogen niet het doel van de OV-kaart voor studenten.
Daarom zegt TS ook: 3 trajecten plus 1 stad waarin gratis gereisd mag worden. Je zou bijvoorbeeld kunnen opteren om dit halfjaarlijks of jaarlijks te wijzigen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ben het in grote lijnen wel eens met TS, al zie ik een restrictie opreismogelijkheden niet zo zitten. Wat nou als je moet stagelopen? Of op bezoek bij een bedrijf?
Wat als je met de bus van het station naar je ouders moet?
Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:40 schreef Zienswijze het volgende:
Klinkt aardig. Kowloon, heb je al becijferd hoeveel euro's dit zal besparen? Lagere lasten voor de overheid terwijl de voorzieningen niet slechter worden is altijd strevenswaardig.
Dat is waar. Dan is mijn vraag vooral of het de beperkingen wel waard zijn. Als student vrij kunnen reizen lijkt me toch wel fijn voor de ontwikkeling van die mensen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:09 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nu kan je het makkelijk zien ja, bedrijven vermelden het gewoon op hun website als vereiste.Maar dat gaat natuurlijk veranderen als het niet meer mag, dan gaat er naar gevraagd worden in het sollicitatiegesprek en probeer er dan nog maar eens een vinger achter te krijgen als controle-instantie.
Bedenk ook dat die chauffeursbedrijven slechts een voorbeeld zijn, meestal wordt er geen reiskostenvergoeding betaald als iemand een OV-kaart voor studenten heeft. Dat is niet zo gek natuurlijk, immers je maakt geen reiskosten, maar het betekent wel dat bedrijven reiskostenvergoeding uitsparen. Dat is fijn voor die bedrijven maar in mijn ogen niet het doel van de OV-kaart voor studenten.
Het punt in dit verhaal is.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 14:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik snap dat het vervelend is als je niet meer gratis het hele land door kan met de OV-kaart voor studenten. Maar vraag je eens kritisch af; waarom zou de overheid door het hele land gratis vervoer voor studenten moeten aanbieden. Het faciliteren van het volgen van een studie is een prima doel voor publiek geld, maar die functie blijft overeind als je bijvoorbeeld in een stad en op drie trajecten gratis mag reizen. Vroeger was dat administratief onmogelijk, met de OV-chipkaart is dat binnen handbereik gekomen.
Zijn er studenten met een weekend-OV dan?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:45 schreef Scuidward het volgende:
Begrijp ik uit het betoog dat je de weekendstudenten ongewijzigd wilt laten?
Als de uitvoeringskosten groter zijn of net zo groot zijn als de besparingen moet je het niet doen, ben het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het punt in dit verhaal is.
In hoeverre zijn die extra kosten het in hemelsnaam waard om deze restricties door te voeren? Het kost geld om restricties in te voeren en om het systeem te onderhouden...
Dat zullen de mensen die in het OV werken niet kunnen waarderen, dan hebben ze geen inkomen meer.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:55 schreef ludovico het volgende:
Maak het OV gratis, probleem opgelost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |