abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149420514
Ik keek net voor iemand naar de beschikbaarheid van een chauffeursdienst, en toen kwam ik op sites van chauffeursbedrijven die een zogenaamde studentchauffeur aanbieden. Een student meldt zich als chauffeur aan bij een dergelijk bedrijf en als het chauffeursbedrijf door de klant om een chauffeursdienst gevraagd wordt gaat de student die dienst verzorgen.

Vaak wordt daarvoor gebruik gemaakt van de auto van de klant wat betekent dat de studentchauffeur naar de klant toe reist en van daar uit de chauffeursdienst verzorgd. Een andere vorm is dat er bijvoorbeeld een auto van A naar B moet worden gebracht door de studentchauffeur. In beide gevallen moet de student een aanzienlijke voorreisafstand en nareisafstand afleggen.

Mij viel het op dat deze bedrijven daarvoor expliciet gebruik maken van de het feit dat studenten meestal een OV-kaart hebben. Wie bijvoorbeeld bij de firma Easy Way in de sollicitatiecheck aangeeft dat hij/zij geen OV-kaart heeft wordt expliciet afgewezen voor de functie van studentchauffeur:
quote:
Helaas kun je niet bij Easy Way solliciteren, voor de functie privé-chauffeur moet je in het bezit zijn van een OV-studentenkaart waarme je gratis kunt reizen op doordeweekse dagen.
Het gebruik van de OV-kaart van een student vormt dus een essentieel onderdeel in het businessplan van de firma Easy Way. Concurrenten werken op een vergelijkbare manier. Met andere woorden, een publiek gefinancierde OV-kaart, primair bedoeld voor het reizen van en naar de studie, wordt direct ingezet in het verdienmodel van deze bedrijven. Er is vanuit de overheid dus sprake van een subsidie op de personeelskosten van deze bedrijven.

Met de introductie van de OV-chipkaart zijn er veel betere mogelijkheden gekomen om tarifering van reizen met het openbaar vervoer op maat aan te passen. Die mogelijkheden kunnen worden ingezet om de OV-kaart voor studenten slimmer vorm te geven. Te denken valt bijvoorbeeld aan de selectie van drie trajecten en een stad waarin gratis gereisd mag worden. De student kan dan in de stad van zijn studie gratis reizen en bijvoorbeeld ook nog gratis bij zijn ouders langs.

Er zitten twee voordelen aan dit plan. Ten eerste kan er zo bezuinigd worden op de OV-kaart voor studenten zonder dat de OV-kaart voor studenten zijn doel verliest. De OV-kaart voor studenten wordt doelmatiger. Ten tweede voorkomt dat dat bedrijven zoals in de eerdere alinea's beschreven mee kunnen liften op publieke uitgaven aan de OV-kaart voor studenten. Ik heb het beste voor met bedrijven, maar subsidie is niet nodig in mijn ogen. ;)
  vrijdag 6 februari 2015 @ 14:43:38 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149420574
Ja, meer regels en beperkingen voor de OV kaart is precies wat nodig is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 6 februari 2015 @ 14:47:47 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149420650
Ben het in grote lijnen wel eens met TS, al zie ik een restrictie opreismogelijkheden niet zo zitten. Wat nou als je moet stagelopen? Of op bezoek bij een bedrijf?

Wat als je met de bus van het station naar je ouders moet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149420702
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:43 schreef Fir3fly het volgende:
Ja, meer regels en beperkingen voor de OV kaart is precies wat nodig is.
Ik snap dat het vervelend is als je niet meer gratis het hele land door kan met de OV-kaart voor studenten. Maar vraag je eens kritisch af; waarom zou de overheid door het hele land gratis vervoer voor studenten moeten aanbieden. Het faciliteren van het volgen van een studie is een prima doel voor publiek geld, maar die functie blijft overeind als je bijvoorbeeld in een stad en op drie trajecten gratis mag reizen. Vroeger was dat administratief onmogelijk, met de OV-chipkaart is dat binnen handbereik gekomen.
pi_149420747
Ik wil gewoon lekker gratis kunnen reizen met studentenov. :)
(she/her)
pi_149420829
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ben het in grote lijnen wel eens met TS, al zie ik een restrictie opreismogelijkheden niet zo zitten. Wat nou als je moet stagelopen? Of op bezoek bij een bedrijf?

Wat als je met de bus van het station naar je ouders moet?
Dat zijn in mijn ogen praktische problemen. Marktonderzoek onder studenten moet uitwijzen wat hun reisgedrag is en welk restrictiemodel je daarop kunt plakken. Met een paar vaste trajecten die je bijvoorbeeld per maand kunt veranderen en de selectie van een of meerdere steden kom je denk ik al een heel eind. Je kunt dan bijvoorbeeld via de site van DUO je eigen OV-kaart beheren als student. :) Net zoals dat nu kan voor week-, of weekend-OV.
pi_149420854
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:52 schreef Fylax het volgende:
Ik wil gewoon lekker gratis kunnen reizen met studentenov. :)
Dat snap ik heel goed, maar voor niets gaat de zon op helaas. ;)
  vrijdag 6 februari 2015 @ 14:56:42 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149420865
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat zijn in mijn ogen praktische problemen. Marktonderzoek onder studenten moet uitwijzen wat hun reisgedrag is en welk restrictiemodel je daarop kunt plakken. Met een paar vaste trajecten die je bijvoorbeeld per maand kunt veranderen en de selectie van een of meerdere steden kom je denk ik al een heel eind. Je kunt dan bijvoorbeeld via de site van DUO je eigen OV-kaart beheren als student. :) Net zoals dat nu kan voor week-, of weekend-OV.
Dan kunnen die bedrijven er toch nog steeds gebruik van maken? :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149420933
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dan kunnen die bedrijven er toch nog steeds gebruik van maken? :+
Ik denk het niet omdat daarvoor het klantenbestand te divers is. Maar helemaal uitsluiten doe je het niet inderdaad. Maar ik denk dat je met marktonderzoek wel een soort optimum kan vinden, reisvrijheid voor de student, maar dit soort bedrijven de wind uit de zeilen nemen. Laat ze maar gewoon reiskostenvergoeding betalen aan hun werknemers. :)
pi_149420976
Waarom de studenten in hun doen en laten beperken? Laat bedrijven die hier misbruik van maken gewoon ervoor betalen. :)

Studenten het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde steden kan ook de persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Nu is het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk om even een museum te bezoeken in de randstad.

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2015 15:01:13 ]
  vrijdag 6 februari 2015 @ 15:01:27 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149420997
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Waarom de studenten in hun doen en laten beperken? Laat bedrijven die hier misbruik van maken gewoon ervoor betalen. :)

Studenten het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde steden kan ook de persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Nu is het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk om even een museum te bezoeken in de randstad.
Hoe ga je dat controleren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 15:02:52 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149421033
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Studenten het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde steden kan ook de persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Nu is het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk om even een museum te bezoeken in de randstad.
Dat vind ik echt onzin.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149421184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hoe ga je dat controleren?
Als één FOK!ker het kan, dan kan de overheid dat ook wel. :P
pi_149421239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
Waarom de studenten in hun doen en laten beperken? Laat bedrijven die hier misbruik van maken gewoon ervoor betalen. :)
Nu kan je het makkelijk zien ja, bedrijven vermelden het gewoon op hun website als vereiste. :) Maar dat gaat natuurlijk veranderen als het niet meer mag, dan gaat er naar gevraagd worden in het sollicitatiegesprek en probeer er dan nog maar eens een vinger achter te krijgen als controle-instantie.

Bedenk ook dat die chauffeursbedrijven slechts een voorbeeld zijn, meestal wordt er geen reiskostenvergoeding betaald als iemand een OV-kaart voor studenten heeft. Dat is niet zo gek natuurlijk, immers je maakt geen reiskosten, maar het betekent wel dat bedrijven reiskostenvergoeding uitsparen. Dat is fijn voor die bedrijven maar in mijn ogen niet het doel van de OV-kaart voor studenten.
pi_149421267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]

. Dat is fijn voor die bedrijven maar in mijn ogen niet het doel van de OV-kaart voor studenten.
Je moet niet zo zeiken.
(she/her)
pi_149422062
Klinkt aardig. Kowloon, heb je al becijferd hoeveel euro's dit zal besparen? Lagere lasten voor de overheid terwijl de voorzieningen niet slechter worden is altijd strevenswaardig.
pi_149422123
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ben het in grote lijnen wel eens met TS, al zie ik een restrictie opreismogelijkheden niet zo zitten. Wat nou als je moet stagelopen? Of op bezoek bij een bedrijf?

Wat als je met de bus van het station naar je ouders moet?
Daarom zegt TS ook: 3 trajecten plus 1 stad waarin gratis gereisd mag worden. Je zou bijvoorbeeld kunnen opteren om dit halfjaarlijks of jaarlijks te wijzigen.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 15:45:38 #18
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_149422202
Begrijp ik uit het betoog dat je de weekendstudenten ongewijzigd wilt laten?
pi_149422274
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:40 schreef Zienswijze het volgende:
Klinkt aardig. Kowloon, heb je al becijferd hoeveel euro's dit zal besparen? Lagere lasten voor de overheid terwijl de voorzieningen niet slechter worden is altijd strevenswaardig.
Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen. ;)
pi_149422292
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:09 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nu kan je het makkelijk zien ja, bedrijven vermelden het gewoon op hun website als vereiste. :) Maar dat gaat natuurlijk veranderen als het niet meer mag, dan gaat er naar gevraagd worden in het sollicitatiegesprek en probeer er dan nog maar eens een vinger achter te krijgen als controle-instantie.

Bedenk ook dat die chauffeursbedrijven slechts een voorbeeld zijn, meestal wordt er geen reiskostenvergoeding betaald als iemand een OV-kaart voor studenten heeft. Dat is niet zo gek natuurlijk, immers je maakt geen reiskosten, maar het betekent wel dat bedrijven reiskostenvergoeding uitsparen. Dat is fijn voor die bedrijven maar in mijn ogen niet het doel van de OV-kaart voor studenten.
Dat is waar. Dan is mijn vraag vooral of het de beperkingen wel waard zijn. Als student vrij kunnen reizen lijkt me toch wel fijn voor de ontwikkeling van die mensen.

En hoe groot zijn die bedrijven nou? En is dat misbruik zo erg dat daardoor heel het systeem overhoop moet? Een nieuw protocol specificeren kost ook geld natuurlijk.

Daarnaast kosten extra treinreizigers geen extra geld. Als iemand een extra zitplaats inneemt kost dat geen extra geld. Enkel als diegene ook voor dezelfde reis zou betalen, maar het is maar de vraag in hoeverre dat gebeurt. Het stimuleren van OV is ook heel wat waard.
pi_149422326
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:50 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik snap dat het vervelend is als je niet meer gratis het hele land door kan met de OV-kaart voor studenten. Maar vraag je eens kritisch af; waarom zou de overheid door het hele land gratis vervoer voor studenten moeten aanbieden. Het faciliteren van het volgen van een studie is een prima doel voor publiek geld, maar die functie blijft overeind als je bijvoorbeeld in een stad en op drie trajecten gratis mag reizen. Vroeger was dat administratief onmogelijk, met de OV-chipkaart is dat binnen handbereik gekomen.
Het punt in dit verhaal is.
In hoeverre zijn die extra kosten het in hemelsnaam waard om deze restricties door te voeren? Het kost geld om restricties in te voeren en om het systeem te onderhouden... Wat is nou het werkelijke probleem? Dat er bedrijven zijn die de OV chipkaart als een subsidie gebruiken? Maak dat dan illegaal..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_149422410
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:45 schreef Scuidward het volgende:
Begrijp ik uit het betoog dat je de weekendstudenten ongewijzigd wilt laten?
Zijn er studenten met een weekend-OV dan? :o Maar misschien kan je het onderscheid tussen week en weekend zelfs wel laten vervallen als je de reismogelijkheden beperkt. Hoofdgedachte is dat de OV-kaart studenten moet faciliteren in hun studie, en daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je in het weekend naar huis kan. Ook zou het mooi zijn als voorkomen kan worden dat allerlei bedrijven lekker meeliften op het feit dat studenten een OV-kaart hebben. Maar op zoiets moet je echt een marktonderzoek los laten als je echt concreet wil worden.
pi_149422446
Maak het OV gratis, probleem opgelost.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_149422467
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het punt in dit verhaal is.
In hoeverre zijn die extra kosten het in hemelsnaam waard om deze restricties door te voeren? Het kost geld om restricties in te voeren en om het systeem te onderhouden...
Als de uitvoeringskosten groter zijn of net zo groot zijn als de besparingen moet je het niet doen, ben het helemaal met je eens.
pi_149422484
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:55 schreef ludovico het volgende:
Maak het OV gratis, probleem opgelost.
Dat zullen de mensen die in het OV werken niet kunnen waarderen, dan hebben ze geen inkomen meer. -O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')