het woord slaan impliceert een vuistslag meestal. billenkoek is iets heel anders.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:04 schreef datismijnmening het volgende:
Religie![]()
Kinderen slaan![]()
Mensen die anno tweeduizend fucking vijftien nog naar een seniele oude gek met een keppel luisteren
Je hoort kinderen gewoon niet fysiek te straffenquote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:06 schreef hans1985 het volgende:
[..]
het woord slaan impliceert een vuistslag meestal. billenkoek is iets heel anders.
waarom niet?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:06 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je hoort kinderen gewoon niet fysiek te straffen
quote:
quote:Diverse studies wijzen uit dat slaan een blijvend negatief effect kan hebben bij kinderen. Kinderen die fysiek worden gestraft, ontwikkelen zich ook minder goed.
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:22 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Geitewollensokkenstudies.
Af en toe een tik op de billen werkt prima.
Dat is een visie van de laatste 30 jaar.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:06 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je hoort kinderen gewoon niet fysiek te straffen
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:22 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Geitewollensokkenstudies.
Af en toe een tik op de billen werkt prima.
Heeft het wel zin? Je kan een seniele bejaarde niet zoveel meer leren.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:13 schreef SpecialK het volgende:
De vraag is alleen. Mogen diezelfde kinderen dan tijdens het verzorgen van hun seniele ouders ook terug slaan? Lijkt me wel zo eerlijk.
As se niet wille lere dan moete se maar foele.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:30 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Heeft het wel zin? Je kan een seniele bejaarde niet zoveel meer leren.
Abortus, decriminaliseren van vreemdgaan, gedwongen seks met je eigen vrouw is nu verkrachting, homoacceptatie etc. ook, wat is je punt?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:29 schreef DroogDok het volgende:
Zou zelf niet zo snel fysiek straffen als opvoedmethode kiezen, maar als het voor andere ouders werkt waarom niet. Risico is dat escalatie op de loer ligt, dan gaat straffen over in mishandelen.
[..]
Dat is een visie van de laatste 30 jaar.
.... zodat ze in feite worden beloond voor hun destructieve en onaangepaste gedrag.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:05 schreef hans1985 het volgende:
Ja ze krijgen chips, cola en een spelcomputer om ze stil te krijgen.
Voortschrijdend inzicht is soms een verbetering en soms niet.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:32 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Abortus, decriminaliseren van vreemdgaan, gedwongen seks met je eigen vrouw is nu verkrachting, homoacceptatie etc. ook, wat is je punt?
Yup, dat is moderne opvoeden. Niks mis met belonen als daar aanleiding voor is, maar tegenwoordig is het gewoon omkopen: "Als je stil bent krijg je een snoepje.", nee daar krijg je fijne kinderen van.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:05 schreef hans1985 het volgende:
Tegenwoordig zie je hele generaties zuigende en irritante kut koters die nooit eens aangepakt worden. Ja ze krijgen chips, cola en een spelcomputer om ze stil te krijgen.
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:38 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht is soms een verbetering en soms niet.
Moet je eens proberen een werknemer in de hoek te zetten, werkt ook niet. Je vergelijkt appels met peren.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:46 schreef DeJori het volgende:
Je kinderen slaan is een teken van wanhoop en slecht ouderschap.
Wel eens bedacht dat kinderen letterlijk de enige mensen zijn die je mag slaan? Moet je eens bij een werknemer proberen, of een irritant persoon in de trein. Zelfs als is het maar een corrigerend tikje. De groep mensen die onze bescherming het hardst nodig hebben worden wat dat betreft het minst beschermd.
Dat zie ik echt steeds vaker. Dan maar een corrigerende tik in plaats van dat oeverloze gezever over dat het verstandig is als kleine lieve pietertje stil is. Deze tik dient wel tegen de billen te gaan.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Yup, dat is moderne opvoeden. Niks mis met belonen als daar aanleiding voor is, maar tegenwoordig is het gewoon omkopen: "Als je stil bent krijg je een snoepje.", nee daar krijg je fijne kinderen van.
Mishandeling: Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:49 schreef timmmmm het volgende:
Als ie nou actief voor kindermishandeling zou pleiten, zou het wat anders zijn. Zoals die rare pastor in de VS die aan het opscheppen was dat ie keihard kinderen sloeg. Das wat anders
Ja. Belonen blijkt veruit de beste opvoedmethode. Natuurlijk moet je alleen belonen wanneer het kind iets goeds doet, niet iedere keer dat het überhaupt iets doet.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Yup, dat is moderne opvoeden. Niks mis met belonen als daar aanleiding voor is, maar tegenwoordig is het gewoon omkopen: "Als je stil bent krijg je een snoepje.", nee daar krijg je fijne kinderen van.
Als je niet het geduld hebt om een kind duidelijk te maken dat het in sommige gevallen stil moet zijn, moet je geen kinderen nemen. Je gaat ook geen hond kopen als je niet de tijd hebt om dat beest zindelijk te maken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:48 schreef davako het volgende:
[..]
Dat zie ik echt steeds vaker. Dan maar een corrigerende tik in plaats van dat oeverloze gezever over dat het verstandig is als kleine lieve pietertje stil is. Deze tik dient wel tegen de billen te gaan.
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:04 schreef datismijnmening het volgende:
Religie![]()
Kinderen slaan![]()
Mensen die anno tweeduizend fucking vijftien nog naar een seniele oude gek met een keppel luisteren
Pijnquote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:56 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Mishandeling: Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.
Anno nu nog steeds niet hebben ingezien dat het nu eenmaal niet werktquote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:40 schreef tong80 het volgende:
Anno nu nog voor het slaan van je kind zijn.
zijn vooral laaggeschoolden uit kansenwijken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:40 schreef tong80 het volgende:
Anno nu nog voor het slaan van je kind zijn.
Dit.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:56 schreef BasEnAad het volgende:
Typisch om dit onderwerp weer lekker op te blazen. 't Gaat nergens over. Maar het is de paus he en kinderen oei oei
Ja, want een corrigerende tik voor een kind dat wat stouts doet is precies hetzelfde als het onthoofden van onschuldige kinderen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:16 schreef agter het volgende:
Tjonge jonge, het is bijna IS-achtig. Die paus toch...
De extremist!quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:21 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, want een corrigerende tik voor een kind dat wat stouts doet is precies hetzelfde als het onthoofden van onschuldige kinderen.
er staat niet bij in welke vorm er dan geslagen wordquote:
sja dan is ff stoeien met je kind er natuurlijk ook niet meer bij want als je ze dan kietelt dan merkt het lichaam dat op als een pijnprikkelquote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:56 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Mishandeling: Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.
Volgens mij staat er letterlijk "kinderen die fysiek worden gestraft"quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:29 schreef bonke het volgende:
[..]
er staat niet bij in welke vorm er dan geslagen word![]()
die studie's zullen waarschijnlijk over kindermishandeling gaan maar niet over corrigerende tikjes dat een kind geneens voelt maar waar die wel van schrikt
je hebt makkelijke en moeilijke kinderen:) jullie waren waarschijnlijk makkelijkquote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:42 schreef tharealmb het volgende:
Nog nooit met een vinger (negatief) aangeraakt door mijn ouders. Beide kinderen prima terechtgekomen (HBO en UNI, terwijl ouders beide MBO hebben) en pleegkind ook op het rechte pad gekregen....
slaan of corrigerende tik doe je puur uit onmacht naar mijn mening. Zelf ga ik dus ook geen corrigerende tikken uitdelen....
Tja, en aan de andere kant zijn mn twee broers en ik alledrie opgevoed met corrigerende tikken, alledrie universiteit.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:42 schreef tharealmb het volgende:
Nog nooit met een vinger (negatief) aangeraakt door mijn ouders. Beide kinderen prima terechtgekomen (HBO en UNI, terwijl ouders beide MBO hebben) en pleegkind ook op het rechte pad gekregen....
slaan of corrigerende tik doe je puur uit onmacht naar mijn mening. Zelf ga ik dus ook geen corrigerende tikken uitdelen....
Mijn pleegzus was ABSOLUUT niet makkelijk. kwam met 13 jaar bij ons en was praktisch onhandelbaar. stelen, drugs etc. Echter doordat ze een warm nest had om op terug te komen, en gewoon een normaal functionerend gezin zag met normale normen en waarden is ze uiteindelijk zelf naar een afkickkliniek gegaan en is er een heel ander mens achterweg gekomen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:44 schreef bonke het volgende:
[..]
je hebt makkelijke en moeilijke kinderen:) jullie waren waarschijnlijk makkelijk
Ik zeg ook niet dat je sowieso mislukt als je een corrigerende tik krijgt. maar uit onderzoek blijkt wel dat het niet de optimale methode van opvoeden is... Als mijn vader boos op mij was, was ik echt wel onder de indruk. Maar niet omdat die mij zou grijpen of een tik zou geven. Heeft met respect voor je ouders te maken. En juist toepassen van belonen/straffen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:46 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Tja, en aan de andere kant zijn mn twee broers en ik alledrie opgevoed met corrigerende tikken, alledrie universiteit.
Persoonlijk vind ik een corrigerende tik geen mishandeling. Tot de 60/70's was het normaal, en in het dierenrijk ook. En tegen een kind van 3 kun je moeilijk gaan zitten redeneren waarom dingen wel en niet mogen in de grote moeilijke buitenwereld.
Als je je kind bont en blauw gaat slaan, dan ga je wat mij betreft te ver. Maar een scherpe tik op de schouder of achterwerk, die een paar seconden zeer doet, als het kind echt over de grenzen gaat, vind ik prima kunnen. Voor oudere kinderen zou het niet meer nodig moeten zijn.
Dat kloptquote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:50 schreef bonke het volgende:
gedrag is ook beinvloedbaar door een situatie waar een kind in terecht komt
jou pleegzus kwam van een rotte situatie in een betere terecht, en dat is waarschijnlijk haar redding geweest
Dat je kinderen helemaal niet zou mogen slaan past dan ook vooral in een trend van lankmoedigheid tegenover de ouders. Het opvoeden van kinderen moet vooral leuk voor de ouders zijn, die moeten veel terugkrijgen en het hoort ook bij de idealisering van de donderstralen en de doeraks. We vinden natuurlijk allemaal de uitgesproken persoonlijkheden met wat meer lef leuk, en die dus in hun kindertijd erg lastig zijn. Maar dat is natuurlijk wat anders dan het gedrag van een gewoon kind laten ontsporen. Dat zijn ouders die het zichzelf gemakkelijk maken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als je niet ophoud met huilen geef ik je een reden om te huilen.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat je kinderen helemaal niet zou mogen slaan past dan ook vooral in een trend van lankmoedigheid tegenover de ouders. Het opvoeden van kinderen moet vooral leuk voor de ouders zijn, die moeten veel terugkrijgen en het hoort ook bij de idealisering van de donderstralen en de doeraks. We vinden natuurlijk allemaal de uitgesproken persoonlijkheden met wat meer lef leuk, en die dus in hun kindertijd erg lastig zijn. Maar dat is natuurlijk wat anders dan het gedrag van een gewoon kind laten ontsporen. Dat zijn ouders die het zichzelf gemakkelijk maken.
Leuk hoor, al dat praten en overtuigen van je kind en het maken van afspraken en normaal gedrag belonen als omkooppraktijk. Maar dat maakt van het gedisciplineerd gedrag van je kinderen ook een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting. Het maakt "ik heb het geprobeerd maar hij luistert niet" tot een geldig excuus. De eventuele mogelijkheid van 'lijfstraffen' gaat samen met de verplichting tegenover de omgeving om je kinderen in toom te houden.
Het is dan ook moeilijk om die verplichting wel op je te nemen. Het is eveneens moeilijk om daartoe eventueel je kinderen fysiek te straffen, want het is niet leuk om je kind pijn te doen en het vraagt bovendien grote zelfbeheersing en afgemetenheid, waarbij je moet oppassen dat je je kutdag niet meeneemt in de straf. Veel makkelijker is het om fysieke straf maar helemaal taboe te verklaren, en de kinderen hun zin te geven als overtuigen niet lukt. Het taboe van helemaal nooit enige fysieke straf is dan ook vooral dat van de ouders die soft voor zichzelf zijn ipv voor hun kinderen.
Het is de eerste enigszins in negatieve zin omstreden uitspraak die hij heeft gedaan, dus dan wil men het snel als nieuws zien inderdaad.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:48 schreef timmmmm het volgende:
Er zijn zat mensen voor het slaan van kinderen. Corrigerende tikken zijn nog steeds door veel mensen een geaccepteerd onderdeel van de opvoeding.
Maar als de paus het zegt is het opeens nieuws?
Als je de vuist gebruikt heet dat anders stompen hoor. Slaan is per definitie met de vlakke handquote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:06 schreef hans1985 het volgende:
[..]
het woord slaan impliceert een vuistslag meestal. billenkoek is iets heel anders.
De hersenen van kleine kinderen zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld om van fouten te kunnen leren.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ouders willen vooral "quality time". De uitdrukking alleen al.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat je kinderen helemaal niet zou mogen slaan past dan ook vooral in een trend van lankmoedigheid tegenover de ouders. Het opvoeden van kinderen moet vooral leuk voor de ouders zijn, die moeten veel terugkrijgen en het hoort ook bij de idealisering van de donderstralen en de doeraks. We vinden natuurlijk allemaal de uitgesproken persoonlijkheden met wat meer lef leuk, en die dus in hun kindertijd erg lastig zijn. Maar dat is natuurlijk wat anders dan het gedrag van een gewoon kind laten ontsporen. Dat zijn ouders die het zichzelf gemakkelijk maken.
Leuk hoor, al dat praten en overtuigen van je kind en het maken van afspraken en normaal gedrag belonen als omkooppraktijk. Maar dat maakt van het gedisciplineerd gedrag van je kinderen ook een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting. Het maakt "ik heb het geprobeerd maar hij luistert niet" tot een geldig excuus. De eventuele mogelijkheid van 'lijfstraffen' gaat samen met de verplichting tegenover de omgeving om je kinderen in toom te houden.
Het is dan ook moeilijk om die verplichting wel op je te nemen. Het is eveneens moeilijk om daartoe eventueel je kinderen fysiek te straffen, want het is niet leuk om je kind pijn te doen en het vraagt bovendien grote zelfbeheersing en afgemetenheid, waarbij je moet oppassen dat je je kutdag niet meeneemt in de straf. Veel makkelijker is het om fysieke straf maar helemaal taboe te verklaren, en de kinderen hun zin te geven als overtuigen niet lukt. Het taboe van helemaal nooit enige fysieke straf is dan ook vooral dat van de ouders die soft voor zichzelf zijn ipv voor hun kinderen.
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je niet ophoud met huilen geef ik je een reden om te huilen.
Hahaha.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 07:46 schreef DeJori het volgende:
Je kinderen slaan is een teken van wanhoop en slecht ouderschap.
Wel eens bedacht dat kinderen letterlijk de enige mensen zijn die je mag slaan? Moet je eens bij een werknemer proberen, of een irritant persoon in de trein. Zelfs als is het maar een corrigerend tikje. De groep mensen die onze bescherming het hardst nodig hebben worden wat dat betreft het minst beschermd.
Deze user heeft gelijk. Kinderen voed je op door ze (op een rechtvaardige manier) kort te houden en langzamerhand steeds meer verantwoordelijkheid te geven. Je stoomt ze klaar voor de rest van het leven en dat is nu eenmaal niet altijd leuk&gezellig.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 10:29 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ouders willen vooral "quality time". De uitdrukking alleen al.![]()
Als je je kinderen gewoon kort houdt en corrigeert als het nodig is zodat ze weten waar ze aan toe zijn dan hoef je waarschijnlijk niet te slaan. En ja, dat is hard werken en niet altijd leuk. Als je een lastig kind hebt (die bestaan) dan kan het misschien wel eens helpen. Je moet IMHO alleen zeker weten dat het op dat moment aan het kind ligt en niet aan jezelf. Als je verwacht dat een kind van 5 gezellig 6 uur lang in de bijenkorf meedoet met winkelen, dan moet je je afvragen of dat wel zo'n goed idee was. Slaan heeft dan ook echt geen zin meer.
Jouw ouders moesten jou eens een paar klappen geven zodat je niet zo´n pussy zou worden.quote:
tienquote:Op vrijdag 6 februari 2015 10:47 schreef davako het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuw naar hoe vaak de Fokkers een corrigerende tik kregen. Zelf heb ik iets van 10 tikken gehad, allemaal gekregen tussen mijn 6de en 11de denk ik.
Ik had een snelle leercurvequote:Op vrijdag 6 februari 2015 10:50 schreef Roces18 het volgende:
[..]
tien![]()
eerder tien per maand maar ik was dan ook een bengel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |