quote:
Sorry hoor, maar je woont toch in Nederland, als je in Polen woont dan snap ik dat je een Poolse installateur laat komen.
Ieder land heeft zijn eigen regels m.b.t. installaties.
Ik durf echt niet te zeggen of het poolse model van intergas hetzelfde werkt als het nederlandse model.
Er kunnen juist meer of juist minder beveiligingen inzitten.
quote:
Hij mat wel een uurverbruik nadat de gevraagde temperatuur was bereikt van 2.2 m3 inb twee uur.
Zoals gezegd, dat zegt niets.
quote:
Het enige wat hij zei en later beweerde, was "ik kom hier alleen om te meten en deze HRE ketels horen nadat de gewenste temperatuur is bereikt, te blijven branden op een laaglast!!"
Je gaf eerder aan dat de beste man uit Polen kwam, dus bedoelde die man dat ook, of is het de taalbarriere waardoor hij dingen anders zegt dan dat hij bedoeld?
quote:
Dit trok ik in twijfel, want dan is er geen sprake van moduleren in de engste zin van het woord.
Moduleren is regelen tussen vollast en laaglast, als de ketel continue op laaglast brandt, kan dit nog steeds onderdeel van moduleren zijn.
Uit gaan is geen vorm van moduleren maar een vorm van of ruimtetemperatuur bereikt, ketelwatwrtemperatuur bereikt of van een aan/uit functie.
quote:
Omdat ik probeerde mijn boeren verstand te gebruiken, en bevestigd te krijgen of ik gelijk of ongelijk had, heb ik contact gezocht met Intergas Coevorden.
Achter de telefoon weten ze vaak ook niets, je komt namelijk als consument niet in hesprek met de technische dienst van intergas.
quote:
Deze techneut van de helpdesk steunde mij in mijn conclusie; de ketel moet uitgaan als de gevraagde temperatuur is bereikt.
Zoals eerder gezegd waarschijnlijk geen techneut.
Wat wel klopt is dat de ketel uit moet gaan als de temperatuur bereikt is, hoewel sommige thermostaten en ketels hier ook nog een afwijking in hebben door er een kleine plus op te gooien, in dat geval gaat de ketel iets later uit of juist niet wanneer de temperatuur binnen die tijd weer zakt.
quote:
Als deze man het niet meer weet, wie dan wel; had ik tegen deze techneut moeten zeggen, jij hebt het mis??
Ik en anders cv boer, en zo lopen er nog wel enkele anderen hier.
quote:
De thermostaat is er één van Honeywell en heeft een tapwater functie die je aan of uit kunt zetten, (staat uit) en is een z.g.n. modulation thermostaat.
Juiste type is benodigd en aansluitklemmen in toestel om hier iets over te zeggen.
quote:
Volgens Intergas is de thermostaat voor 99,99% de oorzaak.
Het is altijd de schuld van een ander.......
quote:
Ik snap de opmerking van velen, als de thermostaat op 16 graden wordt gezet, dan reageert de ketel wel, door uit te gaan, dat vind ik ook raar, maar kan dit niet verklaren.
En welke verklaring gaf intergas hiervoor?
Misschien bellen met honeywell, maar die zal aangeven dat het voor 99,99% aan de ketel ligt.....
Waar heb ik dat eerder gehoord
quote:
De temperatuur loopt niet verder op als de 22 graden is bereikt, de ketel blijft wel branden.
Volgens Intergas is dit niet de bedoeling,
Fout, in dit geval behoort hij wel te blijven branden, hij moet uitgaan als de temperatuur hoger wordt.
22 graden instellen op een modulerende thermostaat zorgt er gewoon voor dat hij bij die temperatuur nog steeds werkt, maar zodra de temperatuur 22,1 dreigt te worden dan pas uitgaat. ( waarschijnlijk zit er een schakeldifferentie in van 0,2 en werkt de ketel dus tot 22,2 en blijft uit tot 21,8.
quote:
hij hoort te moduleren (aan/uitgaan,)
Fout, moduleren is wat anders dan aan/uitgaan.
Moduleren is proberen om zolang mogelijk te blijven branden.
Aan/uitgaan is in het algemeen een hoger gasverbruik.
Vergelijk het met een auto.
Twee auto's van hetzelfde type met gelijke tankinhoud.
Auto A gaat vanuit stilstand met vol gas weg om vervolgens na 1000 meter vol te remmen en dit vervolgens iedere keer te herhalen totdat hij 30 kilometer af gelegd heeft.
Auto B geeft vanuit stilstand wel vol gas, maar gaat vervolgens terugregelen om toch tegelijkertijd met auto A op plaats van bestemming te komen.
Welke auto heeft meer brandstof verbruikt? A of B?
quote:
zo werkt het bij onze ketel ook.
Deze geeft ook de gevraagde temperatuur 22 graden en daarna gaat hij uit.
Om de pakweg 15 á 20 minuten slaat de ketel even aan.
De kamerthermostaat staat constant op de 22 graden.
Lijkt erop dat jullie dus een aan/uit thermostaat hebben, of er is meer overschot aan warmte.
Meer overschot aan warmte heb je bijvoorbeeld wanneer je ketel zeg in laaglast 6 kW levert en je hebt bijvoorbeeld maar 3 kW nodig, dan kan de ketel hier niet op moduleren en zal min of meer als een aan/uit gaan werken.
Heb je ketel 6 kW als minimumlast en je hebt 6 of keer nodig, dan zal de ketel blijven werken.
quote:
Hoe de klemmen zijn aangesloten, sorry dat weet ik niet en ik weet ook niet of deze monteur hiernaar gekeken heeft.
Tja een goede konteur zou hier zeker naar geken hebben, maar zoals je al aangaf is de monteur een Pool en zal zodoende weinig van de regelgeving in Nederland af weten.
quote:
Wij zelf hebben nog een modulerende touchscreen thermostaat van Honeywell, maar om die nu te monteren bij onze dochter is gekkenwerk, want zij werken op meest rare tijden.
Ook hier geld welk type exact.
Veel honeywell thermostaten zijn namelijk helemaal niet modulerend maar adaptief en werken eigenlijk als een aan/uit thermostaat, het verschil is alleen dat de thermostaat de ketel ondanks warmtevraag toch uitschakelt, ofwel hij laat de ketel vaker uit en aan gaan om zo het gevoe van moduleren te verkrijgen.
quote:
Als de installateur niet bereid is de thermostaat te vervangen, dan kopen wij er zelf wel één; misschien dan wel een aan/uit thermostaat; of u zegt niet doen, dit werk een modulerende ketel tegen.
Vraag blijft ligt het aan de thermostaat of niet....
Als deze niet defect is, dan zal de installateur deze in ieder geval niet kosteloss willen vervangen.
quote:
Citaat van Klipper: Het mooiste is dat hoe langer de ketel brandt de installatie ook veel zuiniger kan zijn.
Wil je me dit uitleggen Klipper ik begrijp dit niet.
Had ik reeds gedaan.
Maar vooruit.
Om het huis op te warmen is veel energie nodig.
Om het huis op temperatuur te houden is weinig energie benodigd.
Ieder huis heeft een bepaald warmteverlies, dit warmteverlies moet aangevuld worden lees het huisop temperatuur houden.
Als je ketel een minimum vermogen heeft van 6kW en je warmteverlies is zeg 3 kW, dan levert de ketel meer warmte dan je huis kan verwerken en zal tussentijds steeds uitgaan.
Het uitgaan zal steeds iets te laat zijn en het opnieuw inkomen zal steeds met teveel vermogen zijn, hiermee is de warmteverlies en warmtelevering in onbalans, dit kost meer energie dan nodig zal zijn.
Als je ketel een minimum vermogen heeft van 6kW en je warmteverlies is zeg 7kW, dan zal de ketel continue blijven branden en moduleren rond de 7kW, hiermee is je warmteverlies en warmtelevering in evenwicht.
quote:
Fijn weekend allemaal en drink niet te veel, dat doen wij wel voor jullie.
Groet Rico
Dan had je gisteren al moeten beginnen.
Hopelijk kan je hier wat mee.
Bedenk wel dat welke informatie je geeft, reacties terug geeft die niet altijd even leuk zijn, maar dat komt door de beperktheid van de informatie.
Hoe uitgebreider des te beter de antwoorden zullen zijn.
Een geschreven woord komt nu eenmaal vaak harder binnen dan de bedoeling is.
En een mooie naakte vrouw zien we allemaal graag, als je het daarvoor 22 graden moet stoken maakt dan niet uit.