Wat heeft het met luisteren te maken. Iedereen luistert naar elkaar. Feit is echter dat het gaat het om de volgende stap - en niet zo zeer het luisteren. Elk Islamitisch land heeft een eigen religieus instituut - en dat is ook niet zo heel gek. Die lokale religieuze instituten zijn veel beeldbepalender. Ik zie dat bij je universiteiten-vergelijkingen niet terug.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Met die wetenschappelijke publicaties heb je een sterk punt, maar dit is een stroman.
Ik zeg helemaal niet dat individuele moslims dit gaan opvolgen ofzo, of dat het een Pauselijk instituut is. Maar je maakt mij niet wijs dat religieuze politici van allerlei landen daar niet naar luisteren, als het prestigieus is.
Daarom die Yale-vergelijking, ook prestigieus, maar net zo radicaal voor mij als die uni voor jou. Maakt het niet minder prestigieus.
Yale is de hofleverancier voor die gezellige neocon-politici. Dat gaat nog veel verder dan een wat vagere religieuze uitspraak.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft het met luisteren te maken. Iedereen luistert naar elkaar. Feit is echter dat het gaat het om de volgende stap - en niet zo zeer het luisteren. Elk Islamitisch land heeft een eigen religieus instituut - en dat is ook niet zo heel gek. Die lokale religieuze instituten zijn veel beeldbepalender. Ik zie dat bij je universiteiten-vergelijkingen niet terug.
Tuurlijk, ze zouden eens verantwoording nemen voor hun dadenquote:Op woensdag 4 februari 2015 12:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
IS een zionistisch complot of gewoon een hoax?
Dus dit is in tegenstelling tot wat beweerd wordt in de nieuwsartikelen hier, niet "een zeer belangrijk instituut voor soennitische moslims over de hele wereld" en "het meest prestigieuze kenniscentrum van de soennitische islam"?quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft het met luisteren te maken. Iedereen luistert naar elkaar. Feit is echter dat het gaat het om de volgende stap - en niet zo zeer het luisteren. Elk Islamitisch land heeft een eigen religieus instituut - en dat is ook niet zo heel gek. Die lokale religieuze instituten zijn veel beeldbepalender. Ik zie dat bij je universiteiten-vergelijkingen niet terug.
Vriend, ze nemen niet alleen verantwoording voor hun daden, ze sturen ze in full-hd en dikwijls engels ondertiteld de hele wereld over.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:29 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Tuurlijk, ze zouden eens verantwoording nemen voor hun daden
Was een reactie op iemand die zei dat het een zionistisch complot isquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:30 schreef NotYou het volgende:
[..]
Vriend, ze nemen niet alleen verantwoording voor hun daden, ze sturen ze in full-hd en dikwijls engels ondertiteld de hele wereld over.
Hoe bedoel je erkent? Ik kom er notabene zelf mee. Dat is gewoon een feitelijk gegeven. Dat staat verder los van het idee van scheiding tussen moskee en staat trouwens. Ook hier hebben we religieuze (christelijke) instituten.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Yale is de hofleverancier voor die gezellige neocon-politici. Dat gaat nog veel verder dan een wat vagere religieuze uitspraak.
Je erkent dus dat "elk land zijn religieuze instituut heeft", dus dat dat ook voor een deel de politiek bepaalt. We hebben het nog steeds over moslimlanden toch? Je wilde zeggen dat daar een strikte scheiding van moskee en staat is?
Dat opsturen moeten ze vooral blijven doen, is goed voor de gematigde moslim die hier normaal wil levenquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:31 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Was een reactie op iemand die zei dat het een zionistisch complot is
Dat was overduidelijk cynisch bedoeld en weer in reactie op deze post:quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:31 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Was een reactie op iemand die zei dat het een zionistisch complot is
quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:22 schreef Revolution-NL het volgende:
De IS Propaganda machine draait weer op volle toeren. Hoe verzint men dat IS nieuws toch iedere dag.
Wees allen bang.. de overheid zal u beschermen.
Exact, en het gaat nu juist om die landen in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:31 schreef Mutant01 het volgende:
De staat heeft controle en macht over de moskee. Dat is louter andersom in bepaalde landen in het Midden-Oosten en enkele failed states.
Sommige geloven dat nog steedsquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:33 schreef NotYou het volgende:
[..]
Dat was overduidelijk cynisch bedoeld en weer in reactie op deze post:
[..]
Laat dat nou precies (deel van) de insteek zijn.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:31 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Dat opsturen moeten ze vooral blijven doen, is goed voor de gematigde moslim die hier normaal wil leven
Ik vind dat het belangrijk is om genuanceerd over dit soort issues te spreken. Dat is mijn punt. Een Egypte is geen Tunesie. Een Iran is geen Algerije en een Turkije is geen Libie. Ik heb het idee dat bepaalde mensen bewust deze nuance achterwege wensen te laten. De moskee heeft in veel islamitische landen amper macht. Het is in die landen de staat die het salaris van imams bepaalt, die zelfs de preken op de vrijdag uitschrijft en die de imams ook domweg traint.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Exact, en het gaat nu juist om die landen in het Midden-Oosten.
Ik denk dat beide veel macht hebben. Niet de een of de ander, maar samen veel, en ineengestrengelder dan gescheiden.
Daarom moet je geloof en politiek van elkaar scheiden, hier het bewijs geleverdquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vind dat het belangrijk is om genuanceerd over dit soort issues te spreken. Dat is mijn punt. Een Egypte is geen Tunesie. Een Iran is geen Algerije en een Turkije is geen Libie. Ik heb het idee dat bepaalde mensen bewust deze nuance achterwege wensen te laten. De moskee heeft in veel islamitische landen amper macht. Het is in die landen de staat die het salaris van imams bepaalt, die zelfs de preken op de vrijdag uitschrijft en die de imams ook domweg traint.
Goed gekozen username.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:37 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Daarom moet je geloof en politiek van elkaar scheiden, hier het bewijs geleverd
Dat weet ik, ik link die andere landen er niet aan. Maar Egypte is toch het grootste (inwoners) soennitische land. niet? Turkije niet meegerekend.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vind dat het belangrijk is om genuanceerd over dit soort issues te spreken. Dat is mijn punt. Een Egypte is geen Tunesie. Een Iran is geen Algerije en een Turkije is geen Libie. Ik heb het idee dat bepaalde mensen bewust deze nuance achterwege wensen te laten. De moskee heeft in veel islamitische landen amper macht. Het is in die landen de staat die het salaris van imams bepaalt, die zelfs de preken op de vrijdag uitschrijft en die de imams ook domweg traint.
Vanwaar dat hameren op een wikipagina? Bijna alle universiteiten hebben wel een wikipagina. Egypte was in het verleden, lees in de jaren 80 en 90, een gidsland voor de rest van de Arabische wereld. Echter die status hebben ze lang en breed verloren. Hun muziek, kunst, religieuze kennis, ooit inspirerend voor al die andere landen - dat is nu allemaal vergane glorie.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik link die andere landen er niet aan. Maar Egypte is toch het grootste (inwoners) soennitische land. niet? Turkije niet meegerekend.
Een uni met een wikipagina in het grootste land. Zie dat Pegida in Duitsland. Grootste land van de EU (inwoners). Ook een soort religieus instituut, ze zijn flink gristelijk in dat gebied.
Is dat relevant voor Portugal? Neuh, Maar Oostenrijk, Nederland en Belgie zijn niet zo ver. Jordanie ligt tegenover Egypte.
Ja, dat Egypte en Egyptenaren nogal speciaal zijn, heb ik ook gemerkt in gesprekken met andere Arabieren, maar nog steeds, ik vind dat afzwakken niet nodig. Het ligt er, die uitspraak, en nee, er zijn zoveel universiteiten die geen wiki-pagina hebben. Hier in de stad al minstens de helft.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vanwaar dat hameren op een wikipagina? Bijna alle universiteiten hebben wel een wikipagina. Egypte was in het verleden, lees in de jaren 80 en 90, een gidsland voor de rest van de Arabische wereld. Echter die status hebben ze lang en breed verloren. Hun muziek, kunst, religieuze kennis, ooit inspirerend voor al die andere landen - dat is nu allemaal vergane glorie.
Egypte wordt door de Maghreb gezien als een achterlijk land, nu ligt dit ook deels aan de arrogantie van de Maghrebianen, maar goed. Het keihard falen van de revoluties, de opkomst van een Turkije als alternatieve inspirerende macht - de wijze van behandelen van Palestijnen, de kutmuziek/kunst, de militaire staatsgrepen. De invloed die Egypte ooit had - is - in ieder geval binnen die gelederen bijna niet meer aanwezig. Hoe dat zit met de landen aan de andere kant van Egypte, dat durf ik niet te zeggen.
Ik hoef je niks wijs te maken - ik geef je de situatie weer. Als je heilig ervan overtuigd bent dat dit van invloed is op het beleid van de omringende landen, dan is het verder niet aan mij om je van die heilige overtuiging af te brengen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 10:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, dat Egypte en Egyptenaren nogal speciaal zijn, heb ik ook gemerkt in gesprekken met andere Arabieren, maar nog steeds, ik vind dat afzwakken niet nodig. Het ligt er, die uitspraak, en nee, er zijn zoveel universiteiten die geen wiki-pagina hebben. Hier in de stad al minstens de helft.
Vraag is hoeveel invloed dit heeft. Mij maak je niet wijs dat een religieuze universiteit met een bepaalde prestige geen enkele invloed heeft op beleidsbepalingen van politici in omringende landen.
Het is wel een feit dat de 'staat' alles bepaalt, wie er bijv imam wordt in de moskee. Zo krijg je allemaal 'ja knikkers' er is in die landen geen democratie zoals wij die kennenquote:Op donderdag 5 februari 2015 10:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik hoef je niks wijs te maken - ik geef je de situatie weer. Als je heilig ervan overtuigd bent dat dit van invloed is op het beleid van de omringende landen, dan is het verder niet aan mij om je van die heilige overtuiging af te brengen.
quote:Op donderdag 5 februari 2015 10:16 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Het is wel een feit dat de 'staat' alles bepaalt, wie er bijv imam wordt in de moskee. Zo krijg je allemaal 'ja knikkers' er is in die landen geen democratie zoals wij die kennen
Tuurlijk zijn er altijd mensen die thee willen blijven drinken en geloven in linkse praatjes en ervan uitgaan dat er overal democratie heerstquote:
Mijn punt is meer dat jij 'onze' democratie wel heel hoog hebt zitten.quote:Op donderdag 5 februari 2015 10:36 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn er altijd mensen die thee willen blijven drinken en geloven in linkse praatjes en ervan uitgaan dat er overal democratie heerst
Waar heb ik dat beweert??, hier heb je een scheiding tussen kerk en staat, in dit soort landen niet, waarschijnlijk wist je dit niet, bijdeze heb je wat geleerd vandaagquote:Op donderdag 5 februari 2015 10:46 schreef NotYou het volgende:
[..]
Mijn punt is meer dat jij 'onze' democratie wel heel hoog hebt zitten.
edit: ik bedoelde dat Mutant01 geen onzin schreef.. reformatorisch is wel vrij onzinnig bezigquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |