Waarom een OD dan?quote:Op maandag 2 februari 2015 20:22 schreef Valid het volgende:
[..]
Nee maar daar gaat het niet om. Als ie wel verkocht maar nog niet geleverd was werd het wanprestatie, indien al (CP) geleverd een OD.
Lijkt me lastig.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:26 schreef Mshauri het volgende:
Kan je dan niet nog tot een rechtvaardigingsgrond komen of zo?
Zoals? Het is geen strafrecht hè.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:26 schreef Mshauri het volgende:
Kan je dan niet nog tot een rechtvaardigingsgrond komen of zo?
Dit of ik moet de casus verkeerd lezen. Hij sloopt zijn eigen schilderij, je kan moeilijk op je eigen recht een inbreuk maken. Dus gevalletje: even Apeldoorn bellen.quote:Op maandag 2 februari 2015 19:57 schreef Tchock het volgende:
"feitelijk al verkocht" en "de verkoop gaat niet door" suggereert voor mij heel erg dat Wynn zijn eigen schilderij gesloopt heeft.
Rechtvaardigingsgronden uit strafrecht spelen ook een rol in aansprakelijkheidsrecht.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:28 schreef Valid het volgende:
[..]
Zoals? Het is geen strafrecht hè.
Heb je nooit aansprakelijkheidsrecht gehad? Dit is echt onderdeel van het eerste onderdeel inleiding in de rechtswetenschap o.i.d.
Een jaar of zes geleden.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:28 schreef Valid het volgende:
[..]
Zoals? Het is geen strafrecht hè.
Heb je nooit aansprakelijkheidsrecht gehad? Dit is echt onderdeel van het eerste onderdeel inleiding in de rechtswetenschap o.i.d.
Heb je ook niet zoiets als een ongelukkige samenloop van omstandigheden?quote:Op maandag 2 februari 2015 20:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Leest niemand mijn posts.
Master in Aansprakelijkheid en Verzekering afgerond nog wel.
Nou en, gewoon lekker op je rechtsgevoel afgaan.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Dat niet zozeer. De onrechtmatigheid kan wel worden weggenomen, bijv. handelen n.a.v. bevoegd gegeven ambtelijk bevel of - zoals P zegt - noodtoestand. In een straight casus "A hengelt per ongeluk met z'n arm door het doek" lijkt me daarvan echter geen sprake.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:30 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Een jaar of zes geleden.
dus 'behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond' is een dode letter?
Ja. Is dit niet (als er OD zou zijn, quod non).quote:Op maandag 2 februari 2015 20:32 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Heb je ook niet zoiets als een ongelukkige samenloop van omstandigheden?
Waarom in deze casus niet dan? Die codetaal zegt me niksquote:Op maandag 2 februari 2015 20:33 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ja. Is dit niet (als er OD zou zijn, quod non).
Ja, maar dan is er juist geen aansprakelijkheid o.g.v. OD. Denk aan het bekende Verhuizende zusjes arrest of Zwiepende tak. Lat voor aansprakelijkheid ligt dan hoog.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:32 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Heb je ook niet zoiets als een ongelukkige samenloop van omstandigheden?
Enige ongelukkige omstandigheid is dat Wynn z'n arm door een doek heen prikt. Voor osvo is bijvoorbeeld de verhuizende zussen casus kenmerkend:quote:
quote:Op maandag 2 februari 2015 20:34 schreef Valid het volgende:
[..]
Ja, maar dan is er juist geen aansprakelijkheid o.g.v. OD. Denk aan het bekende Verhuizende zusjes arrest of Zwiepende tak. Lat voor aansprakelijkheid ligt dan hoog.
Omdat dat enkel gaat over de invulling van "maatschappelijke betamelijkheid" als grond voor onrechtmatigheid. Andere groepen in die categorie zijn sport en spel, gevaarzetting, etc. In dit geval gaat het over inbreuk op een recht (eigendomsrecht). Dan speelt OSVO geen rol. Denk ik.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:34 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Waarom in deze casus niet dan? Die codetaal zegt me niks
Mooie master lijkt me. Heb er ook nog naar gekeken. Je doet nu gezondheidsrecht er achteraan toch? Vind je medische aansprakelijkheid ook interessant?quote:Op maandag 2 februari 2015 20:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Alsof ik Oldenhuis hoor praten.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:34 schreef Valid het volgende:
[..]
Ja, maar dan is er juist geen aansprakelijkheid o.g.v. OD. Denk aan het bekende Verhuizende zusjes arrest of Zwiepende tak. Lat voor aansprakelijkheid ligt dan hoog.
quote:Op maandag 2 februari 2015 20:39 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Alsof ik Oldenhuis hoor praten.
"Forget it!"
Klopt.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:38 schreef Valid het volgende:
[..]
Mooie master lijkt me. Heb er ook nog naar gekeken. Je doet nu gezondheidsrecht er achteraan toch? Vind je medische aansprakelijkheid ook interessant?
quote:Op maandag 2 februari 2015 20:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Enige ongelukkige omstandigheid is dat Wynn z'n arm door een doek heen prikt. Voor osvo is bijvoorbeeld de verhuizende zussen casus kenmerkend:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verhuizende_zussen
quote:Op maandag 2 februari 2015 20:35 schreef Valid het volgende:
[..]
Omdat dat enkel gaat over de invulling van "maatschappelijke betamelijkheid" als grond voor onrechtmatigheid. Andere groepen in die categorie zijn sport en spel, gevaarzetting, etc. In dit geval gaat het over inbreuk op een recht (eigendomsrecht). Dan speelt OSVO geen rol. Denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |