abonnement Unibet Coolblue
pi_149680512
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 21:58 schreef Geerd het volgende:
Maar hoe gaat dat bij jullie dan? Alle speren staan ineens op mij gericht,
Zijn jullie zelf gelovig? Of als je naar een gelovig gedeelte van de familie gaat, zeg je dan tegen je kinderen iets? Als je ze hebt?

Sorry ik heb echt geen flauw idee ik heb maar 1 oma, zus, oom en tante neef en nicht en pa en ma nog gelukkig
En allemaal niet gelovig.
Over het algemeen wordt in zo'n geval even om stilte gevraagd.
Het valt onder goede opvoeding om het bidmoment voor het eten te eerbiedigen. En onder de niet/minder welopgevoeden zijn er mensen die over piėtiet beschikken. Je hoeft niet te doen alsof je ook bidt, dus ook ogen sluiten is overbodig.
pi_149680626
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Over het algemeen wordt in zo'n geval even om stilte gevraagd.
Het valt onder goede opvoeding om het bidmoment voor het eten te eerbiedigen. En onder de niet/minder welopgevoeden zijn er mensen die over piėtiet beschikken. Je hoeft niet te doen alsof je ook bidt, dus ook ogen sluiten is overbodig.
Bovenstaande zou ik ook doen al heb ik zelf totaal iets met geloof. Laat ik verdere mening maar achterwegen laten..
pi_149680744
Als er iemand wil bidden voor het eten en je bent zelf niet gelovig, dan hou je gewoon je bek en wacht je netjes tot die persoon klaar is.
Je valt toch niet meteen als een hongerige holbewoner aan op een pot vreten, of wel soms?

Ik ben atheist, maar at vanavond bij mensen die gelovig zijn. Voor het eten wilden zij bidden. De rest houdt dan z'n waffel en wacht tot degene die bidt aangeeft dat hij/zij klaar is. Dat is geen geheim goddelijk signaal, maar simpelweg het openen van de ogen en een 'eet smakelijk'.
Mokkel met stuntstok
pi_149680901
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Over het algemeen wordt in zo'n geval even om stilte gevraagd.
Het valt onder goede opvoeding om het bidmoment voor het eten te eerbiedigen. En onder de niet/minder welopgevoeden zijn er mensen die over piėtiet beschikken. Je hoeft niet te doen alsof je ook bidt, dus ook ogen sluiten is overbodig.
Ohw oke ! Heb ik iig niemand aan tafel beledigt, dank je wel voor de uitleg.
Ben je zelf gelovig of fam?
Ik zwaai naar dieren.
pi_149680943
Ik had vroeger een penvriendinnetje in Limburg waar ik een paar keer per jaar ging logeren. Van haar heb ik niet alleen geleerd over communie, vormsel en carnaval maar ook dat er mensen zijn die met hun ogen bidden.

Verder getuigt het natuurlijk van goede manieren als je even afwacht of mensen stilte willen houden voor je eet in gezelschap van mensen waarmee je niet eerder gegeten hebt.
Spoilers!
pi_149680972
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:36 schreef Mord_Sith het volgende:
Als er iemand wil bidden voor het eten en je bent zelf niet gelovig, dan hou je gewoon je bek en wacht je netjes tot die persoon klaar is.
Je valt toch niet meteen als een hongerige holbewoner aan op een pot vreten, of wel soms?

Ik ben atheist, maar at vanavond bij mensen die gelovig zijn. Voor het eten wilden zij bidden. De rest houdt dan z'n waffel en wacht tot degene die bidt aangeeft dat hij/zij klaar is. Dat is geen geheim goddelijk signaal, maar simpelweg het openen van de ogen en een 'eet smakelijk'.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik dat niet zou doen?
IK heb het alleen nog nooit meegemaakt sinds gisteren
Ik zwaai naar dieren.
pi_149681046
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:43 schreef Geerd het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik dat niet zou doen?
IK heb het alleen nog nooit meegemaakt sinds gisteren
nee, dat proefde ik een beetje, sorry mijn fout :D

Grappig dat je dit nog nooit hebt meegemaakt.

Maar je hoeft dus niet te doen alsof hoor, gewoon ff je mond houden en niet alvast eten in jemond schuiven :D
Mokkel met stuntstok
pi_149681080
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had vroeger een penvriendinnetje in Limburg waar ik een paar keer per jaar ging logeren. Van haar heb ik niet alleen geleerd over communie, vormsel en carnaval maar ook dat er mensen zijn die met hun ogen bidden.
Ik heb ook pas vorig jaar voor het eerst de woorden 'communie' en 'vormsel' gehoord (ben 24). Ik snap nog steeds niet helemaal wat het is. Ook heb ik best vaak dat mensen tegen me praten over dat ze vroeger misdienaar (ofzo) waren en ik echt totaal het verschil niet weet tussen een pastoor en een priester enzo, en daardoor het verhaal niet helemaal snap :@
pi_149681093
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:44 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

nee, dat proefde ik een beetje, sorry mijn fout :D

Grappig dat je dit nog nooit hebt meegemaakt.

Maar je hoeft dus niet te doen alsof hoor, gewoon ff je mond houden en niet alvast eten in jemond schuiven :D
Nope heb ik ook zeker niet gedaan, ik snapte het meteen vooral omdat er meerdere der ogen dicht deden.
Ik zwaai naar dieren.
pi_149681142
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:45 schreef Geerd het volgende:

[..]

Nope heb ik ook zeker niet gedaan, ik snapte het meteen vooral omdat er meerdere der ogen dicht deden.
prima toch :Y voel je ook niet ongemakkelijk dan, zij willen bidden, jij niet,prima.
Mokkel met stuntstok
pi_149681183
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:47 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

prima toch :Y voel je ook niet ongemakkelijk dan, zij willen bidden, jij niet,prima.
Ik wel maar kreeg een aardige stormvloed over me heen net
Ik zwaai naar dieren.
pi_149681207
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:45 schreef frumslegnulk het volgende:

[..]

Ik heb ook pas vorig jaar voor het eerst de woorden 'communie' en 'vormsel' gehoord (ben 24). Ik snap nog steeds niet helemaal wat het is. Ook heb ik best vaak dat mensen tegen me praten over dat ze vroeger misdienaar (ofzo) waren en ik echt totaal het verschil niet weet tussen een pastoor en een priester enzo, en daardoor het verhaal niet helemaal snap :@
Ik weet ook niet precies meer wat ze me toen uitgelegd hebben. Ze moest iets voorlezen en toen kreeg ze superveel snoep dat ze met mij deelde ;)
Spoilers!
pi_149681350
Hoe gaat het andersom dan?
Je nodigt je buren ofzo uit voor een bbq, of er is een buurtfeest. met 50+ man
Dan is toch ook niet iedereen stil?
Ik zwaai naar dieren.
pi_149681508
Heb een vaaggelovige opvoeding gehad met periodes van zondagsschool en kerkbezoek. Maar het is een gewoon gebruik om de maaltijd met "Mag ik even stilte" te beginnen of "Is er iemand die even stilte wil?" als je niet weet of er iemand bidden wil. Je bent niet de enige, er is dan altijd de betrapte "o ja"-reactie en vaak zijn er mensen al met de eerste hap bezig en die voelen zich dan extra ongemakkelijk. Ook dat eerbiedige moment zorgt voor ongemakkelijkheid.

Het is net als met suiker: als je zelf geen suiker (meer)in de thee drinkt, weet je wel dat er mensen zijn die suiker bij de thee willen, maar op het moment suprźme denk je er niet aan. Dus alsnog suiker uit de keuken halen. En even later kan je weer opstaan om het theelepeltje te halen. Wie al met het bestek in handen zat, legt dat neer en verder niets.

Bidden voor het eten komt neer op het kindergebedje "Heere, zegen deze spijs en drank". Vroeger sprak Vader het gebed uit, maar ik ken het zelf alleen als een stil gebed. Er zijn ook gemeenschappen waar men die stilte overgenomen dan wel aangehouden heeft voor gewoon een moment van bezinning voor het eten, om je ervan bewust te zijn en om rustig te zijn als je begint te eten (is ook goed voor de spijsvertering). Ik was te gast bij mensen die het bidden voor het eten bij feestelijke of ontspannende gelegenheden deden door hand in hand een gebed van twee regels te zingen en vooraf werd snel afgesproken wie welke toon deed.
pi_149681550
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:51 schreef Geerd het volgende:
Hoe gaat het andersom dan?
Je nodigt je buren ofzo uit voor een bbq, of er is een buurtfeest. met 50+ man
Dan is toch ook niet iedereen stil?
dan is het anders. Dan doen de mensen die dat wensen in stilte, in zichzelf. Als ik goed oplet zie ik het, maar het valt bijna niet op dan.
Maar als je allemaal aan een tafel zit, dan is het common courtesy om er even rekening mee te houden.
Mokkel met stuntstok
pi_149681646
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:57 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

dan is het anders. Dan doen de mensen die dat wensen in stilte, in zichzelf. Als ik goed oplet zie ik het, maar het valt bijna niet op dan.
Maar als je allemaal aan een tafel zit, dan is het common courtesy om er even rekening mee te houden.
En als je je nieuwe buren uitnodigt? Telt dat ook voor toastjes met brie?
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 15 februari 2015 @ 00:02:10 #267
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_149681703
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:45 schreef frumslegnulk het volgende:

[..]

Ik heb ook pas vorig jaar voor het eerst de woorden 'communie' en 'vormsel' gehoord (ben 24). Ik snap nog steeds niet helemaal wat het is. Ook heb ik best vaak dat mensen tegen me praten over dat ze vroeger misdienaar (ofzo) waren en ik echt totaal het verschil niet weet tussen een pastoor en een priester enzo, en daardoor het verhaal niet helemaal snap :@
Ik kom uit Noord-Brabant, maar ben ook niet echt op de hoogte van die dingen. Ik weet dat communie is rond je 8e. Een vriend van mij uit die tijd deed het en had toen ineens een nieuwe fiets, computer en horloge. Gekregen van familie. Volgens mij zijn het rituelen om aan te geven dat je nog een 'echte' katholiek bent.
pi_149681704
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:00 schreef Geerd het volgende:

[..]

En als je je nieuwe buren uitnodigt? Telt dat ook voor toastjes met brie?
nee, wel voor maaltijden. Een toastje ofzo is geen maaltijd.
Hetis meer het moment van de maaltijd, en het gezamenlijk nuttigen ervan.
Mokkel met stuntstok
pi_149681741
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:51 schreef Geerd het volgende:
Hoe gaat het andersom dan?
Je nodigt je buren ofzo uit voor een bbq, of er is een buurtfeest. met 50+ man
Dan is toch ook niet iedereen stil?
Hangt af van de organisatie. Als iedereen tegelijk begint te eten (kan niet op een buurtfeest) en er is een organisator/ceremoniemeester (bv. bruiloft), dan geeft deze het startsignaal en stilte om te bidden is een goed gebruik.

Op het buurtfeest zit je in groepjes. Als daar "Eet smakelijk" geroepen wordt, kan je om even stilte vragen. Je kan natuurlijk ook gewoon door alle geroezemoes heen in alle stilte bidden. Dat zullen tegenwoordig de meeste mensen doen. Kerkgangers bidden al lang niet meer altijd zo zichtbaar in algemeen gezelschap.
pi_149681925
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:02 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

nee, wel voor maaltijden. Een toastje ofzo is geen maaltijd.
Hetis meer het moment van de maaltijd, en het gezamenlijk nuttigen ervan.
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hangt af van de organisatie. Als iedereen tegelijk begint te eten (kan niet op een buurtfeest) en er is een organisator/ceremoniemeester (bv. bruiloft), dan geeft deze het startsignaal en stilte om te bidden is een goed gebruik.

Op het buurtfeest zit je in groepjes. Als daar "Eet smakelijk" geroepen wordt, kan je om even stilte vragen. Je kan natuurlijk ook gewoon door alle geroezemoes heen in alle stilte bidden. Dat zullen tegenwoordig de meeste mensen doen. Kerkgangers bidden al lang niet meer altijd zo zichtbaar in algemeen gezelschap.
Aaah oke !! Bedankt, best interessant
Ik zwaai naar dieren.
pi_149682271
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:02 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Ik kom uit Noord-Brabant, maar ben ook niet echt op de hoogte van die dingen. Ik weet dat communie is rond je 8e. Een vriend van mij uit die tijd deed het en had toen ineens een nieuwe fiets, computer en horloge. Gekregen van familie. Volgens mij zijn het rituelen om aan te geven dat je nog een 'echte' katholiek bent.
Dat heet eerste communie. Je kleutertijd is voorbij, je hebt lessen gekregen over het geloofsleven en mag ter communie gaan. Dat is incl. delen in het brood en wijn, dus die ouwel en slok. Het is traditioneel een groot feest, die met alle schoolklassen van die leeftijd tegelijk gebeurt. De meisjes worden zo'n beetje als bruidje opgetuigd en de communicantjes kunnen (te) veel cadeaus krijgen. Zoiets loopt makkelijk uit de hand.

Met een jaar of 12? is er de confirmatie, in de protestantse kerk is dat belijdenis doen en was vroeger als je ca. 18 jr was en er bewust voor kiezen kon.

Babtisten (protestantse stroming) dopen geen kinderen, maar pas na bewuste keuze voor het geloof. De katholieken dopen zo snel mogelijk, zodat bij een onverhoopte dood het kind niet ongedoopt sterft en dus naar de hel zal moeten en niet in gewijde grond begraven zal mogen worden. Sommige kerkleiders houden vandaag de dag nog steeds vast aan dat laatste. Dan moeten de ouders een kerk in een buurgemeente verzoeken het kind daar te mogen begraven in gewijde grond.
pi_149682421
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:00 schreef Geerd het volgende:

[..]

En als je je nieuwe buren uitnodigt? Telt dat ook voor toastjes met brie?
Op het jaarlijkse feest van mijn oma was er een warm en koud buffet. Dan was er altijd wel iemand die zegt dat het buffet geopend is. Die stelde dan ook voor om een gezamelijk moment van stilte te houden voor iedereen opstond om naar het buffet te lopen.
Spoilers!
pi_149683613
Ik was ook al 20 jaar oud toen ik voor het eerst in mijn leven mensen houden praten over communie, Catechisatie, etc, ik wist totaal niet waarover ze het hadden.

[ Bericht 4% gewijzigd door LWD-Godius op 15-02-2015 01:32:57 ]
pi_149683626
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Op het jaarlijkse feest van mijn oma was er een warm en koud buffet. Dan was er altijd wel iemand die zegt dat het buffet geopend is. Die stelde dan ook voor om een gezamelijk moment van stilte te houden voor iedereen opstond om naar het buffet te lopen.
Op het feest van mijn oma vorig jaar :P Ze werd 80 en leeft nog steeds whahaha.
Dus aardig wat oude ooms en buren en tantes en broers etc van haar kant he.

Maar de leuke dame van het buffet verteld even wat er te eten was en ging weer.
Ik zwaai naar dieren.
pi_149683848
Op de basisschool ook nooit overgehad wat ik mij kan herinneren.
Later pas op de middelbare, "De Multiculturele Samenleving" Bij economie _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')