abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 januari 2015 @ 10:26:22 #101
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_149231151
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:58 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als seculier land een Christelijk land aanvallen zou prima gerationaliseerd kunnen worden uit atheisme.
Dan suggereer je dat atheïsme meer is dan enkel het gebrek aan geloof en dat is gewoon weg niet zo. Een seculier land zou prima agressief kunnen zijn vanuit een groot aantal niet-religieuze ideologieën, maar puur vanuit het gebrek aan geloof in goddelijke entiteiten? :?

[..]

quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:58 schreef trancethrust het volgende:Ik weet niet of ik het geheel eens ben met je historiek hier, maar je grote lijn is correct. Hitler was mogelijk ook atheist, maar het is niet atheisme dat hem dreef tot gruweldaden. Maar dat geldt ook voor andere religieen en idiologieen, niet alleen atheisme.
Het maakt niet uit, ook Hitler zijn drijfveren waren ideologisch, hij was niet gedreven door zijn persoonlijk geloof of zijn persoonlijk atheïsme.

Laat ik even duidelijk zijn, ik denk dat net als het atheïsme dat het puur theïsme (geloof in een god) ook niet noodzakelijk zal leiden tot geweld. Enkel geloof in god gaat vaker dan niet gepaard met ideologie, dogma's, regels en gedrag en uit die kan wel geweld leiden.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_149231164
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat deel van de wereld wordt de laatste jaren juist alleen maar extremer.
Klopt, en dus reden voor contemplatie als nooit ervoor. Vroeger was er 'ruimte' voor miskleunen, nu niet meer, de wereld is te geavanceerd geworden en een gevaar voor onszelf.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_149231170
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:27 schreef I-care het volgende:

[..]

Klopt, en dus reden voor contemplatie als nooit ervoor. Vroeger was er 'ruimte' voor miskleunen, nu niet meer, de wereld is te geavanceerd geworden en een gevaar voor onszelf.
Dus nu wat?
pi_149231181
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus nu wat?
Bezinning en overpeinzingen over onze aanpak en handelen.
pi_149231220
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:29 schreef I-care het volgende:

[..]

Bezinning en overpeinzingen over onze aanpak en handelen.
Gewoon niks doen dus.
pi_149231273
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gewoon niks doen dus.
Haha, nee, dan doe je juist meer dan als je wel iets doet.. :)

Je leert dan een situatie of actie te overzien en in te schatten op waarde, daarna kun je altijd de juiste keuze maken naar gelang je inzicht in de keuze. Met als voordeel dat je niet impulsief reageert maar een keuze bewust overdacht hebt.
pi_149231353
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:38 schreef I-care het volgende:

[..]

Haha, nee, dan doe je juist meer dan als je wel iets doet.. :)

Je leert dan een situatie of actie te overzien en in te schatten op waarde, daarna kun je altijd de juiste keuze maken naar gelang je inzicht in de keuze. Met als voordeel dat je niet impulsief reageert maar een keuze bewust overdacht hebt.
En nu concreet?
pi_149231416
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En nu concreet?
Dat is concreet een antwoord op heel veel vragen en problemen denk ik. Maar ik kan niemand mijn methode bijbrengen, anders dan proberen uit te leggen hoe ik het heb leren zien.

Ik heb geen concrete antwoorden op moeilijk vragen.
pi_149231471
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat is concreet een antwoord op heel veel vragen en problemen denk ik. Maar ik kan niemand mijn methode bijbrengen, anders dan proberen uit te leggen hoe ik het heb leren zien.

Ik heb geen concrete antwoorden op moeilijk vragen.
Je concrete antwoord op heel veel vragen en problemen is: gewoon rustig over nadenken? Dat is niet echt een wereldschokkend inzicht of zo.
pi_149231490
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je concrete antwoord op heel veel vragen en problemen is: gewoon rustig over nadenken? Dat is niet echt een wereldschokkend inzicht of zo.
Nee, niet echt, maar ik vraag mezelf wel eens af of daar niet te lichtzinnig over gedacht wordt. Met andere woorden of het wel vaak genoeg zo gedaan wordt?
pi_149231514
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:52 schreef I-care het volgende:

[..]

Nee, niet echt, maar ik vraag mezelf wel eens af of daar niet te lichtzinnig over gedacht wordt. Met andere woorden of het wel vaak genoeg zo gedaan wordt?
Niet altijd. Maar vergis je aan de andere kant niet: er langer over nadenken kan ook juist tot extremisme leiden.
pi_149231552
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Niet altijd. Maar vergis je aan de andere kant niet: er langer over nadenken kan ook juist tot extremisme leiden.
Het kan inderdaad alle kanten op, vandaar dat ik denk dat elkaar blijven vragen om uitleg van een perspectief zo belangrijk is, om rigiditeit in overtuigingen te voorkomen, en daarmee extremen te voorkomen.
pi_149231586
quote:
8s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:55 schreef I-care het volgende:

[..]

Het kan inderdaad alle kanten op, vandaar dat ik denk dat elkaar blijven vragen om uitleg van een perspectief zo belangrijk is, om rigiditeit in overtuigingen te voorkomen, en daarmee extremen te voorkomen.
Nou, probeer het een keer bij een extremist. Ik ben benieuwd naar je resultaten.
pi_149231604
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, probeer het een keer bij een extremist. Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Dat lukt niet. Dat kan alleen in een voorstadium, daarna is het te laat.
pi_149231608
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:58 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat lukt niet. Dat kan alleen in een voorstadium, daarna is het te laat.
Oké. Dus nu is het te laat. Mooie boel. Heb je ook nog een plan B?
pi_149231647
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Dus nu is het te laat. Mooie boel. Heb je ook nog een plan B?
Ik heb helemaal geen plan kan ik je vertellen, ik ben maar 1 mens die graag zou willen leven in een wereld waar respect is voor elkaar en tolerantie het uitgangspunt is.

Iedereen is verantwoordelijk voor elkaar en zichzelf, maar de reikwijdte is klein als individu, dus ik heb geen illusies daarover.
pi_149232230
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 10:26 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dan suggereer je dat atheïsme meer is dan enkel het gebrek aan geloof en dat is gewoon weg niet zo.
Als je zo'n purist bent kun je dat ook uitbreiden tot het hebben van geloof niet per se uitnodigt tot conflicten, en dan is dit topic overbodig.

quote:
Laat ik even duidelijk zijn, ik denk dat net als het atheïsme dat het puur theïsme (geloof in een god) ook niet noodzakelijk zal leiden tot geweld. Enkel geloof in god gaat vaker dan niet gepaard met ideologie, dogma's, regels en gedrag en uit die kan wel geweld leiden.
Dat dus. Maar die paring komt niet automatisch voort uit geloof, maar uit politieke machinaties. Wanneer mensen zich gaan identificeren als `atheist' en zich in een groep als zodanig gaan profileren richting nationaal of internationaal podium, dan komen de problemen vanzelf; da's geschiedenis.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_149232262
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:29 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Als je zo'n purist bent kun je dat ook uitbreiden tot het hebben van geloof niet per se uitnodigt tot conflicten, en dan is dit topic overbodig.
Dat is het punt van het topic helemaal niet.

quote:
Dat dus. Maar die paring komt niet automatisch voort uit geloof, maar uit politieke machinaties. Wanneer mensen zich gaan identificeren als `atheist' en zich in een groep als zodanig gaan profileren richting nationaal of internationaal podium, dan komen de problemen vanzelf; da's geschiedenis.
Nou, kom maar op met dat voorbeeld van waar uit de wereldgeschiedenis dan ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2015 11:31:16 ]
pi_149232273
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus religieuze fundamentalisten begrijpen hun geloof slechter dan de gematigden? Is een stelling hoor, het zou kunnen...
Er is geen `de geloof' (`hun geloof'), iedereen geeft zijn eigen invulling aan een idiologie. En de invulling van extremisten zijn vaalal gestoord, daarom dragen ze ook die naam.
pi_149232340
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:31 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Er is geen `de geloof' (`hun geloof'), iedereen geeft zijn eigen invulling aan een idiologie. En de invulling van extremisten zijn vaalal gestoord, daarom dragen ze ook die naam.
Klopt. Het is 'het geloof'.

En als iedereen zijn eigen invulling eraan geeft, hoe kan het dan dat er zo vreselijk veel religieuze groeperingen bestaan?
pi_149232748
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klopt. Het is 'het geloof'.

En als iedereen zijn eigen invulling eraan geeft, hoe kan het dan dat er zo vreselijk veel religieuze groeperingen bestaan?
Als iedereen er dezelfde invulling aan gaf was er alleen maar 1 religieuze groepering. Ik snap je vraag dus niet.
pi_149232817
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:52 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Als iedereen er dezelfde invulling aan gaf was er alleen maar 1 religieuze groepering. Ik snap je vraag dus niet.
Hm. Ik had niet de indruk dat de vraag heel moeilijk was.

Stel: er zijn slechts twee religieuze groeperingen. Kun je dan stellen dat iedereen een andere invulling van zijn geloof heeft?
pi_149232838
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm. Ik had niet de indruk dat de vraag heel moeilijk was.

Stel: er zijn slechts twee religieuze groeperingen. Kun je dan stellen dat iedereen een andere invulling van zijn geloof heeft?
Sta mij toe je vraag te beantwoorden met een andere vraag: geloofde elke katholiek 10 jaar terug dat het gebruik van condooms goddeloos was?
pi_149232869
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 11:56 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Sta mij toe je vraag te beantwoorden met een andere vraag: geloofde elke katholiek 10 jaar terug dat het gebruik van condooms goddeloos was?
Ah... Op die manier. Dus groepen met voornamelijk overeenkomsten binnen de groep, maar nuanceverschillen onderling.
pi_149232885
Wel een goede verklaring voor het feit dat religieuzen elkaar al eeuwenlang afmaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')