haha zo schattigquote:Op woensdag 28 januari 2015 17:31 schreef Obamamamamama het volgende:
Het kan erger. Ik ben op mijn 23ste uit huis gegaan. Kon niet koken, afwassen, niks. Ik krijg vanaf aankomende zondag elke week een cursus van een vriend die mij gaat leren koken. Ja, het is triest, maar goed.

Ik ken ook mensen die thuis hebben gewoond en er een puinhoop van hebben gemaakt. Scheve vergelijkingen maken is gemakkelijkquote:Op woensdag 17 februari 2016 09:13 schreef James_R het volgende:
[..]
Vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat iemand die zelfstandig woont per definitie 'verder' is dan dat jij bent, en dat je kennelijk wat 'fout' doet.
Als ik zo ga redeneren doe ik ook iets behoorlijk fout als ik mij vergelijk met mensen die kapster en fietsenmaker zijn geworden of als studie-dropout in een callcenter zijn gaan werken, daar nu een vast contract hebben en een eigen appartementje van kunnen financieren.
Daarnaast ligt het naar mijn mening volledig aan de persoon, niet aan diens omstandigheden, of iemand nu volwassen is of niet. Ik ken iemand die tot zijn 26e alleen maar bij zijn ouders heeft gewoond, maar die heel veel nuttige tekst heeft. Ik ken ook figuren (en niet eens een enkeling) die op kamers hebben gewoond en die er één grote financiële puinhoop van hebben gemaakt, aan de lopende band pizza hebben gegeten, drie studies hebben gedaan en niks hebben afgemaakt...

Exact mijn ervaring dus. Onderhoud en reparatie worden hier op studentencomplexen uitbesteed, terwijl ik in mijn ouderlijk huis in de tuin en in huis klusjes uitvoer. Koken kon ik ook al voordat ik op kamers ging en in mijn ouderlijk huis waren mijn ouders vaak werken waardoor ik de boel ook zelfstandig moest runnen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:47 schreef James_R het volgende:
Ik had een luier leventje toen ik op kamers woonde, dan nu ik weer tijdelijk bij mijn ouders woon. Zij wonen op een soort boerderij, en er is hier elke dag wel snoei / grasmaai / onderhoudwerk te doen, terwijl ik op mijn studentenkamer soms dagen lang met mijn laptop op mijn nest lag..

Inderdaad op kamers gaan en dan niet echt zelfstandig zijn door leningen en hulp van pap en mam. Kun je net zo goed thuis blijven wonen indien je relaxte ouders hebt.quote:Op woensdag 17 februari 2016 13:52 schreef Questular het volgende:
Ik ben volgens mij pas op mn 26ste het huis uit gegaan en mn vriendin zelfs nog later. En ik lees hier continu dat het een afknapper zou zijn? In al die tijd dat ik thuis woonde heb ik daar niet 1x last van gehad. Pas op jezef gaan wonen als je het financieel rond krijgt en iets hebt gevonden wat je bevalt.

Misschien is mijn referentiekader erg negatief, maar ik zie over het algemeen niet heel veel verschil tussen de mensen die op kamers zijn gegaan en die bij hun ouders zijn blijven wonen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ken ook mensen die thuis hebben gewoond en er een puinhoop van hebben gemaakt. Scheve vergelijkingen maken is gemakkelijk
Maar naar mijn observatie groeien de meeste jonge mensen door tijdens hun studie uit huis te gaan. En die groei wordt ook door anderen, zoals vrijgezelle vrouwen, gezien. Dat geeft zo iemand een bepaalde voorsprong.

Sneller een baan ja, maar uitwonenden zijn later succesvoller. Uit onderzoek blijkt dat thuiswonenden op hun 35ste gemiddeld ¤2000 netto per maand verdienen en uitwonenden op hun 35ste gemiddeld ¤3000 netto per maand verdienen. Daarnaast hebben uitwonenden gemiddeld genomen een leukere vrouw en een beter seksleven dan thuiswonenden.quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:06 schreef James_R het volgende:
[..]
Misschien is mijn referentiekader erg negatief, maar ik zie over het algemeen niet heel veel verschil tussen de mensen die op kamers zijn gegaan en die bij hun ouders zijn blijven wonen.
Laatstgenoemden zijn doorgaans eerder klaar met hun studie valt me op, en hebben dus ook eerder een fulltime baan.
Aan de andere kant ken ik inderdaad ook mensen die helemaal zijn opgegaan in hun studentenstad en daar een heel nieuw sociaal leven hebben opgebouwd. Ik zou dat echter niet zo snel persoonlijke ontwikkeling noemen, maar meer een verschil in voorkeur. De een is wat introverter dan de ander.

Welk onderzoek?quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:10 schreef R-K het volgende:
[..]
Sneller een baan ja, maar uitwonenden zijn later succesvoller. Uit onderzoek blijkt dat thuiswonenden op hun 35ste gemiddeld ¤2000 netto per maand verdienen en uitwonenden op hun 35ste gemiddeld ¤3000 netto per maand verdienen. Daarnaast hebben uitwonenden gemiddeld genomen een leukere vrouw en een beter seksleven dan thuiswonenden.

Iew, een vriend van mij is ook zo. Hij was het huis uit op z'n 17e en nu is hij 27 jaar. Koken kan hij nog steeds nietquote:Op woensdag 28 januari 2015 17:31 schreef Obamamamamama het volgende:
Het kan erger. Ik ben op mijn 23ste uit huis gegaan. Kon niet koken, afwassen, niks. Ik krijg vanaf aankomende zondag elke week een cursus van een vriend die mij gaat leren koken. Ja, het is triest, maar goed.

Omdat onder 'thuiswonenden' ook een hele sloot aan figuren met een mbo kappersopleiding of secretaresseopleiding zit.. Mbo'ers (en veel hbo'ers) gaan doorgaans niet op kamers en blijven vaker bij hun ouders wonen, terwijl wo'ers vaker op kamers gaan.quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:10 schreef R-K het volgende:
[..]
Sneller een baan ja, maar uitwonenden zijn later succesvoller. Uit onderzoek blijkt dat thuiswonenden op hun 35ste gemiddeld ¤2000 netto per maand verdienen en uitwonenden op hun 35ste gemiddeld ¤3000 netto per maand verdienen. Daarnaast hebben uitwonenden gemiddeld genomen een leukere vrouw en een beter seksleven dan thuiswonenden.

Ik zei het ook vrij ongenuanceerd, maar het op kamers wonen is wel een factor die mede je succes bepaald. Uitwonenden gaan vaak meer nuttige zaken doen dan thuiswonenden tijdens hun studie en bouwen dus een mooier cv op. Thuiswonenden zijn meer op zoek naar zekerheid en willen vaak snel aan de slag, maar dan richten ze zich niet op de top van de arbeidsmarkt, wat uitwonenden wel meer doen. Dat zorgt op latere leeftijd voor grotere verschillen wat in de nadeel van de thuiswonende is.quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:25 schreef James_R het volgende:
[..]
Omdat onder 'thuiswonenden' ook een hele sloot aan figuren met een mbo kappersopleiding of secretaresseopleiding zit.. Mbo'ers (en veel hbo'ers) gaan doorgaans niet op kamers en blijven vaker bij hun ouders wonen, terwijl wo'ers vaker op kamers gaan.
Wat betreft dat inkomen kun je het dus eerder koppelen aan opleidingsniveau qua oorzaak/gevolg dan een het feit of men bij hun ouders of zelfstandig woont. (Al denk ik inderdaad wel dat mensen die zelfstandig wonen over het algemeen ondernemender zijn)

60.000 is wel heul veul heurquote:Op woensdag 17 februari 2016 17:39 schreef Libertarisch het volgende:
Op kamers wonen is sowieso veel leuker dan thuis blijven wonen. Echt, dat maakt een enorm verschil. Tenzij je ouders in je studentenstad wonen en jij vaak bij je vrienden/vriendin bent.
Ja het is wel duur. Dus dan moet je lenen. Maar onder het huidige stelsel had ik wel een schuld van 60.000 aangedurfd zonder problemen.
Wat nog veel beter is, is om een semester of een jaar in het buitenland te studeren![]()

Als je een relatie wilt wel, want de ander moet zich ook aan jou aanpassen en jij aan haar. Maar 17 is wel erg vroeg. Sowieso gaan meer meiden op kamers, waarom?! Moedergevoel ofzo?quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:29 schreef Njosnavelin het volgende:
Ik ben zelf 26 en zou het wel een enorme afknapper vinden, iemand van mijn leeftijd die nog thuiswoont. Ik ben op mijn 17e het huis uit gegaan en heb het altijd geweldig gevonden om mijn eigen plek te hebben. De omstandigheden die jij noemt zijn allemaal begrijpelijk, maar als je echt op jezelf wil wonen kan dat ook ondanks switchen van opleiding en verbroken relaties.
Nu is de vraag; maakt het zoveel uit wat vrouwen er van vinden? Jij leeft jouw leven, maakt jouw keuzes - wat iemand anders daarvan vindt zou niet zo belangrijk moeten zijn.

Hoe kom je er bij dat er meer meiden op kamers gaan?quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:36 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Als je een relatie wilt wel, want de ander moet zich ook aan jou aanpassen en jij aan haar. Maar 17 is wel erg vroeg. Sowieso gaan meer meiden op kamers, waarom?! Moedergevoel ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |