abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159803726
Tja is tegenwoordig vrij normaal, probeer maar eens een woning te huren, wachttijden zijn erg lang.
Ik was trouwens op mijn 20ste het huis uit, helaas ging ik samenwonen, gelukkig opende ik na 9 maand mijn ogen en woonde toen alleen.
pi_159979258
25 is nog zo jong! Ik ben 23 en woon ook nog thuis. De meeste vrienden (de meesten tussen de 22 en 26) van mij wonen ook nog gewoon thuis.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 23:00:45 #178
454081 LonerForLife
Pretentieloos hedonistisch
pi_159979771
quote:
15s.gif Op woensdag 28 januari 2015 17:13 schreef dieenedus het volgende:
Ikzelf heb een bloedhekel aan de 25 jarige eeuwige student die lekker thuis woont en van alle gemakken profiteert.
Veel studenten (inclusief mezelf) op de vrijdagmiddag die met een weekendtas naar huis gaan omdat ze te lui of niet in staat zijn om zelf een wasje te draaien. Zodra er iets kapot is in mijn studentenhuis, kan je de complex beheerder mailen en dan wordt het gerepareerd. Ik steek in de weekenden / vakanties bij mijn ouders meer de handen uit de mouwen voor klusjes en huishouden dan op kamers. Daarnaast zijn er ook studenten (waaronder ik) die hun kamer betaald krijgen door hun ouders. Dus wat die zelfstandigheid betreft valt het allemaal wel mee vind ik.
Op je vraag hoe vrouwen er tegen aankijken, kan ik natuurlijk geen antwoord geven.

[ Bericht 1% gewijzigd door LonerForLife op 16-02-2016 23:07:30 ]
pi_159979901
Ik heb een keer iemand een soort van gedated/was bevriend met iemand die nog bij zijn ouders woonde >25, en het was het echt niet. Lieve jongen, maar mijn hemel, zit je daar als volwassenen met de ouders op de bank (en niet omdat je ze gaat 'ontmoeten'), pffff. En allemaal van die kleine dingen, zoals niet blijven durven slapen bij je omdat zijn ouders er dan wat van dachten... Is uiteindelijk 2 straten verderop bij zijn ouders vandaan gaan wonen. Nope.
Ja doei.
pi_159979941
Het hangt ook wel van de situatie af. Als ik lees hoe TS het doet zou ik daar geen problemen mee hebben. Wachtlijsten kunnen nou eenmaal belachelijk lang zijn (17 jaar soms..). Dan kun je beter kopen, maar goed dat kan niet iedereen zich veroorloven, los van de vraag of je al een hypotheek kan krijgen.

Als ik bij mijn ouders ben help ik ook gewoon mee in het huishouden e.d., dat vinden zij fijn en ik vind het normaal dat je meehelpt. Zolang iemand niet heel lui is met het huishouden ofzo en enigszins goodwill toont richting de ouders maakt het mij niet uit. Al zou ik het wel bedenkelijk vinden als iemand van 30 nog thuis zou wonen, maargoed, dan heb je ook weer het argument van de wachttijden enzo. Het gaat mij er vooral om dat iemand in staat is om zijn eigen zaakjes op te lossen. Het is erg afhankelijk van de reden: ik zou wel afknappen op iemand die geen enkele moeite doet om op zichzelf te gaan, niet weet hoe je een huishouden runt en er alleen woont voor de lage kosten.
pi_159979997
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 23:04 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb een keer iemand een soort van gedated/was bevriend met iemand die nog bij zijn ouders woonde >25, en het was het echt niet. Lieve jongen, maar mijn hemel, zit je daar als volwassenen met de ouders op de bank (en niet omdat je ze gaat 'ontmoeten'), pffff. En allemaal van die kleine dingen, zoals niet blijven durven slapen bij je omdat zijn ouders er dan wat van dachten... Is uiteindelijk 2 straten verderop bij zijn ouders vandaan gaan wonen. Nope.
Had ie wel een 2-persoonsbed? :D
  dinsdag 16 februari 2016 @ 23:15:08 #182
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_159980229
Ik was 17 of 18 toen ik op mezelf ging wonen, ik had geen geld, alleen stufi. Met de opleiding die ik toen deed ben ik een jaar later gekapt, heb daarna nog een opleiding gedaan, daarna een aantal jaren gewerkt en ben toen weer een opleiding gaan doen. Ik heb jaren lang voornamelijk tosti's gegeten als ontbijt, middageten en avondeten. En zo ken ik nog een hoop mensen.

De meesten gaan zelfstandig wonen terwijl ze een opleiding doen en nauwelijks geld hebben. Niet nadat ze hun opleiding hebben gehaald en ergens zijn aangenomen.

En zelfs nu je een diploma hebt ga je nog niet zelfstandig wonen omdat er geen werk in je branche te vinden is.
Als je zelfstandig wil wonen, kan je ook een of ander kut baantje full time gaan doen zodat je je huur en eten kan betalen en wachten tot er wel werk in je brance is of naast je werk een studie volgen. Dan toon je ballen. Nu zit je een beetje op laf te wachten op een ideale situatie op zelfstandig te wonen.

Het zou voor mij iig een afknapper zijn.
pi_159980570
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 23:15 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
Ik was 17 of 18 toen ik op mezelf ging wonen, ik had geen geld, alleen stufi. Met de opleiding die ik toen deed ben ik een jaar later gekapt, heb daarna nog een opleiding gedaan, daarna een aantal jaren gewerkt en ben toen weer een opleiding gaan doen. Ik heb jaren lang voornamelijk tosti's gegeten als ontbijt, middageten en avondeten. En zo ken ik nog een hoop mensen.

De meesten gaan zelfstandig wonen terwijl ze een opleiding doen en nauwelijks geld hebben. Niet nadat ze hun opleiding hebben gehaald en ergens zijn aangenomen.

En zelfs nu je een diploma hebt ga je nog niet zelfstandig wonen omdat er geen werk in je branche te vinden is.
Als je zelfstandig wil wonen, kan je ook een of ander kut baantje full time gaan doen zodat je je huur en eten kan betalen en wachten tot er wel werk in je brance is of naast je werk een studie volgen. Dan toon je ballen. Nu zit je een beetje op laf te wachten op een ideale situatie op zelfstandig te wonen.

Het zou voor mij iig een afknapper zijn.
Maar dan moet je die woning dus wel kunnen vinden. En dat was precies het probleem van TS: lange wachtlijsten voor sociale huur en onvoldoende middelen om iets anders te vinden.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 23:38:15 #184
444765 GOLDFIN9ER
geen SILVERFIN9ER
pi_159980939
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 23:26 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar dan moet je die woning dus wel kunnen vinden. En dat was precies het probleem van TS: lange wachtlijsten voor sociale huur en onvoldoende middelen om iets anders te vinden.
Dan had ie in een studentenwoning/huis moeten gaan wonen toen ie daar de kans voor had, of moet ie ergens buiten de stad gaan wonen. In kleinere dorpjes is het niet zo'n probleem om een woning te vinden.

Ik snap dat het makkelijker is om maar gewoon bij je ouders te blijven wonen, maar soms is wat risico nemen of het jezelf wat minder makkelijk maken wel vereist om zelfstandig te worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door GOLDFIN9ER op 16-02-2016 23:44:12 ]
pi_159981805
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 17:20 schreef GGMM het volgende:
Geeft niks, iemand op dit forum kent iemand die 36 is en nog steeds bij zijn moeder woont.

Dus dan is het normaal.
gvd ik moest lachen
pi_159981860
quote:
6s.gif Op woensdag 28 januari 2015 17:22 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Mijn opa is 101 en woont ook nog bij zijn moeder

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- _O-
  woensdag 17 februari 2016 @ 00:55:46 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_159982450
De vraag is natuurlijk niet zozeer hoe zelfstandig je al dan niet binnen je ouderlijk huis leeft. De vraag is, wat doen je leeftijdsgenoten zie al zelfstandig wonen goed, wat jou kennelijk niet lukt. Dat is de achterstand die je op hen hebt, die ook in het geval van indruk maken op vrouwen zal meespelen. Komt nog bij dat je date meenemen naar je ouderlijk huis al helemaal ook niet altijd even best uitpakt.

Ik heb het wonen in een studentenhuis ook ervaren als een van de leerzaamste periodes in mijn leven (even los van wat ik op mijn studie leerde).Het is daar, ver van je vertrouwde wereldje, een grote training voor je zelfredzaamheid, je prioriteitstelling, je creativiteit en je sociale vaardigheden. Maar ook een mooie ontdekkingstocht langs zaken die anders misschien nooit op je pad waren gekomen. Bovendien heeft het me ook verlost van een bepaalde verwendheid die er in je jonge jaren in sluipt. Erg handige ervaring als ik ooit nog eens met weinig geld zou moeten rondkomen. Het is ook die ontwikkeling die de op kamers wonende concurrentie op je voor heeft.

Het heeft toch altijd mijn voorkeur gehad boven veilig bij mn ouders blijven wonen tot mijn 25e tot ik een vaste baan zou hebben gehad. Goed, als ik dat wel gedaan had dan had ik misschien nu meer geld op mijn spaarrekening gehad. Maar hetgeen het me gebracht heeft is het meer dan waard.
pi_159984604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 00:55 schreef Hexagon het volgende:
De vraag is natuurlijk niet zozeer hoe zelfstandig je al dan niet binnen je ouderlijk huis leeft. De vraag is, wat doen je leeftijdsgenoten zie al zelfstandig wonen goed, wat jou kennelijk niet lukt. Dat is de achterstand die je op hen hebt, die ook in het geval van indruk maken op vrouwen zal meespelen. Komt nog bij dat je date meenemen naar je ouderlijk huis al helemaal ook niet altijd even best uitpakt.

Ik heb het wonen in een studentenhuis ook ervaren als een van de leerzaamste periodes in mijn leven (even los van wat ik op mijn studie leerde).Het is daar, ver van je vertrouwde wereldje, een grote training voor je zelfredzaamheid, je prioriteitstelling, je creativiteit en je sociale vaardigheden. Maar ook een mooie ontdekkingstocht langs zaken die anders misschien nooit op je pad waren gekomen. Bovendien heeft het me ook verlost van een bepaalde verwendheid die er in je jonge jaren in sluipt. Erg handige ervaring als ik ooit nog eens met weinig geld zou moeten rondkomen. Het is ook die ontwikkeling die de op kamers wonende concurrentie op je voor heeft.

Het heeft toch altijd mijn voorkeur gehad boven veilig bij mn ouders blijven wonen tot mijn 25e tot ik een vaste baan zou hebben gehad. Goed, als ik dat wel gedaan had dan had ik misschien nu meer geld op mijn spaarrekening gehad. Maar hetgeen het me gebracht heeft is het meer dan waard.
Vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat iemand die zelfstandig woont per definitie 'verder' is dan dat jij bent, en dat je kennelijk wat 'fout' doet.

Als ik zo ga redeneren doe ik ook iets behoorlijk fout als ik mij vergelijk met mensen die kapster en fietsenmaker zijn geworden of als studie-dropout in een callcenter zijn gaan werken, daar nu een vast contract hebben en een eigen appartementje van kunnen financieren.

Daarnaast ligt het naar mijn mening volledig aan de persoon, niet aan diens omstandigheden, of iemand nu volwassen is of niet. Ik ken iemand die tot zijn 26e alleen maar bij zijn ouders heeft gewoond, maar die heel veel nuttige tekst heeft. Ik ken ook figuren (en niet eens een enkeling) die op kamers hebben gewoond en die er één grote financiële puinhoop van hebben gemaakt, aan de lopende band pizza hebben gegeten, drie studies hebben gedaan en niks hebben afgemaakt...
pi_159984772
Deze kneus meldt zich, tot m'n 30e thuis gewoond (wel her en der in onderhuur gewoond) en toen een appartement gekocht. En weet je, die overgang stelde niks voor :') Iedereen die roept dat je zelfstandig leert door op kamers te gaan, dat je leert hoe het is om voor jezelf te zorgen, dikke bullshit. Mensen die op hun 17e hun huis ontvluchtten en nu in de mentale shit zitten want daddy issues en op hun 30e nog in een studentenkamer wonen, die heb je ook. Het verschilt gewoon per persoon. Ik was/ben een te grote autist om op kamers te wonen, ik kon zo'n zelfstandige containerwoning nemen maar dan moest ik er met twee jaar weer uit zonder kans op iets nieuws (ja, alsnog gedeelde woning). En ik deel m'n keuken en wc liever met m'n ouders/zus dan met een stel vreemden :@
Al ben ik nu wel ontzettend blij met m'n eigen douche, elke ochtend weer.
O, en ik heb geen studieschuld, DAT is pas fijn.
Tap tap tap
pi_159984958
Klinkt alsof het vooral 'niet kan', omdat je geen zin hebt om luxe op te geven en meteen een volwaardig huis wil.
pi_159984991
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:36 schreef Lokasenna het volgende:
Klinkt alsof het vooral 'niet kan', omdat je geen zin hebt om luxe op te geven en meteen een volwaardig huis wil.
Daar is echt niks mis mee imo.
pi_159985012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:38 schreef James_R het volgende:

[..]

Daar is echt niks mis mee imo.
Nee ik snap het ook best, maar ik vind het dan wel apart om het te laten klinken als overmacht, en 'het kon gewoon niet'. Want genoeg 18-jarigen zonder noemenswaardig inkomen kunnen het wel.
pi_159985148
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:39 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Nee ik snap het ook best, maar ik vind het dan wel apart om het te laten klinken als overmacht, en 'het kon gewoon niet'. Want genoeg 18-jarigen zonder noemenswaardig inkomen kunnen het wel.
Als je een hoge standaard hebt, dan zal het inderdaad zo zijn dat het niet kan op de luxestandaard die je voor ogen hebt.

Echt niet op kamers kunnen is uiteraard bullshit ; Schrijf je in op studentenwoningweb, en in die flats in diemen of in osdorp, uilenstede kun je al vrij snel terecht (heb regelmatig gezien dat er aan het einde van de week 0 reacties op zulke woningen waren)...

Ik vind echter dat bij je ouders wonen hier wel vaak in een negatief licht van 'gemakzucht' wordt gezet. Dit vind ik niet terecht. Ik had een luier leventje toen ik op kamers woonde, dan nu ik weer tijdelijk bij mijn ouders woon. Zij wonen op een soort boerderij, en er is hier elke dag wel snoei / grasmaai / onderhoudwerk te doen, terwijl ik op mijn studentenkamer soms dagen lang met mijn laptop op mijn nest lag..
pi_159985156
Zolang je maar kan uitleggen WAAROM je nog thuiswoont. In mijn geval de wachtlijsten voor huren. 300+ reacties op één woning en zelfs in dorpen is het lastig er tussen te komen. Bovendien lever je dan in op faciliteiten en bereikbaarheid wat indirect meer tijd en geld kost.

Vergeet ook niet dat er sinds kort een nieuwe Woning/huurwet is. Vroeger mocht je gewoon de woning in zolang je iedere maand maar netjes je huur betaald, en dat kon in feite als je in de bijstand zat met huurtoeslag. Niet ideaal, maar vanuit daar kon je zoeken naar werk.

Tegenwoordig moet je voor de meeste woningen VOORAF laten zien dat je minimaal 20.000 euro per jaar verdiend en dat is in deze tijd heel lastig want dan moet je een jaarcontract hebben en in mijn sector is het alleen 3/6 maanden contracten en bij hoge uitzondering een jaar.

Onlangs was er hier een hele toren vrijgekomen, maar 3/4 (ook ik) viel door deze nieuwe regels af. Dus je moet dan eerst werk hebben voordat je uberhaupt kan gaan huren (spaargeld telt dus NIET!!!) en nog eens door alle wachtlijsten komen. Dus ik denk dat de thuiswoonleeftijd tegenwoordig iets hoger ligt.
  woensdag 17 februari 2016 @ 09:49:14 #195
423474 Jhovall
Adversor et Admorsus.
pi_159985177
Ik zou het op mijn leeftijd wel fijn vinden als een meisje op zichzelf woont of heeft gedaan. Je bent volwassen tenslotte.

Ik wil ook liever niet samenwonen met iemand die nog nooit op zichzelf heeft gewoond. Je moet wel zelf skills hebben geleerd om voor jezelf een beetje te zorgen.

Het klopt wel dat huren, zeker in de randstad veel en veel te duur is en dat het moeilijk is voor mensen die niet genoeg verdienen. Maar gelukkig heb ik daar geen last van.
Through the gates of hell, as we make our way to heaven.
Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
pi_159985208
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:49 schreef Jhovall het volgende:
Ik zou het op mijn leeftijd wel fijn vinden als een meisje op zichzelf woont of heeft gedaan. Je bent volwassen tenslotte.

Ik wil ook liever niet samenwonen met iemand die nog nooit op zichzelf heeft gewoond. Je moet wel zelf skills hebben geleerd om voor jezelf een beetje te zorgen.
Hoe langer je thuiswoont, hoe ouder je wordt, des te meer je thuis al gedaan hebt toch? Ik kan in ieder geval prima koken, wassen en schoonmaken. Ook doe ik regelmatig boodschappen en handel ik alle papierwaren zelf af en betaal ook netjes mijn verzekeringen e.d. Dat hoef ik dus niet meer te leren op mezelf. Samenwonen is meer rekening houden met anderen en dat gaat lastig bij mij :P Maar individueel kan ik mezelf prima redden.
  woensdag 17 februari 2016 @ 09:57:17 #197
423474 Jhovall
Adversor et Admorsus.
pi_159985282
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:51 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Hoe langer je thuiswoont, hoe ouder je wordt, des te meer je thuis al gedaan hebt toch? Ik kan in ieder geval prima koken, wassen en schoonmaken. Ook doe ik regelmatig boodschappen en handel ik alle papierwaren zelf af en betaal ook netjes mijn verzekeringen e.d. Dat hoef ik dus niet meer te leren op mezelf. Samenwonen is meer rekening houden met anderen en dat gaat lastig bij mij :P Maar individueel kan ik mezelf prima redden.
Dat is natuurlijk per persoon verschillend inderdaad natuurlijk. Maar ik heb verschillende huisgenoten gehad gedurende mijn studententijd die crasheden, toen ze op kamers gingen en weg van hun pappie en mammie. Bij eentje hebben we zijn ouders moeten bellen en die is in een gesticht gestopt ;).
Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
pi_159985428
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 09:49 schreef Jhovall het volgende:

Het klopt wel dat huren, zeker in de randstad veel en veel te duur is en dat het moeilijk is voor mensen die niet genoeg verdienen. Maar gelukkig heb ik daar geen last van.
Wat zijn het nu concreet voor skills die je moet leren? Ondanks dat ik jaren op kamers heb gewoond, heb ik niet het idee dat ik daardoor dingen heb geleerd die ik anders niet had gekund.

Nu ik bij mijn ouders woon weer even, ben ik zuiniger op mijn geld dan ooit tevoren (omdat ik nu daadwerkelijk eindelijk wat kan sparen) kook ik uitgebreider, gevarieerder en voor meer mensen (doe dus meer kookskills op), was ik niet meer alleen voor mijzelf maar voor een gezin van 4 personen met veel meer verschillende soorten kleding, en moet ik meer rekening houden met anderen in plaats van dat ik volledig mijn eigen gang ga.

Wat ik wel merk, is dat mijn ontwikkeling buitenshuis wat stagneert. Mijn vrienden wonen over het algemeen nog wel in de stad, en ook qua werkgelegenheid en het opbouwen van een netwerk liggen daar de mogelijkheden. Mijn ouders wonen in Zeist, mijn studentenstad is Amsterdam. Heel af en toe ga ik nog wel eens ergens heen, maar ik zit nu toch veel vaker thuis, waar ik toen ik nog op kamers zat, vaker naar een bijeenkomst, lezing of inhouse-dag of iets dergelijks ging..
  woensdag 17 februari 2016 @ 10:09:57 #199
423474 Jhovall
Adversor et Admorsus.
pi_159985472
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 10:07 schreef Sheldon. het volgende:

[..]

Wat zijn het nu concreet voor skills die je moet leren? Ondanks dat ik jaren op kamers heb gewoond, heb ik niet het idee dat ik daardoor dingen heb geleerd die ik anders niet had gekund.

Nu ik bij mijn ouders woon weer even, ben ik zuiniger op mijn geld dan ooit tevoren (omdat ik nu daadwerkelijk eindelijk wat kan sparen) kook ik uitgebreider (doe dus meer kookskills op), was ik niet meer alleen voor mijzelf maar voor een gezin van 4 personen met veel meer verschillende soorten kleding, en moet ik meer rekening houden met anderen in plaats van dat ik volledig mijn eigen gang ga.

Wat ik wel merk, is dat mijn ontwikkeling buitenshuis wat stagneert. Mijn vrienden wonen over het algemeen nog wel in de stad, en ook qua werkgelegenheid en het opbouwen van een netwerk liggen daar de mogelijkheden. Mijn ouders wonen in Zeist, mijn studentenstad is Amsterdam. Heel af en toe ga ik nog wel eens ergens heen, maar ik zit nu toch veel vaker thuis, waar ik toen ik nog op kamers zat, vaker naar een bijeenkomst, lezing of inhouse-dag of iets dergelijks ging..
Wat ik heb geleerd en wat ik niet thuis geleerd heb omdat mijn moeder alles deed voor me (Ja, zo'n lieve moeder heb ik :P):
Opruimen/Koken/Wassen/zelf struktuur aanbrengen in leven.

Ook is het fijner omdat je vrijer bent in je doen en laten.
pi_159985676
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:41 schreef Chai het volgende:
Dat jij je afvraagt hoe dames hier tegenaan kijken is wel een afknapper. Maak gewoon keuzes waar jezelf achter staat in plaats van bang te zijn dat anderen je erop af rekenen.
Precies! Dat is het probleem van TS. Als TS er een probleem van maakt dat hij nog thuis woont, dan zullen de dames dit wellicht ook doen. Gewoon niet over nadenken en gewoon je ding doen.

Ik zelf ben 26 en uit huis gegaan op mijn 21e. Ik heb wat vrienden die zelfs op hun 28e nog thuis wonen. Zij zeggen dat ze het prima hebben thuis en dat ze enorm goed kunnen sparen. Zij zullen dus straks gewoon een leuk huisje kunnen kopen. Ik zelf vind dat totaal niet belangrijk. Ze zeggen dat er wel verschil is te merken tussen hen en mij wat betreft volwassenheid/zelfstandigheid, maar dit zegt natuurlijk weinig.

Ik zou het niet erg vinden als een meisje nog thuis woont (als ze in haar ontwikkeling tenminste volwassen genoeg is), maar zou haar wel 9 van de 10 keer bij mij uitnodigen dan dat ik constant bij haar thuis zou willen zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')