abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160037303
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Op je dertigste bij je ouders weg om te verkassen naar een sociale huurwoning.
Ja. Iets met jeugdwerkloosheid, salarissen die onder druk staan mede door de goedkopere MOElanders, parttime banen, banen in het kader van die jeugdwerkloosheid (lekker goedkoop), werkervaringsplaatsen voor afgestudeerden e.d.
Voor veel jongeren is het al heel wat om een baantje te bemachtigen voor minimumloon, zeker voor mbo-ers en lbo-ers. Niet iedereen heeft de uni gedaan en kon blijven in het bedrijf waar ze hun stage hebben gelopen.
Ik help een aantal van deze 'jongeren' ook met hun arbeidscontracten en schrik er echt al lang niet meer van dat de CAO's worden ontdoken of zelfs regelrecht aan uitbuiting wordt gedaan (28 uurs contract maar voor dat geld wel 60 uur moeten werken bv). Gedeeltelijk zwart werken voor een schijntje zie ik ook veel voorbij komen. Maar ja.. voor jou duizend anderen en je moet toch iets.
pi_160037761
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Op je dertigste bij je ouders weg om te verkassen naar een sociale huurwoning.
Als ik het goed herinner ben jij advocaat / fiscalist bij een gerenommeerd kantoor, en zit jij dus zo'n beetje aan de top van de arbeidsmarkt voor starters/junioren/senioren.

Dat is goed voor jou, en je zal ook ongetwijfeld wel het juiste hebben gedaan om zo'n functie te kunnen bemachtigen, maar ik vind wel dat je je vaak wat neerbuigend uitlaat over mensen die het (in jouw ogen of naar algemene maatstaven gezien) wat minder voor elkaar hebben.

Ik ken genoeg mensen van tussen de 25 en 30 die moeten terugvallen op sociale huur / ouders, ook mensen die een degelijke universitaire opleiding hebben afgemaakt (we kunnen nu eenmaal niet allemaal bij de brauw of deloitte werken)...
pi_160037795

[ Bericht 100% gewijzigd door Badger. op 19-02-2016 11:27:27 ]
pi_160038536
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 11:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja. Iets met jeugdwerkloosheid, salarissen die onder druk staan mede door de goedkopere MOElanders, parttime banen, banen in het kader van die jeugdwerkloosheid (lekker goedkoop), werkervaringsplaatsen voor afgestudeerden e.d.
Voor veel jongeren is het al heel wat om een baantje te bemachtigen voor minimumloon, zeker voor mbo-ers en lbo-ers. Niet iedereen heeft de uni gedaan en kon blijven in het bedrijf waar ze hun stage hebben gelopen.
Ik help een aantal van deze 'jongeren' ook met hun arbeidscontracten en schrik er echt al lang niet meer van dat de CAO's worden ontdoken of zelfs regelrecht aan uitbuiting wordt gedaan (28 uurs contract maar voor dat geld wel 60 uur moeten werken bv). Gedeeltelijk zwart werken voor een schijntje zie ik ook veel voorbij komen. Maar ja.. voor jou duizend anderen en je moet toch iets.
Als je wilt werken is er altijd wel werk hoor, alleen vaste contracten krijg je in Nederland niet meer zo snel als laaggeschoolde. In sommige branches is het inderdaad wel vrij schandalig hoe ze met werknemers omgaan (iemand Rambam gezien over de schoonmakers in hotels? In zo'n baan moet je niet blijven werken maar door blijven soliciteren of bijscholen in je vrije tijd). En je kan ook meerdere baantjes zoeken (onze voorouders hadden het niet heel veel gemakkelijker, alleen de twee, drie generaties direct voor ons misschien).
Onder deze lijn niet schrijven
pi_160038559
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:09 schreef marzman het volgende:

[..]

Als je wilt werken is er altijd wel werk hoor, alleen vaste contracten krijg je in Nederland niet meer zo snel als laaggeschoolde. In sommige branches is het inderdaad wel vrij schandalig hoe ze met werknemers omgaan (iemand Rambam gezien over de schoonmakers in hotels?). En je kan ook meerdere baantjes zoeken (onze voorouders hadden het niet heel veel gemakkelijker, alleen de twee, drie generaties direct voor ons misschien).
Punt is dat je daarmee dus geen private huur kunt krijgen en geen woning van kunt kopen. Blijft dus over een sociale huurwoning.

Overigens geldt dat alleen voor jongeren en vooral mannen. Voor ouderen is er vaak geen werk, hoezeer ze ook willen werken.
pi_160038698
Woningen kopen zit er inderdaad niet in met die situatie. Ik woon sinds een paar jaar in Belgie en hier is het toch allemaal een stukje makkelijker. Je krijgt hier ook veel makkelijker een vast contract. Het stelt ook minder voor, maar je kan zo nog wel huizen kopen. Ik denk dat de werknemersbescherming in Nederland wat te ver is doorgedreven en dat dit zich nu tegen de werknemer keert omdat werkgevers geen contracten meer durven te geven Al is die bescherming sinds de crisis wel weer minder aan het worden.
pi_160038942
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:19 schreef marzman het volgende:
Woningen kopen zit er inderdaad niet in met die situatie. Ik woon sinds een paar jaar in Belgie en hier is het toch allemaal een stukje makkelijker. Je krijgt hier ook veel makkelijker een vast contract. Het stelt ook minder voor, maar je kan zo nog wel huizen kopen. Ik denk dat de werknemersbescherming in Nederland wat te ver is doorgedreven en dat dit zich nu tegen de werknemer keert omdat werkgevers geen contracten meer durven te geven Al is die bescherming sinds de crisis wel weer minder aan het worden.
En ik denk dat het afbreken van die bescherming juist mede een oorzaak is...
Vooral het gebrek aan controle op wantoestanden.
Het is heel erg snel gegaan sinds de postmarkt werd vrijgesteld van allerlei regeltjes mbt bescherming van de werknemers.
pi_160039085
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik denk dat het afbreken van die bescherming juist mede een oorzaak is...
Vooral het gebrek aan controle op wantoestanden.
Ik denk het niet. Het is een risico/baten analyse voor een bedrijf en als op een gegeven moment 10 procent van het personeel ziek thuis zit en doorbetaald moet worden dan gaan ze stoppen met contracten geven en kun je gewoon vertrekken na 2 of 3 tijdelijke contracten. Voor laaggeschoold werkt is ervaring ook helemaal niet zo belangrijk en kan een andere werknemer dat ook vrij snel leren. Zeker nu iedereen tot zijn 67e moet werken gaat dat probleem met ziekte en verzuim nog groter worden.

Misschien dat het binnen 5 jaar beter wordt. Dan is de babyboomgeneratie gestopt met werken (dat begint nu zo'n beetje) en is die ruimte weer vrij op de arbeidsmarkt.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 12:45:53 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160039184
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:40 schreef Allures het volgende:

[..]

Maar dat bereid je niet echt voor op het keer op keer zelf doen.
Ik moest ook gewoon meehelpen thuis maar kunnen koken is niet het zelfde als er elke dag voor zorgen dat er eten in huis is, dat word klaargemaakt in een schone keuken, die je daarna weer even opruimt, terwijl je de was er in gooit en de rekeningen betaalt etc .En dat dan de dag er na weer
Ik kon het allemaal al prima toen ik op kamers ging in ieder geval

Niettemin heb ik tijdens mijn tijd als kamerstudent op andere vlakken veel geleerd waardoor het zo waardevol is

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 19-02-2016 12:53:47 ]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 12:50:39 #280
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160039253
Waarom willen al die nestblijvers trouwens meteen een volledig huis voor zichzelf? Je kan ook in een kamer of studio wonen. Heel betaalbaar en vaak gemakkelijk snel te vinden.
pi_160040467
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Waarom willen al die nestblijvers trouwens meteen een volledig huis voor zichzelf? Je kan ook in een kamer of studio wonen. Heel betaalbaar en vaak gemakkelijk snel te vinden.
Als je dan toch spaart, kun je net zo goed voor iets goeds/groots sparen.
pi_160043903
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef Californium het volgende:
Waar zijn de mensen gebleven die op hun 17e gaan studeren en in een studentenhuis gaan wonen, 2 bijbaantjes hebben om hun leven te bekostigen en elke donderdag naar de kroeg gaan om vrijdagochtend brak in college te zitten O+. De echte leerschool en dus niet bij mams en paps hangen totdat je genoeg geld hebt gespaard om je eigen huis te kopen ;(.
Hier! Laatste week van de maand rijst met tomatensaus uit een blikje, maar zou voor geen goud willen ruilen met mijn thuiswonende neefje, die de hele uitzet al bij elkaar heeft gespaard en straks in een keer een huis koopt met zijn vriendin.
pi_160046416
Heb een vriend die 102 is en nog bij zn moeder woont, dus kan prima.
pi_160049662
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Toch valt me op dat veel 'nestblijvers' inderdaad na vrij lang bij hun ouders te hebben gewoond, meteen een goede stap naar een eigen huis maken.

Terwijl figuren die zo nodig op kamers moesten vanaf hun 19e vervolgens tot hun dertigste bezig zijn om financieel weer enigszins op adem te komen.

Kan me overigens vrij goed voorstellen dat je na 5 jaar je huis moeten delen met anderen (maw: totaal geen privacy, behalve in je eigen bezemkast) , je er wel even goed klaar mee bent. Dan maar liever even terug bij de ouders om zo snel mogelijk je eigen plek te kunnen financieren. Op kamers blijven is dan emmers water naar de zee dragen door al het geld dat je maar aan huur blijft uitgeven..
  vrijdag 19 februari 2016 @ 20:18:59 #285
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160050387
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:55 schreef Blastoise het volgende:

[..]

Toch valt me op dat veel 'nestblijvers' inderdaad na vrij lang bij hun ouders te hebben gewoond, meteen een goede stap naar een eigen huis maken.

Terwijl figuren die zo nodig op kamers moesten vanaf hun 19e vervolgens tot hun dertigste bezig zijn om financieel weer enigszins op adem te komen.
Wat een volledige nonsens zeg. Waar haal je het vandaan?

En het beantwoord nog altijd niet te vraag waarom je niet gewoon klein kan beginnen. Het is het die paar extra spaarcenten echt niet waard om die ontwikkeling te missen.

quote:
Kan me overigens vrij goed voorstellen dat je na 5 jaar je huis moeten delen met anderen (maw: totaal geen privacy, behalve in je eigen bezemkast) , je er wel even goed klaar mee bent. Dan maar liever even terug bij de ouders om zo snel mogelijk je eigen plek te kunnen financieren. Op kamers blijven is dan emmers water naar de zee dragen door al het geld dat je maar aan huur blijft uitgeven..
Terug naar je ouders gaan na op kamers gezeten te hebben. Dat lijkt me echt een afschuwelijke ervaring. Kan me ook niet voorstellen dat ouders erop zitten te wachten. Na je studie wordt het al helemaal tijd jezelf te rooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')