abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160038698
Woningen kopen zit er inderdaad niet in met die situatie. Ik woon sinds een paar jaar in Belgie en hier is het toch allemaal een stukje makkelijker. Je krijgt hier ook veel makkelijker een vast contract. Het stelt ook minder voor, maar je kan zo nog wel huizen kopen. Ik denk dat de werknemersbescherming in Nederland wat te ver is doorgedreven en dat dit zich nu tegen de werknemer keert omdat werkgevers geen contracten meer durven te geven Al is die bescherming sinds de crisis wel weer minder aan het worden.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_160038942
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:19 schreef marzman het volgende:
Woningen kopen zit er inderdaad niet in met die situatie. Ik woon sinds een paar jaar in Belgie en hier is het toch allemaal een stukje makkelijker. Je krijgt hier ook veel makkelijker een vast contract. Het stelt ook minder voor, maar je kan zo nog wel huizen kopen. Ik denk dat de werknemersbescherming in Nederland wat te ver is doorgedreven en dat dit zich nu tegen de werknemer keert omdat werkgevers geen contracten meer durven te geven Al is die bescherming sinds de crisis wel weer minder aan het worden.
En ik denk dat het afbreken van die bescherming juist mede een oorzaak is...
Vooral het gebrek aan controle op wantoestanden.
Het is heel erg snel gegaan sinds de postmarkt werd vrijgesteld van allerlei regeltjes mbt bescherming van de werknemers.
pi_160039085
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik denk dat het afbreken van die bescherming juist mede een oorzaak is...
Vooral het gebrek aan controle op wantoestanden.
Ik denk het niet. Het is een risico/baten analyse voor een bedrijf en als op een gegeven moment 10 procent van het personeel ziek thuis zit en doorbetaald moet worden dan gaan ze stoppen met contracten geven en kun je gewoon vertrekken na 2 of 3 tijdelijke contracten. Voor laaggeschoold werkt is ervaring ook helemaal niet zo belangrijk en kan een andere werknemer dat ook vrij snel leren. Zeker nu iedereen tot zijn 67e moet werken gaat dat probleem met ziekte en verzuim nog groter worden.

Misschien dat het binnen 5 jaar beter wordt. Dan is de babyboomgeneratie gestopt met werken (dat begint nu zo'n beetje) en is die ruimte weer vrij op de arbeidsmarkt.
Onder deze lijn niet schrijven
  vrijdag 19 februari 2016 @ 12:45:53 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160039184
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 09:40 schreef Allures het volgende:

[..]

Maar dat bereid je niet echt voor op het keer op keer zelf doen.
Ik moest ook gewoon meehelpen thuis maar kunnen koken is niet het zelfde als er elke dag voor zorgen dat er eten in huis is, dat word klaargemaakt in een schone keuken, die je daarna weer even opruimt, terwijl je de was er in gooit en de rekeningen betaalt etc .En dat dan de dag er na weer
Ik kon het allemaal al prima toen ik op kamers ging in ieder geval

Niettemin heb ik tijdens mijn tijd als kamerstudent op andere vlakken veel geleerd waardoor het zo waardevol is

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 19-02-2016 12:53:47 ]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 12:50:39 #280
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160039253
Waarom willen al die nestblijvers trouwens meteen een volledig huis voor zichzelf? Je kan ook in een kamer of studio wonen. Heel betaalbaar en vaak gemakkelijk snel te vinden.
pi_160040467
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Waarom willen al die nestblijvers trouwens meteen een volledig huis voor zichzelf? Je kan ook in een kamer of studio wonen. Heel betaalbaar en vaak gemakkelijk snel te vinden.
Als je dan toch spaart, kun je net zo goed voor iets goeds/groots sparen.
pi_160043903
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef Californium het volgende:
Waar zijn de mensen gebleven die op hun 17e gaan studeren en in een studentenhuis gaan wonen, 2 bijbaantjes hebben om hun leven te bekostigen en elke donderdag naar de kroeg gaan om vrijdagochtend brak in college te zitten O+. De echte leerschool en dus niet bij mams en paps hangen totdat je genoeg geld hebt gespaard om je eigen huis te kopen ;(.
Hier! Laatste week van de maand rijst met tomatensaus uit een blikje, maar zou voor geen goud willen ruilen met mijn thuiswonende neefje, die de hele uitzet al bij elkaar heeft gespaard en straks in een keer een huis koopt met zijn vriendin.
pi_160046416
Heb een vriend die 102 is en nog bij zn moeder woont, dus kan prima.
pi_160049662
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:50 schreef Hexagon het volgende:
Toch valt me op dat veel 'nestblijvers' inderdaad na vrij lang bij hun ouders te hebben gewoond, meteen een goede stap naar een eigen huis maken.

Terwijl figuren die zo nodig op kamers moesten vanaf hun 19e vervolgens tot hun dertigste bezig zijn om financieel weer enigszins op adem te komen.

Kan me overigens vrij goed voorstellen dat je na 5 jaar je huis moeten delen met anderen (maw: totaal geen privacy, behalve in je eigen bezemkast) , je er wel even goed klaar mee bent. Dan maar liever even terug bij de ouders om zo snel mogelijk je eigen plek te kunnen financieren. Op kamers blijven is dan emmers water naar de zee dragen door al het geld dat je maar aan huur blijft uitgeven..
  vrijdag 19 februari 2016 @ 20:18:59 #285
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160050387
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:55 schreef Blastoise het volgende:

[..]

Toch valt me op dat veel 'nestblijvers' inderdaad na vrij lang bij hun ouders te hebben gewoond, meteen een goede stap naar een eigen huis maken.

Terwijl figuren die zo nodig op kamers moesten vanaf hun 19e vervolgens tot hun dertigste bezig zijn om financieel weer enigszins op adem te komen.
Wat een volledige nonsens zeg. Waar haal je het vandaan?

En het beantwoord nog altijd niet te vraag waarom je niet gewoon klein kan beginnen. Het is het die paar extra spaarcenten echt niet waard om die ontwikkeling te missen.

quote:
Kan me overigens vrij goed voorstellen dat je na 5 jaar je huis moeten delen met anderen (maw: totaal geen privacy, behalve in je eigen bezemkast) , je er wel even goed klaar mee bent. Dan maar liever even terug bij de ouders om zo snel mogelijk je eigen plek te kunnen financieren. Op kamers blijven is dan emmers water naar de zee dragen door al het geld dat je maar aan huur blijft uitgeven..
Terug naar je ouders gaan na op kamers gezeten te hebben. Dat lijkt me echt een afschuwelijke ervaring. Kan me ook niet voorstellen dat ouders erop zitten te wachten. Na je studie wordt het al helemaal tijd jezelf te rooien.
pi_160050585
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat een volledige nonsens zeg. Waar haal je het vandaan?

En het beantwoord nog altijd niet te vraag waarom je niet gewoon klein kan beginnen. Het is het die paar extra spaarcenten echt niet waard om die ontwikkeling te missen.

[..]

Terug naar je ouders gaan na op kamers gezeten te hebben. Dat lijkt me echt een afschuwelijke ervaring. Kan me ook niet voorstellen dat ouders erop zitten te wachten. Na je studie wordt het al helemaal tijd jezelf te rooien.
Hoe kan jij nou zeggen dat het nonsens is? :')

Ik zeg alleen dat dit mij opvalt, wanneer ik kijk naar mijn referentiekader (mijn sociale omgeving). Dat is geen subjectief oordeel van mij, maar puur een observering van de feiten.

Vrijwel zonder uitzondering wonen alle lui die tijdens hun studententijd bij hun ouders zijn blijven wonen nu (beetje rond de leeftijd 25-30) in hun eigen koophuis / appartement, terwijl de mensen waar ik mee op kamers heb gewoond of vrienden / kennissen die dit deden nog steeds op diezelfde kamer wonen..

Ik zie hen binnen nu en ca. 2/3 jaar ook nog geen eigen huis kopen. Van een aantal vrienden weet ik bovendien dat ze een studieschuld hebben die tegen de 50.000 euro loopt. Tel daarbij op dat ze waarschijnlijk voorlopig nog geen vast contract zullen hebben. Als je dan ook nog single bent, kom je al gauw terecht in de sociale huursector waar de wachttijden gigantisch zijn.

Afgezien van het hele verhaal rondom persoonlijke ontwikkeling rond als je op kamers gaat, waar gerust iets in zit, vind ik het nog helemaal niet zo'n gekke gedachte om je geld in je begin twintiger jaren lekker op te potten in plaats van het allemaal naar je huisbaas te brengen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 20:53:09 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160051627
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:24 schreef Blastoise het volgende:

[..]

Hoe kan jij nou zeggen dat het nonsens is? :')
Omdat ik het zelf ervaren heb, Woon sinds mijn 19e op mezelf en heb er financieel nooit enige pijn van ondervonden.

quote:
Ik zeg alleen dat dit mij opvalt, wanneer ik kijk naar mijn referentiekader (mijn sociale omgeving). Dat is geen subjectief oordeel van mij, maar puur een observering van de feiten.

Vrijwel zonder uitzondering wonen alle lui die tijdens hun studententijd bij hun ouders zijn blijven wonen nu (beetje rond de leeftijd 25-30) in hun eigen koophuis / appartement, terwijl de mensen waar ik mee op kamers heb gewoond of vrienden / kennissen die dit deden nog steeds op diezelfde kamer wonen..
Ik ken ook een hoop mensen die...

Dat soort anekdotisch bewijs daar kunnen we weinig mee

quote:
Van een aantal vrienden weet ik bovendien dat ze een studieschuld hebben die tegen de 50.000 euro loopt.
Dat soort schulden zijn in de eerste plaats helemaal nergens voor nodig. En dan nog. In het nieuwe stelsel kan het terugbetaalbedrag nooit meer dan 4% van je inkomen zjn. Dus dat over op adem komen klopt doorgaans gewoon niet. Of is in ieder geval geen voldongen feit,

quote:
Tel daarbij op dat ze waarschijnlijk voorlopig nog geen vast contract zullen hebben.

Als je dan ook nog single bent, kom je al gauw terecht in de sociale huursector waar de wachttijden gigantisch zijn.
Ik zie ten eerste de correlatie niet echt met of je thuis gewoon hebt of op kamers.

Ik woon trouwens nu in mijn tweede huurappartement dat ik na drie dagen zoeken vond en de vorige vond ik binnen een dag zoeken. En heb pas sinds een paar maanden een vast contract.

Er is best wat mogelijk als je niet meteen alles wilt.

quote:
Afgezien van het hele verhaal rondom persoonlijke ontwikkeling rond als je op kamers gaat, waar gerust iets in zit, vind ik het nog helemaal niet zo'n gekke gedachte om je geld in je begin twintiger jaren lekker op te potten in plaats van het allemaal naar je huisbaas te brengen.
Tja, het levert wat extra spaarcenten op inderdaad waar je een wat duurdere keuken of badkamer kunt komen in je eerste huis. Maar of dat nu ook opweegt tegen alle gemiste kansen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 20:58:41 #288
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_160051823
25 pas? gast waar maak je je druk om :')
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_160063512
25 valt nog reuze mee. Volgens mij is het maatschappelijk geaccepteerd om tussen je 20e en 30e het huis uit te gaan. Zelfstandig wonen lukt je in een paar weekjes en meestal heb je spijt dat je het niet jaren eerder hebt gedaan, maar aan de andere kant heb je wel een smak geld op de bank door bij pa en ma te blijven wonen en niet al te gek te doen qua uitgaven.

Na je 30e moet je toch echt wel goede redenen hebben, want dan kan ik me een rare blik wel voorstellen. Uiteraard zijn er ook genoeg kringen waar je ze raar aankijken als je met 25 'pas' het huis uit gaat, maar dat is gewoon de omgeving waaruit die personen komen. Er zijn ook kringen waar ze je raar aankijken als je op je 20e al het huis uit gaat.

In Europa ziet het er zo uit:

Gem.leeftijd het huis uit:
19.9 Denmark
20.2 Sweden
22.0 Netherlands
22.1 Switzerland
22.1 Israel
22.2 Austria
22.4 France
22.5 Germany
22.7 Ireland
23.2 Czech Republic
23.5 Belgium
23.9 Greece
24.1 Poland
25.2 Spain
26.1 Italy

Zelf wilde ik op mijn 22e op kamers gaan, maar toen overleed mijn vader in dat zelfde jaar en wilde dat mijn moeder niet aandoen (meteen een bijna leeg huis). Toen ben ik uiteindelijk na mijn studie het huis uitgegaan (26). Maar ik lees hierboven al dat omstandigheden er niet toe doen. Dat je blijkbaar nog steeds lui bent dan. Kortom ik had mijn ma alleen moeten laten 8)7 :')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_160072289
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:27 schreef Knipoogje het volgende:
25 valt nog reuze mee. Volgens mij is het maatschappelijk geaccepteerd om tussen je 20e en 30e het huis uit te gaan. Zelfstandig wonen lukt je in een paar weekjes en meestal heb je spijt dat je het niet jaren eerder hebt gedaan, maar aan de andere kant heb je wel een smak geld op de bank door bij pa en ma te blijven wonen en niet al te gek te doen qua uitgaven.

Na je 30e moet je toch echt wel goede redenen hebben, want dan kan ik me een rare blik wel voorstellen. Uiteraard zijn er ook genoeg kringen waar je ze raar aankijken als je met 25 'pas' het huis uit gaat, maar dat is gewoon de omgeving waaruit die personen komen. Er zijn ook kringen waar ze je raar aankijken als je op je 20e al het huis uit gaat.

In Europa ziet het er zo uit:

Gem.leeftijd het huis uit:
19.9 Denmark
20.2 Sweden
22.0 Netherlands
_O_
Geeft me toch wat meer vertrouwen in dat met 22 jaar thuiswonen niet vreemd is. Ja, ik woon in een omgeving waar veel jongeren op kamers gaan, doordat de afstand tot de dichtsbijzijnde studentenstad 50 kilometer is. Maar ik zou echt niet tot mijn 30ste thuis willen wonen. 2020 (dan ben ik 26) moet/wil ik toch echt het huis uit zijn.
pi_160076765
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:14 schreef R-K het volgende:

[..]

_O_
Geeft me toch wat meer vertrouwen in dat met 22 jaar thuiswonen niet vreemd is. Ja, ik woon in een omgeving waar veel jongeren op kamers gaan, doordat de afstand tot de dichtsbijzijnde studentenstad 50 kilometer is. Maar ik zou echt niet tot mijn 30ste thuis willen wonen. 2020 (dan ben ik 26) moet/wil ik toch echt het huis uit zijn.
Kan me bij 50km wel wat voorstellen, maar als je op 5 minuten van de uni woont denk ik dat veel studenten zouden kiezen voor een frisgewassen bedovertrek en een gezonde maaltijd bij mama, 'dag mam! kweenie hoe laat ik thuis ben!' roepen en bij hun maten in de absolute teringbende dat studentenhok heet een biertje te gaan drinken :D
pi_160077672
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:06 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Kan me bij 50km wel wat voorstellen, maar als je op 5 minuten van de uni woont denk ik dat veel studenten zouden kiezen voor een frisgewassen bedovertrek en een gezonde maaltijd bij mama, 'dag mam! kweenie hoe laat ik thuis ben!' roepen en bij hun maten in de absolute teringbende dat studentenhok heet een biertje te gaan drinken :D
Als je ouderlijk huis in je studentenstad staat heb je wel geluk. Dan zou het inderdaad zonde zijn om 3-4 honderd euro per maand weg te brengen naar de huisbaas.
pi_160077751
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als je ouderlijk huis in je studentenstad staat heb je wel geluk. Dan zou het inderdaad zonde zijn om 3-4 honderd euro per maand weg te brengen naar de huisbaas.
Heb 4 studenten naast me wonen en volgens mij betalen die wel 300 pm ja. De kamer van de 1 is mijn rommelhok, waar mijn wasmachine staat _O-
De ander is gehuisvest in mijn studeerkamer (bij mij een hometrainer, kast en computertafel)... Kassa zegt de huisbaas!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 22:45:05 #294
165633 eriksd
The grand facade...
pi_160079737
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, want je woont bij je ouders.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_160079943
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:45 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nee, want je woont bij je ouders.
Ik vindt het socialer als iemand die binnen 10 kilometer van de universiteit woont waar hij studeert NIET op kamers gaat, zodat hij een plekje vrij houdt voor iemand die van ver moet komen.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 22:52:35 #296
165633 eriksd
The grand facade...
pi_160079986
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:51 schreef R-K het volgende:

[..]

Ik vindt het socialer als iemand die binnen 10 kilometer van de universiteit woont waar hij studeert NIET op kamers gaat, zodat hij een plekje vrij houdt voor iemand die van ver moet komen.
Aha. Klinkt als een gelegenheidsargument. Of je denkt daadwerkelijk zo, dan ga je het nog zwaar krijgen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_160080395
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:52 schreef eriksd het volgende:

[..]

Aha. Klinkt als een gelegenheidsargument. Of je denkt daadwerkelijk zo, dan ga je het nog zwaar krijgen.
Iemand die in Lent (bij Nijmegen) woont hoef niet op kamers in Nijmegen. De kan beter naar Maastricht of Groningen gaan. Zo hou je de kamer vrij voor iemand die uit Apeldoorn komt. De Apeldoorn kan zeer beperkt aan studentikoze activiteiten meedoen zolang hij in Apeldoorn woont, terwijl diegene uit Lent aan zowat alle studentikoze activiteiten mee kan doen.

Zit ook zo'n meisje bij mij in de klas. Komt uit Duiven, maar haar ouders betalen voor de huur van de kamer in Nijmegen, terwijl ik verder richting het oosten woon, 2 keer zo lang in die paupertreinen van Arriva zit en als ik op kamers wil ik het zelf moet betalen.
pi_160080802
Een kamer vrij houden, wat is dat nou voor argument? Ik snap wel dat je langer thuis blijft wonen maar het is niet zo dat je aso bent als je dan op kamers gaat. Heb zelf huisgenoten gehad die in respectievelijk vlakbij de stad woonden en het was alleen maar goed voor ze dat ze op kamers gingen.
pi_160081073
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:51 schreef R-K het volgende:

[..]

q

Wat een onzin. Het is toch jouw studententijd, dat laat je maar aan je voorbij gaan wegens kamernood. Het gaat om de ervaring. Ik ging 5 km van mijn ouderlijk huis studeren en op kamers, gewoon om het mee te maken, om er bij te zijn, weg onder mama's vleugels. Ik hoop dat als mijn zoon gaat studeren, dat hij die kans ook pakt.
Prima als je gewoon niet op kamers wilt, maar dit is echt een kul-argument.
pi_160081348
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:25 schreef sibella2 het volgende:

[..]

q

Wat een onzin. Het is toch jouw studententijd, dat laat je maar aan je voorbij gaan wegens kamernood. Het gaat om de ervaring. Ik ging 5 km van mijn ouderlijk huis studeren en op kamers, gewoon om het mee te maken, om er bij te zijn, weg onder mama's vleugels. Ik hoop dat als mijn zoon gaat studeren, dat hij die kans ook pakt.
Prima als je gewoon niet op kamers wilt, maar dit is echt een kul-argument.
Ga dan gewoon 100 kilometer verder studeren.

Mijn probleem is dat mijn ouders anti-kamers zijn en dat als ik later een voltijdsbaan heb ik dan alsnog niet op kamers mag. Sterker nog, ze willen zelfs garant staan voor een hypotheek zodat op kamers gaan zo goed als onmogelijk wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')