abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149137699
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Lekker in een propvolle Japanse trein.
Wat is het verschil met NL? Dat er alleen geen proppers bij staan en de trein alsnog uitvalt? Of je de tyfus kunt genieten als er een blaadje of een sneeuwvlokje ligt. Waarom india pakken en geen Japan?

Kunnen de Jappen toch wat beter. Hoeveel was de gemiddelde vertraging ook alweer op de hele lijn? Als je horloge verkeerd staat, kan je hem gelijk zetten aan de hand van de vertrekstaten van de treinen..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_149137762
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:
Als dit onderzoek net wat andere criteria had, was Nederland geen eerste geworden. Tot zover het korreltje zout.
De criteria/indicatoren die men hanteert in een wetenschappelijk onderzoek komen niet tot stand doordat de onderzoeker met z'n lul op het toetsenbord ramt. Neem aan dat je ook begrijpt dat men niet voor niets deze indicatoren hanteert?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:17:38 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149137837
quote:
14s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:11 schreef Re het volgende:
oh ja joh, vandaar dat er voornamelijk, daar waar beschikbaar, alleen generieke medicijnen worden vergoed,
Ga je het nou ontkennen? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de apotheek opeens een ander merk wil geven, "omdat dat moet van de verzekeraar". Na aandringen op het merk dat ik gewend was, moest ik dat zelf betalen. Het meisje schaamde zich om te moeten zeggen dat dat merk goedkoper was...
Ik ben heel blij dat ik niet verplicht verzekerd ben voor mijn boodschappen, en gewoon zelf mag kiezen welk merk brood ik koop!
censuur :O
pi_149137904
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Waarom zo vanaf je hoge paard?
Omdat je gewoon de inhoud categorisch mijdt en met vage algemeenheden aan komt zetten.

quote:
[..]

Omdat het niet verder kijkt en dieper op de stof in gaat. Het stopt bij het op een bepaalde manier scannen. De zorg die verleent wordt aan een patiënt kan wel prima zijn, maar voldoet het hele systeem wel? Gezien de uitwassen die wekelijks naar buiten komen en het bestuurlijke geldbejag wat dit systeem bevordert, is het echt zo goed niet. De patiënt is niet degene die baat heeft. En over politieke inmenging nog maar te zwijgen.
Kijk, je illustreert dat gelijk weer met prima voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook wel veel data uit patiëntervaringsonderzoeken voorbij zien komen en die zijn toch echt overwegend positief. Dit onderzoek is nogmaals weer een onderzoek dat op objectieve criteria een internationaal vergelijk maakt. Prima als je het hier allemaal niet mee eens bent, maar ga er dan inhoudelijk op in. Wat je hier weer doet is vaag zwetsen over 'het hele systeem', 'wekelijkse uitwassen', 'geldbejag'. Een hele hoop 'De Hoge Heren in Den Haag' geblaat, maar geen enkele inhoudelijke kritiek.
Waarom heeft de patiënt geen belang bij zaken als relatief korte wachttijden, goede resultaten, goede voorlichting, enzovoort? In wiens belang is dat wel volgens jou?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_149137949
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zo ken ik er nog wel een paar. Ga eens naar Japan en klaag dan over het spoor. Slaat als een tang op een varken je hele beredenering.
Noem dan eens een land op wat het beter voor elkaar heeft dan Nederland.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_149138054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Noem dan eens een land op wat het beter voor elkaar heeft dan Nederland.
Volgens hem India, die staat in het onderzoek wat GS aanhaalt boven ons.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:26:31 #132
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149138138
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ga je het nou ontkennen? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de apotheek opeens een ander merk wil geven, "omdat dat moet van de verzekeraar". Na aandringen op het merk dat ik gewend was, moest ik dat zelf betalen. Het meisje schaamde zich om te moeten zeggen dat dat merk goedkoper was...
Ik ben heel blij dat ik niet verplicht verzekerd ben voor mijn boodschappen, en gewoon zelf mag kiezen welk merk brood ik koop!
je verzekering werkt met een lijst welke medicijnen er vergoed worden, en in de generieke markt zullen de prijzen tussen de merken niet veel schelen dus die paar centen gaan echt het verschil niet maken ... al ben ik wel benieuwd over welke 2 merken je het hebt nu
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:30:12 #133
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149138235
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Volgens hem India, die staat in het onderzoek wat GS aanhaalt boven ons.
ik geloof best dat voor degene die het kunnen betalen in India en verzekerd zijn de zorg best goed is, jammer alleen dat 95% niet verzekerd is... ach
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:31:05 #134
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149138265
quote:
14s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:26 schreef Re het volgende:
je verzekering werkt met een lijst welke medicijnen er vergoed worden, en in de generieke markt zullen de prijzen tussen de merken niet veel schelen dus die paar centen gaan echt het verschil niet maken ... al ben ik wel benieuwd over welke 2 merken je het hebt nu
Een voorbeeld dan: Movicolon (14,00) vs. Molaxole (19,45). Het feit dat de verzekeraar een bonus/cashback voor iets wat de consument moet betalen is zo enorm fout! Vroeger kreeg de apotheker dat, maar dat mag niet meer, dus steekt de verzekeraar het in z'n zak.

Ook leuk dat "die lijst" halverwege het jaar wordt aangepast, en je dan niet kan opzeggen.
pi_149138466
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Omdat je gewoon de inhoud categorisch mijdt en met vage algemeenheden aan komt zetten.

[..]

Kijk, je illustreert dat gelijk weer met prima voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook wel veel data uit patiëntervaringsonderzoeken voorbij zien komen en die zijn toch echt overwegend positief. Dit onderzoek is nogmaals weer een onderzoek dat op objectieve criteria een internationaal vergelijk maakt.

Heb je die patiëntervaringsonderzoeken wel eens voorbij zien komen? Dat zijn vragen als: wat vond u van het ziekenhuis: super, te gek, en helemaal te waauuws als a b en c antwoorden.

Prima als je zo onderzoek wil doen en dan ook een internationaal vergelijk wil maken, maar kom niet aanschijten met NL is de beste. Op die beperkte criteria inderdaad. Terwijl de patiënt nog nooit heeft geprofiteerd sinds de overgang naar dit stelsel.
quote:
Prima als je het hier allemaal niet mee eens bent, maar ga er dan inhoudelijk op in. Wat je hier weer doet is vaag zwetsen over 'het hele systeem', 'wekelijkse uitwassen', 'geldbejag'. Een hele hoop 'De Hoge Heren in Den Haag' geblaat, maar geen enkele inhoudelijke kritiek.

Kom aub niet aanzetten met beperkte politieke inmenging, marktwerking en dat soort gelul. Gewoon niet waar. Alles wordt vanuit de overheid opgelegd, samen met de lobbypartijen van de verzekeraars en de patiënten kunnen de tyfus genieten. Daar is niets onderbuikerigs en gezwets aan.
quote:
Waarom heeft de patiënt geen belang bij zaken als relatief korte wachttijden, goede resultaten, goede voorlichting, enzovoort? In wiens belang is dat wel volgens jou?
Waarom wordt alleen dat goed bekeken en niet wat voor systeem het is en wat voor maatschappelijke effecten dat heeft? Terwijl dat nu de grote discussie is. In Engeland, Duitsland en de VS om maar wat landen te benoemen.
Zeer beperkte visie.
1947-2016
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:39:00 #136
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149138483
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een voorbeeld dan: Movicolon (14,00) vs. Molaxole (19,45). Het feit dat de verzekeraar een bonus/cashback voor iets wat de consument moet betalen is zo enorm fout! Vroeger kreeg de apotheker dat, maar dat mag niet meer, dus steekt de verzekeraar het in z'n zak.

Ook leuk dat "die lijst" halverwege het jaar wordt aangepast, en je dan niet kan opzeggen.
hmmm movicol is over het algemeen duurder vs molaxole http://www.viata.nl/nl_NL/search/spijsvertering?page=23
pi_149141954
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat is het verschil met NL? Dat er alleen geen proppers bij staan en de trein alsnog uitvalt? Of je de tyfus kunt genieten als er een blaadje of een sneeuwvlokje ligt. Waarom india pakken en geen Japan?

Kunnen de Jappen toch wat beter. Hoeveel was de gemiddelde vertraging ook alweer op de hele lijn? Als je horloge verkeerd staat, kan je hem gelijk zetten aan de hand van de vertrekstaten van de treinen..
In Japan maakt men een andere afweging. Ze vinden het normaal om in een propvolle trein geperst te worden. Voor de rest heb ik het helemaal niet over India gehad.
pi_149146739
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 14:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heb je die patiëntervaringsonderzoeken wel eens voorbij zien komen? Dat zijn vragen als: wat vond u van het ziekenhuis: super, te gek, en helemaal te waauuws als a b en c antwoorden.

Prima als je zo onderzoek wil doen en dan ook een internationaal vergelijk wil maken, maar kom niet aanschijten met NL is de beste. Op die beperkte criteria inderdaad. Terwijl de patiënt nog nooit heeft geprofiteerd sinds de overgang naar dit stelsel.
Ik heb niet het idee dat je ooit een CQ index lijst hebt gezien. Je kunt ze wel googelen.

quote:
[..]

Kom aub niet aanzetten met beperkte politieke inmenging, marktwerking en dat soort gelul. Gewoon niet waar. Alles wordt vanuit de overheid opgelegd, samen met de lobbypartijen van de verzekeraars en de patiënten kunnen de tyfus genieten. Daar is niets onderbuikerigs en gezwets aan.

[..]

Waarom wordt alleen dat goed bekeken en niet wat voor systeem het is en wat voor maatschappelijke effecten dat heeft? Terwijl dat nu de grote discussie is. In Engeland, Duitsland en de VS om maar wat landen te benoemen.
Zeer beperkte visie.
Wederom vaag gezwets. Het is een heel breed scala aan indicatoren over de kwaliteit op objectieve gronden. En dan kom je aan met vaagheden 'wat voor systeem' en ' maatschappelijke effecten'. Dat zijn irrelevante zaken. Concrete indicatoren zouden dan bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalbaarheid zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_149233000
quote:
3s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:56 schreef Re het volgende:

[..]

Amerika is veruit het duurste maar bungelt redelijk in de middenmoot qua beste zorg
Ondertussen worden Amerikanen wijs gemaakt dat ze vooral niet naar het buitenland (Canada, Mexico, Europa) moeten gaan voor goedkopere zorg, "want daar kun je artsen niet aanklagen" ;(
  zaterdag 31 januari 2015 @ 12:13:19 #140
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149233240
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:03 schreef tomatenrood het volgende:
"want daar kun je artsen niet aanklagen" ;(
Pas kortgeleden is er een arts veroordeeld tot een korte celstraf, terwijl er door medische fouten duizenden doden per jaar vallen. Het grootste probleem is dat ze alles in de doofpot stoppen i.p.v. van fouten te (willen) leren.
Sterker nog: voor de arts levert een foute diagnose precies net zoveel geld op als een juiste diagnose! Of zelfs meer, omdat de patient vaker terugkomt...
pi_149233627
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Pas kortgeleden is er een arts veroordeeld tot een korte celstraf, terwijl er door medische fouten duizenden doden per jaar vallen. Het grootste probleem is dat ze alles in de doofpot stoppen i.p.v. van fouten te (willen) leren.
Ik heb de indruk (maar goed, ik ben geen buitenstaander) dat er hard wordt gewerkt om fouten te voorkomen en te leren van fouten. Er worden veel (bijna) incidenten gemeld, geanalyseerd en verbeterplannen gevormd.

Dat mensen in het BIG-register tuchtrechtelijk in plaats van straf-rechtelijk worden vervolgd lijkt me in het algemeen een goed idee, net zoals dat civielrechtelijke schadevergoedingen in Nederland niet de absurde hoogtes aannemen zoals in de Verenigde Staten. De zorg wordt niet beter van meer juristen, hogere premies voor aansprakelijkheidsverzekeringen, overbehandeling en overdiagnostiek, vermoed ik.
quote:
Sterker nog: voor de arts levert een foute diagnose precies net zoveel geld op als een juiste diagnose! Of zelfs meer, omdat de patient vaker terugkomt...
Dat ligt er uiteraard aan wat de DOT-diagnose is en het uiteindelijk gedeclareerde zorgproduct.

[ Bericht 2% gewijzigd door dotKoen op 31-01-2015 12:42:53 ]
pi_149233833
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja, en dat is dan een strafrechtelijke veroordeling. Ik denk niet dat slachtoffers hier zo even miljoenen aan schadevergoedingen kunnen claimen zoals in Amerika.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 12:53:14 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149234178
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:30 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb de indruk (maar goed, ik ben geen buitenstaander) dat er hard wordt gewerkt om fouten te voorkomen en te leren van fouten. Er worden veel (bijna) incidenten gemeld, geanalyseerd en verbeterplannen gevormd.
En vervolgens worden de hele mooie protocollen niet nageleefd, en dat gaat van schoonmakers tot verplegend personeel en artsen...
pi_149234197
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En vervolgens worden de hele mooie protocollen niet nageleefd, en dat gaat van schoonmakers tot verplegend personeel en artsen...
Tsja, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Ik vermoed dat de Nederlandse gezondheidszorg niet significant afwijkt van vergelijkbare zorgsystemen in het naleven van protocollen.
pi_149234614
Een andere bron over gezondheid en gezondheidssystemen in Europa: Health at a Glance: Europe 2014 van de OESO.

Voor de meeste harde eindpunten (levensverwachting, gezonde levensverwachting, mortality rates) verschilt Nederland niet van andere vergelijkbare Europese landen. Soms horen we duidelijk bij de top (lage sterfte aan beroerte, beperkt gebruik van antibiotica, laagste percentages 'unmet need for a medical examination (for financial or other reasons)', om maar een paar te noemen), soms bij de middenmoot.

[ Bericht 4% gewijzigd door dotKoen op 31-01-2015 13:17:12 ]
  zaterdag 31 januari 2015 @ 13:36:47 #146
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149235105
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:53 schreef dotKoen het volgende:
Tsja, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Ik vermoed dat de Nederlandse gezondheidszorg niet significant afwijkt van vergelijkbare zorgsystemen in het naleven van protocollen.
Het zou best kunnen dat het in andere landen net zo gaat, daar heb ik geen ervaring mee. Maar dat maakt het hier nog steeds niet goed dat het gebeurt!
Hygiene is ook een leuk punt: in 5 van de 8 onderzochte Nederlandse ziekenhuizen zijn MRSA-resistente bacterien op de telefoon van artsen gevonden! En die telefoon pakken ze altijd vast met hun handschoenen aan, om vervolgens met de patient bezig te gaan.... Dit is een van de vele problemen die al jaren bekend zijn, en er wordt stomweg niets aan gedaan...
Ondertussen worden patienten gevraagd of ze niet toevallig met varkens in aanraking zijn geweest, terwijl de arts dezelfde bacterien kan dragen...
pi_149235255
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 13:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat het in andere landen net zo gaat, daar heb ik geen ervaring mee. Maar dat maakt het hier nog steeds niet goed dat het gebeurt!
Hygiene is ook een leuk punt: in 5 van de 8 onderzochte Nederlandse ziekenhuizen zijn MRSA-resistente bacterien op de telefoon van artsen gevonden! En die telefoon pakken ze altijd vast met hun handschoenen aan, om vervolgens met de patient bezig te gaan.... Dit is een van de vele problemen die al jaren bekend zijn, en er wordt stomweg niets aan gedaan...
Ondertussen worden patienten gevraagd of ze niet toevallig met varkens in aanraking zijn geweest, terwijl de arts dezelfde bacterien kan dragen...
Dat is terecht zorgwekkend. Ik geloof niet dat het in andere landen beter gaat, door het stringente antibioticabeleid heeft Nederland een van de laagste percentages besmettingen met bijzonder resistente micro-organismen.

Hoewel ik altijd mijn handen desinfecteer voor ik patiënten aanraak en mijn instrumenten ook voor elke nieuwe patient desinfecteer, toch maar eens aan het googelen geslagen hoe ik mijn iPhone kan desinfecteren zonder hem te beschadigen. Want inderdaad, die zit wel in mijn jas.

Anyway: MRSA-besmette telefoons betekenen niet dat Nederland geen goed gezondheidssysteem heeft. Het besproken rapport betekent ook niet dat de Nederlandse zorg perfect is.

[ Bericht 4% gewijzigd door dotKoen op 31-01-2015 14:01:41 ]
pi_149235464
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 19:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat je ooit een CQ index lijst hebt gezien. Je kunt ze wel googelen.

[..]

Wederom vaag gezwets. Het is een heel breed scala aan indicatoren over de kwaliteit op objectieve gronden. En dan kom je aan met vaagheden 'wat voor systeem' en ' maatschappelijke effecten'. Dat zijn irrelevante zaken. Concrete indicatoren zouden dan bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalbaarheid zijn.
Denk je dat dat irrelevante zaken zijn? Wat denk je voor effect het heeft dat het huidige systeem er eigenlijk voor zorgt dat de verzekeraars de macht hebben en de patiënten geen ene moer hebben in te brengen? Ik vind dat nogal niet vaag.

Zeldzame ziektes willen ze niet vergoeden, continu maar zoeken naar goedkopere methoden en medicijnen, ongeacht of die werken of niet. Alleen maar geld geld geld. Zonder oog voor wat de patiënt eigenlijk nodig heeft. Nu ook weer meer de glucosemeter van diabetici om maar even bij de tijd te blijven.
Dat gaat uitwerking hebben op de maatschappij inderdaad. Allemaal een tyfushoeveelheid premie betalen, maar zo ongezond zijn als de pleuris. En dat terwijl de onnodige managementlagen verder etteren, bureaucratie niet uit te roeien is en de topmensen van de verzekeraars een schofterig inkomen hebben.
1947-2016
  zaterdag 31 januari 2015 @ 14:30:34 #149
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_149236326
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 13:43 schreef dotKoen het volgende:
Hoewel ik altijd mijn handen desinfecteer voor ik patiënten aanraak en mijn instrumenten ook voor elke nieuwe patient desinfecteer, toch maar eens aan het googelen geslagen hoe ik mijn iPhone kan desinfecteren zonder hem te beschadigen. Want inderdaad, die zit wel in mijn jas.
Even uit nieuwsgierigheid: wat heb je hiervoor als oplossing gevonden?
Ik zou zeggen dat een "oortje" een oplossing kan zijn, zodat je je telefoon niet meer aanraakt gedurende de dag. Want zelfs als je de telefoon ontsmet, is het nut weg zodra je met handschoenen de telefoon aanraakt.
pi_149236595
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 14:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Even uit nieuwsgierigheid: wat heb je hiervoor als oplossing gevonden?
Ik zou zeggen dat een "oortje" een oplossing kan zijn, zodat je je telefoon niet meer aanraakt gedurende de dag. Want zelfs als je de telefoon ontsmet, is het nut weg zodra je met handschoenen de telefoon aanraakt.
Ik raak mijn telefoon natuurlijk nooit aan als ik handschoenen draag. En ik bel niet met mijn iPhone in het ziekenhuis, wel met mijn ziekenhuismobiel. Een hele dag een headset dragen is geen oplossing.

Nog geen oplossing gevonden, alleen maar waarschuwingen dat je de oleofobische coating beschadigt als je desinfecteert. Er zijn wel allerlei apparaten die met UV desinfecteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 31-01-2015 15:04:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')