Wat is het verschil met NL? Dat er alleen geen proppers bij staan en de trein alsnog uitvalt? Of je de tyfus kunt genieten als er een blaadje of een sneeuwvlokje ligt. Waarom india pakken en geen Japan?quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lekker in een propvolle Japanse trein.
De criteria/indicatoren die men hanteert in een wetenschappelijk onderzoek komen niet tot stand doordat de onderzoeker met z'n lul op het toetsenbord ramt. Neem aan dat je ook begrijpt dat men niet voor niets deze indicatoren hanteert?quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:
Als dit onderzoek net wat andere criteria had, was Nederland geen eerste geworden. Tot zover het korreltje zout.
Ga je het nou ontkennen? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de apotheek opeens een ander merk wil geven, "omdat dat moet van de verzekeraar". Na aandringen op het merk dat ik gewend was, moest ik dat zelf betalen. Het meisje schaamde zich om te moeten zeggen dat dat merk goedkoper was...quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:11 schreef Re het volgende:
oh ja joh, vandaar dat er voornamelijk, daar waar beschikbaar, alleen generieke medicijnen worden vergoed,
Omdat je gewoon de inhoud categorisch mijdt en met vage algemeenheden aan komt zetten.quote:
Kijk, je illustreert dat gelijk weer met prima voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook wel veel data uit patiëntervaringsonderzoeken voorbij zien komen en die zijn toch echt overwegend positief. Dit onderzoek is nogmaals weer een onderzoek dat op objectieve criteria een internationaal vergelijk maakt. Prima als je het hier allemaal niet mee eens bent, maar ga er dan inhoudelijk op in. Wat je hier weer doet is vaag zwetsen over 'het hele systeem', 'wekelijkse uitwassen', 'geldbejag'. Een hele hoop 'De Hoge Heren in Den Haag' geblaat, maar geen enkele inhoudelijke kritiek.quote:[..]
Omdat het niet verder kijkt en dieper op de stof in gaat. Het stopt bij het op een bepaalde manier scannen. De zorg die verleent wordt aan een patiënt kan wel prima zijn, maar voldoet het hele systeem wel? Gezien de uitwassen die wekelijks naar buiten komen en het bestuurlijke geldbejag wat dit systeem bevordert, is het echt zo goed niet. De patiënt is niet degene die baat heeft. En over politieke inmenging nog maar te zwijgen.
Noem dan eens een land op wat het beter voor elkaar heeft dan Nederland.quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zo ken ik er nog wel een paar. Ga eens naar Japan en klaag dan over het spoor. Slaat als een tang op een varken je hele beredenering.
Volgens hem India, die staat in het onderzoek wat GS aanhaalt boven ons.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Noem dan eens een land op wat het beter voor elkaar heeft dan Nederland.
je verzekering werkt met een lijst welke medicijnen er vergoed worden, en in de generieke markt zullen de prijzen tussen de merken niet veel schelen dus die paar centen gaan echt het verschil niet maken ... al ben ik wel benieuwd over welke 2 merken je het hebt nuquote:Op woensdag 28 januari 2015 14:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ga je het nou ontkennen? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de apotheek opeens een ander merk wil geven, "omdat dat moet van de verzekeraar". Na aandringen op het merk dat ik gewend was, moest ik dat zelf betalen. Het meisje schaamde zich om te moeten zeggen dat dat merk goedkoper was...
Ik ben heel blij dat ik niet verplicht verzekerd ben voor mijn boodschappen, en gewoon zelf mag kiezen welk merk brood ik koop!
ik geloof best dat voor degene die het kunnen betalen in India en verzekerd zijn de zorg best goed is, jammer alleen dat 95% niet verzekerd is... achquote:Op woensdag 28 januari 2015 14:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Volgens hem India, die staat in het onderzoek wat GS aanhaalt boven ons.
Een voorbeeld dan: Movicolon (14,00) vs. Molaxole (19,45). Het feit dat de verzekeraar een bonus/cashback voor iets wat de consument moet betalen is zo enorm fout! Vroeger kreeg de apotheker dat, maar dat mag niet meer, dus steekt de verzekeraar het in z'n zak.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:26 schreef Re het volgende:
je verzekering werkt met een lijst welke medicijnen er vergoed worden, en in de generieke markt zullen de prijzen tussen de merken niet veel schelen dus die paar centen gaan echt het verschil niet maken ... al ben ik wel benieuwd over welke 2 merken je het hebt nu
Heb je die patiëntervaringsonderzoeken wel eens voorbij zien komen? Dat zijn vragen als: wat vond u van het ziekenhuis: super, te gek, en helemaal te waauuws als a b en c antwoorden.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Omdat je gewoon de inhoud categorisch mijdt en met vage algemeenheden aan komt zetten.
[..]
Kijk, je illustreert dat gelijk weer met prima voorbeeld. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook wel veel data uit patiëntervaringsonderzoeken voorbij zien komen en die zijn toch echt overwegend positief. Dit onderzoek is nogmaals weer een onderzoek dat op objectieve criteria een internationaal vergelijk maakt.
Kom aub niet aanzetten met beperkte politieke inmenging, marktwerking en dat soort gelul. Gewoon niet waar. Alles wordt vanuit de overheid opgelegd, samen met de lobbypartijen van de verzekeraars en de patiënten kunnen de tyfus genieten. Daar is niets onderbuikerigs en gezwets aan.quote:Prima als je het hier allemaal niet mee eens bent, maar ga er dan inhoudelijk op in. Wat je hier weer doet is vaag zwetsen over 'het hele systeem', 'wekelijkse uitwassen', 'geldbejag'. Een hele hoop 'De Hoge Heren in Den Haag' geblaat, maar geen enkele inhoudelijke kritiek.
Waarom wordt alleen dat goed bekeken en niet wat voor systeem het is en wat voor maatschappelijke effecten dat heeft? Terwijl dat nu de grote discussie is. In Engeland, Duitsland en de VS om maar wat landen te benoemen.quote:Waarom heeft de patiënt geen belang bij zaken als relatief korte wachttijden, goede resultaten, goede voorlichting, enzovoort? In wiens belang is dat wel volgens jou?
hmmm movicol is over het algemeen duurder vs molaxole http://www.viata.nl/nl_NL/search/spijsvertering?page=23quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een voorbeeld dan: Movicolon (14,00) vs. Molaxole (19,45). Het feit dat de verzekeraar een bonus/cashback voor iets wat de consument moet betalen is zo enorm fout! Vroeger kreeg de apotheker dat, maar dat mag niet meer, dus steekt de verzekeraar het in z'n zak.
Ook leuk dat "die lijst" halverwege het jaar wordt aangepast, en je dan niet kan opzeggen.
In Japan maakt men een andere afweging. Ze vinden het normaal om in een propvolle trein geperst te worden. Voor de rest heb ik het helemaal niet over India gehad.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is het verschil met NL? Dat er alleen geen proppers bij staan en de trein alsnog uitvalt? Of je de tyfus kunt genieten als er een blaadje of een sneeuwvlokje ligt. Waarom india pakken en geen Japan?
Kunnen de Jappen toch wat beter. Hoeveel was de gemiddelde vertraging ook alweer op de hele lijn? Als je horloge verkeerd staat, kan je hem gelijk zetten aan de hand van de vertrekstaten van de treinen..
Ik heb niet het idee dat je ooit een CQ index lijst hebt gezien. Je kunt ze wel googelen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb je die patiëntervaringsonderzoeken wel eens voorbij zien komen? Dat zijn vragen als: wat vond u van het ziekenhuis: super, te gek, en helemaal te waauuws als a b en c antwoorden.
Prima als je zo onderzoek wil doen en dan ook een internationaal vergelijk wil maken, maar kom niet aanschijten met NL is de beste. Op die beperkte criteria inderdaad. Terwijl de patiënt nog nooit heeft geprofiteerd sinds de overgang naar dit stelsel.
Wederom vaag gezwets. Het is een heel breed scala aan indicatoren over de kwaliteit op objectieve gronden. En dan kom je aan met vaagheden 'wat voor systeem' en ' maatschappelijke effecten'. Dat zijn irrelevante zaken. Concrete indicatoren zouden dan bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalbaarheid zijn.quote:[..]
Kom aub niet aanzetten met beperkte politieke inmenging, marktwerking en dat soort gelul. Gewoon niet waar. Alles wordt vanuit de overheid opgelegd, samen met de lobbypartijen van de verzekeraars en de patiënten kunnen de tyfus genieten. Daar is niets onderbuikerigs en gezwets aan.
[..]
Waarom wordt alleen dat goed bekeken en niet wat voor systeem het is en wat voor maatschappelijke effecten dat heeft? Terwijl dat nu de grote discussie is. In Engeland, Duitsland en de VS om maar wat landen te benoemen.
Zeer beperkte visie.
Ondertussen worden Amerikanen wijs gemaakt dat ze vooral niet naar het buitenland (Canada, Mexico, Europa) moeten gaan voor goedkopere zorg, "want daar kun je artsen niet aanklagen"quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:56 schreef Re het volgende:
[..]
Amerika is veruit het duurste maar bungelt redelijk in de middenmoot qua beste zorg
Pas kortgeleden is er een arts veroordeeld tot een korte celstraf, terwijl er door medische fouten duizenden doden per jaar vallen. Het grootste probleem is dat ze alles in de doofpot stoppen i.p.v. van fouten te (willen) leren.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:03 schreef tomatenrood het volgende:
"want daar kun je artsen niet aanklagen"
Ik heb de indruk (maar goed, ik ben geen buitenstaander) dat er hard wordt gewerkt om fouten te voorkomen en te leren van fouten. Er worden veel (bijna) incidenten gemeld, geanalyseerd en verbeterplannen gevormd.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Pas kortgeleden is er een arts veroordeeld tot een korte celstraf, terwijl er door medische fouten duizenden doden per jaar vallen. Het grootste probleem is dat ze alles in de doofpot stoppen i.p.v. van fouten te (willen) leren.
Dat ligt er uiteraard aan wat de DOT-diagnose is en het uiteindelijk gedeclareerde zorgproduct.quote:Sterker nog: voor de arts levert een foute diagnose precies net zoveel geld op als een juiste diagnose! Of zelfs meer, omdat de patient vaker terugkomt...
Ja, en dat is dan een strafrechtelijke veroordeling. Ik denk niet dat slachtoffers hier zo even miljoenen aan schadevergoedingen kunnen claimen zoals in Amerika.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Pas kortgeleden is er een arts veroordeeld tot een korte celstraf, terwijl er door medische fouten duizenden doden per jaar vallen. Het grootste probleem is dat ze alles in de doofpot stoppen i.p.v. van fouten te (willen) leren.
Sterker nog: voor de arts levert een foute diagnose precies net zoveel geld op als een juiste diagnose! Of zelfs meer, omdat de patient vaker terugkomt...
En vervolgens worden de hele mooie protocollen niet nageleefd, en dat gaat van schoonmakers tot verplegend personeel en artsen...quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:30 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb de indruk (maar goed, ik ben geen buitenstaander) dat er hard wordt gewerkt om fouten te voorkomen en te leren van fouten. Er worden veel (bijna) incidenten gemeld, geanalyseerd en verbeterplannen gevormd.
Tsja, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Ik vermoed dat de Nederlandse gezondheidszorg niet significant afwijkt van vergelijkbare zorgsystemen in het naleven van protocollen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En vervolgens worden de hele mooie protocollen niet nageleefd, en dat gaat van schoonmakers tot verplegend personeel en artsen...
Het zou best kunnen dat het in andere landen net zo gaat, daar heb ik geen ervaring mee. Maar dat maakt het hier nog steeds niet goed dat het gebeurt!quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:53 schreef dotKoen het volgende:
Tsja, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Ik vermoed dat de Nederlandse gezondheidszorg niet significant afwijkt van vergelijkbare zorgsystemen in het naleven van protocollen.
Dat is terecht zorgwekkend. Ik geloof niet dat het in andere landen beter gaat, door het stringente antibioticabeleid heeft Nederland een van de laagste percentages besmettingen met bijzonder resistente micro-organismen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 13:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het zou best kunnen dat het in andere landen net zo gaat, daar heb ik geen ervaring mee. Maar dat maakt het hier nog steeds niet goed dat het gebeurt!
Hygiene is ook een leuk punt: in 5 van de 8 onderzochte Nederlandse ziekenhuizen zijn MRSA-resistente bacterien op de telefoon van artsen gevonden! En die telefoon pakken ze altijd vast met hun handschoenen aan, om vervolgens met de patient bezig te gaan.... Dit is een van de vele problemen die al jaren bekend zijn, en er wordt stomweg niets aan gedaan...
Ondertussen worden patienten gevraagd of ze niet toevallig met varkens in aanraking zijn geweest, terwijl de arts dezelfde bacterien kan dragen...
Denk je dat dat irrelevante zaken zijn? Wat denk je voor effect het heeft dat het huidige systeem er eigenlijk voor zorgt dat de verzekeraars de macht hebben en de patiënten geen ene moer hebben in te brengen? Ik vind dat nogal niet vaag.quote:Op woensdag 28 januari 2015 19:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat je ooit een CQ index lijst hebt gezien. Je kunt ze wel googelen.
[..]
Wederom vaag gezwets. Het is een heel breed scala aan indicatoren over de kwaliteit op objectieve gronden. En dan kom je aan met vaagheden 'wat voor systeem' en ' maatschappelijke effecten'. Dat zijn irrelevante zaken. Concrete indicatoren zouden dan bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalbaarheid zijn.
Even uit nieuwsgierigheid: wat heb je hiervoor als oplossing gevonden?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 13:43 schreef dotKoen het volgende:
Hoewel ik altijd mijn handen desinfecteer voor ik patiënten aanraak en mijn instrumenten ook voor elke nieuwe patient desinfecteer, toch maar eens aan het googelen geslagen hoe ik mijn iPhone kan desinfecteren zonder hem te beschadigen. Want inderdaad, die zit wel in mijn jas.
Ik raak mijn telefoon natuurlijk nooit aan als ik handschoenen draag. En ik bel niet met mijn iPhone in het ziekenhuis, wel met mijn ziekenhuismobiel. Een hele dag een headset dragen is geen oplossing.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 14:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even uit nieuwsgierigheid: wat heb je hiervoor als oplossing gevonden?
Ik zou zeggen dat een "oortje" een oplossing kan zijn, zodat je je telefoon niet meer aanraakt gedurende de dag. Want zelfs als je de telefoon ontsmet, is het nut weg zodra je met handschoenen de telefoon aanraakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |