Er moet toch iets mis zijn met je. NATUURLIJK waren de evangelisten Helleense joden !!!! Dat zeg ik je al jaaaaaa-ren. Waar the f**k heb ik dat anders beweerd ? En nu, hou je vinger op het lijntje en lees langzaam :quote:Op zaterdag 9 juni 2018 23:38 schreef Berjansu het volgende:
De schrijvers van de evangelieen waren wel helleense joden. Anders waren ze wel in het Hebreeuws of Aramees geschreven.
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.quote:Jezus heeft, volgens de verhalen, de wet aangepast en verbeterd. Dus hoezo "wetsgetrouw"?
Jij bent lachwekkend moest je niet zielig zijn.quote:Jouw idee over de vrome joden is overigens ook achterhaald en het blijft lachwekkend. Een beetje zoals christenen denken over de christenen van de eerste eeuwen. Daar willen ze weer naar terug, maar die mensen hadden zoveel meningsverschillen over wat werkelijk was, dat er geen sprake is van DE christenen, de ECHTE christenen etc... Zo ook de vrome jood.
Alles nog O.K. ?quote:Ook hier weer. Je gebruikt woorden van een ander. Kan je zelf niks verzinnen? Bijvoorbeeld "jij snapt er geen jota van"? Dat had ik leuk gevonden. Nu ben je enkel een kinderachtig mannetje dat denkt de waarheid in pacht te hebben. Maar nog niet eens het vermogen heeft om spitsvondig te zijn. Moet ik dat serieus nemen?
Dat is jouw stokpaardje ja. Maar dat maakt het niet meteen waar.quote:Op zondag 10 juni 2018 00:49 schreef Panterjong het volgende:
Dat je een fantast bent. Dat je er steeds iets anders van maakt dan dat er gezegd wordt.
Er staat een paard in de gang, een stokpaard. Bij juffrouw jannie.quote:Ik snap het verband niet met dat woord. Maar als jij dat allemaal vind prima hoor. Ik denk vooral dat je beter moet leren lezen en er niet steeds iets anders van moet maken dan dat er gezegd wordt.
Steeds als mensen jou wijzen op fouten in jouw "betoog" dan zeg je "er staat A, MAAR kan het geen B zijn?" Dit zeg je steeds tegen mij, maar ook tegen cognitor en anderen.quote:Het gaat mij meer om dat uitschelden en die persoonlijke aanvallen.
Verder is wat je zegt eerder iets hoe ik bij jou overkom dan dat het iets zegt over mij. Ik herken me er niet in. Zal wel met je fantasie te maken hebben.
Voor het eerst in de geschiedenis van FOK.nl. Ze hebben de vlag al uithangen.quote:Tja. Als je gelijk hebt dan krijg je het.
Dat is precies wat ik ervan maak. Waar heb je het over? Volgens Aton kan Jezus dit niet gezegd hebben, zelfs niet symbolisch. Want hij was een orthodoxe jood en de volgelingen waren dit ook. Als Jezus dit wel zou hebben gezegd dan zouden ze allemaal weggelopen zijn etc etc. Dus het is geschreven door gnostische joden/christenen.quote:En dat is geheel anders dan jij er van maakt.
Het staat er wel ja. En waarom staat het er? Omdat ze meenden dat Jezus een Messias was. En volgens sommige groeperingen zou de Messias op een ezeltje Jeruzalem binnentrekken. Maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk is gebeurd.quote:Het staat er wel.
Neen hoor, precies wat ik zeg is wat aton bedoeld. Dat jij dit niet snapt is mijn schuld niet.quote:Gebazel. Er zijn duidelijke verschillen tussen wat Aton zei en wat jij er van maakt.
Jij komt met de vergelijking, ik niet. Dus ik heb hier geen argumenten voor nodig.quote:Fijn. Vind je het dan niet jammer dat je hier geen argumenten voor hebt?
Neen, weer zit je fout te begrijpen. Soms denk ik werkelijk dat je weinig kaas gegeten hebt van begrijpend lezen. Nooit gehad op school of zo?quote:Ik zit in de hoek waar de klappen vallen als de ander het fout heeft? Slaat je fantasie nu op hol. Wat bazel je man? Snap je het zelf nog wel?
Daar ben ik het mee eens.quote:Lekker hoor.
Waarom zeg je dan "Jezus zou nooit zoiets gezegd hebben, want dat zouden de joden niet pikken en ze zouden weglopen"?quote:Op zondag 10 juni 2018 01:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Er moet toch iets mis zijn met je. NATUURLIJK waren de evangelisten Helleense joden !!!! Dat zeg ik je al jaaaaaa-ren. Waar the f**k heb ik dat anders beweerd ?
-quote:En nu, hou je vinger op het lijntje en lees langzaam :
- Jezus was een vrome fundamentalistisch orthodoxe jood, vergelijkbaar met de gestrengheid van de huidige chassidische joden. En ja, de joden bestonden toen WEL sinds pakweg de 9e eeuw.
Echt lachwekkend. Nergens is het bewezen dat dit voorgelezen werd aan grieks sprekende joden. Waar haal je dit precies vandaan? Van die Vergeer of zijn er ook andere mensen die met die lachwekkende hypothese op de proppen zijn gekomen?quote:Het N.T. is integraal geschreven in het Grieks om te worden voorgelezen aan een Grieks sprekend joods publiek door Grieks sprekende joodse auteurs.
Neen hoor, Marcus heeft precies dezelfde insteek. Moet je al die geestelijke dingen en wonderen bij Marcus eens lezen. Precies dezelfde als Mattheus en Lucas. Johannes daarentegen is wat anders.quote:- Het evangelie volgens Marcus is geschreven in 70 of 71 n.C. en heeft een totaal andere insteek dan de overige evangelisten. Alle auteurs bediende zich niet van de Torah, maar van de Septuagint.
Dit is dus weer een probleem voor jou. Want dit staat in Mattheus. Waarom dit weer serieus nemen, maar andere zaken niet? Kom op, geef hier eens een normaal antwoord op.quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
DUIDELIJK WETSGETROUW EN ZERO AANGEPASTE WETSREGELS.
Hehe, ik denk dat 90% van de mensen die deze discussies volgt hier anders over denkt. Jij wordt niet voor niks op alle fora waar jij het evangelie volgens Vergeer komt brengen uitgekotst. Op FT, maar ook op andere fora.quote:Jij bent lachwekkend moest je niet zielig zijn.
Ja hoor. Het gaat beter met mij dan met jou. Dank je voor het medeleven.quote:Alles nog O.K. ?
Wederom bewonder ik je rijke fantasie, je simplistische denkvermogen en je gave om er iets anders van dan dat er staat. Ik denk dat je op de kleuterschool cum laude zou slagen. En je kan ook al zo goed lezen. Pet je af hoor.quote:
Wat ben jij toch een sneue gast zeg. Typ ik een half uur mijn antwoord, kom je hiermee af. Niet inhoudelijk, maar gewoon alles in 1 keer beantwoorden en weer doen alsof ik fantasie heb of dat ik op de kleuterschool zou slagen. (dit heb je waarschijnlijk geantwoord omdat ik aan jou vroeg of je wel begrijpend lezen hebt gehad op school. Dus weer een jij-bak)....quote:Op zondag 10 juni 2018 12:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wederom bewonder ik je rijke fantasie, je simplistische denkvermogen en je gave om er iets anders van dan dat er staat. Ik denk dat je op de kleuterschool cum laude zou slagen. En je kan ook al zo goed lezen. Pet je af hoor.
Antwoord geven op mijn vraag waar het in Marcus over een koninkrijk der hemelen, een christelijk koninkrijk of een geestelijk koninkrijk gaat is wellicht wel iets te hoog gegrepen.
Alleen hebben we documentatie van de eerste christenen die duidelijk al de transsubstantie leerden. Justinus de Martelaar, Irenaeus van Lyon.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 14:33 schreef Manke het volgende:
[..]
Je hebt het gekozen omdat het de ultieme waarheid is of bevat (Jezus Christus Heer en Heiland, Zoon van God, gift aan de mensheid), niet?
Als ze niet een aantal ketterijen leerden, was er nooit een reformatie geweest.
Transsubstantie bijvoorbeeld maakt van het broodbreken kannibalisme.
Orthodox Vuur uit de hemel staat ook in op13.
Alle lof voor je posts hoor - minus de scheldpartijen, heb je niet nodig man - maar het is toch onderhand wel duidelijk dat de Vergeer fanclub werkelijk elk topic hier zal aangrijpen om de discussie te verzieken met dezelfde luchtfietserij? Is het niet beter om ze gewoon te negeren? Jij weet dat je gelijk hebt, ik weet dat, elke neutrale lezer weet dat... maar je gaat geen moer veranderen; ze hebben nu eenmaal voor zichzelf een Waarheid gevonden waar niet aan getornd mag worden.quote:Op zondag 10 juni 2018 12:57 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een sneue gast zeg. Typ ik een half uur mijn antwoord, kom je hiermee af. Niet inhoudelijk, maar gewoon alles in 1 keer beantwoorden en weer doen alsof ik fantasie heb of dat ik op de kleuterschool zou slagen. (dit heb je waarschijnlijk geantwoord omdat ik aan jou vroeg of je wel begrijpend lezen hebt gehad op school. Dus weer een jij-bak)....
Je hebt nergens gevraagd over Marcus en koninkrijk der hemelen of een geestelijk koninkrijk.
Maar goed, ik heb eens gekeken naar Marcus en daar vind ik de term koninkrijk gods. Volgens jullie verhaaltje betekent dit Palestina zonder de overheersing van de Romeinen. Maar goed, je kan in die verhalen over het koninkrijk Gods net zo goed de christelijke uitleg lezen. Of het rijk is in je, dus een geestelijk koninkrijk. Zo lees ik bijvoorbeeld dat het koninkrijk Gods is als een zaadje. Dit lees ik in Marcus. Dit kan duiden op een christelijke of geestelijk koninkrijk. Een gedachte is immers ook als een zaadje?
Tevens, en dat is het lullige van jullie en jullie theorie (of hypothese, want een theorie is het niet eens) halen jullie het idee dat Jezus niet kwam om vrede te stichten maar het zwaard uit Mattheus. Ook dat Jezus met een ezeltje Jeruzalem intoog is uit Mattheus gegrepen. Dus waarom jullie het ene uit Mattheus of Lucas nemen, en daarna weer zeggen "maar Marcus is het evangelie waar het instaat, de rest telt niet!". Gooi maar in mijn hoge hoed.
Ik denk dat de termen hypocriete zakken wel op jullie van toepassing is, in deze.
Kom ik er ook nog net achter dat het rijdende op een ezel niet afkomstig is van David (ik heb ook nooit begrepen waarom Aton meent dat Jezus dit deed vanwege zijn voorvader David, maar hij zal zijn Bijbelkennis wel bij een pakje boter hebben verkregen) maar van Zacharia.
Zacharia heeft gezegd: Jubel luide, gij dochter van Sion; juich, gij dochter van Jeruzalem! Zie, uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdende op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal Ik de wagens uit Efraïm en de paarden uit Jeruzalem tenietdoen, ook de strijdboog wordt tenietgedaan; en hij zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de Rivier tot de einden der aarde.
Zacharia 9:9 en volgende
Dus weer een teken dat de evangelieschrijvers dit Jezus lieten doen, omdat ze meenden dat hier sprake was van een messiasprofetie. Dus de kans dat Jezus dit daadwerkelijk deed is een stuk kleiner. Bijna alles wat men Jezus laat doen, of wat Jezus is overkomen heeft men als profetieën gelezen en de kans dat Jezus daadwerkelijk zoiets deed is gewoon vrij klein.
In blijde afwachting van een one-liner die niet inhoudelijk is verblijf ik. Groetjes
Dat gebeurt wel vaker hoor... wanneer men steeds verder terug de tijd ingaat en de eerste christelijke bronnen bestudeert - de kerkvaders - zal men zien dat het Luther en Calvijn waren die met uiterst 'nieuwe' leerstellingen kwamen die in 1500 jaar christendom nooit gemeengoed waren geweest.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 14:08 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik moet toegeven dat ík nooit iets anders heb onderzocht dan JG. Wel petje af voor de kennis die je nu hebt omtrent religie. Al verwondert het mij dat je uiteindelijk voor RK kiest (nee, geen sneer ofzo).
Hier stopte ik met lezen. Dag fantast.quote:[quote]Op zondag 10 juni 2018 12:57 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een sneue gast zeg.
Jij leeft ook in een droomwereld he?quote:Op zondag 10 juni 2018 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alle lof voor je posts hoor - minus de scheldpartijen, heb je niet nodig man - maar het is toch onderhand wel duidelijk dat de Vergeer fanclub werkelijk elk topic hier zal aangrijpen om de discussie te verzieken met dezelfde luchtfietserij? Is het niet beter om ze gewoon te negeren? Jij weet dat je gelijk hebt, ik weet dat, elke neutrale lezer weet dat... maar je gaat geen moer veranderen; ze hebben nu eenmaal voor zichzelf een Waarheid gevonden waar niet aan getornd mag worden.
Laat ze lekker doormodderen.
Wat sommige zaken betreft ongetwijfeld.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:01 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jij leeft ook in een droomwereld he?
Koninkrijk van God gaat het hele boek over, andere noemen het vd hemel, en soms beiden matt 19:23-24 bijvoorbeeld.quote:Op zondag 10 juni 2018 01:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
In Marcus is nergens sprake van een koninkrijk der hemelen, een christelijk koninkrijk of een geestelijk koninkrijk. Marcus 11.10 is daar het duidelijkste voorbeeld van.
gezegend dat wat komt:
het koninkrijk van onze vader David;
hosanna in den hoge* !
Manke... je weet nu wel dat voor de Vergeer fanclub Matteüs alleen telt wanneer het uitkomt.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:05 schreef Manke het volgende:
[..]
Koninkrijk van God gaat het hele boek over, andere noemen het vd hemel, en soms beiden matt 19:23-24 bijvoorbeeld.
Koninkrijk van satan komt ook langs
Het ging mij om wat je in je post zei. Hier en daar wat illusies en verkeerde aannamen.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat sommige zaken betreft ongetwijfeld.
Wat deze materie betreft: verre van. Geschiedenis als wetenschap neem ik zeer serieus.
Dat is nu zo'n verkeerde aanname.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Manke... je weet nu wel dat voor de Vergeer fanclub Matteüs alleen telt wanneer het uitkomt.
Dat weet ik. Mooi om te lezen hoe de schrijvers termen veranderden. Zo ook bijvoorbeeld Marcus 9.47. Daar heeft Marcus het over het koninkrijk Gods. Mattheus (18.9) maakt daar 'het leven' van.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:05 schreef Manke het volgende:
[..]
Koninkrijk van God gaat het hele boek over, andere noemen het vd hemel, en soms beiden matt 19:23-24 bijvoorbeeld.
Mc 9:43 ook, en mc 10 legt uit dat het leven = het eeuwige leven = het koninkrijk van God / hemel = (d8 ook) de toekomende wereld = het millennium van openbaring.quote:Op zondag 10 juni 2018 14:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat weet ik. Mooi om te lezen hoe de schrijvers termen veranderden. Zo ook bijvoorbeeld Marcus 9.47. Daar heeft Marcus het over het koninkrijk Gods. Mattheus (18.9) maakt daar 'het leven' van.
Was dat niet enkel hun interpretatie van de teksten?quote:Op zondag 10 juni 2018 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alleen hebben we documentatie van de eerste christenen die duidelijk al de transsubstantie leerden. Justinus de Martelaar, Irenaeus van Lyon.
Verschillende interpretaties van teksten in de bijbel waar ze tradities van hebben gemaakt en het zelfs essentieel hebben gemaakt voor redding, terwijl het wel eens de verkeerde interpretatie kan zijn. De bijbel kan hier allemaal een definitief antwoord op geven omdat deze zich niet kan tegenspreken, de vroege kerkvaders zijn niet onfeilbaar.quote:Welke andere 'ketterijen' bedoel je? En wanneer zouden deze 'erin' geslopen zijn?
Nee.quote:Daarbij. Heb je ooit Luther gelezen en wat hij dacht van de 'heiligschenners' die het mysterie van het sacrament wilden reduceren tot 'gedachtenis' en 'avondmaal'?
Koningkrijk god en hemel zijn exact dezelfdequote:Op zondag 10 juni 2018 14:05 schreef Manke het volgende:
[..]
Op zondag 10 juni 2018 15:57 schreef Manke het volgende:
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat er voor 393 geen eenduidige bijbel was? Dat is nu juist de reden dat de commentaren en geschriften van de oude kerkvaders essentieel zijn om te begrijpen hoe de vroegste kerk opereerde en wat het leerde.quote:Op zondag 10 juni 2018 16:42 schreef Manke het volgende:
[..]
Was dat niet enkel hun interpretatie van de teksten?
Als het letterlijk Zijn vlees en bloed wordt, dan is dat een probleem.
[..]
Verschillende interpretaties van teksten in de bijbel waar ze tradities van hebben gemaakt en het zelfs essentieel hebben gemaakt voor redding, terwijl het wel eens de verkeerde interpretatie kan zijn. De bijbel kan hier allemaal een definitief antwoord op geven omdat deze zich niet kan tegenspreken, de vroege kerkvaders zijn niet onfeilbaar.
[..]
Nee.
Als ik het in het NT lees, zie ik dat het de verkondiging is van de dood van Jezus.
1Co 11:23-26 23 Want ik heb van de Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in de nacht, in welke Hij verraden werd, het brood nam; 24 En toen Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis. 25 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker, na het eten van het avondmaal, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij die zult drinken, tot Mijn gedachtenis. 26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en deze drinkbeker zult drinken, zo verkondigt de dood des Heeren, totdat Hij komt.
Het is symbool van het vermorzelen van Zijn lichaam. Jezus = het Woord = als graan.
Vermalen graan (JC), olie (hG) en vuur (lijden of toorn) wordt brood.
Zo getuigt ook het graanoffer in leviticus 2 van de Heere Jezus.
Offer van vreemd vuur betekende de dood van een aantal personen in het OT.
M.I.
Misschien jij niet, maar bij ATON is dit overduidelijk het geval.quote:
Dank voor de correctie en ook dank dat je me niet negeert.quote:Op zondag 10 juni 2018 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien jij niet, maar bij ATON is dit overduidelijk het geval.
De tenach was een vastgestelde canon en reeds gemeengoed aan het begin van de eerste eeuw, Paulus leerde al om niks boven dit te bedenken. types in leviticusquote:Op zondag 10 juni 2018 17:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat er voor 393 geen eenduidige bijbel was? Dat is nu juist de reden dat de commentaren en geschriften van de oude kerkvaders essentieel zijn om te begrijpen hoe de vroegste kerk opereerde en wat het leerde.
Wat jij als graadmeter schijnt te willen gebruiken - en waar Luther en Calvijn eveneens steeds weer over struikelden - wás er de eerste vier eeuwen helemaal niet. En juist datgene wat uiteindelijk - in religieus opzicht door de Heilige Geest geïnspireerd - de bijbel als Woord van God canoniseerde, wordt verketterd als het instituut dat dingen zou hebben weggelaten en toegevoegd. Waarvan? Er was niets om aan toe te voegen of weg te laten.
Daarna kom je met datgene wat sinds de reformatie gemeengoed is geworden: een eigen interpretatie van teksten, geheel losstaand van de traditie en dus de context. En zo ontstaan er duizenden verschillende kerken, ieder met haar eigen waarheid.
En het belangrijkste: sola scriptura werd nooit geleerd door de eerste christenen. Nogal wiedes, want er was nog helemaal geen scriptura om uit te sola-en.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |