Kan je me nog aangeven op basis van welke autoriteit jij uiteindelijk beslist hoe het evangelie verstaan moet worden?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 15:43 schreef Manke het volgende:
[..]
Het Koninkrijk ontvangen is Jezus ontvangen, wat wedergeboorte uit de Geest betekent, de vrucht van de Geest is (ook) het Koninkrijk. Is me nu duidelijk.
*[[Joh 1:12/KJV]]* But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name:
(engelse tekst gebruikt het woord receive)
*[[Joh 3:5/HSV]]* Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
*[[Rom 14:17/HSV]]* Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
*[[Gal 5:22/HSV]]* De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Correct me if I'm wrong
Compleet zelf gefabriceerde bagger, dit.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 10:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, dat is nu de fout wat men maakt. Men vertrekt vanuit het N.T. met Marcus. Een generatie later gaat men deze gegevens uit Marcus herwerken als een mysteriecultus, maar wat nog weinig vandoen heeft met de historische basis. Dit is precies wat ik je in de vorige post wilde duidelijk maken. Hoe verder men opschuift, hoe meer er aan toegevoegd werd wat zeker vergelijkbaar is met bv. de Mithras cultus wat toen de grote concurrent was en Grieks-Romeins. De Helleense joden hadden nog zo geen mysterie cultus en hebben de historische Jezus hiervoor gebruikt. Idem dito voor de Handelingen en de zo gezegde brieven van Paulus dit op het einde 1e eeuw danig herwerkt zijn. Vandaar de vele tegenstrijdigheden in deze brieven omdat ze deels van Paulus komen en grotendeels van gnostici.
En wat met bv. Flavius Josephus ' vermeldingen, degene die wel degelijk als authentiek worden aanzien? Ik denk niet dat Josephus het over een mythe had.
En met een flauwe smoes afkomen dat Jakobus niet de biologische broer was van Jezus, daarvoor moet je Carrier heten.
Op die post wou ik nog antwoorden, had nog geen zin om alle punten na te gaan en te beantwoordenquote:Op dinsdag 12 juni 2018 15:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kan je me nog aangeven op basis van welke autoriteit jij uiteindelijk beslist hoe het evangelie verstaan moet worden?
Weet je wie dat ook zeiden?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:02 schreef Manke het volgende:
[..]
Op die post wou ik nog antwoorden, had nog geen zin om alle punten na te gaan en te beantwoorden
Op de zelfde autoriteit als de vroege christenen en kerkaders: God's geschreven woord.
Interessant addendum... NIET ALLES... wie bepaalt de rest dan?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:02 schreef Manke het volgende:
[..]
Op die post wou ik nog antwoorden, had nog geen zin om alle punten na te gaan en te beantwoorden
Op de zelfde autoriteit als de vroege christenen en kerkaders: God's geschreven woord, die legt veel (niet alles) namelijk zelf uit.
Wie zijn prekers en wie zijn reformatoren? Tyndale de martelaarquote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weet je wie dat ook zeiden?
Marcion
Montanus
Dolcino
Luther
Melanchton
Calvijn
Zwingli
Oecolampadius
Simonsz
Müntzer
Beza
Gomarus
Arminius
Whitfield
Spurgeon
Wesley
etc. etc. etc....
Wie van hen had het bij het rechte eind, en wie niet?
Is het niet ook andersom?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 15:43 schreef Manke het volgende:
[..]
Het Koninkrijk ontvangen is Jezus ontvangen, wat wedergeboorte uit de Geest betekent, de vrucht van de Geest is (ook) het Koninkrijk. Is me nu duidelijk.
*[[Joh 1:12/KJV]]* But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name:
(engelse tekst gebruikt het woord receive)
*[[Joh 3:5/HSV]]* Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
*[[Rom 14:17/HSV]]* Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
*[[Gal 5:22/HSV]]* De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Correct me if I'm wrong
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:15 schreef Manke het volgende:
[..]
Wie zijn prekers en wie zijn reformatoren? Tyndale de martelaar
Het evangelie was iets dat verkondigd werd
Gal 1:8/HSV Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Geen commentaar.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Compleet zelf gefabriceerde bagger, dit.
En dat weet je, want ik heb je nu al tot driemaal toe aangetoond dat je Mithras-luchtsfietserij nergens op gebaseerd is.
De simpele maar vreemde waarheden zoals het geschreven staat en niet verder uiteen gezet zijn, probeert men meer van te maken dan er staat.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Interessant addendum... NIET ALLES... wie bepaalt de rest dan?
Hoe weet je ditquote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:21 schreef Manke het volgende:
[..]
De simpele maar vreemde waarheden zoals het geschreven staat en niet verder uiteen gezet zijn, probeert men meer van te maken dan er staat.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe weet jij wat de juiste interpretatie is? Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:26 schreef Manke het volgende:
[..]
Genesis tot de vloed, welke interpretatie is de juiste? Welke leert de roomse kerk?
Hoe het evangelie verstaan moet worden? Gewoon zoals het met menselijke taal verkondigd wordt.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Daarbij, genoeg lieden die het niet met Tyndale eens waren. Hoe verklaar je dat?
Kennelijk is dat niet genoeg, dan was er wel één universele kerk. En toch hebben we er - zeker sinds de Hervorming - tienduizenden.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:30 schreef Manke het volgende:
[..]
Hoe het evangelie verstaan moet worden? Gewoon zoals het met menselijke taal verkondigd wordt.
Met welke woorden verkondig jij het evangelie, of welke woorden heb je geleerd?
De grondtekst spreekt niet over een kerk als instituut, maar over bijeenkomsten, het lichaam van Christus zijn alle gelovigen met elkaar verbonden door de Geest van Christus.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kennelijk is dat niet genoeg, dan was er wel één universele kerk. En toch hebben we er - zeker sinds de Hervorming - tienduizenden.
Hoe kan dat, als het allemaal zo simpel is?
Is jouw interpretatie, werd niet gedeeld door de kerkvaders.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:38 schreef Manke het volgende:
[..]
De grondtekst spreekt niet over een kerk als instituut, maar over bijeenkomsten, het lichaam van Christus zijn alle gelovigen met elkaar verbonden door de Geest van Christus.
Het woord voor kerk is het zelfde in de septuagint, lev 8:3 bijvoorbeeld.
Laat ik nu eens een vraag stellen:quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:38 schreef Manke het volgende:
[..]
De grondtekst spreekt niet over een kerk als instituut, maar over bijeenkomsten, het lichaam van Christus zijn alle gelovigen met elkaar verbonden door de Geest van Christus.
Het woord voor kerk is het zelfde in de septuagint, lev 8:3 bijvoorbeeld.
Wat was het doel van de brieven? De kerken waren gesticht op de rots van belijdenis (kan je niet ontkennenquote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe weet jij wat de juiste interpretatie is? Waar baseer je dat op?
Overigens klopte je eerste argument ook niet: "Op de zelfde autoriteit als de vroege christenen en kerkaders: God's geschreven woord". De vroege christenen konden dat niet - de Bijbel was immers niet gecanoniseerd, hetgeen zou betekenen dat er geen echte christenen waren VOOR 50 na Christus, toen Paulus zijn brieven schreef; de vroege kerkvaders leerden dat niet, en hebben nooit 'sola scriptura' geleerd maar schrift en traditie. Sola scriptura is een uitvinding van Luther, 1500 jaar na Christus.
De kerken waren gesticht op de rots van belijdenis...quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:46 schreef Manke het volgende:
[..]
Wat was het doel van de brieven? De kerken waren gesticht op de rots van belijdenis (kan je niet ontkennen), toch waren er onenigheden: brieven. De apostelen hebben het simpele evangelie verspreid waar de kerk op is gebouwd. De kerkvadeds gingen los op de NT geschriften voordat het canon was (OT excl apocriefen was dat al).
Je mag ook een met feiten komen ipv vragen, we kennen elkaars standpunten al, niet de argumenten.
Christen is een label dat door niet-gelovigen is verzonnen.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Laat ik nu eens een vraag stellen:
Kan volgens jou een christen daadwerkelijk christen zijn als hij niet sola scriptura aanhangt?
Wie bepaalt wat ketterij is?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:56 schreef Manke het volgende:
[..]
Christen is een label dat door niet-gelovigen is verzonnen.
Iemand is gered bij het geloven van het evangelie en bekering. Bekering is de reactie van Zacheüs en de dief.
Dus dat kan, als je je niet inlaat met ketterijen. Maar lidmaatschap van een kerk is geen garantie voor wat dan ook.
De brieven spreken weer over damnable heresies.
*evangelie boodschap.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 16:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De kerken waren gesticht op de rots van belijdenis...
Dat is geen feit, dat is een interpretatie. Eén die in het orthodoxe christendom niet gangbaar was. En overigens ook niet door academici wordt gedeeld.
Ten tweede, de vroegste kerkvaders hadden eveneens niet de beschikking over alle Evangeliën (Justinus, Clemens, Ignatius).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |