Het is en blijft in mijn ogen - gesteld dat het niet regent - a pleasant day hike, zoals Lonely Planet het omschrijft. Doorlopen na de Mirador, in strandkleding nog wel, is echter om allerlei redenen minder verstandig. Na het invallen van de duisternis is het geen day hike meer.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Even vooraf: Ik heb bijna het hele weekend dit topic zitten te lezen en onwillekeurig word je toch gegrepen door alle openstaande vragen.![]()
Om te beginnen word je dan nieuwsgierig naar wat dat Pianistapad nu precies inhoudt en (misschine wel net als de 2 meiden) tikte ik "Pianista trail" in op You Tube. En dan staat bovenaan dit filmpje uit 2012:
Het lijkt meer een avonturenpad op een Centerparcs dan een ondoordringbare jungle.
Als ze met dit soort beelden in hun hoofd aan de tocht zijn begonnen dan kan ik me goed voorstellen dat ze na de Mirador gewoon doorgegaan zijn om dit soort leuke riviertjes over te steken.
Het ziet er bijna uit of je bij dat hutje een taxi kunt nemen om je weer naar huis te brengen
Ligt er maar aan hoe je ertegen aan kijkt. Je hebt een week gedwongen vrij en wilt deze inspannend maar aardig besteden. Zonder echt verkenningsdoel, of: dit is een must en dat is een must.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt meer een avonturenpad op een Centerparcs dan een ondoordringbare jungle.
Als ze met dit soort beelden in hun hoofd aan de tocht zijn begonnen dan kan ik me goed voorstellen dat ze na de Mirador gewoon doorgegaan zijn om dit soort leuke riviertjes over te steken.
Eens en mooi gezegd zo!quote:Op maandag 26 januari 2015 01:56 schreef Perico het volgende:
[..]
Ligt er maar aan hoe je ertegen aan kijkt. Je hebt een week gedwongen vrij en wilt deze inspannend maar aardig besteden. Zonder echt verkenningsdoel, of: dit is een must en dat is een must.
Als je bij de Mirador aankomt, ben je al 5 van die rivieren en beken overgestoken, waarbij de video die jij post, de schilderachtigste is. Die levert mooie beelden op.
Ik zie zelf dan absoluut de noodzaak niet in van: ja, tis mooi weer en ons doel is die twee quebradas, als ze er al weet van hadden. Water 6 en 7 dat je oversteekt, dan is de lol en de nieuwigheid er toch echt vanaf?
Je wilt er even tussenuit zijn en niet optimaal de tijd tot aan de zonsondergang benutten om te avonturieren. Maar okee, ook na 1 jaar zul je nog niet kunnen uitsluiten, dat ze dachten rond te kunnen wandelen of niet, zo ongeveer de meest cruciale vraag. Maar ik ben het eens met recente posters dat mijn vermoeden uitgaat naar derden in hun gezelschap, die hen bij de hand namen.
Ze zijn omstreeks foto 478 begonnen met foto's nemen die dag en foto 495 is dan de eerste op de Mirador.quote:Op maandag 26 januari 2015 01:59 schreef ootjekatootje het volgende:
Eens en mooi gezegd zo!
Zou interessant zijn te weten of ze voor de Mirador veel foto's hebben gemaakt of geen wat dan weer zou kunnen wijzen op vervoer naar boven.
Die paar seconden heb ik wel meegenomen, ook bij het herhalen. We hebben het dus over dezelfde video, en ik denk ook over hetzelfde fragment.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:19 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ja, het is het stukje tussen onvgeveer 1 minuut en 1'10''. Hij vertelt hoe je er (Culebra) moet komen en trekt een bepaald gezicht. Om precies te zijn bij 1'3''/1'4''
Jou wel, mij allerminst.quote:Die uitdrukking zegt mij: ze kunnen niet op eigen houtje die plek(ken) hebben bereikt. Hij zegt het niet met woorden, maar met zijn uitdrukking.
Nou.. hoe lang je erover doet: twee dagen. En ja, dat gaat uiteraard met moeite gepaard.quote:Woordelijk legt hij uit hoevel moeite je moet doen en hoe lang men erover zou doen om er te komen.
OK, duidelijk. Bedankt voor het ophelderen.quote:Het heeft dus niets te maken met een gemene blik, zoals ik hier en daar op FOK heb gelezen. Het heeft met non-verbale communicatie te maken.
Dat denken kan verschillende kanten op. Ze moeten dat kind natuurlijk wel officieel vermist melden, kranten nemen niet zomaar elk FB bericht op als feit. Om maar eens één van die kanten te noemen.quote:
Niet mee eens. Bij de andere vermissingen van Panamese jeugd, was FB niet de eerste stap. Tot op heden / na zoveel dagen nog steeds geen melding in de kranten over de vermissing van deze jongen. Waarschijnlijk dus niet officieel als vermist opgegeven bij de politie, i.t.t. de andere gevallen. Dat valt op.quote:Op maandag 26 januari 2015 06:32 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Dat denken kan verschillende kanten op. Ze moeten dat kind natuurlijk wel officieel vermist melden, kranten nemen niet zomaar elk FB bericht op als feit. Om maar eens één van die kanten te noemen.
Niet mee eens? Je herhaalt vrijwel exact mijn suggestie.quote:Op maandag 26 januari 2015 08:47 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niet mee eens. Bij de andere vermissingen van Panamese jeugd, was FB niet de eerste stap. Tot op heden / na zoveel dagen nog steeds geen melding in de kranten over de vermissing van deze jongen. Waarschijnlijk dus niet officieel als vermist opgegeven bij de politie, i.t.t. de andere gevallen.
Alleen als je Facebookberichten leest. En daarbij gaat zoeken in kranten bij zo'n bericht. Maar ik las ergens, dat die indianen een zekere mate van autonomie hebben. Misschien heeft het daar wel mee te maken.quote:Dat valt op.
Je heb diverse vormen van vermist zijn,quote:Op maandag 26 januari 2015 11:14 schreef RapaNui het volgende:
Ja, je hebt gelijk. We zijn het eens: waarschijnlijk geen aangifte gedaan bij de politie.
Dat is juist het opvallende. Ja, ze zijn autonoom, maar toch. Deze mensen wonen niet in een reservaat, maar in Alto Quiel, dus in de "bewoonde wereld".
Het gaat om een vermist jongetje. Ze werken misschien op een (koffie) plantage. Zo ja, dan hebben ze werkgevers die ze zouden moeten helpen met dit soort dingen. En als dat niet gebeurd is, dan vind ik dat opvallend.
Ik hoop dat het om een onschuldige vermissing gaat en dat het jongetje snel terug komt of heelhuids gevonden wordt.
Ik wil hier toch wel even op reageren. De vondst van de rugzak werd niet aan F gemeld, maar aan de dorpshoofd aldaar. Die (of iemand vd gemeenschap aldaar) heeft gebeld (satphone) naar de politie in Boquete. Vervolgens / de volgende dag is de indiaanse vrouw met een deel vd bezittingen naar Boquete gelopen om die aan de poltie te tonen. Vervolgens is P met of zonder politie, per helicopter daarheen gevlogen.quote:Op maandag 26 januari 2015 11:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je heb diverse vormen van vermist zijn,
Van je weet bij wie je kind is maar kan ze niet bereiken tot aan compleet van de aardbodem verdwenen onder verdachte omstandigheden. Daarnaast vertelde El Mata hier dat bepaalde families daar totaal geen vertrouwen hebben in de politie en daar dus niet naar toegaan. Zoals de indianen die de rugzak van de meiden gevonden hebben, en deze liever aan F gaven dan aan de lokale politie.
Maar het blijft interessant om de vermissing van het jongetje te volgen.
Wat ik hiervan begreep is dat er tegenstrijdige berichten hierover zijn.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:59 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik wil hier toch wel even op reageren. De vondst van de rugzak werd niet aan F gemeld, maar aan de dorpshoofd aldaar. Die (of iemand vd gemeenschap aldaar) heeft gebeld (satphone) naar de politie in Boquete. Vervolgens / de volgende dag is de indiaanse vrouw met een deel vd bezittingen naar Boquete gelopen om die aan de poltie te tonen. Vervolgens is Pittí met of zonder politie, per helicopter daarheen gevlogen.
OK, de 2e variant, met Feliciano als tussenpersoon, ken ik nog niet. Ik heb er geen krantenberichten over gelezen?quote:Op maandag 26 januari 2015 13:09 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat ik hiervan begreep is dat er tegenstrijdige berichten hierover zijn.
In het ene geval is het zoals jij het zegt, in het andere geval is het zoals jij het zegt maar is het afgegeven aan Feliciano en die op zijn beurt weer aan de politie en dus niet rechtstreeks aan de politie.
En er is ook nog een 3e verhaal namelijk dat de indiaanse vrouw is gaan lopen zonder rugzak en dat Betzaida die heeft opgehaald met een helikopter
In onderstaande link lees ik: Dat betekent dat er met een boot die hele rivier vanaf een bepaald punt afgezocht moet worden. Maar vanaf welk punt?quote:Op maandag 26 januari 2015 12:18 schreef jackie12 het volgende:
Even terug naar dit plaatje:
http://i.imgur.com/Ub5jPGa.jpg
Hoe ziet de rivier eruit tussen de jeans van Kris en bekken Kris/schoen Lisanne ?
Ik heb de foto's gezien van de 2e en 3e kabelbrug maar dat zijn de zijriviertjes die dan uitkomen op de rivier die ik bedoel.
Zijn er foto's van en is deze rivier bv met een bootje te doen?
Weer die F. Hij oogt erg betrouwbaar maar hij komt wel erg vaak ter sprake. Vanaf het begin waar hij de meiden kwam halen en de acties die hij daarna ondernam.quote:Op maandag 26 januari 2015 14:19 schreef RapaNui het volgende:
[..]
OK, de 2e variant, met Feliciano als tussenpersoon, ken ik nog niet. Ik heb er geen krantenberichten over gelezen?
Precies, die foto’s heb ik ook gevonden maar kon niet ontdekken welk deel dit is van de Rio Changuinola. Misschien een heel stuk naar het noorden?quote:Op maandag 26 januari 2015 14:34 schreef jackie12 het volgende:
Is voor mij wel belangrijk om te weten.
Als ik kijk naar dit
http://www.adamcstein.com/site6.jpg
dit:http://commons.wikimedia.(...)fore_Chan_75_Dam.jpg
en dit:
https://burica.files.word(...)arco-la-pava-350.jpg
dan is dit allemaal de Changuinola rivier.
Zou graag foto's willen zien van het stuk tussen de jeans en de schoen van Lisanne.
Dat is toch logisch dat hij dan vaak ter sprake komt? En 'hij oogt heel betrouwbaar maar'...' geeft er zo'n suggestief toontje aan.quote:Op maandag 26 januari 2015 14:22 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Weer die F. Hij oogt erg betrouwbaar maar hij komt wel erg vaak ter sprake. Vanaf het begin waar hij de meiden kwam halen en de acties die hij daarna ondernam.
Het is toch ook heel speciaal dat iemand die geen rechercheur of familie of zelfs maar een kennis van de dames zich zo inzet. Bijna een "superman", de een vind zo'n persoon fantastisch ( ik zou willen dat mensen hier in Nederland zich wat meer het lot van anderen aantrokken) en de ander is wat argwanender.quote:Op maandag 26 januari 2015 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is toch logisch dat hij dan vaak ter sprake komt? En 'hij oogt heel betrouwbaar maar'...' geeft er zo'n suggestief toontje aan.
Datzelfde geldt natuurlijk omgekeerd ook. Verder wel met je eens hoor. Je weet niet wie je vertrouwen kan. Ook dat geldt beide kanten op.quote:Op maandag 26 januari 2015 16:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is toch ook heel speciaal dat iemand die geen rechercheur of familie of zelfs maar een kennis van de dames zich zo inzet. Bijna een "superman", de een vind zo'n persoon fantastisch ( ik zou willen dat mensen hier in Nederland zich wat meer het lot van anderen aantrokken) en de ander is wat argwanender.
Wat ik me nu afvraag of NvP hem ook via de mail vriendelijk doch dringend verzocht heeft te stoppen met zoeken op eigen initiatief omdat het het lopend onderzoek kan storen.... Of dat ze er juist blij mee zijn. Het lijkt mij een hele moeilijke afweging: een totaal onbekende vertrouwen in een complexe vermissingszaak of argwanend zijn in deze zaak en misschien de beste en eerlijkste hulp te plaatse buitensluiten.
Alles is mogelijk als het lot je treft (verdwaald, beide uitgegeleden en beide een been gebroken, ik noem maar wat) maar een opzettelijke actie van een derde is waarschijnlijker.quote:Op maandag 26 januari 2015 01:56 schreef Perico het volgende:
[..]
...
Je wilt er even tussenuit zijn en niet optimaal de tijd tot aan de zonsondergang benutten om te avonturieren. Maar okee, ook na 1 jaar zul je nog niet kunnen uitsluiten, dat ze dachten rond te kunnen wandelen of niet, zo ongeveer de meest cruciale vraag. Maar ik ben het eens met recente posters dat mijn vermoeden uitgaat naar derden in hun gezelschap, die hen bij de hand namen.
Wie heeft er nog meer een verzoek gehad om te stoppen met zoeken dan?quote:Op maandag 26 januari 2015 16:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat ik me nu afvraag of NvP hem ook via de mail vriendelijk doch dringend verzocht heeft te stoppen met zoeken op eigen initiatief omdat het het lopend onderzoek kan storen.... Of dat ze er juist blij mee zijn. Het lijkt mij een hele moeilijke afweging: een totaal onbekende vertrouwen in een complexe vermissingszaak of argwanend zijn in deze zaak en misschien de beste en eerlijkste hulp te plaatse buitensluiten.
quote:Op maandag 26 januari 2015 18:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Alles is mogelijk als het lot je treft (verdwaald, beide uitgegeleden en beide een been gebroken, ik noem maar wat) maar een opzettelijke actie van een derde is waarschijnlijker.
Nu zijn er maar heel weinig die een ander zomaar voor de lol vermoorden,vrijwel altijd is er ook een motief. Dat motief ligt voor de hand, immers alles in het leven draait uiteindelijk om "de duut en de fluut", oftewel geld en neuken.
Geld hadden ze nauwelijks te bieden maar het andere des te meer.
Ook hierbij kan het toeval zijn, maar de cijfers wijzen uit dat de meeste verkrachtingen plaatsvinden door een bekende, iemand die in dit geval wist wat ze gingen doen en ook de tijd er voor had om een plan te maken en wat voor te bereiden. Hij moest natuurlijk wel 2 vrouwen tegelijk in zijn greep krijgen om alarm slaan te voorkomen.
Meelokken naar een hut of schuur ("als we dit zijpad nemen komen we bij m'n tante en daar kunnen jullie logeren") is het makkelijkse, dan kun je er één opsluiten en de ander een beurt geven.
Dat ze op bepaalde vaste tijden toegang hadden tot hun telefoon maakte niet uit, er was immers toch geen bereik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |