Want die drukken er gewoon even een paar miljoen bij bedoel je of?!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:08 schreef tofastTG het volgende:
Grappig, iets zegt me dat je geen tot weinig rekening houd met een instantie als de ECB. Maar hey, dat kan aan mij liggen.
QE?!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Want die drukken er gewoon even een paar miljoen bij bedoel je of?!
quantitative easing.quote:
Ik weet waar QE voor staatquote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:14 schreef tofastTG het volgende:
[..]
quantitative easing.
Een grexit heeft momenteel niet bijster veel gevolgen op de rentestanden van andere landen, juist omdat de ECB 1100 miljard ertegenaan kan smijten. Dus dat verhaaltje mbt. het instortende handelshuis, lijkt me niet echt van toepassing.
Ze gaan er al 1.100 miljard tegenaangooien, bij een grexit hoeft dat bedrag echt niet explosief te stijgen. Het effect op de economie is inderdaad niet zeker, het effect op de rentestanden is daarentegen wel erg zeker.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik weet waar QE voor staat![]()
, ik zei alleen miljoen terwijl het ook wel miljarden genoemd kon worden, en nogmaals het betreft vertrouwen in een toch al kwetsbaar handelshuis, ik denk niet dat het ECB er nog even miljarden extra tegenaan kan gooien in zo'n korte tijd, terwijl het effect van de vorige maatregel al zeer twijfelachtig te noemen is wat nog even afwachten is dus, maar we zullen zien wat dat betreft in ieder geval zal het interessant worden.
We hebben het over een Grexit en het effect daarvan op de rentestanden is allerminst zeker dus, kan je nogmaals wel talloze miljarden er vervolgens tegen blijven gooien, maar dan krijg je ook heel andere effecten.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:20 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ze gaan er al 1.100 miljard tegenaangooien. Het effect op de economie is inderdaad niet zeker, het effect op de rentestanden is daarentegen wel erg zeker.
Klopt, maar als je eerst de banken gaat saneren dan wordt het een stuk eenvoudiger. Nu legt al het geld wat vergeefs in banken wordt gepompt (QE iemand?) een extra belasting op onze economie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.
Nu had dat wat mij betreft ook zonder Euro plaats moeten hebben maar dan was het stukken lastiger geweest..
Als Syriza wint zal de kapitaalvlucht nog wel even doorgaan of zelfs verergeren. Het zal dan ook nog wel een tijd duren voordat er enige duidelijkheid is waar de scherven neerdalen. Al die tijd is het investeringsklimaat van geheel de EU slecht. Dat 1 klein land zoveel invloed heeft is een ernstige weeffout. Dit bestond ook in de VS voordat het de Fed uitdrukkelijk verboden werd schulden van afzonderlijke lidstaten op te kopen.quote:Grieken haalden miljarden van spaarrekening
In de twee maanden voor de Griekse verkiezingen hebben spaarders in het land in totaal meer dan 10 miljard euro van hun spaarrekeningen gehaald. Ze vrezen dat hun geld niet veilig is bij een overwinning van anti-bezuinigingspartij Syriza. Dat schreef de Britse krant Sunday Times.
Volgens de krant is de mate waarin rekeningen werden leeggehaald deze maand flink toegenomen. Zo ging het in december om slechts 3 miljard euro en in januari tot dusver om ruim 7 miljard euro.
Een Griekse bankadviseur wist te melden dat de Europese Centrale Bank de vier grootste Griekse banken heeft opgedragen elke avond een statusrapportage af te geven.
nee, gewoon belangstelling. Ik vind het belangrijk om zo veel mogelijk maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zo nauw mogelijk bij te houden. Het gaat ons toch allemaal aanquote:
Ja joh, omdat jij dat zegt zeker! De rentestanden zijn vandaag ook al spectaculair gestegen...quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
We hebben het over een Grexit en het effect daarvan op de rentestanden is allerminst zeker dus, kan je nogmaals wel talloze miljarden er vervolgens tegen blijven gooien, maar dan krijg je ook heel andere effecten.
Haha ik bedoelde wanneer Griekenland de EU verlaat en het ECB veel miljarden erin pompt, wanneer je er dus te veel geld in gaat pompen, wat dat betekent voor de rentestanden dus zo.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:17 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ja joh, omdat jij dat zegt zeker! De rentestanden zijn vandaag ook al spectaculair gestegen...
Angst?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:05 schreef Individual het volgende:
Haha zie de angst van de EU politici!
Als Griek zou ik ook zeggen dat ik er uit wil. Wat een enorme flater zou dat zijn voor de EU. Een crisis van 7 jaar zonder eind in zicht is al een enorme flater.
De puinhopen van blauw met gele sterren.
Het zou de eerste keer zijn dat de unie kleiner wordt en een precedent voor meer zoals idd Italië en Spanje. Als uiteindelijk een politieke unie overblijft met NL, groot DE, Vlaanderen en de Scaninavische landen zou het al beter zijn. Een handelsunie wel met alle huidige EU landen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Angst?![]()
Zie vooral wat je wilt zien, maar behalve wat imagoschade hebben EU politici niets te verliezen. Laat de Grieken maar uitstappen en hun eigen boontjes doppen, kan meteen een voorbeeld gesteld worden aan Italiaanse en vooral ook Spaanse kiezers.
Afspraken over handel zijn zeer politiek. Het een gaat niet zomaar zonder het ander. Zeker wanneer je het hebt over de mate van economische integratie die we in de EU kennen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:04 schreef Individual het volgende:
[..]
Het zou de eerste keer zijn dat de unie kleiner wordt en een precedent voor meer zoals idd Italië en Spanje. Als uiteindelijk een politieke unie overblijft met NL, groot DE, Vlaanderen en de Scaninavische landen zou het al beter zijn. Een handelsunie wel met alle huidige EU landen.
De grootste partij wil in de EU en de Euro blijven.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:05 schreef Individual het volgende:
Haha zie de angst van de EU politici!
Als Griek zou ik ook zeggen dat ik er uit wil.
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Afspraken over handel zijn zeer politiek. Het een gaat niet zomaar zonder het ander. Zeker wanneer je het hebt over de mate van economische integratie die we in de EU kennen.
Dat is de theorie. De praktijk is dat zonder die politiek nooit zulke vergaande afspraken mogelijk zouden zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.
Wat een onzin. De overheid heeft als taak om marktimperfecties en kartelvorming tegen te gaan. Zonder die regulering zou de economie onderhevig zijn aan de grillen van de maffia.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.
Griekenland maakt het allemaal erg gemakkelijk. De geldkraan gooien ze zelf al dicht. Nu hopen ze door gesprekken met afzondelijke lidstaten voldoende verdeeldheid te zaaien binnen de eurozone en zo de greep naar de geldpers van de ECB mogelijk te maken. Ik geef dat weinig kans van slagen. De kans dat het op een Grexit uitloopt is nu zeer groot. Schat de kans op 80%. Als de grieken op de schulden willen defaulten dan zal de eurozone in ruil daarvoor afwillen van het "griekse probleem" en er niet elke paar jaar opnieuw mee geconfronteerd worden en er blijvend gelden in moeten storten.quote:Griekenland wil niet praten met trojka
Griekenland is niet van plan om te onderhandelen over nieuwe noodsteun van de EU en het Internationaal Monetair Fonds. De nieuwe minister van Financiën Varoufakis zegt dat hij niet wil samenwerken met het officiële onderhandelingsteam, de trojka.
Na een gesprek met voorzitter Dijsselbloem van de eurogroep zei Varoufakis dat de trojka is gebouwd op een rot fundament. "Wij gaan niet samenwerken met een comité dat een programma wil uitvoeren dat volgens ons anti-Europees is."
Afspraken
De Griekse minister zegt dat hij wel wil praten, maar alleen met de leiders van de eurolanden. Hij wil dat zij de helft van de Griekse schuld kwijtschelden.
Dijsselbloem benadrukte tijdens het gesprek dat Griekenland zich aan de gemaakte afspraken moet houden om te bezuinigen en hervormen.
Ongemakkelijk
Het was tijdens de persconferentie na het gesprek duidelijk te zien dat de mannen ver uit elkaar staan. Dijsselbloem en Varoufakis schudden elkaar ongemakkelijk de hand.
Varoufakis droeg daarnaast een overhemd zonder stropdas, wat erg ongebruikelijk is bij zulke bijeenkomsten. Het overhemd hing los over zijn broek. Het was een groot verschil met Dijsselbloem, die netjes gekleed was en een stropdas droeg.
Steunprogramma
Het huidige steunprogramma voor Griekenland loopt nog tot eind volgende maand. De partijen moeten nieuwe afspraken maken om het programma te verlengen, maar dat wil Varoufakis dus niet.
Varoufakis heeft niet gezegd wat er gebeurt als Griekenland en de trojka geen overeenstemming kunnen bereiken voor het steunprogramma afloopt.
De onderhandelingen zijn nog niet echt gestart. Dit zijn niet veel meer dan inleidende beschietingen over en weer.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Griekenland maakt het allemaal erg gemakkelijk. De geldkraan gooien ze zelf al dicht. Nu hopen ze door gesprekken met afzondelijke lidstaten voldoende verdeeldheid te zaaien binnen de eurozone en zo de greep naar de geldpers van de ECB mogelijk te maken. Ik geef dat weinig kans van slagen. De kans dat het op een Grexit uitloopt is nu zeer groot. Schat de kans op 80%. Als de grieken op de schulden willen defaulten dan zal de eurozone in ruil daarvoor afwillen van het "griekse probleem" en er niet elke paar jaar opnieuw mee geconfronteerd worden en er blijvend gelden in moeten storten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |