Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je zo erg afhankelijk maken van toerisme is ook niet zo'n goed idee. Daarmee creëer je erg makkelijk een monocultuur.
Volgens mij kan een euro prima werken. Moeten landen zich wel aandeel begrotingsafspraken houden maar ook dat is geen onredelijke wens.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
Dit. Vanaf het begin vroeg ik me af hoe dit zou werken. Niet zo goed dus. 7 jaar crisis en ze begrijpen het nog steeds niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
Het blijft een lastige kwestie. De staten in de VS verschillen in veel dingen ook wel behoorlijk, maar dat is voor de dollar niet zo'n groot probleem.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
We kunnen wensen tot we een ons wegen. De afspraken in het verdrag van Maastricht wilden de grote eurolanden niet eens naleven waarom zouden landen nu opeens dit wel gaan doen. Ik heb het idee dat eurofielen elk realisme maar uit het oog verliezen, of niet willen zien om dit bizarre economische experiment maar door te kunnen zetten. Want dat is de euro op dit moment een bizar economisch experiment waarbij we als burgers door de QE methode weer met 2000 euro extra schuld per hoofd van de europesche bevolking opgezadeld worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij kan een euro prima werken. Moeten landen zich wel aandeel begrotingsafspraken houden maar ook dat is geen onredelijke wens.
Het naleven van die afspraken gaat juist steeds beter. Het is niet voor niets dat overal zwaar bezuinigd wordt. En de beweging richting sluitende begrotingen lijkt me verstandiger dan grote tekorten te accepteren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We kunnen wensen tot we een ons wegen. De afspraken in het verdrag van Maastricht wilden de grote eurolanden niet eens naleven waarom zouden landen nu opeens dit wel gaan doen. Ik heb het idee dat eurofielen elk realisme maar uit het oog verliezen, of niet willen zien om dit bizarre economische experiment maar door te kunnen zetten. Want dat is de euro op dit moment een bizar economisch experiment waarbij we als burgers door de QE methode weer met 2000 euro extra schuld per hoofd van de europesche bevolking opgezadeld worden.
Gaat steeds beter?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het naleven van die afspraken gaat juist steeds beter. Het is niet voor niets dat overal zwaar bezuinigd wordt. En de beweging richting sluitende begrotingen lijkt me verstandiger dan grote tekorten te accepteren.
Ah, huiswerkopdracht?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:46 schreef NanaVonB het volgende:
[..]
Ik heb nog geen mening gevormd. Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de eventuele gevolgen zijn en hoe er over het algemeen over gedacht wordt.
In het Venezuela topic blijven de Chavismo-fans nu weg omdat de situatie nu echt niet meer te verdedigen is. Na 7 jaar crisis in de EU zit de harde kern hier nog steeds met volste vertrouwen dat de huidige EU het goed heeft gedaan.quote:
Ja lekker, de zaak kapot lopen gaan en dan hopen. Gebaseerd op lucht. Daar hebben we wat aan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stiekem hoop ik dat ze Grieken exit gaat.
Op dit manier komt er nieuwe periode aan. Hopelijk betere dan huidige.
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat steeds beter?
In 1992 besloot men iets, de invoering was in 2002 we zijn dus 23 jaar verder en het gaat volgen jou steeds beter. Het gaat niet steeds beter anders was die QE operatie ter waarde van 1.100.000.000.000 niet nodig. Maar als jij graag door je roze euro bril wil blijven kijken is dat je goed recht. De rente die voor noordelijke landen bizar laag staat waardoor onze pensioen potten niet op orde blijven. De staatsschuld van NL die sinds de invoering van de girale euro in 1999 verdubbeld is.
Hoe ongeloofwaardig moeten politici wel niet worden. Vind je het vreemd dat grote groepen van de bevolking de politiek niet meer vertrouwen.
Dit had vanaf dag 1 dat je met zo'n ingrijpend en grootschalig experiment startte al goed moeten gaan. En bij de constatering dat Griekenland bij de euro gekomen was door boekhoud fraude meteen sancties ipv het pappen en nathouden waardoor er op den duur veel meer afgeschreven moet worden.
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Individual het volgende:
[..]
In het Venezuela topic blijven de Chavismo-fans nu weg omdat de situatie nu echt niet meer te verdedigen is. Na 7 jaar crisis in de EU zit de harde kern hier nog steeds met volste vertrouwen dat de huidige EU het goed heeft gedaan.
Op de verkeerde manier; men moet banken saneren en niet overheden. QE is volledig kansloos omdat al het geld bij de banken blijft hangen omdat ze zoveel slechte schulden hebben en hun balans moeten oppoetsen. Je kunt nog beter iedere burger gratis geld geven dan de banken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?
maar jij vindt dus blijkbaar een ecb besluit van 1.100.000.000.000 euro QE een verstandig besluit?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.
Er is te veel fout gegaan en het gaat nog niet beter. Niemand wordt ook echt verantwoordelijk gehouden en daardoor zal het ook niet snel genoeg beter gaan. In principe is de EU een goed idee, maar de uitvoering is flink ondermaats en dat is schadelijk.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.
Heb ik dat ergens gezegd of gesuggereerd? Volgens mij niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
maar jij vindt dus blijkbaar een ecb besluit van 1.100.000.000.000 euro QE een verstandig besluit?
Onzin, ook hier moest voor en na de invoering van de Euro stevig gesaneerd worden in de overheidsfinanciën.quote:En saneren, voor de invoering van de euro hoefden de noordelijke staten niet te saneren, nu door de overdracht van welvaart moeten we opeens meedoen omdat er landen door leugens bedrog en blind vertrouwen bij domme beleidsmakers er een puinhoop van maken.
Voor een deel is dat helaas zo. Luisteren naar doempredikers is prima hoor maar hun woorden direct voor waar aannemen is minder verstandig.quote:Ook leuk dat mensen die steeds sceptischer tegenover de euro staan voor doemdenker worden weggezet.
Griekenland is een zooitje maar de meeste andere probleemlanden hebben flink gesaneerd en lijken de weg naar boven weer te hebben gevonden.quote:Ik durf wel een krat bier te verwedden dat binnen niet al te lange tijd de Griekse schulden een haircut krijgen en de rekening wederom door Europa betaald gaat worden. Vind je dat nu echt een valide argument dat het steeds beter gaat.
Heb je voor ons niet wat sprekende voorbeelden dat het echt nu beter gaat.
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:12 schreef drexciya het volgende:
[..]
Op de verkeerde manier; men moet banken saneren en niet overheden. QE is volledig kansloos omdat al het geld bij de banken blijft hangen omdat ze zoveel slechte schulden hebben en hun balans moeten oppoetsen. Je kunt nog beter iedere burger gratis geld geven dan de banken.
suggereer je het hiermee soms?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?
Daarmee suggereer ik dat overheden hard werken om hun huishoudboekjes weer op orde te brengen. De ene met meer succes dan de ander.quote:
Juist zonder euro was het een stuk makkelijker geweest omdat elke economie in zijn eigen sop gaar kan koken. En hierdoor de wisselkoersen tussen de munten (welke een afspiegeling van de lokale economie zijn) op een redelijk natuurlijke manier tot stand zou komen. We hebben het vorige week weer gezien wat er met de Zwitserse franc gebeurde toen de harde koppeling met de euro verviel.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.
Nu had dat wat mij betreft ook zonder Euro plaats moeten hebben maar dan was het stukken lastiger geweest..
Aha, dus daarom slaan landen die dat decennia lang eigenlijk niet deden nunspontaan wel aan het saneren en hervormen?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Juist zonder euro was het een stuk makkelijker geweest omdat elke economie in zijn eigen sop gaar kan koken. En hierdoor de wisselkoersen tussen de munten (welke een afspiegeling van de lokale economie zijn) op een redelijk natuurlijke manier tot stand zou komen. We hebben het vorige week weer gezien wat er met de Zwitserse franc gebeurde toen de harde koppeling met de euro verviel.
Ow dus je doet wat aan cherrypicken enkele opmerkingen die zijn goed en enkele niet. Je lijkt wel een politicus die veel praat maar weinig concreets kan zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarmee suggereer ik dat overheden hard werken om hun huishoudboekjes weer op orde te brengen. De ene met meer succes dan de ander.
Je legt niet echt heldere verbanden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat steeds beter?
In 1992 besloot men iets, de invoering was in 2002 we zijn dus 23 jaar verder en het gaat volgen jou steeds beter. Het gaat niet steeds beter anders was die QE operatie ter waarde van 1.100.000.000.000 niet nodig. Maar als jij graag door je roze euro bril wil blijven kijken is dat je goed recht. De rente die voor noordelijke landen bizar laag staat waardoor onze pensioen potten niet op orde blijven. De staatsschuld van NL die sinds de invoering van de girale euro in 1999 verdubbeld is.
Hoe ongeloofwaardig moeten politici wel niet worden. Vind je het vreemd dat grote groepen van de bevolking de politiek niet meer vertrouwen.
Dit had vanaf dag 1 dat je met zo'n ingrijpend en grootschalig experiment startte al goed moeten gaan. En bij de constatering dat Griekenland bij de euro gekomen was door boekhoud fraude meteen sancties ipv het pappen en nathouden waardoor er op den duur veel meer afgeschreven moet worden.
dan heb je voor ons vast wel grafieken waarop we kunnen zien hoe de staatsschulden van de individuele eurolanden aan het slinken zijn door de zogenaamde saneringen. Zolang overheidstekorten nog altijd hoger zijn dan de BNP groei blijven staatsschulden toenemen. Die 3% maximaal overheidstekort regel is al een wassen neus.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus daarom slaan landen die dat decennia lang eigenlijk niet deden nunspontaan wel aan het saneren en hervormen?
Dat hoeft in een discussie over de euro ook niet die is ook met vage aanames ingevoerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:09 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je legt niet echt heldere verbanden.
Oke.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat hoeft in een discussie over de euro ook niet die is ook met vage aanames ingevoerd.
Ik sprak over saneren van de staatshuishouding en niet over die QE maatregel. Zo lastig is dat toch niet?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus je doet wat aan cherrypicken enkele opmerkingen die zijn goed en enkele niet. Je lijkt wel een politicus die veel praat maar weinig concreets kan zeggen.
Die grens van 3%, die overigens naar 0% gaat is een vrij recent fenomeen. De Europese monetaire samenwerking heeft daarmee de tekorten gemiddeld genomen teruggebracht, dat er door de crisis wat problemen zijn lijkt me verklaarbaar. Maar om daar de Euro de schuld van te geven is wel vrij gezocht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
dan heb je voor ons vast wel grafieken waarop we kunnen zien hoe de staatsschulden van de individuele eurolanden aan het slinken zijn door de zogenaamde saneringen. Zolang overheidstekorten nog altijd hoger zijn dan de BNP groei blijven staatsschulden toenemen. Die 3% maximaal overheidstekort regel is al een wassen neus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |