De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd.
Ik ga het ook doen, ik betaal 6% rente op mn hypotheek, dus aflossen met een deel spaargeld levert aardig rendement op. Ik heb geen idee wat ik met mn geld anders moet doen. Die vermogensrendementheffing gaat ook uit van 4%. Ik ben geen belegger en heb geen zin in beursavonturen, dus ik heb geen keuze. De lagere maandlasten zijn dan natuurlijk wel weer te besteden in theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 08:50 schreef SeLang het volgende:
De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Ander topic, maar wel interessant om in de gaten te houden. Ik verwacht een revolutie in venezuela. Maduro kan het daar, zeker met huidige olieprijzen echt niet lang meer droog houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).
Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).
Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
Die echte doemscenario's geloof ik trouwens niet in. Wel in een bijzonder onrustige periode en nieuwe grote crisis, al hebben we dat laatste ook gewoon nodig voor een nieuw evenwicht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
Het 'zomaar' kunnen creëren van cash als liability (tegen 0% rente) is toch al een waardevolle bezigheid. Niet zo moeilijk om daarna nog winst te maken zou je zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euroquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaanquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:55 schreef Sokz het volgende:
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien.
Gaat bij mij meteen richting hypotheekquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
De rentes op staatsobligaties zijn vooral gekelderd, dat zal het doel wel zijn geweest van deze hele operatie. Kan de italiaanse, portugese en spaanse overheid het nog een tijdje uitzingen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Als je zegt investeren betekent dat waarde creeren. En ik betwijfel of overheden dat wel echt doen. Het word waarschijnlijk gedeeltelijk uitgegeven aan ambtenaren of zinvolle te dure projecten. Aan dingen die zegmaar waarde vernietigen omdat er nu meer mensen betaalt worden om niet echt productief te zijn. Amerika is een goed voorbeeld met zijn leger. Waar vaak gewoon tanks heen gestuurd worden waarvan het leger al gezegd heeft ze niet nodig te hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Hoe dacht je dat te gaan doen met bezuinigingen, krimpende economie en hoge rente?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
meesten gaat ie uitgegeven wordenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat bij mij meteen richting hypotheek
Maar graag, ja.
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ookquote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
Nee dat wordt elk jaar opnieuw uitgegeven. Dat tekort komt elk jaar terug.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
We krijgen hoogstens meer inflatie door duurdere buitenlandse producten, olie en lagere lonen. Dit beleid gaat er toe leiden dat we dus minder te besteden hebben en de uitgaven nog verder terug gaan lopen, waardoor de europese producten goedkoper zullen moeten worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |