quote:
Naar aanleiding van de terroristische gebeurtenissen in Frankrijk en België komt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) met Jouw vrijheid, mijn vrijheid. Art Rooijakkers en Eva Jinek presenteren het twee uur durende programma over vrijheid, gelijkheid en broederschap.
De wereld was geshockt toen twee mannen de redactie van Charlie Hebdo aanvielen. Een serie aanvallen volgden en nog steeds is het onrustig in Europa. De Nederlandse Publieke Omroep besloot een twee uur durend programma te maken over de vrijheid van meningsuiting.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend
NPO-bestuurder Shula Rijxman wil met het initiatief bewijzen dat de vrijheid van meningsuiting niet vanzelfsprekend is: “We willen hiermee laten zien dat we niet alleen toeschouwer zijn, maar ook tussen de mensen staan en de verschillende verhalen van Nederland willen vertellen.” Het tv-programma Jouw vrijheid, mijn vrijheid wordt zowel in een studio als op locatie gemaakt. Ook Radio 1 besteedt overdag aandacht aan het thema vrijheid, gelijkheid en broederschap. Ieder uur is er iemand uit de Nederlandse bevolking hoofdredacteur van die radiozender.
Terreurdaad tegen het vrije woord
Jouw vrijheid, mijn vrijheid is opgebouwd uit drie thema’s. Is Nederland veranderd de afgelopen twee weken, wat is er veranderd en hoe moeten we nu verder? Het programma wordt gepresenteerd door Art Rooijakkers en Eva Jinek. Op de avond van de terroristische aanval in Parijs kwam Eva Jinek ook al met een speciale aflevering van haar talkshow Jinek. Ze praatte met onder anderen imam Yassin Elforkani en cartoonist Ruben Oppenheimer over de terreurdaad tegen het vrije woord.
Vanavond, ben benieuwd wat de publieke omroep hiervan brouwt.