Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan. Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenenquote:Op zondag 26 april 2015 02:01 schreef shiznuts het volgende:
Was het hier al eens tegengekomen: http://www.slrmagic.co.uk(...)e-50mm-t21-lens.html , meteen een beest van een lens lijkt me.Zoals ook bij Nikon lenzen 'ED' een lens premium maakt (qua prijs dan ook, hè).
Op eBay zitten er wel een paar goed erbovenop. Een http://www.ebay.nl/usr/artemstore , http://www.ebay.nl/usr/moscowphoto , http://www.ebay.nl/usr/kubanoid , http://www.ebay.nl/usr/biggerby2002 , http://www.ebay.nl/usr/russian_market of een http://www.ebay.nl/usr/v.s.lab bijvoorbeeld. Wel heel gevaarlijk om daar af en toe eens een kijkje te nemen...meestal wordt kijken kopen.
			
			
			
			Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Moowj
Tipje: Ga met de Helios zo dicht mogeiljk op je onderwerp zitten en diafragmeer de Helios ietsjes, je krijgt dan zowel een hele fraaie detailweergave als die heerlijke achtergrond
			
			
			
			Is wel hoe ik er initieel achter kwam, vb: www.ebay.nl/itm/Neu-Objek(...)nd-new-/151319115755 .quote:Op zondag 26 april 2015 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan.
Wel jammer dat er niet echte 'haast te goed om waar te zijn'-koopjes tussenzitten. Aan de andere kant, je hoeft niet alle 2e hands winkels en marktjes af op zoek naar die diamant in een hooiberg, wil je voor een duppie op de eerste rij zitten, zeg maar.quote:Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenen
Een J-9 vanachter de resten van het ijzeren gordijn laten komen gaat inmiddels ook niet meer voor onder de 120 euro en zelfs dat is die Russische Sonnar nog wel waard ook
Je kent je spul!quote:even archiefplaatje ter illustratie
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr
De nieuwe Helios 44-2 lijkt zo rond de 380 euro te moeten kosten wat op zich als je het per kilo berekent nog een redelijk nette prijs is.
Keuze voor 85mm's kun je dus als volgt samenvatten.
Vintage bang for the buck : Jupiter J-9 2.0/85mm
Modern bang for the buck : Samyang 1.4/85mm
Vintage to the max : Helios 40-2 1.5/85mm
85mm to the max : Zeiss T* Planar 1.4/85mm
Van die laatste geldt dat ook die vintage is, de beste exemplaren zijn de eerste series die uit Oberkochen komen met een Contax of een Rollei QBM-vatting. Reken voor een fraai exemplaar op zo'n 500 euro of meer. Je hebt dan wel de geruststellende gedachte dat er op aarde en omstreken geen fraaiere portretlens in die categorie is geslepen.
Tenzij je tegen een Zeiss Planar 1.2/85mm aanloopt, maar die zijn in zo'n beperkte oplage gemaakt dat ze vrij schaars zijn en inmiddels wel allemaal in handen van verzamelaars of handelaren die er het maximale uit proberen te persen
Zonder meer vergelijkbaar met de Planar maar lastiger te vinden zijn de 85mm-varianten van Nikon en Minolta, met name die laatste worden heel soms voor absurde prijzen verkocht.
Nog een concurrent zou de Zeiss Jena Pancolar 1.8/80mm kunnen zijn. Een relatief onbekende lens die net als de Helios een prachtig karakter heeft maar die over de hele linie een beter plaatje levert én die ook nog eens op volle opening bruikbaar is. Met al dat fraais en het gegeven dat ie slechts kort is geproduceerd is de Pancolar helaas wel zo ongeveer onbetaalbaar geworden.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.quote:Op zondag 26 april 2015 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Qua bang for your buck, de canon 1.8 85mm is scherper dan de Samyang, een halve stop minder, maar wel voorzien van AF en zit in dezelfde prijs als de Samyang.
			
			
			
			Dat gaat nog best een klus worden, de lenzen van een Contaflex bestonden namelijk uit twee delen. Het achterste was de basis die vast op de camera zat, van oorsprong een Tessar, later ook Pantar drielenzers. Voor op die standaardlens konden voorzetlenzen worden gemonteerd.quote:Op zondag 26 april 2015 19:34 schreef shiznuts het volgende:
Da's cool als je een Canon hebt... anders moet je toch zo'n elektronische adapter hebben.
Hey sok, is er nog een mogelijkheid om Contaflex ergens op te mounten?
Kwam een setje Zeiss lenzen (met body) tegen, 35, 50, 85 en 115mm.
			
			
			
			Die Canon is intussen een 23 jaar oud, en volgens mij optisch nog ouder, die Samyang is volgens mij gewoon een copie van een klassiek zeiss ontwerp.quote:Op zondag 26 april 2015 20:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.
En voor die Samyang geldt eigenlijk hetzelfde
			
			
			
			Dan kan ie meedoenquote:Op zondag 26 april 2015 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die Canon is intussen een 23 jaar oud.....
			
			
			
			Ik heb het over het totale effect van een Helios/Biotar. Die 'swirl' is daar één aspect van en die moet je eigenlijk als een soort van gimmick beschouwen, geen kunst maar een kunstje.quote:Op zondag 26 april 2015 14:53 schreef MoChe het volgende:
[..]
Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.
			
			
			
			
			
			
			
			Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.quote:Op zondag 26 april 2015 22:26 schreef ultra_ivo het volgende:
De Samyang zou ik niet als een portretlens willen zien. Die is veel te scherp daarvoor, je ziet ieder detail. En dat wil je niet bij een portretlens.
			
			
			
			In de portretrange heb ik de keuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.
Naderhand details toevoegen is een stuk lastiger.
Een Samyang is dan ook meer een allroundertje, maar wel een waarmee het uiteindeiljk best aardig portretjes maken is.
En anders koop je er gewoon voor weinig een J-9 bij
			
			
			
			De keuze is reuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In de portretrange heb ik de keuze
Pentax Limited 2.4/70
Samyang 1.4/85
Jupiter J9
Laat denk ik nog maar weinig te wensen over.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Het is geen slechte lens, laten we dat even voorop stellen.quote:Op maandag 27 april 2015 15:52 schreef bobbit het volgende:
Na lange radiostilte terug - nice topic dit! Heb zelf wat vintage spul, waaronder een paar Helios 44-2's. Eentje uitgeprobeerd op een Fuji x-e1 met 0,7 x speedbooster - dus hij zou zich moeten gedragen als een 58 mm f/2. Hieronder 2 opnames - eentje vol open, en eentje @ f/8.
N.a.v. de opname @ f/2: herkent iemand dit draaierige patroon? Is dit "swirly bokeh" of alleen uitvergrote randonscherpte i.c.m. met heftige vervorming?[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/2 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/8 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
Heeft vooral te maken met de vraag of het zinnig is vintage 35 mm-lenzen te gebruiken op een crop ILC in combinatie met een speedbooster. Is dit de befaamde "swirly bokeh" in voil ornaat, is het gewoon een slechte lens, of versteert de speedbooster de weergave?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Als fullframe wilt heb je met de A7 nog altijd het meest compacte alternatief in handen waar inderdaad alles op past en om eeriljk te zijn vond ik de handligging wel meevallen bij die keren dat ik er een in handen had, alleen de prijskaart deed mij naar de A6000 uitwijken.quote:Op maandag 27 april 2015 23:14 schreef bobbit het volgende:
Bedankt, dat weet ik nu dus. Brengt me gelijk bij mijn volgende dilemma: wat is de beste manier om meer menens te maken met vintage optieken?
Ik heb twee opties in gedachten: de x-e1 body (die niet direct ideaal is met focussen vanwege de kleine EVF) op termijn vervangen door een x-t1: kan ik met een paar fujinons als lichte uitstapjesset gebruiken, en voor het vintage-spul met de speedbooster voor Nikon en M42-lenzen (mijn speedbooster heeft een Canon-mount, dus die accepteert heel wat verschillende lenzen).
Voordeel: dubbel gebruik Fuji, ergonomie (die ik erg fijn vind)
Nadeel: eventuele nadelige invloed speedbooster op IQ van lenzen, geen mogelijkheid FD-en andere kort-registerlenzen te gebruiken
Alternatief: Fuji-set vaarwel zeggen en voor vintage-lenzen en een A7 aanschaffen.
Voordeel: bijna alle vintage-spul past erop, ook Hexanon en FD, geen mogelijke invloed op IQ door extra glaswerk (speedbooster)
Nadeel: ergonomie A7 (van (veel) horen zeggen), minder geschikt als uitstapjescamera (hoogstens met 28-70, verdere optieken zijn duur, groot, en niet-bestaand)
			
			
			
			Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)quote:Op maandag 27 april 2015 23:20 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag vandaag met koningsdag dit ding (Kenko TelePlus 2x 3x) bij een kraampje liggen (in bijbehorende beschermhoes) en een handleiding:
Iemand enige idee of het wat waard is (in de zin van bruikbaarheid)?
Heb hem overigens laten liggen dus die vind ik nooit weer terug
			
			
			
			
			
			
			
			Heb 'm idd laten liggenquote:Op maandag 27 april 2015 23:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)
Zolang je geen last hebt van overdreven experimenteerdrift moet je ze dus gewoon laten liggen.
			
			
			
			Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.quote:Op maandag 27 april 2015 23:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb 'm idd laten liggen
Maar vond het wel een geinig ding, vandaar m'n interesse.
Heb zelf een 1.4 Kenko voor m'n Nikon maar die zat als "bonus" bij de 300mm f/4, wat overigens een heel fijn lensje met trage autofocus is
			
			
			
			Tijd is m'n grootste probleem, behalve fotografie vind ik heel veel technische onderwerpen interessant en dat kost... tijd... Maar wie weet scharrel ik nog eens ergens een OM-D op om wat mee te experimenteren...quote:Op maandag 27 april 2015 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.
Overigens was het bij die converters dan weer wel zo dat het niet per definitie de duurste en meest complexe exemplaren waren die het wel goed deden, sommige hele goedkope converters deden het soms best wel aardig waarbij ook bepalend was wat voor lens je erop zet.
Vandaar ook de opmerking over experimenteerdrift. Aangezien converters op rommelmarkten en fotograficabeurzen meestal geen drol kosten zou je eens kunnen kijken of je met wat wilde aankopen een wondersetje bij elkaar kan vinden van lens en converter.
Maar zoveel vrije tijd en opslagruimte heb ik nou ook weer niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |