http://www.nu.nl/buitenla(...)syrie-omgekomen.htmlquote:In Syrië is een zeventienjarige jihadist uit Amsterdam om het leven gekomen. Hij is zaterdag door een anti-IS-bombardement om het leven gekomen, zegt zijn vader tegen diverse media.
De jongen raakte eerder zwaargewond bij een ander bombardement. Zijn vader was al weken bezig om zijn zoon terug te halen naar Nederland.
Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zegt het bericht te kennen maar wil er niet op reageren.
Zijn vader zegt in de Volkskrant dat hij foto's gezien van zijn gedode zoon. Hij is zondagmiddag begraven.
Op 9 januari meldde minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) dat er 21 Nederlandse jihadisten in Syrië en Irak zijn omgekomen. Hij zei toen ook dat er ongeveer 180 Nederlandse jihadisten naar beide landen waren vertrokken. Van hen zijn er 35 weer terug in Nederland, zei Opstelten.
Hij eindigde wel met een knal.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 07:44 schreef pvdplanet het volgende:
Nu heeft ie met zekerheid een slechte jeugd gehad
Hij heeft het niet erg lang volgehouden.quote:[...]
Farid vroeg de huisarts Achraf gedwongen te laten opnemen. Dat kon de arts niet doen. Achraf was geen gevaar voor zichzelf of voor anderen. De arts belde de politie.
Vervolgens kwamen radicaliseringsdeskundigen van de gemeenten langs. Ze wilden met Achraf praten. Farid vroeg hun het paspoort van zijn zoon in te nemen. 'Ze zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ze hielden hem in de gaten. Dat was op Tweede Kerstdag. Op 29 december is hij met Turkish Airlines van Schiphol vertrokken, terwijl zijn paspoortnummer stond geregistreerd.'
http://www.volkskrant.nl/(...)n-in-syrie~a3833123/
Dat ze allemaal mogen volgen.quote:
Welke reactie had je graag gezien?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
NWS laat zich weer van zijn beste kant zien.
Wat is je idee hierbij dan? Dat we massaal gaan zitten rouwen?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Sneu dat een jongen zo ontspoort en uiteindelijk het leven moet laten, waarbij er nu een gezin in Nederland in diepe treurnis zit.quote:
dat lijkt me een erg groot probleem, blijkbaar helpt het registreren van potentiele terroristen niet echtquote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:17 schreef DeJori het volgende:
Dat was op Tweede Kerstdag. Op 29 december is hij met Turkish Airlines van Schiphol vertrokken, terwijl zijn paspoortnummer stond geregistreerd.'
Er zitten wel meer gezinnen in diepe treurnis. In diepe treurnis omdat hun zoon, man, vader, moeder of dochter is vermoord door de organisatie waar deze droplul zich vrijwillig besloot aan te sluiten. Natuurlijk is dat vervelend voor zijn vader, maar het feit dat hij dood is, is een verbetering voor de wereld.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:31 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Sneu dat een jongen zo ontspoort en uiteindelijk het leven moet laten, waarbij er nu een gezin in Nederland in diepe treurnis zit.
Best raar inderdaad dat dat zomaar kan.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:32 schreef Re het volgende:
[..]
dat lijkt me een erg groot probleem, blijkbaar helpt het registreren van potentiele terroristen niet echt
Inderdaad. Wil je naar Syrië, prima. Maar je komt daarna nooit meer Nederland in.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Best raar inderdaad dat dat zomaar kan.
Verder te belachelijk voor woorden dat die 35 terug mogen komen.
Je kunt natuurlijk ook je kinderen beter opvoeden en vroegtijdig ingrijpen als je ziet dat ze radicaliseren. Of je moet het allemaal best vinden wanneer je zoon zich ineens als een religieus-gehersenspoelde idioot begint te gedragen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:31 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Sneu dat een jongen zo ontspoort en uiteindelijk het leven moet laten, waarbij er nu een gezin in Nederland in diepe treurnis zit.
Tsja, wat verwacht je dan? Dat mensen gaan huilen dat die gozer dood is? Ik heb medelijden met die vader en moeder, voor de rest kan ik met een toekomstige kelensnijder weinig medelijden opbrengen. Als je 17 bent zou je beter moeten weten dan dat. Je hebt vaak genoeg kunnen lezen wat die gasten daar allemaal aan het doen zijn in Syrië.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Islamitische ouders hier zo moeilijk grip op hun kinderen hebben is idd een groot probleem. Heb jij daar een oplossing voor? Enkel zeggen dat je je kinderen maar beter moet opvoeden is natuurlijk wel erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook je kinderen beter opvoeden en vroegtijdig ingrijpen als je ziet dat ze radicaliseren. Of je moet het allemaal best vinden wanneer je zoon zich ineens als een religieus-gehersenspoelde idioot begint te gedragen.
In dat kader raad ik trouwens ook nog dit artikel als leesvoer aan: NWS / Aanslagen in Frankrijk #91
Die vent is inmiddels net zo de weg kwijt als de onder zijn ogen geradicaliseerde zoon.
Als het een moeilijke puber was, had je alle opvoedtrucs in het boekje kunnen proberen, maar had niets geholpen. Sommige pubers trekken zich nu eenmaal niets aan van hun ouders.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook je kinderen beter opvoeden en vroegtijdig ingrijpen als je ziet dat ze radicaliseren. Of je moet het allemaal best vinden wanneer je zoon zich ineens als een religieus-gehersenspoelde idioot begint te gedragen.
Waarom moet ik daar een oplossing voor hebben? Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid van ouders? Ze zetten toch zelf koters op de wereld? Voed ze dan ook op. En loop je daarin vast, trek dan aan de bel en vraag hulp.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Islamitische ouders hier zo moeilijk grip op hun kinderen hebben is idd een groot probleem. Heb jij daar een oplossing voor? Enkel zeggen dat je je kinderen maar beter moet opvoeden is natuurlijk wel erg kort door de bocht.
Minder gelovig opvoeden, naar een gewone school sturen. Mogelijkheden zat.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Islamitische ouders hier zo moeilijk grip op hun kinderen hebben is idd een groot probleem. Heb jij daar een oplossing voor? Enkel zeggen dat je je kinderen maar beter moet opvoeden is natuurlijk wel erg kort door de bocht.
Misschien moeten die Islamitische ouders dan eens beter gaan integreren in onze samenleving.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wat onderwijs betreft, heb je zeker een punt. Zo'n Ibn Ghaldoun-school in Rotterdam was gewoon een broeinest van haat. De macht was daar in handen van salafisten, die leerlingen een boel intolerantie richting de westerse samenleving bijbrachten.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:46 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Minder gelovig opvoeden, naar een gewone school sturen. Mogelijkheden zat.
Deze vader dus niet, hè.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:49 schreef Loekie1 het volgende:
Vergeet niet dat veel van die ouders trots zijn dat hun kinders in Syrie vechten. Wat ze aan de buitenwereld zeggen is niet altijd de waarheid.
quote:
quote:Fanatiek bidden
Farid vertelde in november vorig jaar over zijn zoon. 'Hij droeg merkkleding, ging nooit naar de moskee. Ineens had hij versleten kleren aan. Ging fanatiek bidden, zelfs op school. Hij wilde altijd bij de politie werken. Die was de vijand geworden in zijn hoofd.' Hij zag dat zijn zoon omging met mannen met baarden. Die namen hem mee in een auto, gaven lezingen in onbestemde pandjes in Amsterdam.
Farid vroeg de huisarts Achraf gedwongen te laten opnemen. Dat kon de arts niet doen. Achraf was geen gevaar voor zichzelf of voor anderen. De arts belde de politie.
Vervolgens kwamen radicaliseringsdeskundigen van de gemeenten langs. Ze wilden met Achraf praten. Farid vroeg hun het paspoort van zijn zoon in te nemen. 'Ze zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ze hielden hem in de gaten. Dat was op Tweede Kerstdag. Op 29 december is hij met Turkish Airlines van Schiphol vertrokken, terwijl zijn paspoortnummer stond geregistreerd.'
http://www.volkskrant.nl/(...)n-in-syrie~a3833123/
Ik schuif de verantwoordelijkheid niet van de vader weg, ik ga slechts in de post van Loekie1quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dan nog blijft de vaag: waar was je, toen je kind moest worden opgevoed?
De anderen hebben het weer gedaan, dat is duidelijk. Dat van die huisarts kun je niet controleren, een huisarts heeft geheimplicht.quote:
Dit werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Falende instanties in Nederland dus.quote:
Als je wil dat ouders ingrijpen in dit soort situaties, moet je als autoriteiten ook meewerken op het moment dat zij dat doen. Deze vader heeft dat gedaan. Dat praat niet goed dat die jongen in Syrië zat, en ik heb al laten merken dat ik niet rouwig ben om zijn dood. Maar de schuld op zijn pa schuiven, in dit geval, is onterecht.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:55 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
De anderen hebben het weer gedaan, dat is duidelijk. Dat van die huisarts kun je niet controleren, een huisarts heeft geheimplicht.
Mwah, hij was eind december 2013 vertrokken. Dus toch ruim een jaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:17 schreef DeJori het volgende:
[..]
Hij heeft het niet erg lang volgehouden.
Sorry, over het jaartal heen gelezenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, hij was eind december 2013 vertrokken. Dus toch ruim een jaar.
Ik deel je opvatting. Dit artikel uit april 2014 is een goede weergave van de gang van zaken:quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:59 schreef DeJori het volgende:
[..]
Als je wil dat ouders ingrijpen in dit soort situaties, moet je als autoriteiten ook meewerken op het moment dat zij dat doen. Deze vader heeft dat gedaan. Dat praat niet goed dat die jongen in Syrië zat, en ik heb al laten merken dat ik niet rouwig ben om zijn dood. Maar de schuld op zijn pa schuiven, in dit geval, is onterecht.
Wat een triest verhaal zeg. Toch vraag ik me wel af waarom pa zijn paspoort en id-kaart niet gewoon heeft verstopt.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je opvatting. Dit artikel uit april 2014 is een goede weergave van de gang van zaken:
http://www.parool.nl/paro(...)-iets-overkomt.dhtml
Nou ja, hij was pas 17.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat is je idee hierbij dan? Dat we massaal gaan zitten rouwen?
Deze jongen heeft er zelf voor gekozen om zich haatdragend richting Nederland op te stellen en is uit zichzelf naar Syrië vertrokken.
Deze jongen was gelovig opgevoed en ging naar een Islamitische school?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:46 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Minder gelovig opvoeden, naar een gewone school sturen. Mogelijkheden zat.
Ja, want anders had de vader ook zelf de paspoort van zijn zoon kunnen innemen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:49 schreef Loekie1 het volgende:
Vergeet niet dat veel van die ouders trots zijn dat hun kinders in Syrie vechten. Wat ze aan de buitenwereld zeggen is niet altijd de waarheid.
Hij vertrouwde op die 'radicaliseringsdeskundigen' van de gemeente. Wat dat ook mag zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, want anders had de vader ook zelf de paspoort van zijn zoon kunnen innemen.
Er zou ook eens een goed woord uit jouw mond kunnen komen over moslims zeg.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:49 schreef Loekie1 het volgende:
Ik ben niet naief meer, dat is alles.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zou ook eens een goed woord uit jouw mond kunnen komen over moslims zeg.
Omdat je hier hoog van de toren blaast met betrekking tot de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar kennelijk heb je zelf ook - surprise, surprise - geen idee hoe je zoiets aan zou pakken.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom moet ik daar een oplossing voor hebben? Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid van ouders? Ze zetten toch zelf koters op de wereld? Voed ze dan ook op. En loop je daarin vast, trek dan aan de bel en vraag hulp.
Je bent negatief en achterdochtig.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:04 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben niet naief meer, dat is alles.
En waarop baseer je dat precies? Dat hij toch nog naar Syrië heeft kunnen vluchten? Vervalst paspoort misschien?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:03 schreef Elfletterig het volgende:
Het is triest dat je vertrouwt op instanties en een overheid die het vervolgens op schandalige wijze laten afweten.
Als je het topic even had doorgelezen, had je kunnen vaststellen dat ik mijn mening heb bijgesteld. Deze vader heeft wel degelijk bij instanties aan de bel getrokken, maar die hebben het feitelijk laten afweten.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:10 schreef Xa1pt het volgende:
Omdat je hier hoog van de toren blaast met betrekking tot de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar kennelijk heb je zelf ook - surprise, surprise - geen idee hoe je zoiets aan zou pakken.
Held op sokken die je bent.
Toch mooi dat er altijd weer figuren met hun grote bek klaarstaan om je terecht te wijzen ongeacht de machteloze en wanhopige strijd die je al langere tijd voert.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dan nog blijft de vaag: waar was je, toen je kind moest worden opgevoed?
Misschien dacht de betreffende marechaussee medewerker wel: beter kwijt dan rijkquote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vooral het feit dat de jongen doodleuk vanaf Schiphol naar Turkije kon vertrekken zonder dat er werd ingegrepen, is onbegrijpelijk.
Nee want pa zegt dat zijn paspoort geregistreerd was. Daarmee geeft hij aan dat hij wist dat zijn zoon iig zijn paspoort in zijn bezit had. Verder is het ontzettend triest voor die vader, het lijkt een oprechte gematigde man volgens het bericht.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En waarop baseer je dat precies? Dat hij toch nog naar Syrië heeft kunnen vluchten? Vervalst paspoort misschien?
Hoezo onbegrijpelijk? Moeten we mensen nu ook al preventief vast gaan zetten?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je het topic even had doorgelezen, had je kunnen vaststellen dat ik mijn mening heb bijgesteld. Deze vader heeft wel degelijk bij instanties aan de bel getrokken, maar die hebben het feitelijk laten afweten.
Vooral het feit dat de jongen doodleuk vanaf Schiphol naar Turkije kon vertrekken zonder dat er werd ingegrepen, is onbegrijpelijk.
Daar heeft pa om gevraagd en daar is mee ingestemd maar pas vlak voor hij al vertrokken was. Lezen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoezo onbegrijpelijk? Moeten we mensen nu ook al preventief vast gaan zetten?
Maar als je een vals paspoort koopt omzeil je dat toch weer?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee want pa zegt dat zijn paspoort geregistreerd was. Daarmee geeft hij aan dat hij wist dat zijn zoon iig zijn paspoort in zijn bezit had. Verder is het ontzettend triest voor die vader, het lijkt een oprechte gematigde man volgens het bericht.
Precies. Lekker laten gaan, dat tuig.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoezo onbegrijpelijk? Moeten we mensen nu ook al preventief vast gaan zetten?
Dat snap ik, maar dat is an sich geen reden om mensen vast te zetten. Dan moet er wel wat meer aan de hand zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daar heeft pa om gevraagd en daar is mee ingestemd maar pas vlak voor hij al vertrokken was. Lezen.
Als ik vandaag 10 mensen wil vermoorden dan kan dat ook. En als ik goed m'n best zou doen morgen ook nog wel. Als je mensen die vrijheid wil ontnemen kom je al vrij snel in een politiestaat terecht.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:21 schreef 16meter het volgende:
[..]
Precies. Lekker laten gaan, dat tuig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |