Eerst tafel dekken en krukjes uit de gangkast halen, want er waren maar zes stoelen bij
de eettafel en we waren met 11 mensen, Pa, Ma en 9 kinders.
De eettafel kon worden uitgeschoven, links en rechts, dan gingen de krukjes eromheen,
Pa en Ma hadden natuurlijk een stoel, 2 oudste broers ook en mijn twee oudste zussen,
de rest kreeg een krukje
Ieder had een eigen taak, ik als jongste moest de krukjes uit d gangkast halen en op hun
plek rond de tafel zetten, de rest van de zussen hadden als taak de tafel te dekken en
afwassen en afdrogen, samen met mijn moeder natuurlijk. Toen ik iets ouder was, was ik
aan de beurt voor afwassen of afdrogen, Degene die afdroogde moest ook alles op zijn
plek in de kasten zetten, degene die de afwasbeurt had moest ook de keuken dweilen.
Dat moest ook iedere avond, zonder uitzondering.
en dan om Klokslag zes uur eten! (en geen minuut eerder of later)
Was je te laat kreeg je als kind wel op je falie, maar als je niet ál te laat was, mocht je
nog wel mee eten.
Groente, Vlees Aardappeltjes.
Klein stukje vlees, hoe kleiner je was, hoe kleiner je stukje vlees, of worst als we Stampot
aten bijvoorbeeld. Vast menu voor ieder dag, Woensdag gehaktdag, Vrijdag Vis, in het begin
een stukje zalm uit een blikje, maar later werden dat Lekkerbekjes van de Visboer.
Bij Spinazie kreeg je altijd een hardgekookt ei, geen vlees. dat was mijn lievelingsgerecht
Bij bietjes altijd bloedworst, dat lustte ik niet, maar omdat de rest daar héél dol op was
werd dát dan nooit een probleem, want dat werd verdeeld, iedereen blij dat ik dat niet
lustte
In de Winter zag het menu er natuurlijk ietsje anders uit dan zomers, veel seizoengroentes natuurlijk
die waren goedkoper.
Hachee of Chilli Concarne kwamen zo héél af en toe voorbij.
Zoals bij de meeste hier, werd de groente stuk gekookt, vooral aan zo'n kwakkie lof of andijvie
had ik een hekel

maar je moest in elk geval ''een béétje'' eten, in het begin waren ze heel streng
maar later werd het iets soepeler, aangezien het bijna iedere avond hommelus was, omdat er altijd
wel één of twee kinderen tussen zaten die iets niet lustte. Soms kon je ook ongezien iets op het bord
van je zus schuiven. Bij Zuurkool mocht ik brood eten, want anders kreeg ik het niet weg, dan smeerde ik een hééééel dun laagje op een boterham en dan ging het nog nét.
Altijd zelfgemaakte toetjes, saroma vla, of échte eigengemaakte pudding, soms iets bijzonders
zoals bitterkoekjespudding en zomers zelfgemaakte griesmeelpudding met zelfgemaakte
bramensaus. die bramen werden in de duinen geplukt, mijn moeder maakte daar ook Jam van.
Macaroni of Nasi kwamen pas later, toen waren de meeste kinderen al het huis uit.
Spaghetti heb ik pas voor het eerst gegeten toen ik uit huis was.
Mijn vader had een ''doorgeefluik'' gemaakt
In de keuken zat een ingebouwde kast. In de woonkamer had hij een gat in de muur gemaakt,
keurig hoor met een deurtje en alles, als de tafel dan gedekt moest worden dan zette mijn moeder
de borden, bestek en de hele zooi in die kast vóor het deurtje, degene die de tafel moest denken
kon dan alles zó pakken en op tafel zetten. Na de borden, bestek etc. kwamen de pannen daar
te staan, die kwamen dan op tafel, aan schalen werd niet gedaan, gewoon pan op tafel

en
Moeder schepte je bord vol.
In het begin bidden vóór het eten, maar na de dood van mijn Oma hoefde dat ineens niet meer