Vandaag in de geschiedenis:
- 26 januari 1947: Vliegtuigongeluk bij Kopenhagen.
Een Douglas DC-3 PH-TCR van KLM is onderweg van Amsterdam naar Stockholm. Het gaat om een C-47A, een militair toestel waarvan na de Tweede Wereldoorlog veel van vrijkwamen voor de civiele markt.
PH-TCR werd in oktober 1946 in het Nederlands Luchtvaartuigregister ingeschreven en kwam zo in dienst bij de KLM.
Onderweg maakt het om 14:58 uur een stop in Kopenhagen.
Hier stappen 3 van de 7 passagiers uit het toestel en komen er 12 aan boord.
Om 15:31 uur vertrekt de DC-3 voor het stuk naar Stockholm.
Bij takeoff begint de DC-3 zeer snel te stijgen waarna het op een hoogte van 75-100 meter hoogte in een overtrektoestand raakt; de DC-3 valt naar links en stort loodrecht neer.
Brandweer, ambulance en vliegveldpersoneel snellen toe maar kunnen niets meer uitrichten; alle 16 passagiers en 6 bemanningsleden waren op slag dood.
Onder hen bevindt zich erfprins Gustaaf Adolf van Zweden die in Amsterdam was ingestapt.
Hij was in Nederland op jachtbezoek geweest bij Prinses Juliana en Prins Bernhard.
Hij was op dat moment tweede in de lijn van troonsopvolgers en de vader van de huidige Zweedse koning Karel XVI Gustaaf.
100.000 mensen wonen zijn begrafenis bij.
Ook aan boord was de bekende Amerikaanse operazangeres Grace Moore die die avond nog voor 4000 mensen een concert had gegeven in Kopenhagen.
Elvis Presley schijnt zijn beroemde landgoed Graceland naar haar vernoemd te hebben.
Ook aan boord was de Deense actrice Gerda Neumann.
Al snel bleek dat de crash te wijten viel aan de niet verwijderde klamp die de hoogteroer vast hield.
Hierdoor had de crew nooit controle over de DC-3 kunnen krijgen.
Een 19-jarige leerjongen had vergeten deze weg te halen en ook de crew van de DC-3 heeft niet gecontroleerd of alle klampen waren verwijderd.
Hierop werden de klampen van het hoogte- en richtingsroer met een kabel aan elkaar bevestigd zodat men nooit 1 kon vergeten. Ook werd er een felgekleurde wimpel aan bevestigd.
Foto van de betreffende Skymaster, genomen in 1946.
- 26 januari 1950: Een USAF Douglas C-54 Skymaster
(registratie 42-72469) is onderweg van Anchorage, Alaska naar Great Falls, Montana.
De Skymaster was 5 jaar oud en zou in 1948 als een van de eerste vliegtuigen voor de luchtbrug naar Berlijn worden gebruikt tijdens de Blokkade van Berlijn.
Aan boord bevinden zich 8 crew en 36 passagiers; waaronder 2 burgers.
2 uur na vertrek was de laatste communicatie met het vliegtuig.
Nadat de C-54 niet aankomt in Montana wordt een enorme zoekactie opgezet; 85 Amerikaanse en Canadese vliegtuigen en 7000 man personeel kammen een gebied van ruim 900.000 vierkante kilometer uit.
Tijdens deze zoektocht crashen nog 2 Amerikaanse en een Canadese C-47; hierbij vallen geen doden.
Het feit dat er niets werd gevonden en de vliegtuigen nodig waren voor de zoektocht naar een crash van een Convair B-36B bommenwerper werd op 20 februari de zoektocht officieel gestaakt.
Tot op de dag van vandaag is er geen spoor van de C-47 of haar passagiers gevonden...
YU-AHT in juni 1971 in Stockholm; een half jaar voor de crash.
- 26 januari 1972: JAT Yugoslav Airlines vlucht 367 is onderweg van Stockholm naar Belgrado, met stops in Kopenhagen en Zagreb.
De vlucht wordt uitgevoerd door een McDonnell Douglas DC-9-32
(YU-AHT); aan boord zijn 23 passagiers en 5 crew.
Een lid van de Kroätische Usta¨abeweging had een bom aan boord geplaatst; boven toenmalig Tsjecho-Slowakije explodeert deze waardoor de DC-9 in twee stukken (staartstuk en de voorste deel van de romp) 10 kilometer naar beneden storten en bij de gemeente Srbská Kamenice terecht komen.
27 inzittenden overleven de aanslag niet.
De enige overlevende is Vesna Vulović; een stewardess. Zij bevond zich in de staart van het toestel en werd door een voedselkar tegen haar stoel gedrukt; hierdoor werd zij niet het toestel uitgezogen.
Ze wordt door een Duitse man gevonden in het midden van het toestel.
Bij haar val liep zij een schedelbreuk op, 3 gebroken rugwervels en breekt ze haar beide benen.
Ze ligt 27 dagen in coma en is tijdelijk verlamd. Uiteindelijk herstelt ze weer volledig.
Haar val van ruim 10.000 meter is de hoogste val die een persoon ooit heeft overleefd zonder parachute.
Hiermee
staat zij in het Guinness Book of Records; in 1985 kreeg ze de award uit handen van Paul McCartney:
De ramp is erg omstreden; in de loop der jaren zijn er vele (complot)theorieën ontstaan over de oorzaak van de crash. Zo gaat er het verhaal dat de DC-9 zou zijn neergeschoten door een MiG gevechtsvliegtuig van de Tsjecho-Slowaakse luchtmacht. Het vliegtuig zou mogelijk problemen hebben gehad en hierom zijn gedaald in de buurt van militaire gebieden en werd daarom verward met een militair toestel.
De kleine crashsite zou dit bevestigen; vliegtuigen die op grote hoogte uit elkaar vallen komen vaak verspreid in een groot gebied terecht.
- 26 januari 1988: Rollout van de eerste Boeing 747-400 in Everett.
Op dezelfde dag is enkele kilometers verderop in Renton de rollout van de eerste Boeing 737-400.
De 747 krijgt de testregistratie N401PW mee vanwege haar Pratt & Whitney PW4056 motoren, later krijgt het de registratie N661US.
De -400 zal de best verkochte versie van de 747 worden.
Na deze kist zullen t/m 2009 nog 693 747-400's uit de Everett fabriek rollen; in totaal 442 -400's, 19 -400D, 40 -400ERF, 6 -400ER, 61 -400M en 126 -400F.
- 26 januari 1989:: Exact 1 jaar na de rollout van de eerste 747-400 wordt de eerste -400 afgeleverd.
N663US wordt aan Northwest Airlines geleverd. Op 9 februari maakt het de eerste commerciële vlucht voor een 747-400 van Minneapolis naar Phoenix.
Beide genoemde 747's (N661US en N663US) vliegen na exact 27/26 jaar nog steeds rond.
N661US vliegt over enkele uren vanuit Seoul terug naar Detroit en N663US maakt momenteel een militaire chartervlucht van Doha naar Frankfurt Hahn.
N661US, de prototype 747-400 en dus ook de eerste -400 eind vorig jaar in Minneapolis:
[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 26-01-2015 10:45:02 ]