abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148872075
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:17 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee dat is zo, niemand wordt gelovig geboren.
Dat mensen later gelovig worden komt omdat er geen rationele antwoorden zijn op bepaalde levensvragen.
Toch ben ik al gelovig zolang ik me kan herinneren, met mij meer mensen. En dat het komt omdat er geen rationele antwoorden zijn op vragen, altijd weer fijn als iemand anders me even komt vertellen dat ik echt zo denk, ook al beweer ik zelf anders.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148872086
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:14 schreef erodome het volgende:
Leuk dat jij dat vindt, maar de gemiddelde gelovige geloofd echt heilig dat het klopt. Het gaat dus niet mis bij die eerste alinea, dat is hoe het is.
Dan is het hoog tijd dat we daar eens verandering in aanbrengen. Dat gelovigen leren inzien dat hun religie maar een religie is, meer niet. Want, om het maar weer even on-topic te trekken, zoals hierboven al werd geschreven: wie zegt dat die vrouw om haar moslim-zijn werd aangevallen? Wie weet was ze maar een toevallig slachtoffer en riepen de daders alleen wat onaardige dingen omdat ze in de gaten hadden dat ze moslim is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:14 schreef erodome het volgende:
Als de islam zich dat af mag vragen mag het westen dat ook, dan mag je je ook afvragen waarom er terroristische aanslagen zijn en het dan ook eens echt eerlijk van die kant bekijken. Maar dat doen we maar niet toch elfje, je mening is zo eenzijdig als de pest hierin.
Mijn mening is er eentje die het opneemt voor de normen en waarden die hier in Europa gelden. Let wel: het zijn migranten vanuit moslimlanden die zich hier vestigen. We verwachten gewoon meer aanpassingsvermogen van die groepen, heel simpel.
pi_148872114
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:12 schreef Hathor het volgende:

[..]

Oost Europees truukje wellicht?
Jup. Stond vorig jaar in de krant :P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_148872172
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dan is het hoog tijd dat we daar eens verandering in aanbrengen. Dat gelovigen leren inzien dat hun religie maar een religie is, meer niet. Want, om het maar weer even on-topic te trekken, zoals hierboven al werd geschreven: wie zegt dat die vrouw om haar moslim-zijn werd aangevallen? Wie weet was ze maar een toevallig slachtoffer en riepen de daders alleen wat onaardige dingen omdat ze in de gaten hadden dat ze moslim is.
Veel plezier ermee, gaat vast lukken, want mensen staan bekend om hun wereldbeeld zo makkelijk weg te kunnen schuiven.

Voor mij staat religie niet hoger dan andere levensovertuigingen, ik zie het verschil niet zo. Je kan het evt over het georganiseerd zijn hebben, maar dat kan met andere levensovertuigingen ook.

quote:
Mijn mening is er eentje die het opneemt voor de normen en waarden die hier in Europa gelden. Let wel: het zijn migranten vanuit moslimlanden die zich hier vestigen. We verwachten gewoon meer aanpassingsvermogen van die groepen, heel simpel.
Jij verwacht meer aanpassing van ze, ik verwacht gewoon dat ze zich aan de wet houden en hun eigen broek op houden.
Al met al blijft het erg gek om dit soort dingen te zeggen als reactie op een willekeurig iemand die wordt aangevallen/lastig gevallen.
Je bent het toch wel met me eens dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de ellende van anderen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148872220
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Toch ben ik al gelovig zolang ik me kan herinneren, met mij meer mensen. En dat het komt omdat er geen rationele antwoorden zijn op vragen, altijd weer fijn als iemand anders me even komt vertellen dat ik echt zo denk, ook al beweer ik zelf anders.
Prima, jouw feestje.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 13:25:10 #256
198365 Morendo
The Real Deal
pi_148872256
Geloofwaardig. :')
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_148872300
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:23 schreef Specularium het volgende:

[..]

Prima, jouw feestje.
Snap dat het hier niet de plaats is om er verder op in te gaan. Maar wat je zegt klopt dus niet bij veel mensen. Kan het dan zo zijn dat je conclusie niet klopt?

Ik vind dat soort opmerkingen altijd een beetje irritant, andersom gebeurd dit precies hetzelfde trouwens, dat er redenen worden bedacht waarom de ander fout zit met zijn gedachtegang. Het kan nooit eens zijn dat ze denken dat dat om wel rationele redenen komt, of zonder gaten die gevuld moeten worden of wat dan ook. Altijd maar de behoefte om de groep die anders denkt(geloof vs ongeloof) weg te zetten, het is jammer en komt welke discussie dan ook niet ten goede.
pi_148873533
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:59 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Dat vind jij
Maar ik heb het over iemand die Islam verafschuwd en een moslima kwaad wil doen
Iemand in dit topic (paar pagina's terug) vertelde dat zijn zus (niet hoofddoekdragende) bespuugd werd om haar geloof

Iedereen met een arabisch uitziende uiterlijk kan met dit soort dingen te maken krijgen
Als een moslima niet herkenbaar is als zodanig hoe kunnen ze dan weten dat ze er een is?

De moslimhaat is niet uit de lucht komen vallen. Ik heb nog een tijd meegemaakt dat er niet zo´n sterke afkeer was.
De goeden moeten helaas ook hier onder de slechte lijden, maar de hoofddoeken kwestie is echt vanaf vrij snel echt wel een hekel punt geweest dat je niet weg kunt poetsen.
Ik denk dat als moslims niet als zodanig herkenbaar zo massaal aanwezig waren, niemand een bezwaaer had tegen mensen met een arabisch uiterlijk op zich.

Overigens is ook al genoemd dat een dergelijke hinderlaag, vrouw met baby in de problemen bekend is en elk slachtoffer dat stopt ondergaat hetzelfde lot, niet alleen een moslima, en het is de vraag in hoeverre er werkelijk iets over gezegd is.

Wat betreft religie, ik ben ook erg tegen indoctrinatie. Als een geloof zo goed is komen mensen er vanzelf wel op af. Dan hoef je niet meteen gedoopt of een bepaald boek uit je kop te kennen.
De bangmakerij voor de hel is al helemaal van de zotte. En dat gaat op voor alle geloven.
Het is natuurlijk ooit ontstaan uit een soort idealisme (en hygiëne regels waren ook niet overbodig als er geen koelkast is) en men wilde gewoon uiteindelijk een soort van goede mens en samenleving, maar het is gewoon uitgegroeid tot iets absurds in sommige gevallen. De mens als mak schaap dat maar tot alles aangezet kan worden dat zogenaamd van God komt.
De mens die verboden wordt om vrij te denken. Er moeten antwoorden komen zoals het in een boek staat en geen enkele vrije interpretatie daarop is mogelijk. Dat kom je tegen in bepaalde fanatieke stromingen (van elk geloof).

Van mij mag elk mens een leidraad kiezen zoals hij of zijn blieft, maar het opleggen aan en ander vind ik dus kwalijk.
Er is een verschil tussen een kind ook meenemen naar een gebedsruimte en bijeenkomsten tussen eensgezinden en het bewust onderwijzen in de leer (zonder dat het dieper kennis mag maken met andere geloven bv).
Dat scholen met de bijbel zijn afgeschaft is zie ik als een vooruitgang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 20-01-2015 15:55:55 ]
pi_148873950
Heel ander verhaal, maar als je bv "De as van Angela" leest, dat over katholieken en protestanten gaat, zul je als zien wat geloof en bangmaken voor de hel teweeg brengt in een kind als het zo overduidelijk deel is van zijn omgeving en scholing.
In het tweede boek van de schrijver, als hij al volwasen is en in Amerika zit, speelt het nog door. Zo´n sterke invloed heeft dat gehad. En ik denk dat een heleboel gelovigen daar mee zitten. Het is geworteld.

Want het is niet zo dat geloven op zich slecht is. Maar hoe (en of) het er in gestampt wordt en geloof soms wordt geuit en gebruikt.
Mijn zus heeft de Koran gelezen en komt toch met heel andere interpretaties van dingen dan sommige moslims.
Als ik de bijbel lees, kom ik ook met heel andere interpretaties dan de meeste kerkelijken.
Zoals in David, een stuk dat in mijn ogen zuiver over een homo koning gaat die mooie homo mannen om zich heen verzamelde en met zijn favoriete homo er vandoor ging....

Maar goed, willen we wel dat het een discussie over geloof en geloven op zich wordt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')