Jahweh is dan ook de naam van god, niet van een profeet. Er zijn wel vele namen die gebruikt worden uit de geloofsboeken, ook van profeten. Jezus geld hetzelfde voor, dat is ook geen profeet, maar de vleesgeworden god.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Vreemd trouwens dat Moslims zo'n moeite hebben met een portret van Mohammed. Terwijl de naam Mohammed wel heel veel voorkomt. In de Joodse traditie is juist het noemen van de naam een taboe. Jahweh mocht niet worden uitgesproken, maar werd Adonai (mijn heer). En in de Christelijke wereld heet ook bijna niemand Jezus.
On topic: als je Mohammed kissing intikt in google krijg je wellicht deze poster, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het om Mohammed (Vrede zij met hem) de profeet gaat, omdat zoals ik al zei ook veel gewone burgers Mohammed heten. Ik vind de man bv wel iets weghebben van Mohammed Ali, op een paar spierbundels na.
Hoe ouders hun kinderen opvoeden moeten ze zelf weten. Scholen mogen neutraal zijn ja, geloof etc. kan in maatschappijleer les waarin men alles behandelt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel goed ook meteen alle gelovige scholen per heden opdoeken. Verder geloofsindoctrinatie voor kinderen onder de 18 verbieden en alleen algemeen kennis laten maken met alle geloven door middel van de openbare scholen. Pas na je 18e mag je naar kerken/ moskeeen/ tempels/ synagogen gaan.
Maar waarom is een portret zo'n taboe, als hetquote:Op woensdag 14 januari 2015 16:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Jahweh is dan ook de naam van god, niet van een profeet. Er zijn wel vele namen die gebruikt worden uit de geloofsboeken, ook van profeten. Jezus geld hetzelfde voor, dat is ook geen profeet, maar de vleesgeworden god.
Volgens mij mogen er helemaal geen levende wezens afgebeeld worden, omdat alleen de juiste schepper aanbeden mag worden. Gaat dus niet eens perse alleen over de profeet.quote:Op woensdag 14 januari 2015 17:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Maar waarom is een portret zo'n taboe, als het
a) "slechts" om een profeet gaat
en
b) Hij wel een naam heeft die veel gewone moslims dragen.
Je mag de naam dus wel uitspreken.
Of kunnen die moslims niet zo mooi tekenen, zodat het automatisch een belediging wordt.
Het is wel iets van de laatste jaren, dit taboe.quote:Op woensdag 14 januari 2015 17:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Volgens mij mogen er helemaal geen levende wezens afgebeeld worden, omdat alleen de juiste schepper aanbeden mag worden. Gaat dus niet eens perse alleen over de profeet.
Alleen zijn er zat afbeeldingen van de profeet in de geschiedenis te vinden, ook uit de oude islamitische rijken. Het lijkt mij erop dat het wel een taboe was, maar geen strikt verbod.
Wel op beledigen, niet op gewoon afbeelden.
Maar simpelweg, de profeet is gewoon een mens, het is geen god of wat dan ook. Hij wordt als een geliefd mens gezien en dat levert wat extra gevoeligheid op als je hem afbeeld, maar het blijft een mens. Die naam dus aan kinderen geven heeft gewoon niets met deze discussie te maken.
Ook uit Southpark: moslims mogen Mohammed niet afbeelden; niet-moslims mogen dat wel.quote:Op woensdag 14 januari 2015 17:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het is wel iets van de laatste jaren, dit taboe.
Want Southpark had een aantal jaren geleden Mohammed (vzmh, de profeet dus) afgebeeld, samen met geloof ik Shiva, Boedda en Jezus. En er kraaide niemand naar.
Er is gewoon iets opgefokt de laatste jaren. Net als bij de Deense cartoon.
Ze zijn toch ook gewoon het gesprek aangegaan? Alleen omdat er uit die gesprekken is gekomen dat de poster weggehaald moet worden negeren we dat stuk maar even met zijn allen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:57 schreef KingRadler het volgende:
Minister Asscher van Sociale Zaken noemt het zomaar verwijderen van de Charlie Hebdo poster op een school in Heemskerk een 'gemiste kans'.
De minister had liever gezien dat de school in gesprek was gegaan met ouders en leerlingen. Nu besloot de school de poster te verwijderen en een uitgebreide excuusbrief te schrijven. Leerlingen gaven aan gekwetst te zijn door de poster.
Asscher zegt wel dat iedere school op zijn eigen manier om moet gaan met de gebeurtenissen in Parijs. 'Ook dat is vrijheid', stelt Asscher.
Ik stel voor ook plaatjes van ontplofte lijken op de school op te hangen, als ze het niet snappen worden de posters mischien verwijderd tho.quote:Op woensdag 14 januari 2015 08:52 schreef sanger het volgende:
Dus omdat de kindjes het niet snapten wordt de poster verwijdert.... Hmmmm, ik dacht dat een school juist mensen iets moest leren/bijbrengen. Was een ideaal moment geweest om iets constructiefs te doen als gevolg van de gebeurtenissen in Parijs...
Is slachtofferhulp al aanwezig op de school?quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:17 schreef maryen65 het volgende:
Excuusbrief
De directie van de school heeft een excuusbrief verstuurd aan de ouders:
Beste ouders,
Vandaag is er tot onze spijt door een docent een poster opgehangen die aanstootgevend was en absoluut niet past in het beleid van de school.
Direct nadat een aantal leerlingen daarover hebben geklaagd heeft de directie ingegrepen en is de poster verwijderd en de docent ernstig aangesproken.
Daarnaast is de teamleider naar alle klassen gegaan om duidelijk te maken dat er een ernstige fout is gemaakt door een individuele actie van een docent en dat de directie haar excuses aanbiedt aan allen. De docent heeft zijn diepe spijt betuigd en aangegeven dat hij absoluut niemand wilde kwetsen. Hij wilde alleen solidair zijn met de slachtoffers in Parijs.
Daar waar nodig hebben er gesprekken plaatsgevonden op school met leerlingen zodat ze hun verhaal kwijt konden. Ook in de klassen is er aandacht geweest voor de gebeurtenissen in Parijs.
Ik hoop u voldoende geīnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Marleen Lemstra
Directeur Kennemer College VMBO/PRO
Jezus gewoon op de knieën voor die moslims. Goh waar zou die moslim haat nu vandaan komen
Van dat namaak twitter account gehaald zeker.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:17 schreef maryen65 het volgende:
Excuusbrief
De directie van de school heeft een excuusbrief verstuurd aan de ouders:
Beste ouders,
Vandaag is er tot onze spijt door een docent een poster opgehangen die aanstootgevend was en absoluut niet past in het beleid van de school.
Direct nadat een aantal leerlingen daarover hebben geklaagd heeft de directie ingegrepen en is de poster verwijderd en de docent ernstig aangesproken.
Daarnaast is de teamleider naar alle klassen gegaan om duidelijk te maken dat er een ernstige fout is gemaakt door een individuele actie van een docent en dat de directie haar excuses aanbiedt aan allen. De docent heeft zijn diepe spijt betuigd en aangegeven dat hij absoluut niemand wilde kwetsen. Hij wilde alleen solidair zijn met de slachtoffers in Parijs.
Daar waar nodig hebben er gesprekken plaatsgevonden op school met leerlingen zodat ze hun verhaal kwijt konden. Ook in de klassen is er aandacht geweest voor de gebeurtenissen in Parijs.
Ik hoop u voldoende geīnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Marleen Lemstra
Directeur Kennemer College VMBO/PRO
Jezus gewoon op de knieën voor die moslims. Goh waar zou die moslim haat nu vandaan komen
De brief staat op de website van de telegraafquote:Op woensdag 14 januari 2015 17:05 schreef Eenskijken het volgende:
is die excuusbrief geen hoax? Wtf...
ernstig aangesproken
ernsitge fout
diepe spijt
what the hell? We hebben het hier wel over een gebeurtenis waarbij 12 mensen zijn doodgeschoten die alleen maar een fucking cartoon hebben gemaakt.
dit kan toch niet waar zijn dat de school hierop zo reageert?
Dar noem je ook een krant:quote:Op woensdag 14 januari 2015 19:23 schreef maryen65 het volgende:
[..]
De brief staat op de website van de telegraaf
Is dat wel of niet een echt accountquote:Op woensdag 14 januari 2015 19:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dar noem je ook een krant:
https://twitter.com/MarleenLemstra
Er staat #parodiequote:Op woensdag 14 januari 2015 19:32 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Is dat wel of niet een echt account
Je zult in zo'n gezin opgroeien.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:25 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Als mijn kind op die school zat had ik hem er direct afgehaald
Niet echt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 19:32 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Is dat wel of niet een echt account
Ja, ook ouders van moslimkinderen hebben principes en proberen die over te brengen op hun kinderen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:39 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik heb mijn principes en die (probeer) ik over te dragen op mijn kinderen. Doet iedere ouder denk ik.
Ja die zijn natuurlijk belangrijkerquote:Op woensdag 14 januari 2015 19:37 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Ja, ook ouders van moslimkinderen hebben principes en proberen die over te brengen op hun kinderen.
Gemiste kans idd.quote:Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef Etcetera het volgende:
Uitstekend moment om dus eens een aantal lessen aan vrijheid van meningsuiting te besteden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |