abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:44:44 #1
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_148665715
De directie van het Kennemer College in Heemskerk heeft een door een docent opgehangen Charlie Hebdo-poster van een zoenende moslim met een cartoonist op deze school laten verwijderen.

Dit nadat voornamelijk moslimleerlingen erover hadden geklaagd. „Ze reageerden er erg emotioneel op en hebben de poster als kwetsend ervaren. We hebben het over kinderen van 12 tot en met 15 jaar van beroepsgerichte vmbo-opleidingen die de Franse tekst (l’amour plus fort que la haine - liefde is sterker dan haat) niet begrepen.

Zij zien de nuances niet en ervaren de afbeelding, die in een krant stond, als kwetsend voor hun geloof”, licht directrice Marleen Lemstra toe. Maar lang niet alle ouders zijn blij met de actie van de directie en hebben zich hierover beklaagd bij de school.

UPDATE: Minister Asscher van Sociale Zaken noemt het zomaar verwijderen van de Charlie Hebdo poster op een school in Heemskerk een 'gemiste kans'.
De minister had liever gezien dat de school in gesprek was gegaan met ouders en leerlingen. Nu besloot de school de poster te verwijderen en een uitgebreide excuusbrief te schrijven. Leerlingen gaven aan gekwetst te zijn door de poster.

Asscher zegt wel dat iedere school op zijn eigen manier om moet gaan met de gebeurtenissen in Parijs. 'Ook dat is vrijheid', stelt Asscher.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ool_Heemskerk__.html

[ Bericht 21% gewijzigd door KingRadler op 14-01-2015 16:58:31 (Update) ]
pi_148665755
Ze ervaren het alleen als kwetsend omdat ze hebben geleerd het als kwetsend te ervaren. Conditionering.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_148665762
Je verwacht het niet. :')
pi_148665766
Waarom is dit nieuws? Leerlingen vinden het niets dus gaat het weg. Prima.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_148665783
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:47 schreef DroogDok het volgende:
Ze ervaren het alleen als kwetsend omdat ze hebben geleerd het als kwetsend te ervaren. Conditionering.
Dat is met alles zo wat je als kwetsend ervaart.
pi_148665813
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:47 schreef DroogDok het volgende:
Zo is het en niet anders, maarja krijg dat maar eens uit het systeem. Dit gaat generatie op generatie.
pi_148665828
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:44 schreef KingRadler het volgende:
De directie van het Kennemer College in Heemskerk heeft een door een docent opgehangen Charlie Hebdo-poster
Ik las dat de directie een docent had opgehangen ;(
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:52:18 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_148665835
Dus omdat de kindjes het niet snapten wordt de poster verwijdert.... Hmmmm, ik dacht dat een school juist mensen iets moest leren/bijbrengen. Was een ideaal moment geweest om iets constructiefs te doen als gevolg van de gebeurtenissen in Parijs...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_148665848
De school heeft gelijk. Stel je voor zeg, als die moslimkinderen dat niet willen dan kan dat niet.
pi_148665868
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:49 schreef Chadi het volgende:

[..]

Dat is met alles zo wat je als kwetsend ervaart.
Jammer alleen dat de een dikkere huid heeft dan de ander, die lange tenen mogen wel eens wat ingekort worden.
pi_148665884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:54 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Jammer alleen dat de een dikkere huid heeft dan een ander, die lange tenen mogen wel eens wat ingekort worden.
Dan moet je vrijheid van meningsuiting absoluut maken. Dus iemand om welke mening dan ook nooit vervolgen.
pi_148665893
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:55 schreef Chadi het volgende:

[..]

Dan moet je vrijheid van meningsuiting absoluut maken. Dus iemand om welke mening dan ook nooit vervolgen.
Er is een grens bij smaad en racisme bijvoorbeeld, dat lijkt mij een prima grens die al reeds bestaat.
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:55:46 #13
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_148665896
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:44 schreef KingRadler het volgende:
We hebben het over kinderen van 12 tot en met 15 jaar van beroepsgerichte vmbo-opleidingen die de Franse tekst (l’amour plus fort que la haine - liefde is sterker dan haat) niet begrepen.

Zij zien de nuances niet en ervaren de afbeelding, die in een krant stond, als kwetsend voor hun geloof.
Is dat niet meteen het hele probleem?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_148665924
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:55 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Er is een grens bij smaad en racisme bijvoorbeeld, dat lijkt mij een prima grens die al reeds bestaat.
Die grens is nooit objectief. Dus moet je geen grens hebben.
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:58:14 #15
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_148665929
ik vind dat de school heel minachtend denkt over de kinderen.
omdat ze stom zijn snappen ze de poster niet en moet het weg.
pi_148665936
Ik vind het wel een verschil of iemand een obscuur cartoonblaadje koopt waarvan hij weet dat hem zich beledigd laat voelen om vervolgens beledigd te raken, of dat kinderen die op die school moeten zijn vanwege de leerplicht dat opgedrongen krijgen zonder dat dit iets met het onderwijs te maken heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:59:32 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_148665942
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:55 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Jup, en de poster verwijderen is dan de ultieme VMBO oplossing.
Als in, het is totaal zinloos :') .
  woensdag 14 januari 2015 @ 08:59:33 #18
65960 sanger
pi_148665943
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:54 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Jammer alleen dat de een dikkere huid heeft dan de ander, die lange tenen mogen wel eens wat ingekort worden.
Dat is niet zo jammer. Het is zo jammer dat van een verwacht wordt dat die lange tenen hefet, terwijl de ander het zelf niet heeft :P
  Redactie Frontpage woensdag 14 januari 2015 @ 09:00:29 #19
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_148665959
Uitstekend moment om dus eens een aantal lessen aan vrijheid van meningsuiting te besteden.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:00:42 #20
65960 sanger
pi_148665962
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het wel een verschil of iemand een obscuur cartoonblaadje koopt waarvan hij weet dat hem zich beledigd laat voelen om vervolgens beledigd te raken, of dat kinderen die op die school moeten zijn vanwege de leerplicht dat opgedrongen krijgen zonder dat dit iets met het onderwijs te maken heeft.
De cartoon heeft een boodschap, die imo alleen maar verbroederend kan werken. En dat komt het onderwijs ten goede, want je wilt niet weten wat voor groepjesvorming er in het onderwijs te vinden is....
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:00:44 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_148665964
Gaat natuurlijk ook nergens over, dat gewoon ophangen. Was een mooi moment geweest om in de klas een discussie te voeren over een dergelijke tekening, had je als docent gelijk de 'domme' leerlingen uit kunnen leggen wat de tekening precies inhoudt.
pi_148665980
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:57 schreef Chadi het volgende:

[..]

Die grens is nooit objectief. Dus moet je geen grens hebben.
Racisme en smaad zijn wel objectief, de emoties om een cartoon niet.
pi_148665993
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:59 schreef Weltschmerz het volgende:
School moet kinderen voorbereiden op deelname in de maatschappij. Cartoons zijn onderdeel van de maatschappij.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_148666050
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:01 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Racisme en smaad zijn wel objectief, de emoties om een cartoon niet.
Racisme is net zo objectief als het gevoel wat een plaatje oproept. De interpretatie is per persoon verschillend namelijk. Ook de interpretatie van het plaatje of een ander plaatje.
pi_148666053
Zo'n poster heeft niks op een school te zoeken. Politiek bedrijven doen je maar in je eigen tijd.
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:06:15 #26
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_148666059
Er wordt teveel naar die moslimkinderen geluisterd op onze scholen en dit gaat de verkeerde kant op. Scholen horen niet te censureren maar te informeren. Helaas lijkt het erop dat scholen te bang zijn om hun eigen leerlingen iets bij te brengen.

Dit gaat echt verkeerd, deze kinderen wordt nu geleerd dat ze niet hoeven na te denken maar moeten klagen om hun zin te krijgen. Die ze dan dus ook nog gegeven wordt.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:07:42 #27
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_148666084
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Zo'n poster heeft niks op een school te zoeken. Politiek bedrijven doen je maar in je eigen tijd.
Ooit van maatschappijleer gehoord? Zal je weinig interesseren waarschijnlijk met je grijze wolven ui.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_148666142
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Gelovigen hebben ook niks te zoeken op een school.
Of eigenlijk hebben die nergens wat te zoeken, maar al helemaal niet op een school :')
blablablablablablablablablablablablablabla
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:10:35 #29
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_148666145
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 08:55 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ja dat is vaak het probleem. Ze zijn zo dom als het maar kan en missen daardoor alle capaciteiten om zich te verwoorden en grijpen daarom naar de gemakkelijke oplossing, aggressief worden.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_148666205
Ik vind het wel goed; blijkbaar is er een dialoog op gang gekomen en zijn ze er samen goed uitgekomen. Dit lijkt me de enige juiste manier om tot elkaar te komen en fundamentalisme (van beide kanten!) te voorkomen. De school heeft wat dat betreft goed gehandeld!
pi_148666213
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef sanger het volgende:

[..]

De cartoon heeft een boodschap, die imo alleen maar verbroederend kan werken. En dat komt het onderwijs ten goede, want je wilt niet weten wat voor groepjesvorming er in het onderwijs te vinden is....
Dat weet ik niet, maar het verbroederend werken is op geen enkele manier een criterium voor een cartoon.

Het probleem met die benadering van de vrijheid van meningsuiting inzake Mohammedcartoons is niet dat een moslim zich beledigd voelt. Dat zou immers te voorkomen zijn door het blaadje gewoon niet te kopen en in te kijken. Wat zo'n moslimextremist wil is dat mij en alle anderen de negatieve mening van de cartoonist over de profeet onthouden wordt. Die bemoeit zich dus met iets waar die geen belanghebbende in is, anders dan dat hij zijn mening wil opdringen door die van anderen onmogelijk te maken.

Maar nu heb je dus ouders die vinden dat die cartoon daar moet hangen, en die doen eigenlijk hetzelfde. Die zijn ook geen belanghebbende in de zin van een legitiem belang. Niets belet hen om kennis te nemen van die cartoon, en niets belet hen om die cartoon aan hun kinderen te laten zien. Die ouders willen bepalen wat andere kinderen te zien moeten krijgen, die willen een mening opgedrongen zien aan andermans kinderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_148666267
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef Etcetera het volgende:
Uitstekend moment om dus eens een aantal lessen aan vrijheid van meningsuiting te besteden.
Het is toch ook de vrijheid van meningsuiting om te uiten dat je het niet zo fijn vindt? Zelfs vragen of het weg mag valt onder de vrijheid van meningsuiting.

Wat is dat toch met die eenzijdige vrijheid van meningsuiting waar nu zo over gebruld wordt, vrijheid van meningsuiting, maar wel echt alleen wanneer het de toegestane mening is!

De school had hier anders mee om kunnen gaan, het is een opening om eens een goed gesprek met z'n allen te houden idd, maar dat moet niet gaan over je moet overal maar je mond over houden als je iets niet leuk vindt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148666272
quote:
Nee stel je voor dat kinderen wat leren over actuele zaken......
pi_148666278
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:07 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Ooit van maatschappijleer gehoord? Zal je weinig interesseren waarschijnlijk met je grijze wolven ui.
Bij maatschappijleer behandel je alles. Van links tot rechts, van boven tot onder maar goed jij speelt liever op de man in. Ik hou de eer aan mijzelf en sta liever boven dat niveau.
pi_148666284
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is toch ook de vrijheid van meningsuiting om te uiten dat je het niet zo fijn vindt? Zelfs vragen of het weg mag valt onder de vrijheid van meningsuiting.

Wat is dat toch met die eenzijdige vrijheid van meningsuiting waar nu zo over gebruld wordt, vrijheid van meningsuiting, maar wel echt alleen wanneer het de toegestane mening is!

De school had hier anders mee om kunnen gaan, het is een opening om eens een goed gesprek met z'n allen te houden idd, maar dat moet niet gaan over je moet overal maar je mond over houden als je iets niet leuk vindt.
De school is in deze ook fouter dan de klagende leerlingen.
pi_148666304
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:10 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Gelovigen hebben ook niks te zoeken op een school.
Of eigenlijk hebben die nergens wat te zoeken, maar al helemaal niet op een school :')
Oke, laten we de leerplicht dan maar afschaffen en alleen mensen toelaten die voldoen aan jouw eisen.
  Redactie Frontpage woensdag 14 januari 2015 @ 09:18:43 #37
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_148666311
quote:

[..]

Ik was wat kort door de bocht :P Ik denk dat als de docent de poster had meegenomen in de les, die had laten zien en, zoals jij zegt, het gesprek was aangegaan, dat de beste manier was geweest.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_148666340
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:16 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Nee stel je voor dat kinderen wat leren over actuele zaken......
Als je wilt dat ze iets leren, voer je een discussie ipv een spotprent ophangen en weglopen.
pi_148666346
Rekening houden met tere zieltjes :|W
Gemiste kans weer dit.

Lekker ophangen in het maatschappijleer lokaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_148666363
Het is ook wel een beetje kinderachtig gedrag om die poster op te hangen. Zo van, kijk ons eens tegendraads doen onder het mom vrijheid van meningsuiting.
L2B's Mixcloud
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:22:57 #41
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_148666388
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:21 schreef Lucky2Bastard het volgende:
Het is ook wel een beetje kinderachtig gedrag om die poster op te hangen. Zo van, kijk ons eens tegendraads doen onder het mom vrijheid van meningsuiting.
Dat wel... als ie er allang hing soit.
Maar nu is het wel opzoeken, alhoewel dat ik wel vind dat ie er moet kunnen hangen.
Als we met zn allen gaan toegeven aan de islam kunnen we net zo goed meteen al het Kalifaat uitroepen hier in Europa.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_148666391
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:20 schreef Red_85 het volgende:
Rekening houden met tere zieltjes :|W
Dat deden de jihadisten in Parijs ook niet en je ziet waar dat toe heeft geleid...
pi_148666394
Dat die leraar nog zijn excusus moest gaan aanbieden ook...
pi_148666409
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:18 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Oke, laten we de leerplicht dan maar afschaffen en alleen mensen toelaten die voldoen aan jouw eisen.
klinkt als een prima plan ^O^
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_148666425
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef kwiwi het volgende:
Gaat natuurlijk ook nergens over, dat gewoon ophangen. Was een mooi moment geweest om in de klas een discussie te voeren over een dergelijke tekening, had je als docent gelijk de 'domme' leerlingen uit kunnen leggen wat de tekening precies inhoudt.
Beste idee.
pi_148666450
Moslims die dit soort prenten afkeuren vind ik eigenlijk vrij normaal, al met al staat daar wel de profeet te bekken met een andere man. Kan er een leuke tekst bij staan, maar toch.
Zolang het alleen bij een klacht blijft vind ik er dan ook niets mis mee dat er wat van gezegd wordt.

Wat ik veel raarder vind is dat ik nu figuren ineens met charlie habdo zie weglopen van wie ik zeker weet dat ze een pleurishekel aan dat blad hadden gehad als dit niet gebeurd was.
Dat die mensen wat gebeurd is afschuwelijk vinden en vinden dat die mening die zo zwaar tegen die van hun ingaat vrij gezegd moet kunnen worden snap ik helemaal, maar niet dat zoveel nu ineens charlie habdo fan zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:27:27 #47
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148666475
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:07 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Dat van is dan ook een abominatie vorr de vrije samenleving. Negen van de tien keer heb je zo'n linkse rakker en als je geluk hebt is het een D66'er maar rechtser wordt het nooit.

Die zet je dan voor een klas nog te vormen kinderen van 14, 15 en ga je die ideeën opleggen. Want ik heb er nog geen gezien die objectief informeert.

Lekker kinderen van jongs af aan indoctrineren. Walgelijke bezigheid, dat zouden ze nou af moeten schaffen.

Net als ze dit af moeten schaffen, als je als leraar dit soort statements wil maken doe je dat maar thuis. Het schoolgebouw moet een zo objectief mogelijke instantie zijn vind ik. Als je je kind nou naar een christelijke of islamitische school stuurt, kies je er zelf voor, dat is wat anders. Openbaar hoort vrij van geloof of politiek te zijn.
Laffe huichelaar
  woensdag 14 januari 2015 @ 09:29:44 #48
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148666524
quote:

[..]

Daarbij is het dus helemaal de taak van de docent niet om zijn mening op te leggen aan leerlingen. Laat hij het lekker bij de feiten houden
Laffe huichelaar
pi_148666627
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:22 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dat wel... als ie er allang hing soit.
Maar nu is het wel opzoeken, alhoewel dat ik wel vind dat ie er moet kunnen hangen.
Als we met zn allen gaan toegeven aan de islam kunnen we net zo goed meteen al het Kalifaat uitroepen hier in Europa.
Als je er op tegen bent lijkt mij het ophangen van een poster die nergens iets mee te maken heeft, niet de juiste manier om je gelijk te halen. Op deze manier maak je het juist erger. Nu scheren ze iedereen over een kam.

Als je gelovig bent en je ziet een poster van Jezus die met twaalf kleurpotloden in zijn reet op een poster afgebeeld staat, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je daar een opmerking over maakt.
L2B's Mixcloud
pi_148666769
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:25 schreef erodome het volgende:
al met al staat daar wel de profeet te bekken met een andere man.
Nergens staat dat het de profeet is.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')