Je haalt het onderzoek aan dat je zegt dat fout is maar geef niet het onderzoek dat die fout zou aantonen, dat is vreemd als je jouw punt wil aantonen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 21:59 schreef crystal_meth het volgende:
Het idee dat stofdeeltjes met radon-dochters gevaarlijker zijn dan vrije radon dochters is een theorie die gebaseerd op het werk van martell, een technieker zonder medische opleiding. Zijn "studie" ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC393580/) wordt overal (in Amerikaanse literatuur) aangehaald, maar is fout. Europese studies tonen aan dat de vrije radon dochters gevaarlijker zijn.
Martell claimt trouwens dat alle longkanker veroorzaakt wordt door radon. Volgens zijn theorie zou iemand die rookt op een schip op de oceaan (waar haast geen radon aanwezig is) geen longkanker krijgen.
Hoe fucking achterlijk zijn jullie nou eigenlijk? Dampen is niet hetzelfde als roken! Wanneer dringt dat nou eens door?quote:Op woensdag 20 mei 2015 20:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat bestaat niet.
[..]
Bron (pagina 30):
http://www.surgeongeneral(...)smoke/fullreport.pdf
genoeg bronnen als je zoekt op unattached fraction radon daughtersquote:Op woensdag 20 mei 2015 22:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je haalt het onderzoek aan dat je zegt dat fout is maar geef niet het onderzoek dat die fout zou aantonen, dat is vreemd als je jouw punt wil aantonen.
http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/bk-1987-0331.ch029quote:In assessing dose to lung from radon daughter exposure, it is appropriate to consider secretory cells as well as basal cells as sensitive targets; hence, it is more defensible to average dose over the whole thickness of bronchial epithelium. The mean bronchial absorbed dose calculated in this way is higher by about 60% for the unattached fraction of potential alpha-energy and about 30% for the attached aerosol than the dose to basal cells alone.
The data on bronchial dimensions, airway deposition and clearance of radon daughters are reviewed and a model consistent with these data is formulated. This gives dose conversion factors of 130 mGy per WLM exposure for unattached radon daughters and approximately 8 mGy per WLM for the aerosol fraction. The latter value is sensitive to the particle size distribution, varying inversely with aerosol AMD. Breathing rate and age are shown to be minor factors in determining lung dose. Assuming that radon daughter aerosols do not grow in size at physiological humidity, one finds that typical exposure conditions in the home may be assessed by an effective dose equivalent of 15 mSv per WLM.
Consideration of the inverse variation of equilibrium factor and unattached fraction in room air leads to a relatively constant dose per unit concentration of radon gas, which facilitates the interpretation of monitoring data.
Uitgeademde lucht bestaat voor een groot deel uit dezelfde lucht als die wordt ingeademd, de rook van de sigaret, van de verbranding, wordt dus ook gewoon weer deels uitgeademd.quote:Op woensdag 20 mei 2015 22:19 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Hoe fucking achterlijk zijn jullie nou eigenlijk? Dampen is niet hetzelfde als roken! Wanneer dringt dat nou eens door?
Ik ben geen scheikundige dus ik kan niet controleren welke wetenschapper het juist heeft. Ik weet wel dat ook in de VS de relatie tussen roken en longkanker door Radon nog steeds wordt gelegd.quote:Op woensdag 20 mei 2015 22:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
genoeg bronnen als je zoekt op unattached fraction radon daughters
[..]
http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/bk-1987-0331.ch029
Het is logisch dat de vrije dochters meer schade aanrichten aangezien alfa straling niet ver rijkt: ingeademde radon dochters bevinden zich (gemiddeld) op grotere afstand van levende cellen als ze op een stofdeeltje zitten.
quote:Exposure to the combination of radon gas and cigarette smoke creates a greater risk of lung cancer than exposure to either factor alone. The majority of radon-related cancer deaths occur among smokers. However, it is estimated that more than 10 percent of radon-related cancer deaths occur among nonsmokers.
Begrijp je überhaupt eigenlijk wel dat roken en dampen (wordt ook wel e-roken genoemd) niet hetzelfde zijn? Ik vroeg namelijk hoe de tegenstanders over dampen denken en jij begint steeds weer tegen mij over roken. Dat zegt mij dat je iets mist.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Uitgeademde lucht bestaat voor een groot deel uit dezelfde lucht als die wordt ingeademd, de rook van de sigaret, van de verbranding, wordt dus ook gewoon weer deels uitgeademd.
Dan had je beter het woord e-roken kunnen gebruiken want dampen heeft voor mij een heel andere betekenis. Overigens is e-roken ook schadelijk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Begrijp je überhaupt eigenlijk wel dat roken en dampen (wordt ook wel e-roken genoemd) niet hetzelfde zijn? Ik vroeg namelijk hoe de tegenstanders over dampen denken en jij begint steeds weer tegen mij over roken. Dat zegt mij dat je iets mist.
Je hebt gelijk, e-roken is schadelijk. Het is immers beter om het helemaal niet te doen. De vraag is hoe schadelijk het is vergeleken met roken. Het antwoord daarop is vele, vele, vele, vele malen minder schadelijk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan had je beter het woord e-roken kunnen gebruiken want dampen heeft voor mij een heel andere betekenis. Overigens is e-roken ook schadelijk.
http://www.metronieuws.nl(...)e-sigaret-schadelijk
Ik denk dat het beter is beide niet te doen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:43 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, e-roken is schadelijk. Het is immers beter om het helemaal niet te doen. De vraag is hoe schadelijk het is vergeleken met roken. Het antwoord daarop is vele, vele, vele, vele malen minder schadelijk.
En wat denk hier dan van? Allemaal zeer gerespecteerde wetenschappers. http://www.ecigarettedire(...)ts-e-cigarettes.html
Of geloof je liever wat een instituut zegt dat banden heeft met de overheid? Een overheid die erbij gebaat is dat mensen blijven roken.
Is ook niet de taak van een chemicus.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik ben geen scheikundige dus ik kan niet controleren welke wetenschapper het juist heeft. Ik weet wel dat ook in de VS de relatie tussen roken en longkanker door Radon nog steeds wordt gelegd.
http://www.cancer.gov/abo(...)/radon-fact-sheet#q3
[..]
Een vrij misleidende formulering. Het klopt dat de combinatie van roken en blootstelling aan radon het risico sterk verhoogt, maar het betreft niet noodzakelijk gelijktijdige blootstelling. Dat zou trouwens moeilijk te testen zijn, alle cijfermateriaal dat men heeft betreffende radon en kankerrisico komt van studies bij mijnwerkers (uraniummijnen), en in mijnen mag niet gerookt worden. Bovendien ziet men hetzelfde effect bij ex-rokers die daarna mijnwerker werden, en bij ex-mijnwerkers die daarna zijn beginnen roken.quote:Exposure to the combination of radon gas and cigarette smoke creates a greater risk of lung cancer than exposure to either factor alone.
Als jij met dampen e-roken bedoelde dan had jij wel wat duidelijker mogen zijn maar niet dat het erg relevant is. Van e-roken is nog onvoldoende onderzocht wat de effecten zijn, simpelweg omdat het nog te kort bestaat. De onderzoeken die zijn uitgevoerd wijzen er op dat het niet onschuldig is. Je blijft met allerlei chemische stoffen werken die je verbrandt zodat er rook ontstaat, dat levert al snel componenten op die schade aanrichten. Gewoon niet toestaan in een binnenruimte, en het liefst ook niet in publiekelijke buitenruimtes, net als met alle andere vormen van roken.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:04 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Begrijp je überhaupt eigenlijk wel dat roken en dampen (wordt ook wel e-roken genoemd) niet hetzelfde zijn? Ik vroeg namelijk hoe de tegenstanders over dampen denken en jij begint steeds weer tegen mij over roken. Dat zegt mij dat je iets mist.
Dat zal niet lang meer duren.quote:
En daar hebben we weer het gebruikelijke (hoe lame) verwijzen naar andere zaken die slecht zijn. Guess what, het gaat hier over die ene handeling die slecht is en waarmee je anderen schaadt, niet over andere handelingen. Als jij veel suiker eet dan schaadt jij de mensen in jouw omgeving niet maar dat is nu verder niet zo relevant aangezien het hier over roken gaat en niet over al die andere handelingen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 12:15 schreef PalmRoyale het volgende:
Daar heb je gelijk in, e-roken is niet 100% veilig. Maar dat zijn zoveel dingen niet. Zo is de hoeveelheid suiker in veel van wat je in de supermarkt koopt slecht voor je. Toch blijf je het kopen.
Nee, er wordt een vloeistof verwarmt waardoor er een damp ontstaat, vandoor de benaming "dampen". Er vind er geen enkele verbranding plaats. Dit is weer typisch zo'n geval van, "het ziet er uit als roken, dus is het roken." En je heb gelijk, we weten nog niet alles. Wat de huidige onderzoeken wel allemaal laten zien is dat het vele, vele malen minder schadelijk is dan roken en geheel ongevaarlijk voor omstanders.quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je blijft met allerlei chemische stoffen werken die je verbrandt zodat er rook ontstaat
Stelling: de tabaksindustrie maakt(e) 'handig' gebruik misbruik van het feit dat de Chinezen nog relatief weinig rokers hadden en dat ze nog relatief weinig weerbaar zijn tegen alle smerige trucjes van die industrie om haar waar te slijten: minder kennis van hoe slecht roken is, minder goede accijnswetgeving voor dit, minder reclameverboden etc.quote:Op zondag 17 mei 2015 23:30 schreef Kowloon het volgende:
In China roken ze nog als ketters. Ook in uitgaansgelegenheden en restaurants.
Denk?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:54 schreef Wespensteek het volgende:
Ik denk dat het beter is beide niet te doen.
quote:Op zaterdag 23 mei 2015 19:11 schreef bianconeri het volgende:
Zogenaamde westerse landen waar je nog zoiets wat zo achterhaald is als roken mag doen
De Islamitische Staat doet een poging.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:16 schreef arjan1112 het volgende:
Er is geen enkel land waar roken helemaal verboden is volgens mij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |