Nou, dan doen we hier toch een onderzoek op Fok en daarna gooi ik de resultaten in SPSS en voila, we krijgen een idee.
ONDERZOEK NAAR KARAKTER EN MUZIEKSMAAKHet onderzoek bestaat uit de '
Big Five personality traits' die we afzetten tegen de voorkeur van muziek opgedeeld in een aantal genres.
Men kan een karaktereigenschap kiezen die het BESTE bij de persoon past. Dus je zult vast een compromis moeten doen, want iedereen herkent van elke eigenschap wel iets, maar het BESTE dus.
De vijf karaktereigenschappen die je in de link kunt lezen zijn:
1) Openness to experience (Appreciation for art, emotion, adventure, unusual ideas, curiosity, and variety of experience)
2) Conscientiousness (A tendency to be organized and dependable, show self-discipline, act dutifully, aim for achievement, and prefer planned rather than spontaneous behavior)
3) Extraversion (Energy, positive emotions, surgency, assertiveness, sociability and the tendency to seek stimulation in the company of others, and talkativeness)
4) Agreeableness (A tendency to be compassionate and cooperative rather than suspicious and antagonistic towards others. It is also a measure of one's trusting and helpful nature, and whether a person is generally well tempered or not)
5) Neuroticism (The tendency to experience unpleasant emotions easily, such as anger, anxiety, depression, and vulnerability)
Men noemt het nummer van desbetreffende karaktereigenschap. Men kan kiezen uit de volgende genres (ja, natuurlijk dek ik niet alle genres, het gaat om het idee)
1) House/hardcore/techno
2) Dance/trance/disco
3) Elektronische muziek anderszins (ambient, lounge etc.)
4) Pop/pop-rock
5) Rock in engere zin (classic rock/blues rock,
dus blues valt onder nummer 5)
6) Rock anderszins (alternatieve rock/progressive rock/math rock etc.)
7) Metal (en alle subgenres zoals black metal, trash metal, etc.)
8) Klassiek (alles vanaf Renaissance tot klassieke muziek van 21ste eeuw)
9) Jazz en alle subgenres (fusion, free jazz, bebop)
10) Wereldmuziek (van Afghaanse folklore tot de horlepiep)
Met noemt het nummer van desbetreffende genre waar hij of zij de MEESTE affiniteit mee heeft in dezelfde post ná de karaktereigenschapIk zal wachten tot ik 100 respondenten heb en dat in SPSS verwerken, dus wie het eerst komt, het eerst maalt en kijken of daar leuke resultaten uitkomen.Voorbeeld van een goede post:4 - 8
Voorbeeld van een slechte post:Kan niet kiezen - waarom staat salsa er niet in?!Voorbeeld 2 van een slechte post:8 - 4
Dus: geen gezeik. Niet van: 'Ja, maar Salsa staat er niet in, en mijn karakter voldoet aan geen van de 5 blabla'. Dan doe je maar niet mee (voor de goede orde Salsa valt dan onder wereldmuziek). Dus zeikers worden NIET meegenomen in het onderzoek, want ik kan moeilijk 1200 genres opnoemen hier. Simple as that. Twee getallen in de juiste volgorde, niet meer, niet minder...Let the STUDY begin!
[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 13-01-2015 20:58:26 ]