abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:17:48 #1
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635211
‘Aanstootgevende’ foto’s van Hitler en Jezus van Boxtelse fotograaf verboden bij tentoonstelling

BOXTEL - Twee foto’s van de Boxtelse kunstenaar Dirk Hardy zijn uit het gemeentehuis van de gemeente Binnenmaas in Zuid-Holland geweerd. Het gaat om foto’s van Adolf Hitler en Jezus Christus. De portretten zouden te aanstootgevend zijn. 'Dit is censuur.'

De werken van Hardy maken deel uit van een zesdelige fotoserie met de naam 'Clay'. De portretten zijn onderdeel van het afstudeerwerk van Hardy, die afgelopen jaar afstudeerde op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

Wereldleiders
Met zijn afstudeerwerk werd Hardy geselecteerd om deel te nemen aan de jaarlijkse tentoonstelling van de gemeente Binnenmaas. Hiermee maakt Hardy kans op de Kunstprijs ter waarde van duizend euro. Een onafhankelijke jury, waar onder meer een medewerker van Binnenmaas in zat, keurde het werk van Hardy goed.

Met de foto's toont Hardy de relatie aan tussen beeldcultuur en ideologie. "Dit heeft een bepalende rol gespeeld in de wereldgeschiedenis", vertelt Hardy. Op de foto's zijn naast Hitler, Jezus Christus ook wereldleiders als Jozef Stalin en Napoleon te zien.

Bang voor een rel
"Toen ik mijn werken uit had gepakt voor de tentoonstelling, verzamelden ambtenaren en wethouders zich rond mijn foto's. Ter plekke werd besloten dat de foto's van Hitler en Jezus te aanstootgevend waren." In een gemeente die wordt gedomineerd door christelijke partijen, gaf wethouder Arie Mol volgens Hardy aan dat hij bang was voor een rel met de inwoners van de gemeente als de foto's tentoongesteld zouden worden.

De burgemeester van Binnenmaas, André Borgdorff, besloot vervolgens om de foto's te verbieden. "Dit is pure censuur. Ik had dit nooit verwacht. Dat dit gebeurt in Nederland anno 2015 begrijp ik niet", vertelt Hardy.

Andere foto's toch getoond
Hij besloot om de vier andere foto's, onder meer van Stalin en Napoleon, wél te laten hangen. Op de plekken waar de verboden foto's zouden moeten hangen, staat dat de foto's 'wegens censuur verboden zijn om getoond te worden'. "Ik heb er niet aan gedacht om al mijn foto's te verwijderen. Dan geef ik de burgemeester en wethouders namelijk hun zin. Hij bepaalt blijkbaar wat zijn inwoners wel en niet mogen zien."

Waarschijnlijk deze maand bekijkt een onafhankelijke jury de werken in het gemeentehuis opnieuw. "Het gemeentehuis wordt dan compleet afgesloten omdat de twee foto's dan getoond moeten worden. Na de beoordeling moeten de foto's weer verwijderd worden voordat het gemeentehuis weer open mag", legt Hardy uit.

Onbegrip
"Zeker na de aanslagen in Parijs zou je denken dat vrijheid van meningsuiting en persvrijheid hoog in het vaandel staat. Ik dacht dat we al verder waren in Nederland", besluit de kunstenaar zijn verhaal.

De gemeente Binnenmaas laat in een reactie weten dat de tentoonstelling op een prominente plek bij de publieksbalies wordt gehouden. "Wegens het gevoelige karakter van de foto's heeft de gemeente aangegeven dat ze de foto's liever niet in het gemeentehuis geëxposeerd willen zien. Mensen die binnenkomen, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort, worden ongevraagd geconfronteerd met een kunstwerk dat door sommige inwoners als kwetsend ervaren kan worden", staat in een reactie die Omroep Brabant per mail ontving.

http://www.omroepbrabant.(...)tentoonstelling.aspx

[ Bericht 100% gewijzigd door Specularium op 13-01-2015 11:32:09 ]
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:25:44 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_148635424
Poeh ja, stel je voor dat één of andere klapjostie er weer eens voor kiest om zich gekwetst te voelen. The horror. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:28:35 #3
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635502
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:25 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Poeh ja, stel je voor dat één of andere klapjostie er weer eens voor kiest om zich gekwetst te voelen. The horror. :')
Met twee maten meten kan natuurlijk niet.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:29:06 #4
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_148635518
Ik kan me best indenken dat iemand aanstoot neemt aan een afbeelding van Hitler met al die omhoog gestoken armpjes ervoor, zelf zou ik ook wel ff raar staan te kijken als dat in mijn gemeentehuis hing, ik zou graag de andere 4 foto's ook willen zien, als vergelijking....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:33:23 #5
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635635
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef YuckFou het volgende:
Ik kan me best indenken dat iemand aanstoot neemt aan een afbeelding van Hitler met al die omhoog gestoken armpjes ervoor, zelf zou ik ook wel ff raar staan te kijken als dat in mijn gemeentehuis hing, ik zou graag de andere 4 foto's ook willen zien, als vergelijking....
Yep, alleen vanaf waar gaan we artistieke vrijheid belemmeren?
pi_148635656
Tja een moeilijk dillemma. Volgens de wet mag je je mening vrij uiten zolang het geen haat oproept. Tenminste zo heb ik het begrepen bij de Wilders zaak. Maar ieder persoon is uniek en zo kan dus iedere prent haat oproepen afhankelijk van wie er naar kijkt.
als we zo doorgaan krijgen we straks dat het meisje met de parel verboden wordt omdat mensen voor dierenrechten vinden dat oesters niet op een humanitaire manier worden gefokt. En die kunnen dus de aanblik van een parel niet waarderen. Het wordt gekker en gekker.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:35:49 #7
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635705
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef YuckFou het volgende:

http://dirkhardy.com/
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:35:55 #8
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_148635708
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:33 schreef betyar het volgende:
Yep, alleen vanaf waar gaan we artistieke vrijheid belemmeren?
Artistieke vrijheid inperken natuurlijk nooit, maar tegenhouden dat het in "jouw"gemeentehuis geëxposeerd wordt kan naar mijn mening wel, er schreeuwen wel meer kunstenaars dat van alles en nog wat overal maar moet kunnen, maar in de normale omgang met elkaar zijn er altijd fatsoensgrenzen die we in Nederland nog wel een beetje aanhouden...al dat gelul dat alles maar moet kunnen, een realistisch portret van onze Koning en Koningin neukend op de keukentafel had de ontvangsthal waarschijnlijk ook niet gehaald :')
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:37:33 #9
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_148635751
quote:
Wat een ongeïnspireerde zak hooi :')
6 keer hetzelfde schilderen/bewerken met steeds een ander als centrepoint...cheap...
pi_148635780
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:37 schreef YuckFou het volgende:

[..]

6 keer hetzelfde schilderen/bewerken met steeds een ander als centrepoint...cheap...
Misschien probeert die de overeenkomsten tussen deze personen te tonen ?

Hij maakt trouwens wel mooie foto's
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:39:48 #11
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635802
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:35 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Artistieke vrijheid inperken natuurlijk nooit, maar tegenhouden dat het in "jouw"gemeentehuis geëxposeerd wordt kan naar mijn mening wel, er schreeuwen wel meer kunstenaars dat van alles en nog wat overal maar moet kunnen, maar in de normale omgang met elkaar zijn er altijd fatsoensgrenzen die we in Nederland nog wel een beetje aanhouden...al dat gelul dat alles maar moet kunnen, een realistisch portret van onze Koning en Koningin neukend op de keukentafel had de ontvangsthal waarschijnlijk ook niet gehaald :')
Tja, we kunnen natuurlijk niet met twee maten gaan meten. Het een mag wel want vrijheid blijheid en andersom gaan we vrijheid belemmeren omdat mensen zich er wel eens aan konden storen. Dat gaat er bij mij niet in.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:41:11 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_148635841
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:38 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien probeert die de overeenkomsten tussen deze personen te tonen ?

Hij maakt trouwens wel mooie foto's
Als je de hele serie op rij ziet snap je z'n idee wel, wereldheerschappij tot t podium schoongeveegd wordt ofzo...
Ik vind z'n foto's juist lelijk, te donker en z'n filtergebruik stoort mij, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en staat verder los van dit topic
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:39 schreef betyar het volgende:
Tja, we kunnen natuurlijk niet met twee maten gaan meten. Het een mag wel want vrijheid blijheid en andersom gaan we vrijheid belemmeren omdat mensen zich er wel eens aan konden storen. Dat gaat er bij mij niet in.
Dus alles moet naar jouw mening maar in elke openbare ruimte opgehangen kunnen worden? aanstoot gevend of niet, als het maar het predicaat kunst krijgt?
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:42:32 #13
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148635868
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:41 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Dus alles moet naar jouw mening maar in elke openbare ruimte opgehangen kunnen worden? aanstoot gevend of niet, als het maar het predicaat kunst krijgt?
Dat zeg ik niet. Er wordt zo met twee maten gemeten, dat kan in mijn ogen niet.
pi_148635875
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:37 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Jij hebt het duidelijk niet begrepen
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:43:15 #15
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_148635888
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:42 schreef betyar het volgende:
Dat zeg ik niet. Er wordt zo met twee maten gemeten, dat kan in mijn ogen niet.
Ik ben het met je eens dat je of alle 6 of geen een foto van hem ophangt en niet een selectie maakt van een serie die overduidelijk bij elkaar hoort....
pi_148635907
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:41 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Als je de hele serie op rij ziet snap je z'n idee wel, wereldheerschappij tot t podium schoongeveegd wordt ofzo...
Ik vind z'n foto's juist lelijk, te donker en z'n filtergebruik stoort mij, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en staat verder los van dit topic

[..]

Ja bedoelde deze niet. Op zijn site heeft hij nog andere foto's. Anyway misschien is het stadhuis ook niet de juiste plek voor deze foto's.
pi_148635973
Als de gemeente slim was hadden ze een alternatieve ruimte geregeld en daar de werken getoond. Nu komt het allemaal wel een beetje kleinzerig over. Ik kan ergens wel begrijpen dat de foto's niet geschikt zijn om in een gemeentehuis op te hangen, maar ga dan niet met bordjes werken waarop staat dat ze 'wegens censuur verboden zijn om getoond te worden' en het gemeentehuis volledig afsluiten omdat er een jury er aan te pas moet komen om een oordeel te vellen.
pi_148636157
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:43 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja bedoelde deze niet. Op zijn site heeft hij nog andere foto's. Anyway misschien is het stadhuis ook niet de juiste plek voor deze foto's.
Ja is inderdaad wel een beetje vreemd als een seinende hitler op de achtergrond van je familie foto staat tijdens het trouwen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:55:20 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148636192
TS. Wat heeft dit met vrijheid van expressie te maken precies?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:55:25 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148636196
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:54 schreef danny081 het volgende:

[..]

Ja is inderdaad wel een beetje vreemd als een seinende hitler op de achtergrond van je familie foto staat tijdens het trouwen.
:D :D :D :D :D
pi_148636197
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:54 schreef danny081 het volgende:

[..]

En dat de andere foto's van de serie je nog niet zijn opgevallen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:00:50 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148636323
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:55 schreef SpecialK het volgende:
De fotograaf heeft een reeks gemaakt waar de foto's bij elkaar horen, de expressie daarvan laat ik in het midden daar ik geen kunstenaar ben. Het gaat mij om het punt dat we afgelopen week met zi'n allen hebben gedemonstreerd voor vrijheid en een krappe week later worden foto's verboden in een gemeentehuis.
Als je de betekenis achter de reeks wilt weten moet je hem even bellen.
pi_148636411
quote:
Helemaal niets met censuur in ieder geval. Het gaat erom of deze kunst geschikt is voor deze locatie. Aangezien eenieder het gemeentehuis moet kunnen bezoeken zonder geshockeerd of iets dergelijks te worden kan daar geen controversieel werk komen te hangen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:12:26 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148636645
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:00 schreef betyar het volgende:

[..]

De fotograaf heeft een reeks gemaakt waar de foto's bij elkaar horen, de expressie daarvan laat ik in het midden daar ik geen kunstenaar ben. Het gaat mij om het punt dat we afgelopen week met zi'n allen hebben gedemonstreerd voor vrijheid en een krappe week later worden foto's verboden in een gemeentehuis.
Als je de betekenis achter de reeks wilt weten moet je hem even bellen.
Het recht om je te uiten is niet hhetzelfde als het recht op een podium. Dat snap je he?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:16:46 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148636813
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het recht om je te uiten is niet hhetzelfde als het recht op een podium. Dat snap je he?
Nee dat snap ik niet. Ook tijdens een tentoonstelling moet de vrijheid van de kunstenaar gewaarborgd zijn. Maar goed, ik begrijp dat jij dus met twee maten wil meten?
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:18:20 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148636876
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:16 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee dat snap ik niet. Ook tijdens een tentoonstelling moet de vrijheid van de kunstenaar gewaarborgd zijn. Maar goed, ik begrijp dat jij dus met twee maten wil meten?
Mag ik mijn tekeningen van Mohammed in jouw woonkamer ophangen?
pi_148636879
Vrijheid van meningsuiting prima, maar heeft de gemeente niet hetzelfde recht om te kiezen wat zij in HUN gemeentehuis op willen hangen?

Als hij zijn werken tentoon wil stellen prima, maar niet in het gemeentehuis blijkbaar.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:20:11 #28
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148636927
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mag ik mijn tekeningen van Mohammed in jouw woonkamer ophangen?
Van mij wel. Ik heb niks met Mohammed. Jezus hangt hier boven de deur aan het kruis met een palmtakje erbij.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:21:21 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148636962
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:20 schreef betyar het volgende:

[..]

Van mij wel. Ik heb niks met Mohammed. Jezus hangt hier boven de deur aan het kruis met een palmtakje erbij.
PM me even je adres. Dan kom ik ze even bij je ophangen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:22:30 #30
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148637002
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

PM me even je adres. Dan kom ik ze even bij je ophangen.
Is gewoon te vinden op mijn website of op mijn facebookpagina, die staat in mijn signature.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:37:15 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148637457
Geweldig, betyar... en je belooft dus de stukken te laten hangen voor zolang de artiesten willen toch? Want iets anders is een schending van ons recht toch?
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:40:25 #32
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_148637534
quote:
TS. Wat heeft dit met vrijheid van politieke expressie te maken precies?
Niets, want daar is het gemeentehuis niet voor. Verder is het een lafaard.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_148637596
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Helemaal niets met censuur in ieder geval. Het gaat erom of deze kunst geschikt is voor deze locatie. Aangezien eenieder het gemeentehuis moet kunnen bezoeken zonder geshockeerd of iets dergelijks te worden kan daar geen controversieel werk komen te hangen.
Misschien had de gemeente dat moeten bedenken voordat ze besloten een expositie te houden. Nu is het iets dat politiek / religieus gevoelig ligt, maar er hadden net zo goed expliciete naakten kunnen hangen of zo. Als je vindt dat je je streng christelijke bevolking moet behoeden voor de boze wereld van de moderne kunst, dan moet je geen expositie op een prominente plek willen inrichten.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:44:09 #34
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148637622
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:37 schreef SpecialK het volgende:
Geweldig, betyar... en je belooft dus de stukken te laten hangen voor zolang de artiesten willen toch? Want iets anders is een schending van ons recht toch?
:D Wat probeer je nu hiermee te bereiken? Mijn huis is geen publieke plaats. Sowieso persoonlijk worden getuigt al van een afzwakkende discussie.
pi_148638701
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien had de gemeente dat moeten bedenken voordat ze besloten een expositie te houden. Nu is het iets dat politiek / religieus gevoelig ligt, maar er hadden net zo goed expliciete naakten kunnen hangen of zo. Als je vindt dat je je streng christelijke bevolking moet behoeden voor de boze wereld van de moderne kunst, dan moet je geen expositie op een prominente plek willen inrichten.
Een prominente plek is prima, een museum bijvoorbeeld. Daar ga je naar binnen om kunst te zien, en als je vreest geshockeerd te worden dan blijf je buiten. Dat kan bij een gemeentehuis niet, want daar moet je een homohuwelijk aan kunnen vragen terwijl je ervoor kiest om niet geshockeerd te worden.

De vraag of er kunst in een gemeentehuis moet hangen is een andere, maar als er kunst moet hangen dan moet dat kunst zijn van de niet-controversiele of schokkende soort.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 13:56:37 #36
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148639670
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een prominente plek is prima, een museum bijvoorbeeld. Daar ga je naar binnen om kunst te zien, en als je vreest geshockeerd te worden dan blijf je buiten. Dat kan bij een gemeentehuis niet, want daar moet je een homohuwelijk aan kunnen vragen terwijl je ervoor kiest om niet geshockeerd te worden.

De vraag of er kunst in een gemeentehuis moet hangen is een andere, maar als er kunst moet hangen dan moet dat kunst zijn van de niet-controversiele of schokkende soort.
Net als in dagbladen die voor de etalages liggen, mensen moeten er langs om naar hun werk etc. etc. te kunnen. Wat een kul. Je hebt de keus om je er niet aan te storen heb ik pas nog gehoord op fok!.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:00:58 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148639789
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:44 schreef betyar het volgende:

[..]

:D Wat probeer je nu hiermee te bereiken? Mijn huis is geen publieke plaats.
Het gemeentehuis ook niet.

quote:
Sowieso persoonlijk worden getuigt al van een afzwakkende discussie.
Ben ik onaardig aan het doen? Ik probeer slechts een punt te maken. Eentje waarbij ik je zelfs richting een gedachteexperiment moest sleuren om het duidelijk maken. Even goede vrinden
pi_148639885
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar de oorzaak van het probleem zit 'm dus met name in die tweede vraag. Moet je als gemeente op een prominente plek in het gebouw een dergelijke expositie willen houden? Je vraagt kunstenaars om hun eindexamenwerk te exposeren - moderne kunst, niet specifiek gemaakt voor deze plek, dus dat kan in principe van alles zijn. Daar kun je je op instellen. Het zou wat anders zijn als ze een kunstenaar hadden gevraagd die bekend staat om z'n mooie landschappen en die nu opeens hardcore porno is gaan schilderen...

Nu nodigen ze mensen uit om hun werk te exposeren, die mensen accepteren de uitnodiging en vervolgens wordt gezegd 'ja ho eens even, maar dit is te erg'. Dat is natuurlijk vrij lullig richting de kunstenaar - waarom nodig je me uit als je m'n werk niet wilt laten zien?

Overigens ben ik wel eens op een kunstbeurs geweest waar ook werken met Hitler hingen. Zelfs daar had de galerie er voor gekozen om het niet zomaar open en bloot op te hangen. Het hing in een aparte ruimte, vooraf gegaan door een waarschuwing. Iets dergelijks zou de gemeente ook kunnen doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2015 14:06:09 ]
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:09:02 #39
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148639996
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het gemeentehuis ook niet.

Is het gemeentehuis niet voor iedereen toegankelijk? Weet ik dat ook weer.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:14:56 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148640134
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:09 schreef betyar het volgende:

[..]

Is het gemeentehuis niet voor iedereen toegankelijk? Weet ik dat ook weer.
Je mag inderdaad niet overal zomaar in zonder toestemming. Daarnaast mag je in de delen waar je wel tijdens bepaalde tijden van de dag in mag niet zomaar iets aan de muur hangen.

Dat is geen censuur.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:19:55 #41
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148640243
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je mag inderdaad niet overal zomaar in zonder toestemming. Daarnaast mag je in de delen waar je wel tijdens bepaalde tijden van de dag in mag niet zomaar iets aan de muur hangen.
Het gemeentehuis is een openbare ruimte, dat je vervolgens het kantoor van de burgemeester niet zomaar binnen kan lopen lijkt me duidelijk. Maar goed, je hebt jezelf weer eens overtroffen. Hulde daarvoor.

quote:
Dat is geen censuur.
Wat de gemeente zoals in de OP heeft gedaan is wel censuur. Sowieso een beetje krom dat Stalin weg mag blijven hangen, genoeg voormalig Oost-blokkers in Nederland. De gemeente is selectief en dat valt niet goed te praten.
Maar goed, ik begrijp dus dat jij tegen de mening van een kunstenaar bent en daarmee het goedkeurt dat derden gaan verbieden om kunstwerken op te hangen? Lekker conservatief ben je.
pi_148640277
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:04 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar de oorzaak van het probleem zit 'm dus met name in die tweede vraag. Moet je als gemeente op een prominente plek in het gebouw een dergelijke expositie willen houden? Je vraagt kunstenaars om hun eindexamenwerk te exposeren - moderne kunst, niet specifiek gemaakt voor deze plek, dus dat kan in principe van alles zijn. Daar kun je je op instellen. Het zou wat anders zijn als ze een kunstenaar hadden gevraagd die bekend staat om z'n mooie landschappen en die nu opeens hardcore porno is gaan schilderen...

Nu nodigen ze mensen uit om hun werk te exposeren, die mensen accepteren de uitnodiging en vervolgens wordt gezegd 'ja ho eens even, maar dit is te erg'. Dat is natuurlijk vrij lullig richting de kunstenaar - waarom nodig je me uit als je m'n werk niet wilt laten zien?
Het is voor de kunstenaars/ vers afgestudeerde rommelaars een mooie kans om hun werk te laten zien. Gratis expositieruimte op een plek waar veel mensen komen, misschien zelfs wel een vergoedinkje, je moet ergens beginnen. Prima voor hen dus, maar daar het een gemeentehuis betreft moet de kunst wel beoordeeld worden op de geschiktheid voor de locatie.

Dat selectieproces is blijkbaar niet helemaal goed gedaan, maar de maker in kwestie is een aansteller die smijt met termen die hij niet begrijpt, zoals 'censuur' en 'vrijheid van meningsuiting'.

quote:
Overigens ben ik wel eens op een kunstbeurs geweest waar ook werken met Hitler hingen. Zelfs daar had de galerie er voor gekozen om het niet zomaar open en bloot op te hangen. Het hing in een aparte ruimte, vooraf gegaan door een waarschuwing. Iets dergelijks zou de gemeente ook kunnen doen.
Als ze daar zin in hebben en toevallig een ruimte over hebben ja, maar het is de norm niet. Ik vind het prima dat kunst shockeert, de overheid mag dat alleen niet opdringen aan mensen die een paspoort komen halen of iets dergelijks.
pi_148640426
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:19 schreef betyar het volgende:

[..]

Het gemeentehuis is een openbare ruimte, dat je vervolgens het kantoor van de burgemeester niet zomaar binnen kan lopen lijkt me duidelijk. Maar goed, je hebt jezelf weer eens overtroffen. Hulde daarvoor.

[..]

Wat de gemeente zoals in de OP heeft gedaan is wel censuur. Sowieso een beetje krom dat Stalin weg mag blijven hangen, genoeg voormalig Oost-blokkers in Nederland. De gemeente is selectief en dat valt niet goed te praten.
Maar goed, ik begrijp dus dat jij tegen de mening van een kunstenaar bent en daarmee het goedkeurt dat derden gaan verbieden om kunstwerken op te hangen? Lekker conservatief ben je.
Over het algemeen is kunst in openbare ruimte in opdracht gemaakt. De gemeente stelt een aantal eisen en de kunstenaar houdt zich daaraan. Ook dit gemeentehuis had van te voren kunnen aangeven wat ze liever niet zien. Of een aparte ruimte gebruiken.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 13 januari 2015 @ 14:30:46 #44
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148640539
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:26 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Over het algemeen is kunst in openbare ruimte in opdracht gemaakt. De gemeente stelt een aantal eisen en de kunstenaar houdt zich daaraan. Ook dit gemeentehuis had van te voren kunnen aangeven wat ze liever niet zien. Of een aparte ruimte gebruiken.
Wat is het volgende? Spotprenten uit de etalage halen? Mensen lopen daarlangs als ze naar de winkel gaan of naar hun werk. Uit de boekenwinkels? Nu het gaat om christenen en nazi's worden opeens allemaal excuses uit de kast getrokken om het legitiem te maken. :') De hypocrisie.
pi_148640577
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:26 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dit is niet in opdracht.
pi_148640829
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:20 schreef Weltschmerz het volgende:Het is voor de kunstenaars/ vers afgestudeerde rommelaars een mooie kans om hun werk te laten zien. Gratis expositieruimte op een plek waar veel mensen komen, misschien zelfs wel een vergoedinkje, je moet ergens beginnen. Prima voor hen dus, maar daar het een gemeentehuis betreft moet de kunst wel beoordeeld worden op de geschiktheid voor de locatie.
Hahaha, ja hoor. Ze moeten dankbaar zijn voor elke kans die ze krijgen. Eigenlijk is het schandalig dat de kunstenaar niet op zijn blote knietjes heeft bedankt voor de mogelijkheid om toch nog twee derde van z'n werk te mogen laten zien.

Stel je voor zeg, dat je als kunstenaar de mogelijkheid krijgt om te exposeren in het gemeentehuis van Binnenmaas, dat is een unieke mogelijkheid. Die kans grijp je direct met beide handen aan. Ik bedoel: Binnenmaas, met z'n bijna 30.000 boeren, welke kunstenaar heeft daar niet z'n eerste stappen naar succes gezet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2015 14:39:56 ]
pi_148640848
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:16 schreef betyar het volgende:

[..]

Er is geen sprake van twee maten.
De kunstenaar mag bepalen wat hij wel en niet uit.
De eigenaar van het podium mag bepalen wat er op zijn podium wordt geuit.

In dit geval had de gemeente bezwaar tegen bepaalde uitingen en gekozen om alleen deze specifieke uitingen niet toe te laten.
Dit mag de gemeente omdat ze eigenaar van het podium is, het gemeentehuis is immers van de gemeente.

Het zou een andere zaak zijn als de gemeente een lokale galerie had verboden om het werk tentoon te stellen.

De kunstenaar heeft vervolgens de keuze om zijn uitingen op dit specifieke podium te beperken of om geheel geen gebruik te maken van dit specifieke podium.
Kennelijk koos hij voor het laatste maar wel met de mededeling dat hij gecensureerd wordt.
Dat had hij ook neutraler kunnen brengen door slechts te stellen dat het tentoongestelde werk onvolledig is.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_148641337
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Hahaha, ja hoor. Ze moeten dankbaar zijn voor elke kans die ze krijgen. Eigenlijk is het schandalig dat de kunstenaar niet op zijn blote knietjes heeft bedankt voor de mogelijkheid om toch nog twee derde van z'n werk te mogen laten zien.

Stel je voor zeg, dat je als kunstenaar de mogelijkheid krijgt om te exposeren in het gemeentehuis van Binnenmaas, dat is een unieke mogelijkheid. Die kans grijp je direct met beide handen aan. Ik bedoel: Binnenmaas, met z'n bijna 30.000 boeren, welke kunstenaar heeft daar niet z'n eerste stappen naar succes gezet?
De meesten zetten helemaal geen stap naar succes, maar de beginnende kunstenaar die dat wel doen moeten vechten om expositieruimte. Galeries weigeren veel, en van wat ze accepteren willen ze meteen de helft van de opbrengst, de meeste particuliere ruimtes zijn niet geschikt of worden gewoonweg niet ter beschikking gesteld. Dus ja, de ruimte in overheidsgebouwen is zeer gewild door beginnende kunstenaars, en menig geslaagde kunstenaar heeft daar in zijn jonge jaren gebruik van gemaakt.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:01:57 #49
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148643674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:40 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Er is geen sprake van twee maten.
De kunstenaar mag bepalen wat hij wel en niet uit.
De eigenaar van het podium mag bepalen wat er op zijn podium wordt geuit.

In dit geval had de gemeente bezwaar tegen bepaalde uitingen en gekozen om alleen deze specifieke uitingen niet toe te laten.
Dit mag de gemeente omdat ze eigenaar van het podium is, het gemeentehuis is immers van de gemeente.

Het zou een andere zaak zijn als de gemeente een lokale galerie had verboden om het werk tentoon te stellen.

De kunstenaar heeft vervolgens de keuze om zijn uitingen op dit specifieke podium te beperken of om geheel geen gebruik te maken van dit specifieke podium.
Kennelijk koos hij voor het laatste maar wel met de mededeling dat hij gecensureerd wordt.
Dat had hij ook neutraler kunnen brengen door slechts te stellen dat het tentoongestelde werk onvolledig is.
Zijn werk is incompleet, ik had inderdaad heel de zooi weggehaald.
pi_148644254
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:01 schreef betyar het volgende:

[..]

Zijn werk is incompleet, ik had inderdaad heel de zooi weggehaald.
Mja, aan de ene kant wel, aan de andere kant is het wel leuk om toch die prijs in de wacht te slepen. Staat weer mooi op je CV. Dilemma.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:39:21 #51
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148648461
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:19 schreef betyar het volgende:

[..]

Ga jij eens je artwork op straat opstellen. Kijken hoe lang de gemeente dat toestaat. De openbare ruimte is niet per definitie een plek waar je al je rotzooi moet mogen opstellen.

quote:
[..]

Of de keuze an sich wel of niet goed te praten is laat ik me niet over uit. Jij claimde dat het een hypokriet voorbeeld is van hoe slecht we omgaan met vrijheid van expressie. Daar was ik het mee oneens.

quote:
Wat is dit nou weer voor een rare conclusie. Ik zeg dat mensen niet het recht hebben om te beslissen wat een gemeenteraad wel of niet aan de muren hangt. Net zoals jij mag beslissen over wat jij wel of niet aan je muren hangt of een bedrijf mag beslissen wat ze wel of niet op hun grond aan billboards tonen.

Censuur is wanneer de overheid specifiek meningen onderdrukt en tegelijkertijd het eigendomsrecht overschrijdt. Als ik een krant bezit dan beslis ik wat er in die krant gedrukt staat. Als de overheid ineens dat aan banden gaat leggen dan is dat censuur want ondanks dat het mijn eigendom is wordt iemands mening onderdrukt.

Als de gemeente een schilderij laat maken voor in een grote zaal en ze zijn niet blij met het resultaat en weigeren het resultaat op te hangen dan schenden ze geen grondrechtelijke wetten. Misschien zijn ze zeikerts... misschien zijn ze hufters... misschien zijn ze hypokriet of smaakloos maar de vrijheid van expressie is niet geschonden. De schilder heeft zijn schilderij kunnen maken, hij/zij kan 'm op andere plekken tonen, er over praten, verkopen, zelf aan stukken scheuren. Wat de schilder maar wil.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:46:14 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148648704
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ga jij eens je artwork op straat opstellen. Kijken hoe lang de gemeente dat toestaat. De openbare ruimte is niet per definitie een plek waar je al je rotzooi moet mogen opstellen.
Je draait eromheen, jij stelt dat het gemeentehuis geen publieke plaats (ruimte) is, ik zeg van wel.

[..]

quote:
Of de keuze an sich wel of niet goed te praten is laat ik me niet over uit. Jij claimde dat het een hypokriet voorbeeld is van hoe slecht we omgaan met vrijheid van expressie. Daar was ik het mee oneens.
Dat mag. Ik vind nog steeds van wel, dan hadden ze de foto van Stalin ook weg moeten laten.

[..]

quote:
Wat is dit nou weer voor een rare conclusie. Ik zeg dat mensen niet het recht hebben om te beslissen wat een gemeenteraad wel of niet aan de muren hangt. Net zoals jij mag beslissen over wat jij wel of niet aan je muren hangt of een bedrijf mag beslissen wat ze wel of niet op hun grond aan billboards tonen.
Heb je überhaupt het bericht gelezen? Foto's zijn weggehaald omdat het mensen tegen het zere been ou kunnen trappen, die reliegekkies daar blijven behoorlijk in hun eigen denkwereldje rondhangen en geven blijkbaar geen moer om anderen.

quote:
Censuur is wanneer de overheid specifiek meningen onderdrukt en tegelijkertijd het eigendomsrecht overschrijdt. Als ik een krant bezit dan beslis ik wat er in die krant gedrukt staat. Als de overheid ineens dat aan banden gaat leggen dan is dat censuur want ondanks dat het mijn eigendom is wordt iemands mening onderdrukt.

Als de gemeente een schilderij laat maken voor in een grote zaal en ze zijn niet blij met het resultaat en weigeren het resultaat op te hangen dan schenden ze geen grondrechtelijke wetten. Misschien zijn ze zeikerts... misschien zijn ze hufters... misschien zijn ze hypokriet of smaakloos maar de vrijheid van expressie is niet geschonden. De schilder heeft zijn schilderij kunnen maken, hij/zij kan 'm op andere plekken tonen, er over praten, verkopen, zelf aan stukken scheuren. Wat de schilder maar wil.
Als de gemeente gaat beslissen welke stukken er van een totaal plaatje wel mag blijven hangen is dat censuur.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:54:52 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148649017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:46 schreef betyar het volgende:

[..]

Je draait eromheen, jij stelt dat het gemeentehuis geen publieke plaats (ruimte) is, ik zeg van wel.
Sommige delen van een gemeentehuis is openbare ruimte inderdaad. Maar niet niet in dezelfde zin als straten en pleinen die 24/7 beschikbaar zijn. Er gelden meer regels voor de vrij toeghankelijke ruimtes van overheidsgebouwen en een hoop ruimten zijn totaal niet toeghankelijk voor burgers. Deze discussie hebben we al gehad. Zelfs als we even doen alsof een gemeentehuis openbare ruimte is (wat het dus wat mij betreft niet echt helemaal is maar prima laten we doen alsof for your sake) zelfs dan gaat jouw punt nog niet op want op straat mag je ook niet zomaar dingen ophangen zonder toestemming en er worden regelmatig openbare kunstwerken afgewezen om wat voor redenen dan ook.

quote:
[..]

[..]

Dat mag. Ik vind nog steeds van wel, dan hadden ze de foto van Stalin ook weg moeten laten.
Je weigert het te snappen dat je niet het recht op een podium hebt, he?

quote:
[..]

[..]

Heb je überhaupt het bericht gelezen? Foto's zijn weggehaald omdat het mensen tegen het zere been ou kunnen trappen, die reliegekkies daar blijven behoorlijk in hun eigen denkwereldje rondhangen en geven blijkbaar geen moer om anderen.
En dat valt binnen het recht van de gemeenteraad om dat soort arbitraire beslissingen te maken over de muren van de gemeenteraad. Hoe hypokriet en intern inconsistent jij dat ook mag vinden. Reken het de partijen maar aan die op dit moment de boel runnen in die raad.

quote:
[..]

Als de gemeente gaat beslissen welke stukken er van een totaal plaatje wel mag blijven hangen is dat censuur.
Nee. Als de overheid gaat beslissen dat jouw schilderij nergens getoont mag worden. Dat is censuur. Wat jij hier hebt aangekaart is gezeik over mensen die denken dat vrijheid van expressie betekent zij lekker mogen beslissen welke kunststukken/boodschappen waar getoont worden.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:58:24 #54
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148649142
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Sommige delen van een gemeentehuis is openbare ruimte inderdaad. Maar niet niet in dezelfde zin als straten en pleinen die 24/7 beschikbaar zijn. Er gelden meer regels voor de vrij toeghankelijke ruimtes van overheidsgebouwen en een hoop ruimten zijn totaal niet toeghankelijk voor burgers. Deze discussie hebben we al gehad. Zelfs als we even doen alsof een gemeentehuis openbare ruimte is (wat het dus wat mij betreft niet echt helemaal is maar prima laten we doen alsof for your sake) zelfs dan gaat jouw punt nog niet op want op straat mag je ook niet zomaar dingen ophangen zonder toestemming en er worden regelmatig openbare kunstwerken afgewezen om wat voor redenen dan ook.
:Z Je valt in herhaling.
[..]

quote:
Je weigert het te snappen.
Nope, ik maak een punt. Selectiviteit op basis van religie kan niet.

[..]

quote:
En dat valt binnen het recht van de gemeenteraad om dat soort arbitraire beslissingen te maken over de muren van de gemeenteraad. Hoe hypokriet en intern inconsistent jij dat ook mag vinden. Reken het de partijen maar aan die op dit moment de boel runnen in die raad.
Yrp.

[..]

quote:
Nee. Als de overheid gaat beslissen dat jouw schilderij nergens getoont mag worden. Dat is censuur. Wat jij hier hebt aangekaart is gezeik over mensen die denken dat vrijheid van expressie betekent zij lekker mogen beslissen welke kunststukken/boodschappen waar getoont worden.
Gaan we de ogen van de Mona Lisa ook bedekken als het een ambtenaar niet bevalt omdat ze in zijn ogen geil kijkt? Nee, dat doen we niet want dan klopt het werk niet meer.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 19:02:53 #55
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148649332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:58 schreef betyar het volgende:

[..]

:Z Je valt in herhaling.
Dan moet je niet dezelfde domme punten maken.

quote:
[..]

[..]

Nope, ik maak een punt. Selectiviteit op basis van religie kan niet.
Selectiviteit op basis van politiek mag wel? Wat maakt religie zo speciaal?

quote:
[..]

[..]

Yrp.

[..]

[..]

Gaan we de ogen van de Mona Lisa ook bedekken als het een ambtenaar niet bevalt omdat ze in zijn ogen geil kijkt? Nee, dat doen we niet want dan klopt het werk niet meer.
Als een ambtenaar de mona lisa afwijst omdat ze te geil kijkt moeten ze dat maar doen. Gelukkig zijn er miljoenen musea over de hele wereld die daar geen problemen mee hebben. Dus pak je kunst op en gooi het daar neer.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 19:06:19 #56
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148649486
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dan moet je niet dezelfde domme punten maken.
Domme punten? Claimen dat het gemeentehuis niet voor iedereen toegankelijk is is pas dom, achterlijk durf ik zelfs te zeggen.

[..]

quote:
Selectiviteit op basis van politiek mag wel? Wat maakt religie zo speciaal?
Nooit.

[..]

quote:
Als een ambtenaar de mona lisa afwijst omdat ze te geil kijkt moeten ze dat maar doen. Gelukkig zijn er miljoenen musea over de hele wereld die daar geen problemen mee hebben. Dus pak je kunst op en gooi het daar neer.
Zo werkt dat niet, je gaat geen delen van een werk verbergen omdat het misschien mensen zou kwetsen.
pi_148657221
Als Jezus Mohammed was, dan zou het zeker in orde zijn geweest.
Klapmongolen zeg.
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
pi_148659104
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:30 schreef betyar het volgende:

[..]

Wat is het volgende? Spotprenten uit de etalage halen? Mensen lopen daarlangs als ze naar de winkel gaan of naar hun werk. Uit de boekenwinkels? Nu het gaat om christenen en nazi's worden opeens allemaal excuses uit de kast getrokken om het legitiem te maken. :') De hypocrisie.
Als winkels geen spotprenten in de etalages willen, is dat hun goed recht. Maar in dit geval is het gemeentehuis gewoon dom geweest. Als ze bepaalde onderwerpen niet binnen willen hebben hangen, dan hadden ze dat van te voren moeten aangeven.
ROBODEMONS..................|:(
pi_148739102
quote:
"Zeker na de aanslagen in Parijs zou je denken dat vrijheid van meningsuiting en persvrijheid hoog in het vaandel staat. Ik dacht dat we al verder waren in Nederland"
Dat zijn we dus niet. We zijn uiteindelijk een bang, laf volkje.
Nous ne sommes pas Charlie
  vrijdag 16 januari 2015 @ 09:05:27 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_148739211
Waarom moeten zo'n suffe gemeente zo nodig "moderne kunst" uitstallen?
En waarom moet "moderne" kunstenaars altijd weer origineel zijn door te willen shockeren met de minst originele "shockerende" themas?
Hou gewoon een grote BBQ met gratis bier. Iedereen blij. :P

quote:
De gemeente Binnenmaas bestaat uit zes dorpen, 's-Gravendeel, Heinenoord, Maasdam, Mijnsheerenland, Puttershoek en Westmaas.
:')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:24:35 #61
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_148742422
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 09:05 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom moeten zo'n suffe gemeente zo nodig "moderne kunst" uitstallen?
En waarom moet "moderne" kunstenaars altijd weer origineel zijn door te willen shockeren met de minst originele "shockerende" themas?
Hou gewoon een grote BBQ met gratis bier. Iedereen blij. :P

[..]

:')
als ergens spotprenten van de Mohammed worden geweerd is fok! te klein en dit vinden we normaal, want stel dat er mensen zijn die dat aanstootgevend vinden :') :')
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:28:47 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_148742535
Religie kan je over twisten.
Goede smaak niet.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')