abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148604500
quote:
Overheden: providers moeten 'haatcontent' snel offline halen

Door Joost Schellevis, maandag 12 januari 2015 08:37, 122 reacties, 10.468 views • Feedback

Europese overheden, waaronder Nederland, zijn bezorgd over gebruik van internet door extremisten. Providers moeten haatdragend en terroristisch materiaal snel verwijderen, aldus de overheden in een verklaring naar aanleiding van de aanslagen in Parijs

Ivo OpsteltenIn de verklaring, die is ondertekend door een groot aantal Europese overheden, evenals Canada en de Verenigde Staten, zeggen de overheden dat internet niet zou mogen worden 'misbruikt' voor haatdragend en gewelddadig materiaal. Internet moet weliswaar een 'forum voor de vrije meningsuiting' zijn, maar dan wel in lijn met de wet, zo luidt de verklaring.

Namens Nederland was minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie aanwezig bij het opstellen van de verklaring. De overheden kwamen bij elkaar naar aanleiding van de aanslagen in Parijs, waaronder op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo.

De overheden zeggen dat 'internetproviders' ervoor moeten zorgen dat haatdragend en terroristisch materiaal worden verwijderd. Het is onduidelijk of de opstellers van de verklaring daarbij doelen op hostingproviders, of dat internetproviders blokkades zouden moeten instellen. Ook is niet bekend of de overheden plannen hebben voor nieuwe juridische maatregelen; het Ministerie van Veiligheid en Justitie was daarover niet bereikbaar voor commentaar.

Verder schrijven de overheden dat er een Europees systeem moet komen waarin de namen van vliegtuigpassagiers zijjn opgeslagen. Ook zou er meer informatie moeten worden uitgewisseld als Europeanen de grenzen van de Europese Unie verlaten. Tot slot willen de overheden dat beter wordt samengewerkt tegen de smokkel van illegale wapens.

Direct na de aanslag op Charlie Hebdo gingen al stemmen op voor strengere maatregelen tegen extremisme. Zo zei Pieter Cobelens, ex-hoofd van de militaire inlichtingendienst MIVD, tegenover RTL dat de Nederlandse privacyregels het werk van de inlichtingendiensten belemmeren. Minister Opstelten zei tegenover de NOS dat wetsvoorstellen tegen terreur versneld moeten worden ingevoerd, zoals een voorstel om jihadisten de Nederlandse nationaliteit af te pakken.
http://tweakers.net/nieuw(...)l-offline-halen.html
Terroristen hebben het vrije woord aangevallen en om dat voortaan te voorkomen gaan we de moderne versie van krantenbezorgers opdragen stoute artikelen onleesbaar te maken. We zeggen ook bewust haatdragend in plaats van smaad. Haatdragend is een heerlijk begrip die je selectief kan toepassen op makkelijke politieke tegenstanders. Als je alle haatdragende teksten zou verwijderen dan zou dat het einde van religie op het internet betekenen en dat moeten we niet willen :N .

Last but not least is het eigenlijk uw schuld als er een terroristische actie is. :Y We hebben nog geen onderzoek in handen waarom de Fransen hebben gefaald, maar zoveel is al wel duidelijk. In het interview met de RTL zei de genoemde veiligheidsexpert dat u doodsbenauwd bent dat al uw persoonlijke gegevens op straat komen te liggen. Natuurlijk belachelijk in een land met honderden mensen wiens leven is verwoest door persoonsgegevens diefstal en een efficiënte meewerkende overheid die er slechts enkele jaren over doet om je naam op te schonen.

Voor het voortbestaan van de vrijheid is vrijheid gevaarlijk. Daarom moeten we de vrijheid een beetje beknotten. Dat doen we stapje voor stapje met ingrijpende maatregelen, waarvan wij denken dat u de domme burger, het maar met eentje echt eens bent. Die maatregel noemen wij dan ook in onze communicatie. w/
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 12 januari 2015 @ 14:15:30 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_148604650
Blijkbaar snappen ze niet dat ze hiermee iedere jihadist het TOR netwerk op jagen waar ze nog moeilijker te traceren zijn. *O*
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 12 januari 2015 @ 14:17:34 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148604735
1-0 _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_148604830
Dat krijg je als burgers allemaal veiligheid willen en geen risico willen aanvaarden.
  † In Memoriam † maandag 12 januari 2015 @ 14:26:07 #5
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_148604991
Waar gaat dit over :') Internetproviders moeten mensen inhuren om willekeurig internetreacties af te speuren naar haatdragende sites en die dan blokkeren voor alle gebruikers ofzo? En dan de hele site of die ene pagina :? Gaat fok zo op zwart voor bepaalde mensen omdat er mensen 'haatdragende' berichten post :')?

En wie bepaalt wanneer dat iemand een jihadist is? En waar moeten ze heen.
Vragen vragen vragen

En dat van Minister Flopstelten die niet eens weet wat een browser is
:')
pi_148605054
We hebben gisteren verschillende regeringsleiders in Parijs gezien, niet om te pleiten voor de vrijheid van meningsuiting, maar om het monopolie op beperkingen daarvan op te eisen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_148605076
Het is toch te zot voor woorden. Vorige week stonden alle westerse overheden nog pal voor de vrijheid van meningsuiting, maar amper een week later klinken er geluiden om die vrijheid aan banden te leggen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_148605149
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Waar gaat dit over :') Internetproviders moeten mensen inhuren om willekeurig internetreacties af te speuren naar haatdragende sites en die dan blokkeren voor alle gebruikers ofzo? En dan de hele site of die ene pagina :? Gaat fok zo op zwart voor bepaalde mensen omdat er mensen 'haatdragende' berichten post :')?

En wie bepaalt wanneer dat iemand een jihadist is? En waar moeten ze heen.
Vragen vragen vragen

En dat van Minister Flopstelten die niet eens weet wat een browser is
Ze had moeten zeggen dat Safari een programma was waarmee terroristen informatie van het internet kunnen halen. Vervolgens de vraag moeten stellen of Ivo voor een verbod is.
pi_148605198
Zeitgeist heeft toch wel gelijk.
pi_148605228
In lijn met de wet.
pi_148605255
quote:
10s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
En wie bepaalt wanneer dat iemand een jihadist is? En waar moeten ze heen.Vragen vragen vragen
Fanatici voldoen aan bepaalde criteria zoals het verwerpen van de democratie en de bereidheid tot geweld. Die zijn makkelijk te herkennen daarnaast houden de inlichtingendiensten dat nauwkeurig bij. En waarheen ?? Naar het thuisland of het land van hun voorouders (of voor mij part naar een onbewoond eiland). Gaat vrij simpel dankzij het dubbele paspoort.
God bestaat niet, dus leef en geniet
  maandag 12 januari 2015 @ 14:36:30 #12
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_148605268
Belachelijk.
Haatdragend is al zo'n flut term waar alles onder kan vallen.
  maandag 12 januari 2015 @ 14:39:56 #13
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_148605362
Censuur dus.
吴 曼 迪
  † In Memoriam † maandag 12 januari 2015 @ 14:41:23 #14
pi_148605404
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:36 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Fanatici voldoen aan bepaalde criteria zoals het verwerpen van de democratie en de bereidheid tot geweld. Die zijn makkelijk te herkennen daarnaast houden de inlichtingendiensten dat nauwkeurig bij. En waarheen ?? Naar het thuisland of het land van hun voorouders (of voor mij part naar een onbewoond eiland). Gaat vrij simpel dankzij het dubbele paspoort.
Waarom zou je de democratie niet mogen verwerpen?
Casus: Mijn oma is Spaanse, en ik post herhaaldelijk op internet dat alle joden doodmoeten en ik probeer mensen te overtuigen om joden te vermoorden.
Volgens opstelten moeten dan én de sites of pagina's waar ik op post worden geblokkeerd (door de provider nog wel) + ik moet naar Spanje omdat mijn oma daar toevallig vandaan kwam.

Of geldt het alleen voor Jihadisten? Of voor mensen die onze democratie mar niks vinden?

Dat dubbele paspoort gaat overigens ook niet voor alle landen op, voor Marokkanen wel ja. En Nederlandse Jihadi's die toevallig géén voorouders uit een ander land hebben :s)?

Verder: Dan sturen we Jihadi's naar een ander land waar zij net zo goed een gevaar kunnen zijn. Not in my backyard mentaliteit
  maandag 12 januari 2015 @ 14:42:26 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148605434
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
Belachelijk.
De cartoons van Charlie Hebdo zijn ongetwijfeld door nogal wat mensen als haatdragend of haatzaaiend ervaren. Snel verbieden dus.

TS: ik ben het volledig eens met je topic-titel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148605552
Heeft onze vrijheidminnende blonde pruik al woest getwitterd?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_148605572
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
Belachelijk.
Dat formuleren ze expres zo vaag.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_148605871
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:41 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Waarom zou je de democratie niet mogen verwerpen?
Casus: Mijn oma is Spaanse, en ik post herhaaldelijk op internet dat alle joden doodmoeten en ik probeer mensen te overtuigen om joden te vermoorden.
Volgens opstelten moeten dan én de sites of pagina's waar ik op post worden geblokkeerd (door de provider nog wel) + ik moet naar Spanje omdat mijn oma daar toevallig vandaan kwam.
En terecht iemand die oproept om Joden te vermoorden is niet wijs en moet rap vertrekken. Accepteer onze levenswijze of wegwezen. We zijn een modern vooruitgangsvolk en primitieve barbaren gaan maar naar de zandbak waar ze hun gif kunnen verspreiden. Nutteloze wezens met een IQ dat zo laag is dat ze amper beseffen dat ze leven.

quote:
Dat dubbele paspoort gaat overigens ook niet voor alle landen op, voor Marokkanen wel ja. En Nederlandse Jihadi's die toevallig géén voorouders uit een ander land hebben :s)?
Dat handjevol idioten mag meteen mee of krijgt een warme cel.
quote:
Verder: Dan sturen we Jihadi's naar een ander land waar zij net zo goed een gevaar kunnen zijn. Not in my backyard mentaliteit
Precies naar de landen waar deze reli onzin vandaan komt en waar het thuis hoort.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_148605892
quote:
15s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:28 schreef KoosVogels het volgende:
Het is toch te zot voor woorden. Vorige week stonden alle westerse overheden nog pal voor de vrijheid van meningsuiting, maar amper een week later klinken er geluiden om die vrijheid aan banden te leggen.
Het recht op vrijheid van meningsuiting is sowieso beperkt. Alsof je nu in een winkelcentrum kunt staan met flyers over ISIS en nieuwe strijders kunt rekruteren of verzoeken om donaties t.b.v de heilige strijd. Op het internet gelden dezelfde regels als in het dagelijkse leven. Er zit alleen een verschil in de mate waarin je het kunt handhaven (en/of uitvoeren). En daar lijkt men nu eindelijk werk van te maken. Prima. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag of morgen.

Mocht dit je niet aanstaan dan moet je het recht op vrijheid op meningsuiting verruimen. Zodat men wél in het winkelcentrum kan staan om nieuwe ISIS strijders te werven.
pi_148605964
we don't need no eductation
pi_148605984
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De cartoons van Charlie Hebdo zijn ongetwijfeld door nogal wat mensen als haatdragend of haatzaaiend ervaren. Snel verbieden dus.

Ik denk niet dat het zó ruim opgevat moet worden.

Hoe iemand iets ervaart is subjectief natuurlijk. Maar hoe dat ze dan wel willen gaan bepalen wat haatdragend 'is'....geen idee.

Bv de spot met iets drijven kan toch niet haatdragend zijn? De reactie daarop kan dat dan weer wel zijn. Dus dat laatste zou dan verwijderd moeten worden?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 12 januari 2015 @ 14:59:50 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148606000
Gaan we Opstelten dan ook verbieden? Want ik als ik zijn hoofd zie, borrelt bij mij de haat stevig omhoog.
  † In Memoriam † maandag 12 januari 2015 @ 15:01:38 #23
pi_148606058
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:56 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

En terecht iemand die oproept om Joden te vermoorden is niet wijs en moet rap vertrekken. Accepteer onze levenswijze of wegwezen. We zijn een modern vooruitgangsvolk en primitieve barbaren gaan maar naar de zandbak waar ze hun gif kunnen verspreiden. Nutteloze wezens met een IQ dat zo laag is dat ze amper beseffen dat ze leven.

[..]

Dat handjevol idioten mag meteen mee of krijgt een warme cel.

[..]

Precies naar de landen waar deze reli onzin vandaan komt en waar het thuis hoort.
En als er geen afkomst is van zo'n 'reli-zandbak' om ze heen te sturen?
pi_148606064
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:57 schreef nikk het volgende:

[..]

Het recht op vrijheid van meningsuiting is sowieso beperkt. Alsof je nu in een winkelcentrum kunt staan met flyers over ISIS en nieuwe strijders kunt rekruteren of verzoeken om donaties t.b.v de heilige strijd. Op het internet gelden dezelfde regels als in het dagelijkse leven. Er zit alleen een verschil in de mate waarin je het kunt handhaven (en/of uitvoeren). En daar lijkt men nu eindelijk werk van te maken. Prima. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag of morgen.

Mocht dit je niet aanstaan dan moet je het recht op vrijheid op meningsuiting verruimen. Zodat men wél in het winkelcentrum kan staan om nieuwe ISIS strijders te werven.
Flyeren voor IS is een oproep tot geweld. Dat is heel wat anders dan wat haatdragends roepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')