Vandaag heb ik relatief veel tijd doorgebracht op dit forum, omdat ik lijd aan de veelvoorkomende ziekte SOG. De deadlines zijn nog niet gehaald, maar ik heb de nacht en een fles wijn nog.
Tijdens het ontdekken van dit forum stuitte ik op een KLB-topic dat gaat over een user die denkt een andere user in de bioscoop gehoord te hebben. Met verbazing heb ik kennisgenomen van een aantal reacties waarin de user op een agressieve wijze wordt aangesproken op zijn/haar geaardheid. Deze agressieve users noem ik voor het gemak cyberbullies.
Vervolgens werd in R&P een topic door een neutrale user geopend over de vraag waarom veel mensen een hekel hebben aan transseksuelen. In dat topic werd door de cyberbullies een verklaring gegeven. De verklaring luidt dat de user in het eerste hiervoor genoemde topic een ‘aandachtshoer’ is. In dat R&P-topic bleven de cyberbullies ontkennen dat hun reacties niet transfoob zijn.
Mijn klacht is dat deze cyberbullies geen fatsoenlijk onderwijs op de basisschool en de middelbare school hebben genoten waarin aandacht werd besteed aan het fenomeen LGBT (Lesbian Gay Bisexual Transgender). Vanwege dit gebrek aan onderwijs wil ik graag specifiek de intolerantie op dit forum jegens transseksuelen bestrijden door te wijzen op de volgende feiten:
Definitie van transgenderhaters:
quote:
Transfobie is de angst voor transgenderisme en transseksualiteit, alsmede het vijandig en disciminerend gedrag dat uit dit gevoel voorkomt. Transfobie uit zich bijvoorbeeld in het uitsluiten van transen uit als seksespecifiek bestemde ruimtes (toiletten, sommige verenigingen...), maar ook in verbaal, fysiek geweld, verkrachting en ontkenning van asielrecht.
Transfoob gedrag komt voort uit de vooronderstelling dat ieders sekse van bij de geboorte vaststaat, dat geslacht een puur biologische kwestie is en dat men het eigen gender niet zelf mag (of kan) definiëren. Deze opvattingen zijn wijd verspreid en in vele landen ook in wetten vertaald en/of religieus onderbouwd. Enerzijds ligt de basis van transfobie dus verankerd in cultuur en maatschappij, maar anderzijds ook in de psychologie. De identiteit 'vrouw' of 'man' is immers een fundamenteel persoonskenmerk dat men niet graag ziet wankelen. Wanneer andere mensen een op gender gebaseerde wet overtreden, kan men dit indirect aanvoelen als een aanslag op de eigen sekse- en genderidentiteit en seksuele gerichtheid. Transfobie is psychologisch dus terug te voeren naar de angst om zelf geen 'echte' man of vrouw te zijn en/of niet voor 100% hetero, homo of lesbisch te zijn.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transfobie
Waarom de cyberbullies op dit forum o.a. in het kader van "Suicide among LGBT youth" moeten kappen met cyberpesten op grond van de geaardheid: quote:
Institutionalized and internalized homophobiaInstitutionalized and internalized homophobia may also lead LGBT youth to not accept themselves and have deep internal conflicts about their sexual orientation. Parents may force children out of home after the child's coming out.
Homophobia arrived at by any means can be a gateway to bullying which can take many forms. Physical bullying is kicking, punching, while
emotional bullying is name calling, spreading rumors and other verbal abuse. Cyber bullying involves abusive text messages or messages of the same nature on Facebook, Twitter, and other social media networks. Sexual bullying is inappropriate touching, lewd gestures or jokes.
Bullying may be considered a "rite of passage", but studies have shown it has negative physical and psychological effects. "Sexual minority youth, or teens that identify themselves as gay, lesbian or bisexual, are bullied two to three times more than heterosexuals", and "almost all transgender students have been verbally harassed (e.g., called names or threatened in the past year at school because of their sexual orientation (89%) and gender expression (89%)") according to GLSEN's Harsh Realities, The Experiences of Transgender Youth In Our Nation’s Schools.
This issue has been a hot topic for media outlets over the past few years, and even more so in the months of September and October 2010. President Barack Obama has posted an "It Gets Better" video on The White House website as part of the It Gets Better Project. First lady Michelle Obama attributes such behaviors to the examples parents set as, in most cases, children follow their lead.
Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_among_LGBT_youth
Anders gezegd, denk verdomme na over de psychologische consequenties die jouw haatdragende reacties in een topic over transseksualiteit hebben. Wees fatsoenlijk en probeer niet een user te kwetsen door continu zijn of haar geaardheid te ridiculiseren. We leven in 2015 en in West-Europa nota bene: gedraag je niet als een middeleeuwse eikel.
Much love,
HeteroBOL9090
p.s.
![1280px-Rainbow_flag_and_blue_skies.jpg]()
p.p.s.
[ Bericht 5% gewijzigd door BOL9090 op 12-01-2015 05:06:52 ]