Lijkt me eerlijk gezegd allemaal nogal suggestief wensdenken dit. Zeker met mooie termen als "erkennen dat hij mislukt is", nou wie erkennen dat allemaal dan?quote:Op maandag 19 januari 2015 13:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet perse al dit of volgend jaar, daarvoor zijn de ontwikkelingen te grillig, maar meer dan 5 jaar geef ik hem niet meer. Ik geloof niet dat een fiscale unie politiek haalbaar is, zeker niet als er tussentijds, naast de nieuwe allerallerallerlaatste Griekse bailout, ook nog door andere landen in onze schatkist gegrabbeld gaat worden. Euroskepsis is in opmars, de bezuinigingen beginnen ook in sterke landen her en der pijn te doen, en zelfs voormalige supporters van de euro erkennen dat hij mislukt is en dat hij ons vooral problemen en wantrouwen heeft opgeleverd.
Ze gaan die Euro echt niet zo halfslachtig afschaffen. Als het echt het drama is wat jij verwacht dan gaan ze gewoon kappen met de Euro.quote:Ik verwacht overigens niet dat hij volledig verdwijnt, maar wel dat hij als nationaal betaalmiddel weer vervangen wordt door de oude munten. In principe kan hij blijven bestaan als handelsmunt voor internationale transacties binnen de Eurozone en met landen daarbuiten, en als reken- en budgeteenheid van de EU, maar of zo'n nogal krappe basis het voortbestaan zou rechtvaardigen weet ik niet. Voor politici en centrale bankiers zou het leuk zijn omdat hun projectje dan niet echt als falikant mislukt beschouwd hoeft te worden en het ook makkelijker wordt om de euro in de verre toekomst, na de nodige harmonisering tussen de EU-landen, wederom in te voeren.
Als je speculatief bent ingesteld is goud altijd interessant. Dat schiet zodanig op en neer dat het leuk gokwerk kan zijnquote:Op maandag 19 januari 2015 14:19 schreef raptorix het volgende:
Speaking about, ik denk trouwens dat dit wel het instapmoment voor goud is, ik voorspel dat we binnenkort windkracht 12 krijgen op internationaal monetair gebied en goud is een prima schuilhaven tijdens financieel noodweer.
Nou schiet op en neer valt wel mee, het is juist voor lange termijn een mooi middel om te investeren, ik voorspel dat de prijs binnen 2 jaar het dubbele isquote:Op maandag 19 januari 2015 14:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je speculatief bent ingesteld is goud altijd interessant. Dat schiet zodanig op en neer dat het leuk gokwerk kan zijn
Men hoopt dat het geld naar de aandelenbeurzen vloeit.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:58 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk dat de theorie is dat er tzt tweede ronde effecten in de core inflatie gaan optreden
Laat onverlet dat QE daar niks aan verhelpt, integendeel, lagere rente zal alleen zorgen dat de 99% nog verder de hand op de knip houden, en dat mensen nog meer gaan oppotten voor straks.
De gedachtengang blijift mij een raadsel.
juist, dit denk ik ook. Geld zal Vloeien naar aandelenbeurzen en vastgoedbubbels.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:17 schreef Blik het volgende:
Waarom geven ze gewoon niet iedereen boven de 18 jaar een eenmalige uitkering van 500 of 1000 euro? Een groot gedeelte van dat geld vloeit terug naar de economie, anderen zullen schulden aflossen, anderen zullen het oppotten.
Het hele nadeel van dat QE-verhaal is dat het voordelig is voor de mensen en instellingen die al geld hebben, dat zal uiteindelijk minder zoden aan de dijk zetten
quote:Op maandag 19 januari 2015 18:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ha grappig dat Hollande nu al aankondigd dat er QE gaat plaatsvinden,ik dacht nog wel dat de ECB een onafhankelijk instituut was.?
http://www.telegraph.co.u(...)-QE-on-Thursday.htmlquote:The French President has caused a headache for the eurozone’s policymakers.
He declared on Monday that the European Central Bank (ECB) will announce a quantitative easing programme this week, in a move that will support the French economy.
Francois Hollande made the comments to business leaders at the Élysée Palace, according to the Wall Street Journal.
The newspaper reports that Mr Hollande said: “On Thursday, the ECB will take the decision to buy sovereign debt, which will provide significant liquidity to the European economy and create a movement that is favourable to growth.”
Since his speech, the French leader has felt the need to backtrack. His office has declared that Mr Hollande was referring to the "hypothesis" of QE, not that it was certain.
Related Articles
QE or not QE? That is the question facing ECB chief Mario Draghi 18 Jan 2015
Ben Wright: A QE fudge by the ECB would inevitably and deservedly fail 18 Jan 2015
Court paves way for eurozone QE 14 Jan 2015
The President respects the independence of the ECB, his office added. Some kind of announcement by the ECB is widely expected, with several investment banks suggesting that Mario Draghi, the central bank’s chief, will deploy a big QE “bazooka”.
Christian Schulz, a senior economist at Berenberg, said that Mr Hollande's comments did "not touch on the questions market participants are already asking themselves".
Investors have already "priced in" the announcement of a large stimulus package this Thursday, and have begun to debate the size, timing, and scope of whatever scheme is unveiled.
"The real question for France is whether the ECB’s efforts will be complemented by national structural reforms or not," Mr Schulz added.
"Had Mr Hollande said that his government will start new structural reforms on Thursday, the market reaction would have been far more positive."
Mr Hollande said that QE would provide support for the French economy, accompanied by recent falls in oil prices.
De keerzijde is dat deze QE geen enkel positief effect zal hebben, of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? Kan iemand uitleggen waarom men dit nu persé wil en wie hier gebaat bij is. (behalve banken en de beurs)quote:Op dinsdag 20 januari 2015 01:13 schreef HiZ het volgende:
Dat doorschuiven van het risico naar het nationale niveau is natuurlijk gewoon om te voorkomen dat de Grieken en Italianen hun hervormingen pardoes kunnen stilzetten vanuit het slakkentempo van vandaag.
Is dat niet reden genoeg?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 08:51 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Kan iemand uitleggen waarom men dit nu persé wil en wie hier gebaat bij is. (behalve banken en de beurs)
De beurzen staan al op zeepbelniveaus, waar de lucht eerder uit moet, dan dat er nog meer lucht in moeten worden geblazen, de banken lenen niets uit en we hebben dus in feite niets aan meer goedkoop geld voor banken.quote:
Juist, wat ik al dacht. Maar als ik als volslagen Noob op dit gebied dat al zie, waarom loopt oa Dijsselbloem dit dan te verdedigen. Om zijn vriendjes zoet te houden? Het is dan wel erg droevig gesteld met het systeem..quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:31 schreef SeLang het volgende:
Dit is wat de financiële sector er zelf van denkt:
[ afbeelding ]
Dus slechts ~3% denkt dat QE de economie daadwerkelijk helpt.
25% denkt dat het helemaal niks doet.
Maar >50% denkt dat het een nieuwe bonanza geeft in financiële markten. Waarom is ook alweer iedereen en zijn neef voortstander van QE?
Ik weet niet wat zijn achtergrond is maar politici hebben meestal sowieso geen verstand van zaken, dus die blaten gewoon na wat ze ingefluisterd krijgen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Juist, wat ik al dacht. Maar als ik als volslagen Noob op dit gebied dat al zie, waarom loopt oa Dijsselbloem dit dan te verdedigen. Om zijn vriendjes zoet te houden? Het is dan wel erg droevig gesteld met het systeem..
Ken je ook maar één iemand die de euro nog een succes zou durven noemen?quote:Op maandag 19 januari 2015 14:26 schreef 99.999 het volgende:
Lijkt me eerlijk gezegd allemaal nogal suggestief wensdenken dit. Zeker met mooie termen als "erkennen dat hij mislukt is", nou wie erkennen dat allemaal dan?
Als de euro uiteenvalt is dat niet omdat iemand in Brussel of Frankfurt roept dat het bij nader inzien een slecht idee was en dat de hele eurozone er daarom mee kapt. Daarvoor zit er teveel politiek en bestuurlijk prestige in die munt geinvesteerd (bovendien is het de rekeneenheid van de EU en ECB zelf en zal hij in die hoedanigheid sowieso blijven bestaan). Nee, als de euro uiteenvalt is dat omdat er individuele landen uitstappen, en op zo'n moment blijft de euro in de rest dus gewoon bestaan. En dus zal zo'n land verkondigen dat het binnenlands overstapt, maar dat het internationale verplichtingen in euro nakomt (tenzij ze door een faillissement uitstappen) en dat het euro-betalingsverkeer met dat land gewoon blijft lopen (waarom ook niet, de hele infrastructuur ligt er en het is een nuttige, practische munt voor europese handel).quote:Ze gaan die Euro echt niet zo halfslachtig afschaffen. Als het echt het drama is wat jij verwacht dan gaan ze gewoon kappen met de Euro.
quote:Ik vind zelf dat er veel teveel wordt verwacht van centrale banken. We moeten begrijpen en accepteren dat een centrale bank nooit waarde kan creëren. Het is echt belachelijk dat tegenwoordig alle headlines gaan over wat een centrale bank mogelijk wel of niet gaat doen. Het zou moeten gaan over hoe je de arbeidsmarkt gaat flexibiliseren, het businessklimaat gaat verbeteren, de pensioentekorten gaat oplossen, schulden gaat herstructureren, etc
Dat is tot nu toe inderdaad goed gelukt.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:40 schreef HiZ het volgende:
De euro is wat mij betreft helemaal geen mislukking; Je kunt wel de hele tijd miepen over verlies aan soevereiniteit, maar per saldo dwingt de euro de lidstaten nu eindelijk te doen wat ze al sinds Lissabon zeggen te moeten doen. En dat is het continent concurrerender maken. Het is jammer dat er geen politici meer zijn die dat durven doen zonder te wijzen naar Brussel/Frankfurt.
Ja maar, nu mogen ze niet meer devaluerenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:40 schreef HiZ het volgende:
De euro is wat mij betreft helemaal geen mislukking; Je kunt wel de hele tijd miepen over verlies aan soevereiniteit, maar per saldo dwingt de euro de lidstaten nu eindelijk te doen wat ze al sinds Lissabon zeggen te moeten doen. En dat is het continent concurrerender maken. Het is jammer dat er geen politici meer zijn die dat durven doen zonder te wijzen naar Brussel/Frankfurt.
Dit is dus een belangrijk probleem.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:04 schreef SeLang het volgende:
Ik vind zelf dat er veel teveel wordt verwacht van centrale banken. We moeten begrijpen en accepteren dat een centrale bank nooit waarde kan creëren. Het is echt belachelijk dat tegenwoordig alle headlines gaan over wat een centrale bank mogelijk wel of niet gaat doen. Het zou moeten gaan over hoe je de arbeidsmarkt gaat flexibiliseren, het businessklimaat gaat verbeteren, de pensioentekorten gaat oplossen, schulden gaat herstructureren, etc.
In dezelfde week dat Hoogervorst het een mislukking noemde gaf de bestuursvoorzitter van DeltaLoyd aan dat de Euro een enorm succes was. http://www.deltalloydgroe(...)orm-succes%E2%80%99/quote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Ken je ook maar één iemand die de euro nog een succes zou durven noemen?
Tot de Nederlandse oud-politici die de euro openlijk een mislukking noemen, horen o.a. Bolkestein en Hoogervorst.
Tot het er om ging, bv bij de EP-verkiezingen vorig jaar haalden die clubs echter niet zo mal veel stemmen. Grillo deed het met 20% heel aardig maar Wilders kwam niet verder dan 13%. Als zo'n minderheid voor jou reden is om in blinde paniek de boel te laten klappen dan kan dat. Lijkt mij wat kort door de bocht.quote:Dijsselbloem en Knot hebben erkend dat ze maatregelen klaarhadden voor herinvoering van de gulden, wat ook weinig geloof in de kracht van de euro weerspiegelt.
[q]
Wilders (hoogst gepeild in NL) en Beppe Grillo (hoogste in Italië) willen uitstappen.
AfD, 7% van de stemmen bij de verkiezingen voor het EP. Ook al zo'n gigantische score...quote:Finland, al 3 jaar in een depressie, blokkeert gesprekken over een Griekse schuldverlichting omdat dat de eurosceptische oppositie in de kaart zou spelen. Ook in Duitsland, dat nauwelijks een centje pijn van de crisis heeft gehad, bestaat weerstand (o.a. Alternative für Deutschland).
Dat er weerstand is tegen een nieuwe munt is niet onlogisch en dat tijdens een crisis protestpartijen aanhang weten te winnen lijkt me ook geen vreemde beweging.quote:En dat is voordat er nog maar één ronde QE of één greep uit het noodfonds heeft plaatsgevonden, en dat zijn zaken die m.n. in Duitsland slecht zullen vallen.
Echter, landen zullen er alleen uitstappen als ze niet anders kunnen. Omdat ze dus praktisch gezien failliet gaan. Ze kunnen hun verplichtingen in euro's dan ook niet meer nakomen..quote:Als de euro uiteenvalt is dat niet omdat iemand in Brussel of Frankfurt roept dat het bij nader inzien een slecht idee was en dat de hele eurozone er daarom mee kapt. Daarvoor zit er teveel politiek en bestuurlijk prestige in die munt geinvesteerd (bovendien is het de rekeneenheid van de EU en ECB zelf en zal hij in die hoedanigheid sowieso blijven bestaan). Nee, als de euro uiteenvalt is dat omdat er individuele landen uitstappen, en op zo'n moment blijft de euro in de rest dus gewoon bestaan. En dus zal zo'n land verkondigen dat het binnenlands overstapt, maar dat het internationale verplichtingen in euro nakomt (tenzij ze door een faillissement uitstappen) en dat het euro-betalingsverkeer met dat land gewoon blijft lopen (waarom ook niet, de hele infrastructuur ligt er en het is een nuttige, practische munt voor europese handel).
Tuurlijk kan Griekenland internationaal zaken blijven doen in de Euro. Echter dat is vrij onbetaalbaar voor ze met hun nieuwe drachme...quote:Zo'n land kan dus ook gewoon internationaal zaken blijven doen in euro, tenzij de EC en ECB daar rancuneus een stokje voor steken, maar als ze slim zijn doen ze dat niet (anderzijds, als ze echt slim waren geweest, hadden ze de euro van meet af aan verplicht moeten stellen voor alle grensoverschrijdende handel in de hele EU, ook in bv Engeland en Denemarken).
Als alle landen (en zeker de belangrijke) uit de Euro stappen, dan stopt de Euro praktisch gezien ook gewoon met bestaan. Immers, het vertrouwen in de munt is dan weg.quote:Ik zie dus geen reden waarom de euro zou ophouden te bestaan, zelfs als alle eurolanden weer op hun oude munt zouden terugvallen, maar de mate waarin hij nog daadwerkelijk gebruikt zou worden zou natuurlijk van veel factoren afhangen.
Denemarken blijft de peg verdedigen.quote:** Danish Central Bank do not plan to change their EUR/DKK peg rate policy
------------------------------------------------------------
Update details:
- As a reminder, yesterday the Danish Central Bank cut their lending rate to 0.05% and cut their deposit rate to -0.2% from -0.05% in an unscheduled announcement.
- This comes following the SNB's surprise removal of their CHF cap against the EUR last week, ahead of Thursday's expected launch of the ECB's QE program.
- As a guideline, the DKK is pegged to the EUR at 7.46038 and fluctuates within a +/- 2.25% range.
- The peg serves as a way of protecting exports to their main trading partner - Europe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |