Op de tube stond al dat ik het direct na openen moest gebruiken, dus dat is gelukkig wel gebeurd. Het is blijkbaar veertien dagen houdbaar na openen, dus het mag nog net.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De kuur is normaal gesproken minimaal 7 dagen. En je kan het niet lang bewaren als het open is (ook in de koelkast blijft het niet lang goed). Als het open is, gaan er bacterien en gisten naar binnen (soorten die niet gevoelig zijn voor chlooramfenicol) en gaan er gezellig groeien in de zalf. Meestal staat er in de bijsluiter hoe lang je het kan bewaren als het open is.
[..]
Bloedvaatjes die ingroeien in het hoornvlies betekent dat het lichaam de beschadiging van het hoornvlies probeert te herstellen. De vraag is of het lichaam het zelf lukt. Als de beschadiging niet geneest (=zweer) dan moet het soms "opgefrist" worden onder narcose. Belangrijk om het oog goed te beschermen door kunsttranen en/of vitamine A oogzalf. En misschien ook een antibioticum zalf. Maar eigenlijk moet dat dus eerst goed door de dierenarts bekeken worden. Zeker bij oogheelkunde is het heel lastig om op afstand diagnose te stellen![]()
En als je dikke bloedvaten op het oogwit ziet, dan kan het glaucoom (groene staar) zijn! Dat moet snel door de dierenarts bekijken worden.
Ik heb een huishaan gehad. Ik deed het voer in een stenen bakje ipv plastic. Dan slijt de snavel ook wat meer. (Of wat schuurpapier op de bodem plakken)quote:Op donderdag 29 januari 2015 22:46 schreef lady-wrb het volgende:
ik was vandaag naar de dierenarts met mijn huiskip. ze komt niet buiten (loopt los in de huiskamer) en dr nagels werden te lang. ook heb ik dr snavel laten inkorten omdat die begon over te groeien.
dat van die nagels wist ik. ze kan niet graven (ja in mijn vloerkleed) maar dat dr snavel doorgroeit, daar had ik nog nooit van gehoord.
dat is er vanmiddag met een dremeltje vanaf geslepen.
kip kon bijna aan de zuurstof, zo gestresst was ze en ik ook want ik dacht dat mn kip de ingreep niet ging overleven.
maar ze is er nog en loopt en eet nu een stuk makkelijker
maar ik heb dit nog nooit gezien bij een kip. ze komt toch al bij een slechte kweker vandaan, maar is dit toeval van die snavel dat die snavel doorgroeit of is dat bij alle kippen zo maar slijten ze die buiten af?
Om nagels en de snavel in goede conditie te houden moet de kip de volgende tot haar beschikking hebben:quote:Op donderdag 29 januari 2015 22:46 schreef lady-wrb het volgende:
ik was vandaag naar de dierenarts met mijn huiskip. ze komt niet buiten (loopt los in de huiskamer) en dr nagels werden te lang. ook heb ik dr snavel laten inkorten omdat die begon over te groeien.
dat van die nagels wist ik. ze kan niet graven (ja in mijn vloerkleed) maar dat dr snavel doorgroeit, daar had ik nog nooit van gehoord.
dat is er vanmiddag met een dremeltje vanaf geslepen.
kip kon bijna aan de zuurstof, zo gestresst was ze en ik ook want ik dacht dat mn kip de ingreep niet ging overleven.
maar ze is er nog en loopt en eet nu een stuk makkelijker
maar ik heb dit nog nooit gezien bij een kip. ze komt toch al bij een slechte kweker vandaan, maar is dit toeval van die snavel dat die snavel doorgroeit of is dat bij alle kippen zo maar slijten ze die buiten af?
het niet de bedoeling dat ze de rest van haar leven binnen blijft, alhoewel het een gezellige beestenboel is zo met drie katten erbij.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 10:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Om nagels en de snavel in goede conditie te houden moet de kip de volgende tot haar beschikking hebben:
- Iets waarop zij haar nagels en de snavel kan slijpen. Ik heb geloof ik ergens zitstokken gemaakt van puimsteen gezien. Ik denk dat het meer bedoeld was voor papegaaien ed, maar de kip moet ook een zitstok hebbenSommige mensen gebruiken ook een baksteen of een blok cement, volgens mij. Wat Valentijn101 zegt, een stenen bakje, is ook goed. Kippen die buiten komen, kunnen gewoon hun snavel en nagels slijpen aan de steentjes ed buiten
- De kip moet voldoende vitamine D3 krijgen. Als de kip niet buiten (zonnelicht) komt, kan zij geen vit D3 aanmaken. Dat moet zij dus via het voer krijgen, maar dat is vaak toch niet voldoende. Dus eigenlijk moet de kip zo'n UV lamp (die in ieder geval UV B straling moet produceren)
- De kip moet voldoende vitamine A en B(2) en voldoende mineralen krijgen, dus gevarieerd voeren. Bij voorkeur mineralen en vitamines premix oid geven
- De kip moet voldoende kunnen bewegen
Het oogje is nog steeds wat wazig en ik zie wat meer wit littekenweefsel dan eerst. En haar andere oog is opeens helemaal rood aan de onderkantquote:Op donderdag 29 januari 2015 21:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Op de tube stond al dat ik het direct na openen moest gebruiken, dus dat is gelukkig wel gebeurd. Het is blijkbaar veertien dagen houdbaar na openen, dus het mag nog net.
Ik zie sinds gisteren trouwens enorme verbetering van het oogje! De waas is bijna weg, de bloedvaten helemaal. Die bloedvaten zaten trouwens niet op het oogwit hoor, en ze waren vrij dun en moeilijk zichtbaar. Ik denk dus dat het wel goedkomt, hoewel ik het zeker in de gaten blijf houden. Superbedankt voor je antwoorden!
In scharrelmix zitten vitamines en mineralen toegevoegd?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 10:50 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het niet de bedoeling dat ze de rest van haar leven binnen blijft, alhoewel het een gezellige beestenboel is zo met drie katten erbij.
ik heb haar binnengehaald vlak voor de kou inviel omdat ze niet door de rui heenkwam en snot bleek te hebben.
beweging krijgt ze zat: ik haal haar 's ochtends naar beneden en dan gaat dr hokje open en ze mag de hele dag zo veel lopen als ze wil.
dat eten vindt ik inderdaad lastig. ik heb zitten bestuderen wat ze zoal nodig heeft en er staat een rij bakjes met allerlei hapjes voor haar ter beschikking
-schelpengrit en maagkiezel
-scharrelmix
-gebroken graanmix
-groenvoer (komkommer en sla)
-gedroogde meelwormen
-mix van zonnebloempitten en zilvervliesrijst
en ze eet nog wel eens mee van het kattenvoer
zoals ik al zei: het is de bedoeling dat ze weer de tuin ingaat, maar het moet eerst weer fatsoenlijk weer zijn. en daarbij wil ik een paar nieuwe krieltjes erbij voor haar, want vorig jaar is ze in een week tijd allebei haar zusjes kwijtgeraakt en het groepje grote zijdehoenders accepteert haar niet, dus was ze eigenlijk helemaal alleen.
maar ik ga echt niet met 3 zijdehoenders in mijn huiskamer zitten, het kan ook te gek
ik wil best zo'n lamp aanschaffen, maar hoe krijg ik die kip zo gek dat ze er bij in de buurt gaat zitten? en waar verkopen ze die lampen? ik heb boven op de slaapkamer waar ze de nacht doorbrengt een zonnehemel staan. maar dat is vast niet de bedoeling? en hoe lang moet ze onder zo'n lamp per dag?
o en ze eet heel goed! ze was heel mager toen ze ziek binnenkwam maar ze is echt merkbaar aangekomen. er zit al weer een beetje kipfilet op de botjes
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als de kip geen eieren legt, dan is de behoefte aan vit D3 wel wat lager dan bij een legkip, dus mogelijk kan zij een paar maandjes zonder zonnelicht.
Hoe oud is het poezenkind? Als zij jonger is dan 5 jaar, dan kan het kin-acne zijn. Het is dan belangrijk om de kin goed schoon te houden om de ontsteking te voorkomen. Iemand hier op het forum (sorry, ik weet niet meer wiequote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:22 schreef Puala het volgende:
DA, vraagje, mijn poes heeft op haar kin een aantal zwarte stipjes zitten. Als je door haar haren heen gaat kun je de stipjes weghalen. Mijn eerste gedachte was: vlooien. Help. Want die hebben ze 2-3 maand geleden gehad. Maar sindsdien geef ik netjes de pipetjes op tijd en ik was het ook niet per ongeluk vergeten. Toen ik met de vlooienkam door haar vacht heen ging kwam ik nergens wat tegen. Ook niet op de plaatsen waar er de vorige keer heel veel zaten.
Toen heb ik het even zo gelaten. De dame was het er ook niet zo mee eens dat ik haar op haar rug legde en onder haar kin wilde kijken. Alleen nu zag ik gister dat ze zich zo heeft gekrabt dat ze een wondje heeft veroorzaakt en ze was echt pissed toen ik wilde kijken wat er was.
Blijkbaar heeft ze dus toch iets. Wat kan het zijn? Ze had ook een traanoogje, maar dat heeft ze wel vaker een paar dagen en dan is het vanzelf weg.
quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het oogje is nog steeds wat wazig en ik zie wat meer wit littekenweefsel dan eerst. En haar andere oog is opeens helemaal rood aan de onderkantVanmiddag naar de dierenarts.
Met de hoeveelheid dieren en antwoorden die je hier geeft, verbaasd me dat helemaal niksquote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe oud is het poezenkind? Als zij jonger is dan 5 jaar, dan kan het kin-acne zijn. Het is dan belangrijk om de kin goed schoon te houden om de ontsteking te voorkomen. Iemand hier op het forum (sorry, ik weet niet meer wie) heeft een poezel met acne, misschien kan zij jou wat tips geven. Acne kan worden veroorzaakt door allergie, bijv. voor een metalen of plastic eetbakje. Het is beter om bakjes van keramiek of glas te gebruiken. Schoonmaken kan je met chloorhexadine of benzoylperoxide oplossing (shampoo), maar overleg dat eerst met je dierenarts! Benzoylperoxide werkt bijv. goed tegen acne, maar kan bij katten irritatie geven. De kin altijd goed drogen! Ook na het drinken moet je even zijn kin drogen!
Oh, en meteen een tipquote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:22 schreef Puala het volgende:
Toen heb ik het even zo gelaten. De dame was het er ook niet zo mee eens dat ik haar op haar rug legde en onder haar kin wilde kijken. Alleen nu zag ik gister dat ze zich zo heeft gekrabt dat ze een wondje heeft veroorzaakt en ze was echt pissed toen ik wilde kijken wat er was.
Dat is natuurlijk niet de juiste manier. De bedoeling is dat het diep in haar neusgangen komt en op zo'n manier komt het nooit. Bovendien is het niet meer hygienisch.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 14:16 schreef yvonne het volgende:
Lieve Dierenarts,
Onze TantePoes moet neusdruppels.
Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Zijn daar nog tips voor?
Ik doe nu maar een druppel op m'n vinger en smeer het zo in/tegen haar neusgat, iets anders gaat echt niet.
quote:Op vrijdag 30 januari 2015 14:24 schreef Holyme het volgende:
[..]
Oh, en meteen een tipZet haar een stuk hoger, bv op tafel, pak er evt. een lamp bij en pak haar kopje vast en naar achter. Zal ze misschien nog niet leuk vinden, maar neerleggen heb ik nooit gedaan, je kan het zo ook prima zien (de dierenarts zal dat hetzelfde doen, dus bij twijfel, laat je DA het even voor doen). En desnoods leg je er een snoepje naast om meteen te belonen
Als ze al een wondje heeft, of je denk dat ze jeuk heeft, zou ik daar wel snel even naar laten kijken.
Dank je. Er was geen beschadiging van de hoornvliezen te zien, dat rode in het andere oog was een bloeduitstorting door een trauma maar ging ook vanzelf wel weer over. Kortom, er was niets aan de hand en ik moet gewoon nog even doorgaan met de oogzalf. Scheelt weer een hoop zorgenquote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Heel verstandig om naar de dierenarts te gaan! Succes!
Ze is jonger dan 5 jaar dus dat kan. Ze poetst hem zelf schoon, maar ik maak hem ook goed schoon. Grote kans dat het is door het eetbakje dan. Ik ben gewisseld van een glazen naar een plastic bakje. Dus vanavond zijn ze weer terug gewisseld. Ik maak het nog even schoon met een nat doekje en als het zo blijft zal ik naar de dierenarts gaanquote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe oud is het poezenkind? Als zij jonger is dan 5 jaar, dan kan het kin-acne zijn. Het is dan belangrijk om de kin goed schoon te houden om de ontsteking te voorkomen. Iemand hier op het forum (sorry, ik weet niet meer wie) heeft een poezel met acne, misschien kan zij jou wat tips geven. Acne kan worden veroorzaakt door allergie, bijv. voor een metalen of plastic eetbakje. Het is beter om bakjes van keramiek of glas te gebruiken. Schoonmaken kan je met chloorhexadine of benzoylperoxide oplossing (shampoo), maar overleg dat eerst met je dierenarts! Benzoylperoxide werkt bijv. goed tegen acne, maar kan bij katten irritatie geven. De kin altijd goed drogen! Ook na het drinken moet je even zijn kin drogen!
Ze ligt vaker op haar rug zonder morrenquote:Op vrijdag 30 januari 2015 14:24 schreef Holyme het volgende:
[..]
Oh, en meteen een tipZet haar een stuk hoger, bv op tafel, pak er evt. een lamp bij en pak haar kopje vast en naar achter. Zal ze misschien nog niet leuk vinden, maar neerleggen heb ik nooit gedaan, je kan het zo ook prima zien (de dierenarts zal dat hetzelfde doen, dus bij twijfel, laat je DA het even voor doen). En desnoods leg je er een snoepje naast om meteen te belonen
Als ze al een wondje heeft, of je denk dat ze jeuk heeft, zou ik daar wel snel even naar laten kijken.
Beterschapquote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:06 schreef peterzx9r het volgende:
ok met de kat naar de da geweest heb dus een goeie luchtweginfektie dus nu 10 dagen antibiotica
vandaar de bloedneus tnxs
Heb ik ook gedaan, hoorquote:Op zondag 1 februari 2015 22:24 schreef Puala het volgende:
[..]
Ze is jonger dan 5 jaar dus dat kan. Ze poetst hem zelf schoon, maar ik maak hem ook goed schoon. Grote kans dat het is door het eetbakje dan. Ik ben gewisseld van een glazen naar een plastic bakje. Dus vanavond zijn ze weer terug gewisseld. Ik maak het nog even schoon met een nat doekje en als het zo blijft zal ik naar de dierenarts gaan
[..]
Ze ligt vaker op haar rug zonder morrenZe is heel makkelijk normaal. Maar dit was gewoon een teken dat ze het niet fijn vond. Ze gaat normaal nooit blazen of grommen naar me. Alleen als iets zeer doet.
Het wondje heeft netjes een korstje en is niet meer open. Het is ook maar 3 mm groot oid. Dus ik kijk het nog even aanIk ben al zo vaak heel snel naar de dierenarts gegaan met haar en nooit was het wat. Dus ik probeer het eerst even zelf
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |