quote:
Somm (2012), Netflix USALeuke documentaire over een aantal jongens die een paar maanden alle privé aangelegenheden op stop zetten om te studeren voor het Master Sommelier examen. Een hevige klus waarbij ze allemaal eigenlijk wel bewust zijn dat het 'slechts om gefermenteerde druivensap' gaat. Maar ze moeten alles, ALLES over wijn weten, het kunnen omschrijven, ruiken, herkennen. Het is 't belangrijkste in hun leven. Ik was oprecht even zenuwachtig toen ze aan 't eind na het examen één voor één hun uitslag kregen.

Heb een beetje zitten docu-bingen dit weekend en wil ook de volgende films aanraden, allemaal van Netflix USA:
Marina Abramovic: The artist is present (2012)Gaat over een van de bekendste performance artists, Marina Abramovic. Ik had nog nooit van haar gehoord (ik weet niet of dat raar is of niet). Vind het normaal gesproken best vaag en overdreven, van dat soort kunst maar zoals ik eerder zei kijk ik graag naar docu's over onderwerpen waar ik helemaal niks mee heb

Marina is al 60 jaar en daarom is het tijd voor een 3 maanden durende expositie in het MoMa in New York. Hier wordt haar werk van de afgelopen 30 jaar uitgevoerd door 30 jonge performance artists. Haar werk is best extreem, laat ik het daarbij houden. Veel naakt, veel zelfmutilatie. Dus voor degenen die het willen weten: jawel, deze docu bevat veel tieten en piemels.
Anyhoo, Marina gaat zelf ook weer een performance uitvoeren tijdens deze expositie. Ze gaat namelijk 3 maanden lang,
iedere dag, 7,5 uur per dag, op een stoel zitten en dan mogen mensen tegenover haar zitten en dan kijken ze elkaar in stilte aan.
Het is bizar, bewonderenswaardig, eye-opening en natuurlijk een klein beetje freaky tegelijk. Ik ging er in met de gedachte dat ik het mens knettergek zou vinden maar heb toch het gevoel dat ik het een beetje begrijp, waar ze mee bezig is. Vooral gezien haar achtergrond.
tl;dr? Pech, ik heb nog een docu gekeken.
Exit through the giftshop (2010)Over Thierry, een fransman woonachtig in Los Angeles, die alles filmt. Maar dan ook echt alles. Zijn gezin, zijn dagelijkse boodschappen. Daar heeft hij een verklaring voor, dat zie je later in de film. Centrale punt is street art. Daar komt hij bij het filmen van zijn Franse neef mee in aanraking en hij raakt er door geobsedeerd. Hij reist de wereld af om andere street artists te filmen en ontmoet zo ook Banksy. Die draait de rollen om en besluit een film over Thierry te maken. De film toont de ontwikkeling die de street art maar ook die Thierry zelf doormaakt in de 16 jaar dat hij filmt.
Het eind zet je echt aan het denken, over street art in het algemeen maar ook over de geestelijke gesteldheid van Thierry. Of misschien van de street art-fanaten (Ik probeer jullie nieuwsgierig te maken

).
Dus.