Kun je iemand gedwongen laten opnemen?quote:Op zondag 4 januari 2015 20:53 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Oh dat wist ik niet dat dat ook kon. Maar dan zou ik echt iets van een interventie en gedwongen opname regelen. Als de schade inmiddels al zo groot heb je niet erg veel tijd meer gok ik.
Hoewel de lever wel herstelt mits deze niet te erg beschadigd is zou ik morgen contact met tactus of zijn huisarts opnemen. Als hij niet wordt opgenomen en kapt met drinken is hij ten dode opgeschreven.
Als hij een gevaar is voor zichzelf of een ander wel. Ik weet niet hoe hij er thuis aan toe is als hij alleen is?quote:Op zondag 4 januari 2015 20:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Kun je iemand gedwongen laten opnemen?
Gedeeltelijk waar.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:47 schreef papernote het volgende:
Direct stoppen met alcoholconsumptie is de oplossing. Niet tijdig stoppen kan leiden tot cirrose: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirrose
Niet als in het is slecht voor je gezondheid je moet stoppen.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Kun je iemand gedwongen laten opnemen?
Dat is niet waar. Via de huisarts kan een gedwongen opname worden geregeld. Dit moet geloof ik door de burgemeester worden goedgekeurd.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Niet als in het is slecht voor je gezondheid je moet stoppen.
Het is allemaal op vrijwillige basis.
Wel zijn er gesloten afdelingen waar bv. Gevangen onder begeleiding verplicht moeten stoppen als een rechter dat beveelt.
Direct, als in: liever vandaag dan morgen.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Gedeeltelijk waar.
Een langdurig verslaafde mag zelden direct stoppen, maar dit moet onder begeleiding.
Stop jezelf, goed idee, maar hier zijn grote risico's aan verbonden
Voor anderen is hij soms een gevaar aangezien hij nog wel eens in de auto wil stappen. Gebeurt niet heel vaak en volgens mij ook niet als hij er zo beroerd aan toe is als ik omschreef, maar het is een feit dat ie soms met alcohol op autorijdt.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:55 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Als hij een gevaar is voor zichzelf of een ander wel. Ik weet niet hoe hij er thuis aan toe is als hij alleen is?
edit:
Het advies is wel eerst proberen hem zelf te laten kiezen voor een opname. Een gedwongen opname heeft zelfden het gewenste resultaat (dat wil zeggen, hij stopt voorgoed. hopelijk ziet hij dat hij verkeerd zit na de opname) en kan jullie relatie ernstig beschadigen.
Heeft hij daar ooit mee gesnapt?quote:Op zondag 4 januari 2015 21:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Voor anderen is hij soms een gevaar aangezien hij nog wel eens in de auto wil stappen. Gebeurt niet heel vaak en volgens mij ook niet als hij er zo beroerd aan toe is als ik omschreef, maar het is een feit dat ie soms met alcohol op autorijdt.
Dus als in gevaar voor omgeving of voor jezelf.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:00 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Via de huisarts kan een gedwongen opname worden geregeld. Dit moet geloof ik door de burgemeester worden goedgekeurd.
Maar het kan wel degelijk mits ernstig genoeg.
https://www.dwangindezorg(...)een-gedwongen-opname
Cursusje heeft ie al gedaan ja.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
Heeft hij daar ooit mee gesnapt?
Anderen zullen het een NSB actie vinden maar ik zou de politie bellen als hij drionken gaat rijden. Met een percentage hoog genoeg zullen er maatregelen volgen
Mee eens hoor, maar dan nog ga ik niet de politie bellen.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:17 schreef papernote het volgende:
Totdat 'ie op zo'n zeer kort stukje binnen de bebouwde kom toch een kind schept.
De grote problemen heeft hij zelf veroorzaakt en als grote jongen moet 'ie instaan voor grote gevolgen of grote oplossingen.
en als ie nou echt een kind schept? denk je dan nog steeds "ach, heb hem iig niet erbij genaaid"?quote:Op zondag 4 januari 2015 21:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar dan nog ga ik niet de politie bellen.
Wat is dan je doel met dit topic? Een lijstje vergaren met manieren waarop je hem niet gaat helpen?quote:Op zondag 4 januari 2015 21:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar dan nog ga ik niet de politie bellen.
De politie bellen is wel weer het andere uiterstequote:Op zondag 4 januari 2015 21:31 schreef papernote het volgende:
[..]
Wat is dan je doel met dit topic? Een lijstje vergaren met manieren waarop je hem niet gaat helpen?
Ik weet niet wat ik dan denk.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:21 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
en als ie nou echt een kind schept? denk je dan nog steeds "ach, heb hem iig niet erbij genaaid"?
De politie bellen zie ik niet als hem helpen. Dat brengt hem in meer shit dan ie nu zit. Zou hem zelfs zijn baan kunnen gaan kosten.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:31 schreef papernote het volgende:
[..]
Wat is dan je doel met dit topic? Een lijstje vergaren met manieren waarop je hem niet gaat helpen?
Dat is toch gewoon zijn toekomstbeeld? zonder functionerende lever of met korsakov valt er ook niet te werken.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
.
Lekker joh... een alcoholist met een hypotheek en zonder baan. Denk eens na man.
Dat kan ja, maar zover is het nog niet. Moet ik hem dan even een duwtje verder de stront in geven?quote:Op zondag 4 januari 2015 21:51 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon zijn toekomstbeeld? zonder functionerende lever of met korsakov valt er ook niet te werken.
Tenzij het allemaal wel meevalt.
Nee, hem wakker schudden.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat kan ja, maar zover is het nog niet. Moet ik hem dan even een duwtje verder de stront in geven?
Wakkerschudden kan mogelijk ook op andere, minder rigoureuze manieren. Door er meerdere mensen, zowel familie als vrienden bij te betrekken bijvoorbeeld.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Nee, hem wakker schudden.
Ik denk dat jouw legitieme zorgen over zijn gezondheid hem niet echt zullen boeien
De wond stinkt al flink.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:19 schreef papernote het volgende:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Hij woont letterlijk op een steenworp afstand van de kroeg. Over het algemeen zet ie zijn auto thuis en gaat dan pas naar de kroeg. Soms is de volgorde anders, maar dan brengt ie zijn auto alsnog na 2 biertjes thuis om vervolgens te voet terug te keren.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:26 schreef computergirl het volgende:
Als hij maar kleine stukjes dronken in de auto zit dan is stap 1 denk ik hem te laten fietsen/lopen.
En ja, dat kan allemaal, maar ik ga er maar even vanuit dat dit niet gebeurt. Fingers crossed zullen we maar zeggen.quote:Hij kan ook een familielid of vriend van jou ernstig schade toebrengen tijdens dat kleine stukje
Deze zit ik nu te kijken. Gelukkig is hij nog niet zover heen als deze kerel zeg. Damn...quote:
Dit dus.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:37 schreef NiceHat het volgende:
Het is lastig om te duiden wat er in zijn geval aan de hand is. Maar het klinkt alsof hij typisch alcoholistisch gedrag vertoond i.c.m. te weinig eten. Door de alcohol neemt namelijk de eetlust meestal af. Vervolgens gaan mensen heel snel over het randje en zijn ze dronken. Dit is behoorlijk gevaarlijk gedrag, aangezien vitaminegebrek en mogelijk Korsakov op de loer ligt.
Bij mij gaat er geen weekend voorbij zonder dat ik alcohol drink. Meestal op vrijdag en zaterdag een flinke hoeveelheid (>10 glazen bier) . Kan me de laatste keer zonder alcohol niet heugen. Moet jaren terug zijn geweest. Het is echt een gewoonte / way of life geworden.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:26 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Je eigen kinderen zou je nooit opeten, je eigen lever, nieren en hersenen wel. Zo moet je dat zien alcohol is gif en zo moet je dat ook leren te zien ik drink zelden tot nooit.
quote:Op zondag 4 januari 2015 19:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kan mijn vermoeden kloppen of zit ik er naast en is er wellicht iets anders aan de hand?
Heb de rest van het topic niet gelezen maar dat hoeft ook niet om dit te verklaren... ben namelijk exact zo geweest en mensen om mij heen zeiden exact hetzelfde als jullie.. ik vertelde hen nooit hoeveel ik dronk voor ze mij troffen, maar het wordt steeds lastiger jezelf naar een sociaal gebeuren te slepen zonder alcohol was mijn ervaring. Oftewel, hij zuipt stiekem..quote:Op zondag 4 januari 2015 19:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb die ervaring ook. Vaak zijn een paar consumpties bij een alcoholist genoeg om aangeschoten te worden en weer te vervallen in raar gedrag. Dat komt misschien ook wel door de slechte conditie van alcoholisten.
Het lijkt mij inderdaad ook dat hij stiekem zuipt of iig van te voren ook al, maar ik denk ook dat er sprake is van leverschade waardoor hij sneller dronken wordt.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:11 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
[..]
Heb de rest van het topic niet gelezen maar dat hoeft ook niet om dit te verklaren... ben namelijk exact zo geweest en mensen om mij heen zeiden exact hetzelfde als jullie.. ik vertelde hen nooit hoeveel ik dronk voor ze mij troffen, maar het wordt steeds lastiger jezelf naar een sociaal gebeuren te slepen zonder alcohol was mijn ervaring. Oftewel, hij zuipt stiekem..
Persoonlijk begrijp ik het nooit vrienden die bij elkaar komen, stevig drinken en misschien zelfs drugs gebruiken. Ze komen bij elkaar blijven dat doen en niemand die op elkaar let, als het dan te slecht gaat met iemand gaan ze zich met hem bemoeien, en is het zo van stop jij maar met drinken maar je weet waar wij dit weekend zitten in de kroeg.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Bij mij gaat er geen weekend voorbij zonder dat ik alcohol drink. Meestal op vrijdag en zaterdag een flinke hoeveelheid (>10 glazen bier) . Kan me de laatste keer zonder alcohol niet heugen. Moet jaren terug zijn geweest. Het is echt een gewoonte / way of life geworden.
In mijn vrienden- en kennissenkring is dit ook vrij normaal. Best bizar als ik er zo over nadenk.
Met alcohol oprijden is een misdrijf en jij bent als getuige verplicht dat aan te geven. Als hij iemand doodrijd ben je medeplichtig. Meteen geen medelijden meer met zo iemand. Met drank op rijden.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Cursusje heeft ie al gedaan ja.
Het zijn meestal zeer korte stukjes die hij rijdt. En nee, ik ga de politie niet bellen. Ik wil niet degene zijn die er indirect voor heeft gezorgd dat ie zijn rijbewijs kwijt is en daardoor in nog grotere problemen komt dan dat ie nu al zit.
Hier moet ik mijn gedachten eens over laten gaan.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:08 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Persoonlijk begrijp ik het nooit vrienden die bij elkaar komen, stevig drinken en misschien zelfs drugs gebruiken. Ze komen bij elkaar blijven dat doen en niemand die op elkaar let, als het dan te slecht gaat met iemand gaan ze zich met hem bemoeien, en is het zo van stop jij maar met drinken maar je weet waar wij dit weekend zitten in de kroeg.
Vrienden die elkaar naar de verdoemenis helpen. Zonder dat ze dat eigenlijk willen.
Dat zal ik zeker maar eens doen,quote:Op maandag 5 januari 2015 17:17 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hier moet ik mijn gedachten eens over laten gaan.
Moest ook meteen aan hem denken.quote:
Mijn leeftijd speelt wel, ben nu 34 en dan is het iedere week naar de club wel minder geworden.quote:Op maandag 5 januari 2015 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
Hoe jong/oud zijn jullie?
Droopie, wat doen jullie met een groep vrienden dan? Elk weekend aan de fris? Ik beweer niet dat iedereen maar aan de alcohol moet, maar een biertje of wat anders gaat er in het weekend toch altijd wel in. Soms wordt er best wel wat gedronken door een aantal van ons, maar melden dat iemand echt moet stoppen is nog nooit voorgekomen omdat het nog nooit uit de hand is gelopen. Overigens wordt er doordeweeks vrijwel geen druppel gedronken.
Ik herken mijzelf en een aantal vrienden wel in hetgeen J0kkebr0k beschrijft. Elke vrijdag en/of zaterdag zitten wij wel bij iemand thuis onder het genot van een spel, muziek of gewoon slap ouwehoeren met drank erbij. Een enkele keer de kroeg in of een feest/festival pakken komt ook wel eens voor. Met enige regelmaat wordt het dan wel laat, maar uit de hand gelopen is het nooit. Wanneer loopt het uit de hand? Zoals jij je vriend beschrijft is inderdaad echt niet goed, maar dat zie ik vooralsnog bij niemand in "mijn" groep. Doordeweeks (zo t/m do) drink ik op een enkele uitzondering na niets, maar in het weekend is er vaak wel een flinke piek, moet ik sporten op zaterdag dan is die piek er vooral zaterdag. Los van dat eet ik goed en veel...groente en fruit
Hier was het ook wel standaard zuipen vrijdag en zaterdag, en zondag ff eten met zijn allen poolen in de kroeg potje bier der bij.quote:Op maandag 5 januari 2015 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
Hoe jong/oud zijn jullie?
Droopie, wat doen jullie met een groep vrienden dan? Elk weekend aan de fris? Ik beweer niet dat iedereen maar aan de alcohol moet, maar een biertje of wat anders gaat er in het weekend toch altijd wel in. Soms wordt er best wel wat gedronken door een aantal van ons, maar melden dat iemand echt moet stoppen is nog nooit voorgekomen omdat het nog nooit uit de hand is gelopen. Overigens wordt er doordeweeks vrijwel geen druppel gedronken.
Ik herken mijzelf en een aantal vrienden wel in hetgeen J0kkebr0k beschrijft. Elke vrijdag en/of zaterdag zitten wij wel bij iemand thuis onder het genot van een spel, muziek of gewoon slap ouwehoeren met drank erbij. Een enkele keer de kroeg in of een feest/festival pakken komt ook wel eens voor. Met enige regelmaat wordt het dan wel laat, maar uit de hand gelopen is het nooit. Wanneer loopt het uit de hand? Zoals jij je vriend beschrijft is inderdaad echt niet goed, maar dat zie ik vooralsnog bij niemand in "mijn" groep. Doordeweeks (zo t/m do) drink ik op een enkele uitzondering na niets, maar in het weekend is er vaak wel een flinke piek, moet ik sporten op zaterdag dan is die piek er vooral zaterdag. Los van dat eet ik goed en veel...groente en fruit
Daarom ook supplementen nemen als je compleet nuchter bent (bv met lunch) en de gemiddelde vitamine B-pil is dermate hoog gedoseerd dat je er toch genoeg van binnen krijgt.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:32 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je lever zo druk bezig is met het verwerken van alcohol, gooit ie al je vitamine B zo de pot in.
Cold turkey stoppen kan levensgevaarlijk zijn; denk aan epilepsie-aanvallen, hoge bloeddruk/hartslag en DT. Dus beter is afbouwen. Als je toch cold turkey wil stoppen, beter onder medische begeleiding.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:47 schreef papernote het volgende:
Zoals eerder gezegd, langdurig overmatig alcoholgebruik kan de lever schaden: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholic_liver_disease
Direct stoppen met alcoholconsumptie is de oplossing. Niet tijdig stoppen kan leiden tot cirrose: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirrose
Let ook op symptomen van Korsakov: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov
Het is inderdaad erg extreem; 1,5 liter wodka per dag: dat zijn bijna 50 biertjes!quote:Op zondag 4 januari 2015 23:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Deze zit ik nu te kijken. Gelukkig is hij nog niet zover heen als deze kerel zeg. Damn...
EDIT: Dit is wel een zeer extreem geval. Nog nooit in mijn leven iemand gekend die er zo heftig aan toe is/was. Deze docu is duidelijk bedoelt om te shockeren! Daarmee wil ik het probleem van mijn maat niet bagatelliseren. Het zet mij zelfs over mijn eigen drankgebruik aan het denken.
Ja helemaal. Je doet je vriend de allergrootste dienst om hem te overtuigen van het gebruik van baclofen.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad ook dat hij stiekem zuipt of iig van te voren ook al, maar ik denk ook dat er sprake is van leverschade waardoor hij sneller dronken wordt.
Jij bent helemaal gestopt met zuipen?
Is een hele reeks van op fok: UVT / Gestopt met meerdere verslavingen, dankzij Baclofenquote:Op maandag 5 januari 2015 16:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad ook dat hij stiekem zuipt of iig van te voren ook al, maar ik denk ook dat er sprake is van leverschade waardoor hij sneller dronken wordt.
Benieuwd naar die docu trouwens hoor maar ik denk dat hij heel goed weet wat de gevolgen zijn of kunnen zijn. Jij kijkt daar met andere ogen naar dan hij. Zou me niks verbazen als hij zijn schouders er bij ophaalt. Echt, goede tip: lees zelf die reeks op fok eens door, overtuig eerst jezelf en dan je maat.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |