Dat maakt een munt inderdaad sterkerquote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:22 schreef Catch22- het volgende:
Kunstmatig geld in de economie gepompt
Volgens het plaatje was de euro het sterkst in 2008 gelijk aan 1,60 dollar. Dus hetgeen wat ik zeg is flauwekul?quote:
Jup.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:29 schreef Knudde het volgende:
[..]
Volgens het plaatje was de euro het sterkst in 2008 gelijk aan 1,60 dollar. Dus hetgeen wat ik zeg is flauwekul?
yeah rightquote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:19 schreef Knudde het volgende:
Heb een lange tijd de koers niet gevolgd mbt de waarde van de euro naar de dollar. Vandaag zag ik op telekst dat de euro nog maar 1,20 dollar waard is. Ik kan me toch zeker herinneren (jaren terug) dat de euro echter 2,40 dollar waard was?? :\ gaat het dan zo slecht met de euro? Of is de dollar zo sterk in waarde gestegen?
Ja.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:29 schreef Knudde het volgende:
Volgens het plaatje was de euro het sterkst in 2008 gelijk aan 1,60 dollar. Dus hetgeen wat ik zeg is flauwekul?
De economieën lijken ook sterk op elkaar kwa fiscale response tijdens de financiële crisis en ze hebben ook huizenbubbles die parallel lopen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:35 schreef Leandra het volgende:
Opvallend dat de Britse Pond de Amerikaanse Dollar zo strak lijkt te volgen.
Wat verwacht je voor de euro tov de Zwitserse frank, en waarom?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 10:32 schreef SeLang het volgende:
Sinds introductie is de euro per saldo nog steeds gestegen tov de US$, Britse pound en Japanse yen maar gedaald tov Zwitserse frank, Canadese dollar en Australische dollar. En die laatste twee zie ik de komende jaren nog wel dalen (wegens implosie van commodities markten waar ze zo afhankelijk van zijn en het ploffen van de epische huizenbubbles in die landen).
Ik denk dat die wisselkoers constant blijft. De Zwitsers hebben de frank effectief min of meer aan de euro vastgeklonken en de mate waarin de Zwitserse centrale bank euro assets heeft opgekocht om dat te bereiken geeft aan hoe belangrijk dat kennelijk voor ze is.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:11 schreef Knakker het volgende:
[..]
Wat verwacht je voor de euro tov de Zwitserse frank, en waarom?
Dank voor de reaktie. De SNB heeft idd laatst wederom bevestigd aan dat koersdoel van 1.20 vast te willen houden. Tegelijkertijd heeft ze inmiddels 500 biljoen aan vreemde valuta op haar balans, hetgeen een verachtvoudiging is ten opzichte van 10 jaar geleden. Ik weet de exacte getallen niet, maar de balansomvang van de SNB bedraagt inmiddels zo'n 80-90% van het Zwitserse GDP (tegenover 30-40% voor bijv VS en de Eurozone?) dus ik vraag me af of ze dat veel verder kunnen rekken. Enig idee daarover?quote:Op zondag 4 januari 2015 20:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat die wisselkoers constant blijft. De Zwitsers hebben de frank effectief min of meer aan de euro vastgeklonken en de mate waarin de Zwitserse centrale bank euro assets heeft opgekocht om dat te bereiken geeft aan hoe belangrijk dat kennelijk voor ze is.
Mocht de euro verder dalen en ze zouden dan loskoppelen, dan lijdt de Zwitserse centrale bank enorme verliezen op die euros dus dat gaan ze niet doen. En mocht de euro stijgen...toen de EURUSD 1,40 was hebben ze de koppeling ook vastgehouden.
In principe kun je dat heel lang rekken maar je verliest dan wel de controle over monetair beleid in de zin dat alles ondergeschikt wordt aan het handhaven van de peg. Om de link met de euro te houden kan men bijvoorbeeld worden gedwongen om de rente te verlagen terwijl die juist zou moeten verhoogd omdat inflatie de pan uit stijgt. Of men wordt juist gedwongen om de rente te verhogen terwijl de economie dat op dat moment niet kan hebben.quote:Op maandag 5 januari 2015 00:09 schreef Knakker het volgende:
[..]
Dank voor de reaktie. De SNB heeft idd laatst wederom bevestigd aan dat koersdoel van 1.20 vast te willen houden. Tegelijkertijd heeft ze inmiddels 500 biljoen aan vreemde valuta op haar balans, hetgeen een verachtvoudiging is ten opzichte van 10 jaar geleden. Ik weet de exacte getallen niet, maar de balansomvang van de SNB bedraagt inmiddels zo'n 80-90% van het Zwitserse GDP (tegenover 30-40% voor bijv VS en de Eurozone?) dus ik vraag me af of ze dat veel verder kunnen rekken. Enig idee daarover?
Aangezien je het verloop van valutakoersen niet kunt voorspellen kun je het beste zorgen dat je er zo min mogelijk gevoelig voor wordt. Als je denkt dat je voor de rest van je leven in Zwitserland blijft dan zou ik dus omzetten naar CHF. Als je verwacht terug te gaan naar euroland dan zou ik het meeste in euro's houden.quote:ik werk in Zwitserland maar heb meeste spaargeld in EUR, en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet... tips?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
quote:Op maandag 5 januari 2015 10:12 schreef SeLang het volgende:
De euro is trouwens verdubbeld in een half jaar tijdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 5 januari 2015 10:12 schreef SeLang het volgende:
De euro is trouwens verdubbeld in een half jaar tijdEn gekeken over 5 jaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
SNB heeft vandaag de peg losgelaten, ondanks berichten in December. Koers in EUR inmiddels gezakt van 1.20 naar 1.06 0.98 0.89.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Aangezien je het verloop van valutakoersen niet kunt voorspellen kun je het beste zorgen dat je er zo min mogelijk gevoelig voor wordt. Als je denkt dat je voor de rest van je leven in Zwitserland blijft dan zou ik dus omzetten naar CHF. Als je verwacht terug te gaan naar euroland dan zou ik het meeste in euro's houden.
Het maakt niet uit of je het in het buitenland stalt. Zolang het CHF is heb je die negatieve rates. Om dat te vermijden hadden ze het moeten converteren naar een andere munt. Maar dat was niet zo best uitgepakt na deze spike.quote:Op donderdag 15 januari 2015 11:29 schreef Knakker het volgende:
Je kunt je afvragen of (in ieder geval de grote) Zwitserse banken bij -25bp hun excess cash al niet overnight in het buitenland stalden. Als dat het geval is, is de impact van de sprong naar -75bp relatief klein.
Beetje raar verhaal want forex is niet één markt.quote:Op donderdag 15 januari 2015 11:38 schreef Knakker het volgende:
Vriendin van collega is (forex) trader en die gaf al aan dat 'de markten gesloten waren'. Wist niet zo goed hoe ik dat moest interpreteren... maar blijkbaar is de forex handel echt stilgelegd?
Ik snapte het ook al niet. Maar waarschijnlijk is dit de vertaling van de collega die ik vervolgens weer geinterpreteerd hebquote:Op donderdag 15 januari 2015 11:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Beetje raar verhaal want forex is niet één markt.
Uiteraard. Ik (als risicomanager) kan me niet voorstellen dat banken dat doen om wat extra marge op hun overnight cash te pakken, maar andere collega heeft vele jaren bij een grote Zwitserse bank gezeten op de Treasury, en die gaf aan dat daar wel degelijk gebeurde.quote:Het maakt niet uit of je het in het buitenland stalt. Zolang het CHF is heb je die negatieve rates. Om dat te vermijden hadden ze het moeten converteren naar een andere munt. Maar dat was niet zo best uitgepakt na deze spike.
Toch logisch? Kosten voornamelijk in CHF, omzet voornamelijk in niet-CHF.quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:39 schreef PLAE@ het volgende:
Zwitserse beurs -12%. Ik begrijp de move nog niet helemaal...
Ja maar dat is eeuwige discussie van een sterke/zwakke munt, sterke munt maakt je prijzen voor de export hoger maar je krijgt er meer voor terug en vice versa.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:11 schreef tjoptjop het volgende:
Lekker voor de industrie in Zwitserland
Als je miljoenen verliest heb je over algemeen nog wel minste te klagen.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:14 schreef Ixnay het volgende:
Leuk als een bank belooft dat een valuta waardevast is en hem dan loslaat.
Veel mensen hebben miljoenen verloren vandaag.
Het is vooral het abrupte, een langzaam stijgende of dalende munt is tot daar aan toe. Maar zo ineens....quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja maar dat is eeuwige discussie van een sterke/zwakke munt, sterke munt maakt je prijzen voor de export hoger maar je krijgt er meer voor terug en vice versa.
Logisch toch? Als de Zwiterse bank heel lang de boel rechtstrijkt, en dan in 1 keer loslaat dan krijg je dit.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het is vooral het abrupte, een langzaam stijgende of dalende munt is tot daar aan toe. Maar zo ineens....
From January 15, 2015:quote:The Swiss National Bank's cap on the franc at 1.20 per euro will remain its key monetary policy tool, the central bank's vice-chairman said in a television interview broadcast on Monday. "We took stock of the situation less than a month ago, we looked again at all the parameters and we are convinced that the minimum exchange rate must remain the cornerstone of our monetary policy," Jean-Pierre Danthine told RTS.
In short: it's a centrally planned world, and those who were short the CHF as of yesterday, our condolences on your career-ending event. But don't worry, the recovery is here and you can easily get any other job you desire.quote:Recently, divergences between the monetary policies of the major currency areas have increased significantly – a trend that is likely to become even more pronounced. The euro has depreciated considerably against the US dollar and this, in turn, has caused the Swiss franc to weaken against the US dollar. In these circumstances, the SNB concluded that enforcing and maintaining the minimum exchange rate for the Swiss franc against the euro is no longer justified.
vele mensen hebben ook miljoenen gewonnen vandaag! Eijffinger zegt dat dit allemaal in de lijn der verwachting lag en dat dit besluit er van mijlenver al aan zat te komen. Hier was wellicht door velen al op gespeculeerd en die zijn dus spekkoper nu.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:14 schreef Ixnay het volgende:
Leuk als een bank belooft dat een valuta waardevast is en hem dan loslaat.
Veel mensen hebben miljoenen verloren vandaag.
Op naar pariteit met de dollar. Wel lekker overzichtelijk de zwitserse franc staat nu ook op 1 euro, nu de dollar nog, prima.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:32 schreef Kreator het volgende:
1.17 op het moment..
*morgen naar de VS vertrekt*
Tot pakweg een jaar terug werd je voor gek verklaard als je zei dat pariteit eraan zal komen. Nu is het zowat consensus.quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Op naar pariteit met de dollar.
Met het shock and awe beleid van de ECB, waar er draconische maatregelen zitten aan te komen, zal de Euro een enorme dip krijgen de komende weken tov de dollar. Ik begreep dat er een koerscorrecte van tenminste 20% naar beneden tov de dollar nog binnen de lijn der verwachtingen ligt. Gunstig voor onze export, maar niet zo gunstig voor de consumenten en vakantiegangers.quote:Op donderdag 15 januari 2015 16:54 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Tot pakweg een jaar terug werd je voor gek verklaard als je zei dat pariteit eraan zal komen. Nu is het zowat consensus.
De wind waait alle kanten uit.
Zou kunnen, maar aan de andere kant zou het me niets verbazen dat rond de meeting van de ECB een (tijdelijke?) bodem komt. Ook als er QE word aangekondigd, die is al volledig ingecalculeerd in de koers namelijk.quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:01 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Met het shock and awe beleid van de ECB, waar er draconische maatregelen zitten aan te komen, zal de Euro een enorme dip krijgen de komende weken tov de dollar. Ik begreep dat er een koerscorrecte van tenminste 20% naar beneden tov de dollar nog binnen de lijn der verwachtingen ligt. Gunstig voor onze export, maar niet zo gunstig voor de consumenten en vakantiegangers.
En daarom zal het over een paar weken dus ook wel meevallen met de CHF, want de margin calls zijn vandaag al geweestquote:Op donderdag 15 januari 2015 20:13 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Iedereen zat maximaal short op de CHF
Die zijn dus allemaal toast, want currencies varieren normaliter maar weinig in prijs dus speculanten hebben hier enorm leveraged posities. Kregen die opeens een beweging van tientallen procenten voor hun kiezen! En een stoploss werkt niet in zo'n situatie dus daar zijn mega verliezen geleden. De komende dagen zullen we wel horen van hedgefunds die compleet weggevaagd zijn.
Ik ken het. Ik ben zelf een half jaar in de USA geweest en heb juist geluk gehad. Heb in 1 klap mijn verblijf en eten betaald voor heel wat duizenden dollars toen de koers nog rond de 1,33 zat. Bij vertrek was dat 1,19 dus heb nog redelijk wat geluk gehad.quote:Op donderdag 15 januari 2015 13:32 schreef Kreator het volgende:
1.17 op het moment..
*morgen naar de VS vertrekt*
quote:- Alpari have entered into insolvency as clients sustaining losses which has exceeded their account is worn by Alpari.
- IG Group announced a potential hit of GBP 30mln saying “it closed its client’s positions at a more beneficial level than the Co. was able to close its entire corresponding hedge to the market dislocation.” Co. shares fell by as much 6.7% in reaction in response.
- FXCM, one of the world biggest brokers, said its clients owed USD 225mln on their accounts after “generating negative equity balance”. The Co. added that it may be in breach of capital requirements. Co.’s shares tumbled yesterday shedding 15% to trade at the lowest level in almost 2 years.
- Excel Markets based in New Zealand informed its clients that in can no longer meet the regulatory minimum capitalization requirements of NZD 1mln and will not be able to resume business.
- Swiss broker Swissquote says it has set aside CHF 25mln of provision after the decision from the SNB adding that the provision will have an impact on its H1 profit.
- OANDA did not disclose how much it lost although it issued a statement saying “despite suffering losses and vanishing liquidity in the institutional hedging market, it remained true to its 14yr legacy of transparency”
Hier hebben ze het maar over miljoenen, jij hebt het hierboven ergens over 60 miljard. Komen er nog heel wat lijken aan?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:50 schreef SeLang het volgende:
Schade bij forex brokers tot nu toe bekend:
[..]
Die 60 miljard is het geschatte verlies van de Zwitserse centrale bankquote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier hebben ze het maar over miljoenen, jij hebt het hierboven ergens over 60 miljard. Komen er nog heel wat lijken aan?
* FXCMquote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:50 schreef SeLang het volgende:
Schade bij forex brokers tot nu toe bekend:
[..]
Wat was de winst van de SNB vorig jaar ook alweer?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 13:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die 60 miljard is het geschatte verlies van de Zwitserse centrale bank
Maar waarom, die mensen hadden dit toch kunnen verwachten. Zwitserland is onafhankelijk en doet wat het wil. Een beetje aan de boom schudden om de rotte appels eruit te laten vallen is volgens mij niet verkeerd.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:10 schreef SeLang het volgende:
Forexbrokers die omvallen... en in principe zijn die nog marktneutraal.
De echt grote verliezen zullen wel bij hedgefunds e.d. zitten.
Echt prutswerk van een centrale bank van een land waar mensen hun geld stallen vanwege de stabiliteit. Er is veel meer verloren dan geld alleen.
dan kon je dit vast ook vindenquote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:11 schreef Knakker het volgende:
In 2013 was het verlies 7 miljard CHF.
Wat dacht je van Poolse hypotheekgevers, waarvan naar verluid maar liefst 40% in CHF luidt. Ouch.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:10 schreef SeLang het volgende:
Echt prutswerk van een centrale bank van een land waar mensen hun geld stallen vanwege de stabiliteit. Er is veel meer verloren dan geld alleen.
Dat had ik ook al gelezen ja. In Polen staan er nu in een klap tienduizenden hypotheken onder water.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wat dacht je van Poolse hypotheekgevers, waarvan naar verluid maar liefst 40% in CHF luidt. Ouch.
Orban is wel een held met terugwerkende kracht![]()
http://www.bloomberg.com/(...)iss-franc-loans.html
Of een jaar geleden Indiase corporate kredieten, die veelal in US$ pleegden te luiden. Toen de rupee ging schuiven gingen de aandelenkoersen enorm onderuit, zelfs voor basiswaarden als Larsen & Toubro, omdat die in unhedged US$ geleend hadden.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat had ik ook al gelezen ja. In Polen staan er nu in een klap tienduizenden hypotheken onder water.
Je blijft je verbazen hoe kort het geheugen van mensen is. Het is nog maar 6.5 jaar geleden dat op ongeveer dezelfde manier IJslandse hypotheken onbetaalbaar werden. Die waren ook in buitenlandse valuata (yen e.d.) afgesloten omdat die rente lager was dan die in IJsland.
Nee je bent niet gek (imo). Ik heb hier ook al een paar keer geschreven dat het op deze manier waarschijnlijk verdere divergentie binnen de eurozone in de hand werkt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:28 schreef crashbangboom het volgende:
Overigens. http://www.cnbc.com/id/102345048
Help eens, ik ben verloren hier. Als de ECB expliciet bevestigt dat landen risico's niet poolen, dan doodvermoordt ze toch de kurk waar alles op drijft. Of ben ik gek? (mr. market zegt dat ik dat inderdaad ben)
Niet persé strijdig, aangezien Griekse bonds gewoon junkbonds zijn. Een centrale bank mag normaal gesproken alleen krediet van de beste kwaliteit kopen. Als ze Griekse bonds zouden kopen ben je eigenlijk gewoon weer een bailout aan het doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:35 schreef piepeloi55 het volgende:
Diezelfde ECB bronnen:
https://twitter.com/FGoria/status/556135554023448576
Beetje tegenstrijdig, niet?
Waarom hebben ze idd niet geleidelijk de rate verlaagd?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:10 schreef SeLang het volgende:
Italiaanse staatsschuld zit voor het grootste deel bij hun eigen banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Neemt niet weg dat het buitenland een aanzienlijke schade heeft bij een herstructurering want 36% van >2T euro is veel geld.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:33 schreef jjaap1 het volgende:
Wat zijn de top 5 holders van italiaanse staats schuld? Kan er daardoor weer een banken crisis komen? In feite zegt ECB nu gewoon, tough luck we redden je niet. Lijkt me niet dat Duitsland zometeen 500 miljard gaat ophoesten voor Italie?
Zit Italie dan niet gewoon in een schuldenval? Als de markt een beetje logisch nadenkt zien ze wat er in Japan gebeurd is? En ECB gaat hier waarschijnlijk niet blind die schuld opkopen nog, dus situatie is hier nog slechter voor bondholders aangezien ze van het buitenland lenen ook nog? Lijkt me gewoon dat Italie nu bijna gegarandeerd het haasje is tenzij ze drastisch herstructureren? Waarom staat die krengen dan nog steeds onder de 2%?
Sowieso als het in Japan fout zou gaan, dan is italie ook insta fked als de markt een beetje realistisch is?
Ik denk dat dan ook iedereen gelijk massaal franken had willen hebben. Dan is er misschien geen houden meer aan.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom hebben ze idd niet geleidelijk de rate verlaagd?
Et voilaquote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:10 schreef SeLang het volgende:
http://www.bloomberg.com/(...)est-s-main-fund.htmlquote:Swiss Franc Trade Is Said to Wipe Out Everest’s Main Fund
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |