abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148703567
De meeste Zwitserse forex shops zijn inmiddels gesloten. :)
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:10:39 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148703924
Een (initiële) koerssprong van 45% op een currency van een ontwikkeld land, dat is echt ziek. :D

Dit lijkt op capitulatie. De SNB houdt een verhaaltje over dat de peg niet meer nodig is vanwege de gedaalde euro tov de dollar maar tegelijkertijd verlagen ze wel de rente naar -0.75%, diep negatief dus. Ik weet niet hoeveel honderd miljard euro ze hebben opgekocht maar dit is een duur grapje voor hun.

Bewijst weer eens dat forex interventies door centrale banken uiteindelijk altijd falen als ze tegen de fundamentals in gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:22:49 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148704330
Ik ben trouwens benieuwd wat een diep negatief rentetarief gaat doen met de stabiliteit van het financiële stelsel. De winstmarges van Zwitserse banken gaan eraan lijkt me, tenzij ze dit doorrekenen naar spaarders. Maar als ik spaarder was in Zwitserland dan zou ik mijn geld uit de bank halen en in een kluis leggen als rentes rond de nul liggen (of lager). Zo zullen er wel meer unintended consequences zijn.

De wereldeconomie is de laatste paar jaar één grote speeltuin geworden waar phd's hun gedachtenkronkels met echt geld kunnen uittesten. Wel jammer dat dit echte pensioenen e.d. zijn van mensen en niet een academische paper waar je zonder consequenties compleet fout kunt zitten en toch een Nobelprijs kunt winnen.
Mijn reisverslagen
pi_148704558
Je kunt je afvragen of (in ieder geval de grote) Zwitserse banken bij -25bp hun excess cash al niet overnight in het buitenland stalden. Als dat het geval is, is de impact van de sprong naar -75bp relatief klein.

Voor de lokale banken (en die hebben een aanzienlijk marktaandeel op de domestic markt) is dit natuurlijk killing.
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:34:56 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148704712
Mijn reisverslagen
pi_148704848
Vriendin van collega is (forex) trader en die gaf al aan dat 'de markten gesloten waren'. Wist niet zo goed hoe ik dat moest interpreteren... maar blijkbaar is de forex handel echt stilgelegd?
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:38:42 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148704860
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:29 schreef Knakker het volgende:
Je kunt je afvragen of (in ieder geval de grote) Zwitserse banken bij -25bp hun excess cash al niet overnight in het buitenland stalden. Als dat het geval is, is de impact van de sprong naar -75bp relatief klein.
Het maakt niet uit of je het in het buitenland stalt. Zolang het CHF is heb je die negatieve rates. Om dat te vermijden hadden ze het moeten converteren naar een andere munt. Maar dat was niet zo best uitgepakt na deze spike.
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:40:33 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148704926
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:38 schreef Knakker het volgende:
Vriendin van collega is (forex) trader en die gaf al aan dat 'de markten gesloten waren'. Wist niet zo goed hoe ik dat moest interpreteren... maar blijkbaar is de forex handel echt stilgelegd?
Beetje raar verhaal want forex is niet één markt.
Mijn reisverslagen
pi_148704999
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Beetje raar verhaal want forex is niet één markt.
Ik snapte het ook al niet. Maar waarschijnlijk is dit de vertaling van de collega die ik vervolgens weer geinterpreteerd heb ;)

quote:
Het maakt niet uit of je het in het buitenland stalt. Zolang het CHF is heb je die negatieve rates. Om dat te vermijden hadden ze het moeten converteren naar een andere munt. Maar dat was niet zo best uitgepakt na deze spike.
Uiteraard. Ik (als risicomanager) kan me niet voorstellen dat banken dat doen om wat extra marge op hun overnight cash te pakken, maar andere collega heeft vele jaren bij een grote Zwitserse bank gezeten op de Treasury, en die gaf aan dat daar wel degelijk gebeurde.
  donderdag 15 januari 2015 @ 12:39:26 #35
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_148706859
Zwitserse beurs -12%. Ik begrijp de move nog niet helemaal...
  donderdag 15 januari 2015 @ 12:54:15 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148707343
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 12:39 schreef PLAE@ het volgende:
Zwitserse beurs -12%. Ik begrijp de move nog niet helemaal...
Toch logisch? Kosten voornamelijk in CHF, omzet voornamelijk in niet-CHF.

Overigens, als zowel kosten als inkomen 100% niet in CHF zouden zijn verwacht je een koersdaling ter grootte van de CHF stijging.
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 januari 2015 @ 13:08:42 #37
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_148707730
Die is nog beperkt inderdaad, de move van de bank begrijp ik niet helemaal bedoel ik :)
pi_148707812
Lekker voor de industrie in Zwitserland -O-
  donderdag 15 januari 2015 @ 13:14:58 #39
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_148707899
Leuk als een bank belooft dat een valuta waardevast is en hem dan loslaat.

Veel mensen hebben miljoenen verloren vandaag.
pi_148707923
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:11 schreef tjoptjop het volgende:
Lekker voor de industrie in Zwitserland -O-
Ja maar dat is eeuwige discussie van een sterke/zwakke munt, sterke munt maakt je prijzen voor de export hoger maar je krijgt er meer voor terug en vice versa.

Je ziet het ook met toerisme, in verleden kwamen Amerikanen veel naar Nederland omdat het goedkoop was, kwam omdat de dollar zo sterk was. Omgekeerd was het voor een Nederlander weer enorm duur in Amerika.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_148707930
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:14 schreef Ixnay het volgende:

Als je miljoenen verliest heb je over algemeen nog wel minste te klagen.
pi_148708301
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja maar dat is eeuwige discussie van een sterke/zwakke munt, sterke munt maakt je prijzen voor de export hoger maar je krijgt er meer voor terug en vice versa.

Het is vooral het abrupte, een langzaam stijgende of dalende munt is tot daar aan toe. Maar zo ineens....
pi_148708337
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het is vooral het abrupte, een langzaam stijgende of dalende munt is tot daar aan toe. Maar zo ineens....
Logisch toch? Als de Zwiterse bank heel lang de boel rechtstrijkt, en dan in 1 keer loslaat dan krijg je dit.
  Official ESF Kreviewer donderdag 15 januari 2015 @ 13:32:10 #44
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_148708359
1.17 op het moment. :'(.

*morgen naar de VS vertrekt*
  donderdag 15 januari 2015 @ 14:59:53 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148711528
Van ZeroHedge:

From January 12, 2015:

quote:
The Swiss National Bank's cap on the franc at 1.20 per euro will remain its key monetary policy tool, the central bank's vice-chairman said in a television interview broadcast on Monday. "We took stock of the situation less than a month ago, we looked again at all the parameters and we are convinced that the minimum exchange rate must remain the cornerstone of our monetary policy," Jean-Pierre Danthine told RTS.
From January 15, 2015:

quote:
Recently, divergences between the monetary policies of the major currency areas have increased significantly – a trend that is likely to become even more pronounced. The euro has depreciated considerably against the US dollar and this, in turn, has caused the Swiss franc to weaken against the US dollar. In these circumstances, the SNB concluded that enforcing and maintaining the minimum exchange rate for the Swiss franc against the euro is no longer justified.
In short: it's a centrally planned world, and those who were short the CHF as of yesterday, our condolences on your career-ending event. But don't worry, the recovery is here and you can easily get any other job you desire.

:')
Mijn reisverslagen
pi_148713413
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:14 schreef Ixnay het volgende:

vele mensen hebben ook miljoenen gewonnen vandaag! Eijffinger zegt dat dit allemaal in de lijn der verwachting lag en dat dit besluit er van mijlenver al aan zat te komen. Hier was wellicht door velen al op gespeculeerd en die zijn dus spekkoper nu.
pi_148713451
quote:
9s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:32 schreef Kreator het volgende:
1.17 op het moment. :'(.

*morgen naar de VS vertrekt*
Op naar pariteit met de dollar. Wel lekker overzichtelijk de zwitserse franc staat nu ook op 1 euro, nu de dollar nog, prima.
pi_148714185
Speculeren de Zwitsers niet gewoon alvast op de QE die de ECB volgende week gaat aankondigen, waardoor de euro nog een enorme waardedip gaat krijgen? (pariteit , of lager tov de dollar)
pi_148716535
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Op naar pariteit met de dollar.
Tot pakweg een jaar terug werd je voor gek verklaard als je zei dat pariteit eraan zal komen. Nu is het zowat consensus.

De wind waait alle kanten uit. ;)
pi_148716845
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 16:54 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Tot pakweg een jaar terug werd je voor gek verklaard als je zei dat pariteit eraan zal komen. Nu is het zowat consensus.

De wind waait alle kanten uit. ;)
Met het shock and awe beleid van de ECB, waar er draconische maatregelen zitten aan te komen, zal de Euro een enorme dip krijgen de komende weken tov de dollar. Ik begreep dat er een koerscorrecte van tenminste 20% naar beneden tov de dollar nog binnen de lijn der verwachtingen ligt. Gunstig voor onze export, maar niet zo gunstig voor de consumenten en vakantiegangers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')