abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148261677
Nederlander Richard strijdt tegen IS: Ik doe wat ik moet doen

De Nederlander Richard Jansen heeft zich aangesloten bij Koerdische strijdkrachten in Syrië. Daarmee is hij de enige Nederlander die met de Koerden in Syrië tegen IS strijdt. "Ik ben altijd een vechter geweest."

Richard vindt dat de oorlog tegen IS ook 'onze' oorlog is: "In Nederland zit de Islamitische Staat ook, ze zitten overal. Wie wil nou dat er een zelfmoordenaar in Nederland een aanslag pleegt? In Nederland mag je niets doen. Hier mag het wel. En elke IS-strijder die ik kan stoppen, die stop ik."

Richard Jansen

Richard Jansen was in 1993 dienstplichtig militair in het Nederlandse leger. Daarna sloot hij zich vijf jaar lang aan bij het Franse Vreemdelingenlegioen. Naar eigen zeggen diende hij onder meer in Sarajevo tijdens de oorlog in Bosnië-Herzegovina.

Hij heeft ook in Spanje, Duitsland en Amerika gewoond waar hij als portier van nachtclubs en als bodyguard werkzaam was.

Geheel vrijwillig

Via de Facebook-pagina 'Lions of Rojava' kwam hij in contact met de Koerdische strijders in Syrië. Richard zit in een team van tientallen westerlingen die met de Koerden meevechten. Dat zijn onder meer Amerikanen, Britten, Duitsers en dus één Nederlander.

Richard zegt geheel vrijwillig mee te doen aan de strijd tegen IS. Hij krijgt er niet voor betaald. Ook is hij vrij om te vertrekken wanneer hij wil.

Het stoort hem dat de internationale coalitie tegen Islamitische Staat geen wapens aan de Syrische koerden verstrekt. De YPG, een Koerdische guerilla-beweging in Syrië, is gelieerd aan de PKK. Volgens de internationale gemeenschap, inclusief Nederland, zijn de PKK en de YPG terroristische organisaties. De groeperingen zijn verantwoordelijk voor aanslagen in Turkije. De Koerden vechten daar al decennia lang voor een eigen staat.

"We hebben nachtkijkers en vizieren nodig voor op onze wapens, maar het is moeilijk om zulke spullen de grens over te krijgen. Alles wordt tegengehouden", zegt Richard. De Koerdische strijdkrachten in Irak krijgen wél wapens van westerse landen. Hun Syrisch broedervolk krijgt tot nu toe geen wapens in hun harde strijd tegen IS. Richard is het daar grondig mee oneens: "Het irriteert me enorm dat wij geen hulp krijgen."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-strijdt-tegen-syrie

_O_ Wat een held _O_
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:29:54 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_148262021
Tja, respect hoor. Dat ie het doet.

Maar wat ik mij wel afvraag is. Als ze hem pakken. Krijgen we dan ook wekenlang zijn ouders op tv huilen dat we miljoenen euro's naar die malloten moeten sturen om hem te redden? Om vervolgens maanden in nationale rouw gedompeld te zijn omdat ze zijn hoofd eraf hebben gesneden?
pi_148262058
Wie zegt dat de Koerden, straks als het echt slecht gaat met IS, niet nog een claimpje leggen op stukken grond?

Het conflict in Syrië is een conflict voor járen.
pi_148262113
Episch!
pi_148262214
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:29 schreef bleiblei het volgende:

Maar wat ik mij wel afvraag is. Als ze hem pakken. Krijgen we dan ook wekenlang zijn ouders op tv huilen dat we miljoenen euro's naar die malloten moeten sturen om hem te redden? Om vervolgens maanden in nationale rouw gedompeld te zijn omdat ze zijn hoofd eraf hebben gesneden?
Zo erg zal dat niet zijn, maar 1 video van zijn ouders zal wel ergens online verschijnen. Dat zijn gewoon menselijke emoties die ouders hebben.

Het gevolg zal alleen maar zijn dat de strijd tegen IS geïntensiveerd zal worden. Zo ging dat ook na de onthoofdingsfilmpjes van onschuldige Amerikanen.
pi_148262530
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:29 schreef bleiblei het volgende:

Zijn vader staat trouwens volledig achter hem:
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:37:41 #7
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_148262546
Respect voor deze man! ^O^
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:46:35 #8
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148263064
quote:
Volgens de internationale gemeenschap, inclusief Nederland, zijn de PKK en de YPG terroristische organisaties.
Klopt niet, alleen de PKK. Waarom zou de YPG anders geholpen worden.
Say what?
pi_148263181
Eerlijk is eerlijk, held _O_
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_148263328
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:48 schreef Aloulu het volgende:
Eerlijk is eerlijk, held _O_
^O^
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:52:42 #11
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148263379
gaat ook kriebelen zo, godver.

Zou eigenlijk massaal moeten gebeuren.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_148263865
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:37 schreef Voszje het volgende:
Respect voor deze man! ^O^
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:02:12 #13
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148263870
Verder natuurlijk respect voor zijn verzet tegen de Ware Gelovigen.
Say what?
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:15:19 #14
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_148264656
Tsja, ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf nooit zou doen.
pi_148265664
Respect hoor
pi_148265858
Je hebt toch ook die gasten van een motor bende die naar de YPG is gegaan.
Ура для россии
pi_148265918
Wat als straks niet alleen blijkt dat de Koerden zich niet aan het oorlogsrecht hebben gehouden door mensen te executeren. Maar dat ze uit wraak ook hebben gemarteld?

Ik heb zeker geen respect voor IS, maar de Koerden vertrouw ik ook niet.
pi_148266032
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:40 schreef Woestijnvos het volgende:
Je hebt toch ook die gasten van een motor bende die naar de YPG is gegaan.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)el-kobani-in-handen/
pi_148266055
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Nederland zit de Islamitische Staat ook, ze zitten overal.
Waarom vecht ie hier dan niet?
pi_148266084
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:44 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat het hier geen oorlog is met strijdende partijen?
pi_148266175
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Omdat het hier geen oorlog is met strijdende partijen?
Nu begrijp ik er niets meer van, die staat is hier ook ergens maar we weten niet waar?

PS als het mocht zou hij hier trouwens ook vechten:
quote:
In Nederland mag je niets doen.
pi_148266179
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:44 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Misschien te weinig Soennieten.
Ура для россии
pi_148266255
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:47 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nu begrijp ik er niets meer van, die staat is hier ook ergens maar we weten niet waar?
Ehm, nee. Het kalifaat is hier, godzijdank, gelukkig niet. Wel zijn er genoeg aanhangers van IS hier.
Maar die voeren hun gewapende strijd gelukkig elders.
pi_148266309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:41 schreef luxerobots het volgende:
Wat als straks niet alleen blijkt dat de Koerden zich niet aan het oorlogsrecht hebben gehouden door mensen te executeren. Maar dat ze uit wraak ook hebben gemarteld?

Ik heb zeker geen respect voor IS, maar de Koerden vertrouw ik ook niet.
Dat zal ongetwijfeld een keer gebeurd zijn geweest.
Het is daar oorlog, onschuldige mensen worden uitgeroeid en er is veel onrecht gaande.
pi_148266356
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:30 schreef luxerobots het volgende:
Wie zegt dat de Koerden, straks als het echt slecht gaat met IS, niet nog een claimpje leggen op stukken grond?

Het conflict in Syrië is een conflict voor járen.
En dat zou een probleem zijn omdat?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:53:43 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148266409
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:52 schreef BaajGuardian het volgende:
gaat ook kriebelen zo, godver.

Zou eigenlijk massaal moeten gebeuren.
Toch klinkt dit een tikkeltje hypocriet allemaal. Er zijn al eeuwen gigantische conflicten in Afrika en het midden-oosten. Waarom zouden we nu opeens allemaal massaal tegen baardapen vechten?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:54:33 #27
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148266442
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:52 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

En dat zou een probleem zijn omdat?
Omdat iedereen zo denkt, en die cirkel eens verbroken moet worden als het daar rustig wil worden.
pi_148266631
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:51 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Dat zal ongetwijfeld een keer gebeurd zijn geweest.
Het is daar oorlog, onschuldige mensen worden uitgeroeid en er is veel onrecht gaande.
Ongetwijfeld een keer gebeurd zijn...

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)s-kogel-kost-50-cent

quote:
De Koerden zouden de huizen van duizenden inwoners van het stadje Barzan hebben verwoest. Dat deden ze uit wraak omdat bewoners van Barzan Koerdische strijders op gruwelijke wijze zouden hebben vermoord.

Schending oorlogsrecht
Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch eist een onderzoek naar wat er in Barzan is gebeurd. "Iedere vorm van collectieve straf die geen legitiem militair doel dient en de burgerbevolking onevenredig hard treft, zoals de massale verwoesting van huizen, is een schending van het oorlogsrecht", zegt de organisatie tegen Nieuwsuur.
Mij valt het op hoe snel de Koerden getransformeerd zijn van terroristen naar helden. Zo zie je maar wat er gebeurt met een partij als er een nog slechtere partij opstaat.
pi_148266792
Paspoort intrekken en lekker daar laten blijven. :W

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Mij valt het op hoe snel de Koerden getransformeerd zijn van terroristen naar helden. Zo zie je maar wat er gebeurt met een partij als er een nog slechtere partij opstaat.
De partij hoeft niet eens slechter te zijn, als de media het maar zo framet.
pi_148266897
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
_O_ Wat een held _O_
Nee, gewoon net zo'n teringdebiel als al die Jihadgangers.

gr gr
pi_148266952
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:02 schreef TorroFernandes het volgende:
Paspoort intrekken en lekker daar laten blijven. :W

[..]

De partij hoeft niet eens slechter te zijn, als de media het maar zo framet.
Daar ben ik het wel mee eens. De media zijn belangrijk. Maar ook de wat vrijere media op internet laten toch zien dat IS nog agressiever/gewelddadiger is?
pi_148266990
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Toch klinkt dit een tikkeltje hypocriet allemaal. Er zijn al eeuwen gigantische conflicten in Afrika en het midden-oosten. Waarom zouden we nu opeens allemaal massaal tegen baardapen vechten?
Dat is niet hypocriet, dat is selectieve verontwaardiging. De hypocrisie zit hem erin dat het opeens wel goed is als je erheen reist om je bij de Koerden aan te sluiten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. De media zijn belangrijk. Maar ook de wat vrijere media op internet laten toch zien dat IS nog agressiever/gewelddadiger is?
Ja, ik bedoelde het meer algemeen dan in deze specifieke situatie.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:10:49 #33
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148267251
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Een van de (weinige) nadelen van nieuwe media vind ik. Mensen lijken opeens het geheugen van een goudvis te hebben. Dit is niet de eerste keer dat ik dit merk. En altijd zo zwart-wit. IS is slecht DUS de koerden zijn goed (want zij vechten tegen IS). Ik kijk niet verbaast op als over 2 jaar de koeren opeens weer de slechtste zijn, en we ondertussen een bepaalde tak van IS bewapenen om tegen een of andere extreme Koerdische groep te vechten.
pi_148267588
Aan zij hierboven die hier respect voor opbrengen; besef dat de eerste lichting Syriegangers, waaronder jihadisten, om precies dezelfde redenen waren vertrokken; juist met ISIS als een van de zeer nare neveneffecten.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_148267809
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Een van de (weinige) nadelen van nieuwe media vind ik. Mensen lijken opeens het geheugen van een goudvis te hebben. Dit is niet de eerste keer dat ik dit merk. En altijd zo zwart-wit. IS is slecht DUS de koerden zijn goed (want zij vechten tegen IS). Ik kijk niet verbaast op als over 2 jaar de koeren opeens weer de slechtste zijn, en we ondertussen een bepaalde tak van IS bewapenen om tegen een of andere extreme Koerdische groep te vechten.
Ik denk dat wij als Nederlanders, die nooit een oorlog meegemaakt hebben, moeilijk kunnen beoordelen wat zo'n oorlog nu eigenlijk met je doet. Als je, zoals de Koerden daar nu, daar moet strijden op leven en dood om je familie en je grond veilig te houden, dan zul je die strijd misschien niet altijd 'volgens de regels' voeren.

Het verschil tussen IS en de Koerden daar is dat de Koerden strijden om lijfsbehoud, terwijl IS de gehele bevolking daar hun wil willen opleggen met hun kalifaat en iedereen die daar niet aan mee willen werken martelen en/of executeren.

Dat maakt het voor mij erg makkelijk om partij te kiezen. Iemand als Richard Jansen die vrijwillig daar heen gaat om de onderdrukte mensen te helpen kan op extra sympathie rekenen.
pi_148267813
quote:

[..]

tegen IS vechten lijkt me zinvoller dan moslims uitsluiten en brandbommen naar moskeeën gooien. Net als kerken in de fik steken tegen de KKK.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:38:30 #37
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148268472
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

tegen IS vechten lijkt me zinvoller dan moslims uitsluiten en brandbommen naar moskeeën gooien. Net als kerken in de fik steken tegen de KKK.
Met een eetlepel een kuil graven is ook zinvoller dan met een theelepel, betekend niet dat het beide uberhaupt zinvol is.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:44:50 #38
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148268701
quote:

[..]

Omdat dat het enige is wat we kunnen doen, van amerika hoeven we niks te verwachten, die zijn te dom op vrede te stichten, enige wat ze kunnen is 2 groepen baardapen bewapenen en dan wachten welke het minst kut is, en dat heeft de afgelopen 80 jaar ook niet geholpen.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:47:51 #39
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148268805
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:44 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Omdat dat het enige is wat we kunnen doen, van amerika hoeven we niks te verwachten, die zijn te dom op vrede te stichten, enige wat ze kunnen is 2 groepen baardapen bewapenen en dan wachten welke het minst kut is, en dat heeft de afgelopen 80 jaar ook niet geholpen.
Yup, en zo zal IS ook zeker niet de laatste groep zijn die daar rommel loopt te schoppen. En het kan nog een stuk erger hoor. IS is gruwelijk bezig, maar ze zijn verder vrij lomp volgens mij. De eerste bommen van Amerika vielen ook niet op IS, maar op een andere, veel gevaarlijkere groep. Mensen die zich schuilhouden en plannen voor een grote aanval.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:48:38 #40
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148268828
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
. De eerste bommen van Amerika vielen ook niet op IS, maar op een andere, veel gevaarlijkere groep. Mensen die zich schuilhouden en plannen voor een grote aanval.
Lijkt me logisch, amerika bewapent IS om assad eerst weg te krijgen zodat ze iran kunnen afsluiten van de buitenwereld.
pi_148272300
Waarom respect voor dit figuur en niet voor de lui die daarheen trekken om voor IS te vechten? Zelfde laken een pak imho.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 04:22:41 #42
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148272330
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 04:15 schreef Hathor het volgende:
Waarom respect voor dit figuur en niet voor de lui die daarheen trekken om voor IS te vechten? Zelfde laken een pak imho.
Ja? Denk je dat? Trolletje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_148272333
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 04:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja? Denk je dat?
Ja dat denk ik. En trolletje roep je maar tegen je ouwe moer zeikerd.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 04:26:04 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_148272345
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 04:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja dat denk ik.
Wat raar dat jij dat denkt. Mensen met een gezond denkpatroon komen daar namelijk niet eens op.

quote:
En trolletje roep je maar tegen je ouwe moer zeikerd.
Ik verleng jou slechts het respect om er maar niet automatisch van uit te gaan dat je ouders je als kind op je hoofd hebben laten vallen. Wil je liever dat ik daar maar vanuit ga dan?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 3 januari 2015 @ 05:43:59 #45
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_148272468
Weinig held aan. Die gast wil gewoon graag vechten. Voor hetzelfde loopt hij tegen een kogel aan, ligt ie lekker voor zijn veertigste onder de grond. Nou hulde.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_148272473
Geef deze man een koninklijke ridderorde a.u.b. _O_
pi_148272475
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 04:15 schreef Hathor het volgende:
IS vormt een directe bedreiging voor de wereldvrede en dient zo snel mogelijk volledig te worden uitgeroeid. Het enige wat het Koerdische volk doet is zichzelf verdedigen tegen deze dreiging.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 06:24:45 #48
430880 mig72
De Professional
pi_148272531
als hij niet betaald wordt hoe onderhoudt hij zich?
pi_148272534
Wat een idioot. Hij is een simpel huurmoordenaar.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 3 januari 2015 @ 06:35:09 #50
430880 mig72
De Professional
pi_148272539
En eerlijk gezegd, het eerste wat in me opkomt bij het lezen van de TT was, weer zo'n een Nederland die vecht voor IS :')

Zet dat maar eens af tegen hoeveel er voor IS vechten, zwaar overwicht toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')