Nederlander Richard strijdt tegen IS: Ik doe wat ik moet doenDe Nederlander Richard Jansen heeft zich aangesloten bij Koerdische strijdkrachten in Syrië. Daarmee is hij de enige Nederlander die met de Koerden in Syrië tegen IS strijdt. "Ik ben altijd een vechter geweest."Richard vindt dat de oorlog tegen IS ook 'onze' oorlog is: "In Nederland zit de Islamitische Staat ook, ze zitten overal. Wie wil nou dat er een zelfmoordenaar in Nederland een aanslag pleegt? In Nederland mag je niets doen. Hier mag het wel. En elke IS-strijder die ik kan stoppen, die stop ik."
Richard JansenRichard Jansen was in 1993 dienstplichtig militair in het Nederlandse leger. Daarna sloot hij zich vijf jaar lang aan bij het Franse Vreemdelingenlegioen. Naar eigen zeggen diende hij onder meer in Sarajevo tijdens de oorlog in Bosnië-Herzegovina.
Hij heeft ook in Spanje, Duitsland en Amerika gewoond waar hij als portier van nachtclubs en als bodyguard werkzaam was.
Geheel vrijwilligVia de Facebook-pagina 'Lions of Rojava' kwam hij in contact met de Koerdische strijders in Syrië. Richard zit in een team van tientallen westerlingen die met de Koerden meevechten. Dat zijn onder meer Amerikanen, Britten, Duitsers en dus één Nederlander.
Richard zegt geheel vrijwillig mee te doen aan de strijd tegen IS. Hij krijgt er niet voor betaald. Ook is hij vrij om te vertrekken wanneer hij wil.
Het stoort hem dat de internationale coalitie tegen Islamitische Staat geen wapens aan de Syrische koerden verstrekt. De YPG, een Koerdische guerilla-beweging in Syrië, is gelieerd aan de PKK. Volgens de internationale gemeenschap, inclusief Nederland, zijn de PKK en de YPG terroristische organisaties. De groeperingen zijn verantwoordelijk voor aanslagen in Turkije. De Koerden vechten daar al decennia lang voor een eigen staat.
![2edvyxk.jpg]()
"We hebben nachtkijkers en vizieren nodig voor op onze wapens, maar het is moeilijk om zulke spullen de grens over te krijgen. Alles wordt tegengehouden", zegt Richard. De Koerdische strijdkrachten in Irak krijgen wél wapens van westerse landen. Hun Syrisch broedervolk krijgt tot nu toe geen wapens in hun harde strijd tegen IS. Richard is het daar grondig mee oneens: "Het irriteert me enorm dat wij geen hulp krijgen."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-strijdt-tegen-syrie
Wat een held